Secţiunea 7 - Securitate şi apărare - Rezolutia 1594/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea III - Comisia, agenţiile executive şi al nouălea, al zecelea şi al unsprezecelea Fond european de dezvoltare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 7:Securitate şi apărare
SUBSECŢIUNEA 1:
139.observă că în 2023 bugetul pentru programele de la rubrica 5 a CFM - "Securitate şi apărare" - a fost de 1,4 miliarde EUR (0,7% din cheltuielile bugetare ale Uniunii), distribuit după cum urmează: 500 de milioane (38,4%) pentru Fondul european de apărare (FEA), 300 de milioane (19%) pentru mobilitatea militară, 200 de milioane (17,1%) pentru agenţiile descentralizate, şi anume Observatorul European pentru Droguri şi Toxicomanie (EMCDDA), Europol şi Agenţia Uniunii Europene pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii (CEPOL), 200 de milioane (13,1%) pentru FSI şi 200 de milioane (12,4%) pentru securitatea şi dezafectarea nucleară, şi alte domenii;
140.constată că în 2023 o parte semnificativă a cheltuielilor de la rubrica 5 a CFM s-a axat tot pe finalizarea proiectelor rămase din CFM 2014-2020; constată că 25% din programele naţionale FSI pentru perioada 2014-2020 au rămas nedeclarate la sfârşitul anului 2023 şi că statele membre vor transmite ultimele conturi anuale şi cererea de plată a soldului final pentru aceste fonduri odată cu pachetul de închidere până cel târziu la 31 decembrie 2024;
141.constată cu îngrijorare că, din motivele explicate în secţiunea privind migraţia şi gestionarea frontierelor, Curtea nu poate oferi o estimare separată a ratei de eroare la rubrica 5 "Securitate şi apărare" din CFM şi că, din câte îşi poate da seama din rezultatele auditului său, Curtea crede că cheltuielile de la această rubrică sunt cu risc ridicat; prin urmare, roagă Curtea să transmită o estimare a ratei de eroare şi la această rubrică; reţine din concluzia Comisiei că în 2023 riscul la momentul plăţii a fost de 0,5% pentru cheltuielile cu securitatea şi apărarea;
142.observă că Comisia nu a acceptat recomandarea Curţii de a verifica cu atenţie şi de a fundamenta cu documente aspectele tehnice ale cererilor de granturi pentru mobilitatea militară depuse la Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) în cursul procedurii de acordare a granturilor şi că după părerea Comisiei procesele sale actuale sunt suficiente pentru a verifica dacă proiectele de infrastructură cu dublă utilizare îndeplinesc condiţiile de eligibilitate;
143.reaminteşte că situaţia geopolitică extrem de instabilă din vecinătatea Uniunii atrage după sine provocări mai mari în materie de securitate şi apărare, inclusiv ameninţările hibride şi, prin urmare, a crescut nevoia de investiţii în securitate, apărare şi pregătire de când a început războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei; evidenţiază că rubrica 5 din CFM dedicată securităţii şi apărării este cea mai mică dintre toate rubricile CFM şi regretă că bugetul alocat în prezent de Uniune pentru a asigura securitatea şi apărarea cetăţenilor săi nu este pe măsura provocărilor cărora trebuie să se facă faţă, şi pe termen scurt, şi pe termen lung; constată că în 2023 finanţarea mobilizată de Uniune în sprijinul industriei de apărare a provenit exclusiv din FEA; reaminteşte rolul jucat de FEA în sprijinirea expertizei tehnologice europene în domeniul tehnologiilor emergente şi disruptive; consideră de bun augur că cererile de propuneri din FEA pentru 2023 au crescut cu 72% faţă de exerciţiul precedent, demonstrând interesul puternic şi în continuă creştere pentru FEA manifestat de actorii din industria europeană de apărare şi de organizaţiile de cercetare, precum şi cererea ridicată de finanţare în acest sector; reţine că, în cadrul cererilor de propuneri din 2023, Uniunea a angajat 1,15 miliarde EUR pentru 61 de proiecte de C&D în domeniul apărării, în beneficiul a 581 de entităţi juridice din 26 de state membre, plus Norvegia; constată că, în medie, 17 entităţi din opt state membre diferite şi din Norvegia participă la fiecare proiect; subliniază importanţa unor condiţii de concurenţă echitabile în sprijinirea cooperării transfrontaliere în domeniul cercetării şi dezvoltării în sectorul apărării;
