Secţiunea 6 - Migraţia şi gestionarea frontierelor - Rezolutia 1594/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea III - Comisia, agenţiile executive şi al nouălea, al zecelea şi al unsprezecelea Fond european de dezvoltare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 6:Migraţia şi gestionarea frontierelor
SUBSECŢIUNEA 1:
128.observă că bugetul pe 2023 pentru programele de la rubrica 4 a CFM - "Migraţie şi gestionarea frontierelor" - a fost de 2,7 miliarde EUR (1,4% din cheltuielile bugetare ale Uniunii), distribuit după cum urmează: 1,2 miliarde (46,5%) pentru trei agenţii decentralizate: Agenţia Europeană pentru Poliţia de Frontieră şi Garda de Coastă (Frontex), Agenţia Uniunii Europene pentru Azil (EUAA) şi Agenţia Uniunii Europene pentru Gestionarea Operaţională a Sistemelor Informatice la Scară Largă în Spaţiul de Libertate, Securitate şi Justiţie (eu-Lisa); 1 miliard (38,6%) pentru Fondul pentru azil, migraţie şi integrare (FAMI) şi 0,4 miliarde (14,9%) pentru Fondul de gestionare integrată a frontierelor (FGIF);
129.constată că în 2023 o parte semnificativă a cheltuielilor de la rubrica 4 a CFM s-a axat tot pe finalizarea proiectelor rămase din CFM 2014-2020; constată că 18% din programele naţionale FAMI pentru perioada 2014-2020 au rămas nedeclarate la sfârşitul anului 2023 şi că statele membre vor transmite ultimele conturi anuale şi cererea de plată a soldului final pentru aceste fonduri odată cu pachetul de închidere până cel târziu la 31 decembrie 2024;
130.constată că Curtea a examinat un eşantion de 23 de operaţiuni, care nu este suficient de mare pentru a fi reprezentativ pentru cheltuielile de la rubricile 4 şi 5 ale CFM şi deci nu poate furniza o estimare separată a ratei de eroare la aceste rubrici; observă în plus din rezultatele auditului Curţii că cheltuielile de la rubricile 4 şi 5 din CFM sunt afectate de probleme de eligibilitate şi cu achiziţiile publice şi că domeniul este unul cu risc ridicat (7 din cele 23 de operaţiuni auditate, adică 30,4%, erau afectate de erori); este îngrijorat că Curtea a detectat patru erori cuantificabile care au avut un impact financiar asupra sumelor plătite din bugetul Uniunii şi că a mai depistat şi zece cazuri de neconformitate cu dispoziţiile juridice şi financiare, care însă nu au avut niciun impact financiar direct asupra bugetului Uniunii; prin urmare, roagă Curtea să transmită o estimare clară a ratei de eroare la rubrica 4; reţine din concluzia Comisiei că în 2023 riscul la momentul plăţii a fost sub 1,1% pentru cheltuielile cu migraţia şi gestionarea frontierelor;
131.constată că Comisia a acceptat recomandarea Curţii făcută în raportul său anual pe 2023 de a oferi autorităţilor statelor membre responsabile cu punerea în aplicare a finanţării Direcţia Generală Migraţie şi Afaceri Interne prin gestiune partajată orientări suplimentare cu privire la normele aplicabile; regretă că deocamdată Comisia nu dat curs integral recomandărilor anterioare ale Curţii care trebuiau soluţionate până la sfârşitul anului 2023; reţine că DG Migraţie şi Afaceri Interne îşi reevaluează metodologia ex ante pentru a asigura respectarea normelor aplicabile generaţiei de granturi post-2021 şi că această reevaluare va lua în discuţie şi recomandările relevante ale Curţii şi pe cele din auditul IAS privind pregătirea acţiunilor şi programelor de închidere finanţate din Fondul pentru securitate internă (FSI) şi FAMI în perioada 2014-2020 prin gestiune directă şi partajată;
