Secţiunea 9 - Fondul european de dezvoltare (FED) - Rezolutia 1594/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea III - Comisia, agenţiile executive şi al nouălea, al zecelea şi al unsprezecelea Fond european de dezvoltare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 9:Fondul european de dezvoltare (FED)
SUBSECŢIUNEA 1:
169.constată că, pentru a audita regularitatea operaţiunilor, Curtea a examinat un eşantion de 140 de operaţiuni, reprezentativ pentru toată gama de cheltuieli din FED-uri; constată, totodată, că ele au cuprins 31 de operaţiuni legate de Fondul fiduciar de urgenţă al Uniunii Europene pentru Africa, 87 de operaţiuni ordonanţate de 14 delegaţii ale UE (21) şi 19 plăţi aprobate de serviciile centrale ale Comisiei;
(21)Angola, Benin, Côte d’Ivoire, Fiji, Ghana, Guineea-Bissau, Kenya, Madagascar, Malawi, Mauritius, Mozambic, Gambia, Togo şi Uganda.
170.constată cu îngrijorare că, dintre cele 140 de operaţiuni examinate, 62 (44,3%) conţineau erori, comparativ cu 57 (40,7%) în 2022 pentru acelaşi număr de operaţiuni; subliniază, de asemenea, că Curtea a cuantificat 52 de erori (48 în 2022), pe baza cărora a estimat nivelul de eroare pentru exerciţiul financiar 2023 la 8,9% (7,1% în 2022);
171.subliniază cu îngrijorare că cele mai frecvente trei tipuri de erori din exerciţiul financiar 2023 au privit cheltuieli neefectuate în proporţie de 45% (51% în 2022), lipsa unor documente justificative esenţiale 31% (7% în 2022) şi cheltuieli neeligibile 23% (24% în 2022);
172.remarcă răspunsurile Comisiei la întrebările cu solicitare de răspuns scris adresate comisarilor Jutta Urpilainen şi Oliver Varhelyi din care reiese că în 2023 circa 45% din totalul erorilor se datorau închiderii în exces, o practică prin care cheltuielile neefectuate sunt incluse în conturi drept cheltuieli efectuate şi, prin urmare, sunt temporare, deoarece vor dispărea după închiderea definitivă a conturilor; constată, de asemenea, că, pentru a reduce aceste erori temporare, Comisia a solicitat partenerilor săi să îşi revizuiască modelele de raportare pentru a se putea identifica mai uşor cheltuielile suportate şi că DG Parteneriate Internaţionale a pus în mişcare un grup de lucru special pentru a verifica conformitatea organizaţiilor relevante cu ajutorul unui cadru de management al riscurilor; constată, de asemenea, că DG Parteneriate Internaţionale îşi revizuieşte în prezent strategia de control, care urmăreşte, printre altele, să identifice cum se pot face controale ex ante mai riguroase şi să îmbunătăţească rapoartele trimise Comisiei de organizaţiile evaluate pe bază de piloni; invită Comisia să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune în legătură cu efectele acestor acţiuni;
173.află că printre rezultatele aşteptate după ce DG Parteneriate Internaţionale îşi va fi finalizat revizuirea propriei strategii de control la care lucrează în prezent se numără redactarea de orientări mai precise privind raportarea financiară şi înăsprirea controalelor ex ante, astfel încât să se prevină erorile, inclusiv cele legate de închiderea în exces; invită Comisia să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune ce măsuri de remediere s-au luat după finalizarea acestei revizuiri;
174.este îngrijorat că, la fel ca în anii precedenţi, unele organizaţii internaţionale au oferit doar un acces limitat la documente (de exemplu, într-un format care permite numai citirea), ceea ce a îngreunat planificarea, executarea şi controlul calităţii auditului efectuat de Curte şi a provocat întârzieri; reţine că aspectele legate de audit şi control au fost discutate în mai multe rânduri cu entităţi ale ONU, inclusiv în contextul reuniunilor comune ale grupului tehnic de referinţă şi al grupului de lucru relevant UE-ONU pentru Acordul-cadru financiar şi administrativ (FAFA); constată, de asemenea, că Comisia colaborează cu organizaţiile internaţionale în cauză şi şi-a intensificat comunicarea cu ele despre accesul Curţii la documente; încurajează Comisia, la fel ca în anii precedenţi, să depună mai multe eforturi în acest sens;
175.subliniază că, din câte reiese din evaluarea Curţii, studiul privind rata de eroare reziduală (RER) nu constituie o misiune de asigurare sau un audit şi se bazează pe metodologia şi pe manualul privind RER transmise de DG Parteneriate Internaţionale; constată că DG Parteneriate Internaţionale clarifică că studiul privind RER este menit să fie un indicator-cheie pentru impactul financiar estimat al erorilor reziduale, adică măsoară dacă sistemul de control intern funcţionează corespunzător şi deci demonstrează capacitatea de corecţie a Comisiei; subliniază că, la fel ca în anii precedenţi, Curtea a constatat că studiul are anumite limitări; ia act, de asemenea, de opinia Curţii, potrivit căreia, la fel ca în anii precedenţi, metodologia privind rata de eroare reziduală permite contractantului să se bazeze în întregime pe rezultatele controalelor făcute de DG Parteneriate Internaţionale şi că a recurge la serviciile altor auditori contravine scopului unui studiu RER; ţine să remarce că în situaţiile în care controalele anterioare s-au efectuat în temeiul FAFA dintre Comisia Europeană şi Organizaţia Naţiunilor Unite, contractantul nu este întotdeauna în măsură să mai efectueze şi alte teste de fond, deoarece FAFA limitează drepturile de verificare ale Comisiei; subliniază răspunsul Comisiei, care a recunoscut că controalele stabilite în FAFA au anumite limitări; îndeamnă Comisia să caute soluţii viabile pentru a rezolva această problemă;