144.felicită Comisia pentru acţiunile prin care a suplimentat sprijinul pentru IMM-urile din sectorul apărării şi apreciază mai ales că schema UE de inovare în domeniul apărării (EUDIS), care oferă o gamă variată de instrumente personalizate pentru IMM-urile din ecosistemul de apărare, a devenit complet operaţională în 2023, alocându-i-se 224 de milioane EUR din bugetul FEA; apreciază, de asemenea, rolul bonusului pentru IMM-uri din cadrul FEA în facilitarea accesului micilor actori şi inovatori în lanţurile de aprovizionare pentru apărare; reţine că în cererile de propuneri pentru FEA din 2023, 42% dintre entităţile selectate pentru finanţare au fost IMM-uri, o pondere mai mare faţă de 2022 (38,2%), şi că 18% din finanţarea totală disponibilă prin cererile de propuneri din FED este alocată IMM-urilor;
145.reaminteşte că Acţiunea pregătitoare privind cercetarea în materie de apărare (PADR) a fost un program precursor al FEA, cu un buget de 90 de milioane EUR, care a finanţat 18 proiecte de cercetare selectate în urma cererilor de propuneri în perioada 2017-2019; în plus, reaminteşte că, potrivit observaţiilor Curţii din Raportul său special 10/2023 intitulat "Acţiunea pregătitoare privind cercetarea în materie de apărare", Uniunea tot nu dispunea de o strategie pe termen lung pentru proiectele din FEA, în special la capitolele impact, cercetare suplimentară, dezvoltare, producţie, achiziţii şi alte aspecte; felicită Comisia pentru că a acceptat toate recomandările Curţii şi a confirmat că implementarea lor este în curs; salută, în acest sens, adoptarea de către Comisie a Strategiei privind industria europeană de apărare (EDIS) şi a propunerii legislative de instituire a Programului privind industria europeană de apărare (EDIP), precum şi angajamentul Comisiei de a consolida FEA; cu toate acestea, având în vedere realităţile geopolitice cu care se confruntă Uniunea, consideră îngrijorător că, potrivit aşteptărilor, implementarea deplină a recomandărilor Curţii se va produce abia în 2026;
146.reaminteşte observaţiile Curţii din Raportul său special 10/2023 privind resursele umane limitate de care dispune Comisia şi riscul pentru FEA rezultat din această situaţie; constată că numărul tot mai mare de propuneri de evaluat şi de proiecte de gestionat exercită o presiune considerabilă asupra resurselor umane; remarcă, totodată, ponderea mare a experţilor naţionali detaşaţi (17%) în rândul personalului Direcţiei Generale Industria Apărării şi Spaţiu în 2023 şi intenţia DG Industria Apărării şi Spaţiu de a-şi mări efectivele prin selectarea de funcţionari prin concursuri EPSO specializate în domeniile spaţial şi al apărării, pentru care listele de rezervă au fost finalizate în noiembrie 2023;
147.constată că a demarat deja punerea în execuţie a "Planului de acţiune vizând mobilitatea militară 2.0", fiind alocate 1,74 miliarde EUR pentru proiecte de infrastructură de transport cu dublă utilizare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) în perioada 2021-2027; ţine să remarce că, până acum, Uniunea a cofinanţat 95 de proiecte de mobilitate militară în 21 de state membre şi că 94 dintre aceste proiecte sunt încă în desfăşurare, estimându-se că majoritatea lor vor fi finalizate între 2026 şi 2027; constată cu îngrijorare că, în urma celor trei cereri de propuneri organizate în 2021, 2022 şi 2023, întreaga sumă alocată pachetului pentru mobilitate militară în cadrul MIE pentru actuala perioadă de programare a fost deja epuizată; consideră că, deşi punerea rapidă la dispoziţie a bugetului prin alimentarea anticipată