176.reaminteşte că au fost create două fonduri fiduciare ale UE (FFUE) în cadrul FED; reaminteşte că Fondul fiduciar de urgenţă pentru Africa a mobilizat peste 5 miliarde EUR, 88% din contribuţii (4,4 miliarde EUR) provenind din FED şi din bugetul Uniunii; regretă că, în pofida mai multor solicitări din partea Parlamentului, procesul de gestionare şi de alocare a acestor fonduri este încă lipsit de transparenţă; este îngrijorat de constatările Curţii din Raportul său special 17/2024 intitulat "Fondul fiduciar al UE pentru Africa - În ciuda noilor abordări, sprijinul continuă să nu fie bine direcţionat"; constată că, în pofida unei abordări inovatoare în ceea ce priveşte identificarea riscurilor la adresa drepturilor omului într-un mediu dificil, aceste riscuri nu au fost abordate în mod cuprinzător, iar Curtea a constatat că evaluarea riscurilor potenţiale pentru drepturile omului nu a fost cuprinzătoare; reaminteşte că, potrivit Curţii, Comisia nu este în măsură să identifice şi să raporteze cu privire la cele mai eficiente şi eficace abordări pentru reducerea migraţiei ilegale şi a deplasărilor forţate în Africa; regretă că noul sistem de monitorizare efectuează o agregare a informaţiilor de la toate proiectele FFUE, dar se confruntă cu probleme legate de acurateţea datelor; ia act de faptul că Fondul fiduciar al Uniunii pentru Africa urmează să fie eliminat treptat în 2025;
SUBSECŢIUNEA 2:Recomandări
177.invită Comisia să dea curs recomandărilor Curţii:
(i)în ce priveşte sistemul de aplicaţii OPSYS, să formalizeze şi să optimizeze procedura de acordare şi retragere a drepturilor de acces pentru administratorii de sistem şi utilizatorii standard, să îmbunătăţească calitatea noului software şi să aloce resursele necesare pentru a-l face mai matur şi mai robust;
(ii)să înăsprească orientările şi controalele pentru a avea siguranţa că organizaţiile care execută contracte în gestiune indirectă, inclusiv organizaţiile internaţionale, instituţiile financiare internaţionale şi agenţiile de stat, respectă normele de vizibilitate;
(iii)să îşi intensifice în continuare dialogul cu organizaţiile internaţionale pentru a acorda CEC acces complet, nelimitat şi prompt la documentele necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile care îi revin în temeiul TFUE, şi nu doar într-un format care permite numai citirea;
(iv)să introducă măsuri corespunzătoare de control ex ante şi ex post în zonele instabile sau aflate în conflict, pentru a asigura controlul adecvat al cheltuielilor din fondurile Uniunii şi modalităţi de recuperare a fondurilor Uniunii;
(v)să ia măsuri prin care să amelioreze sistemele de control utilizate pentru a valida prefinanţări plătite organizaţiilor internaţionale;
(vi)să facă controale ex ante mai riguroase înainte de a accepta cheltuielile;
178.în plus, invită Comisia:
(i)să monitorizeze strict UNRWA, prin toate mecanismele disponibile, şi să colaboreze cu aceasta pentru a asigura implementarea acţiunilor convenite pentru a garanta că UNRWA funcţionează în conformitate deplină cu principiile umanitare, păstrând neutralitatea, inclusiv în viitoarea declaraţie comună UE-UNRWA şi în viitoarele decizii de finanţare pentru asistenţă condiţionată din partea Uniunii;
(ii)să se asigure că toate contractele care implică fonduri ale Uniunii respectă întru totul legislaţia aplicabilă a Uniunii, inclusiv responsabilitatea, transparenţa şi buna gestiune financiară, ceea ce presupune să se verifice că nu există subcontractanţi, persoane fizice, participanţi la ateliere şi/sau cursuri de formare sau destinatari ai sprijinului financiar acordat unor terţi care fac obiectul măsurilor restrictive ale Uniunii sau care sunt implicaţi în finanţarea terorismului sau a actelor de terorism, precum şi în alte acte de ură şi incitare la ură;
(iii)să se direcţioneze sprijinul într-o măsură mai mare în funcţie de dovezi către anumite zone geografice şi anumiţi beneficiari şi să se îmbunătăţească acurateţea realizărilor raportate a unor acţiuni viitoare de dezvoltare, inclusiv prin Instrumentul de vecinătate, cooperare pentru dezvoltare şi cooperare internaţională - "Europa globală";