a sumelor în cererile de propuneri pentru 2022 şi 2023 a răspuns necesităţii de a lua în considerare evoluţia situaţiei de securitate din Europa ca urmare a războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, aceasta a generat, totodată, instabilitatea şi impredictibilitatea finanţării UE, creând, pentru mai bine de patru ani, un deficit de fonduri ale Uniunii pentru cererile de propuneri privind mobilitatea militară destinate finanţării proiectelor de infrastructură cu dublă utilizare până la CFM post-2027; reaminteşte concluziile Curţii din Raportul său special 04/2025, potrivit cărora planul de acţiune nu a fost clădit pe un fundament suficient de solid şi că progresele înregistrate în direcţia îndeplinirii obiectivelor sale, şi anume asigurarea circulaţiei rapide şi fără sincope a personalului militar şi a materialelor şi resurselor militare, inclusiv cu preaviz scurt şi la scară largă, au fost variate din cauza deficienţelor la nivel de concepţie şi a obstacolelor care persistă în calea punerii în aplicare; constată că Comisia consideră că sunt necesare mai multe acţiuni pentru a întări coridoarele infrastructurii de transport cu dublă utilizare, inclusiv în aspecte de reglementare, precum procedurile de autorizare a circulaţiei transfrontaliere; ia act de observaţia Curţii potrivit căreia Comisia nu a efectuat o evaluare solidă a finanţării totale necesare pentru ca obiectivele şi ţintele sale să poată fi atinse; regretă că în 2023 pentru mobilitatea militară au fost cheltuite doar 300 de milioane EUR şi este îngrijorat că cererile de propuneri din pachetul financiar pentru mobilitate militară au înregistrat o rată de suprasubscriere superioară de patru ori, ceea ce demonstrează interesul crescut al statelor membre şi al beneficiarilor proiectelor;
148.îşi exprimă profunda îngrijorare cu privire la decizia Comisiei de a proceda la adoptarea iniţiativei "ReArm EU" fără consultarea prealabilă a Parlamentului European; regretă că o astfel de decizie eludează principiul echilibrului instituţional şi subminează rolul Parlamentului în calitate de colegiuitor în definirea priorităţilor strategice şi bugetare; îndeamnă Comisia să se abţină de la a iniţia instrumente de politică importante, care au un impact asupra arhitecturii financiare şi strategice a Uniunii, fără a asigura respectarea deplină a prerogativelor Parlamentului;
149.observă că Parlamentul European a solicitat Uniunii şi statelor sale membre să instituie un cadru juridic care să permită ca Rusia să fie clasificată drept stat sponsor al terorismului;
SUBSECŢIUNEA 2:Recomandări
150.invită Comisia:
(i)să elaboreze cât mai curând posibil o strategie pe termen mai lung pentru FEA, inspirându-se din experienţa dobândită cu Acţiunea pregătitoare privind cercetarea în materie de apărare (PADR) şi din recomandările Curţii;
(ii)să asigure furnizarea de resurse adecvate pentru a intensifica cooperarea în domeniul apărării între statele Uniunii, pe termen scurt prin proiectul de buget 2026 şi prin recrutarea promptă de personal specializat, şi pe termen mediu prin propunerea Comisiei pentru următorul CFM;
(iii)să amelioreze şi mai mult mobilitatea militară în Uniune mărind substanţial finanţarea disponibilă pentru îmbunătăţirea coridoarelor infrastructurii de transport cu dublă utilizare şi aplicând măsuri prin care să se elimine barierele administrative, procedurale şi de reglementare din calea deplasărilor militare transfrontaliere, acordând totodată prioritate finanţării de către Uniune a proiectelor care răspund cel mai bine actualului peisaj european al ameninţărilor; să ia în considerare constatările şi recomandările Curţii din Raportul special 04/2025;
(iv)să ia măsuri pentru a asigura diligenţa necesară în ceea ce priveşte criteriile proiectelor pentru proiectele de infrastructură de mobilitate militară cu dublă utilizare, în conformitate cu recomandarea Curţii;