132.află cu îngrijorare că în raportul anual de activitate al DG Migraţie şi Afaceri Interne pentru 2023 au fost exprimate două rezerve privind declaraţia de asigurare şi că o rezervă se referă la implementarea FAMI şi FSI în perioada 2014-2020 în mai multe state membre, iar cealaltă rezervă se referă la implementarea Instrumentului pentru managementul frontierelor şi vize (IMFV) 2021-2027 într-un stat membru; felicită Comisia pentru hotărârea de a lua măsuri de remediere a problemelor subiacente din cauza cărora s-au exprimat rezerve;
133.consideră lăudabile progresele identificate de Curte atunci când a examinat activităţile pregătitoare derulate de autorităţile de audit din cinci state membre pentru a gestiona tranziţia fondurilor FAMI, IMFV şi FSI către RDC în CFM 2021-2027; observă că aceste autorităţi de audit au raportat Curţii că sprijinul şi orientările de care au beneficiat din partea DG Migraţie şi Afaceri Interne au fost satisfăcătoare; constată cu îngrijorare că, la momentul auditului efectuat de Curte, patru din cinci autorităţi de audit din statele membre nu îşi finalizaseră strategiile de audit;
134.ia act de adoptarea noului Pact privind migraţia şi azilul; salută că la revizuirea la jumătatea perioadei a CFM 2021-2027 s-a alocat o sumă suplimentară de 2 miliarde EUR pentru migraţie şi gestionarea frontierelor pentru perioada 2024-2027 pentru a aborda problemele tot mai mari cu migraţia şi gestionarea frontierelor generate de contextul geopolitic actual; constată, cu toate acestea, că ar putea fi necesare fonduri suplimentare pentru a asigura punerea în aplicare deplină a pactului; solicită punerea rapidă în aplicare a pactului în statele membre;
135.subliniază că securizarea frontierelor externe ale Uniunii este un pilon al noului Pact privind migraţia şi azilul; constată cu îngrijorare din rapoartele Comisiei că numărul de treceri neregulamentare ale frontierei în Uniune a crescut de la 330 000 în 2022 la 380 000 în 2023; observă că IMFV poate sprijini statele membre din prima linie să se asigure că dispun de resursele pentru infrastructura, edificiile şi instalaţiile necesare pentru a securiza frontierele externe ale Uniunii, inclusiv pentru consolidarea securităţii electronice a frontierelor şi pentru alte instrumente de supraveghere a frontierelor, astfel cum se prevede în anexa III la Regulamentul IMFV; ia act de concluziile Consiliului European din 9 februarie 2023, potrivit cărora Uniunea îşi va intensifica acţiunile de împiedicare a plecărilor neregulamentare şi a pierderilor de vieţi omeneşti, de reducere a presiunii asupra frontierelor Uniunii şi asupra capacităţilor de primire, de luptă împotriva persoanelor care introduc ilegal migranţi şi de intensificare a returnărilor; subliniază că este necesar ca persoanele vulnerabile să fie protejate mai bine de reţelele de introducere ilegală de migranţi şi de trafic de persoane şi să se combată efectele negative ale instrumentalizării migranţilor ca parte a atacurilor hibride, îndeosebi de către forţele pro-ruse, precum şi de către regimul belarus;
136.reaminteşte că, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre şi Comisia trebuie să asigure respectarea drepturilor fundamentale şi a Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene în utilizarea fondurilor Uniunii;
137.află din concluzia Curţii că FAMI 2014-2020 a înregistrat rezultate sub aşteptări la capitolul facilitarea returnării migranţilor: mai află şi că Curtea şi Comisia recunosc că progresele în acest domeniu au fost grav afectate de restricţiile de călătorie legate de COVID-19; constată, de asemenea, că în 2023 măsurile de returnare au fost sprijinite cu 29,8 milioane EUR din FAMI; consideră că Comisia trebuie să depună eforturi mai susţinute pentru a sprijini statele membre să împiedice trecerile neregulamentare ale frontierelor şi să ducă la capăt cu succes procesul de returnare a resortisanţilor ţărilor terţe, precum şi integrarea migranţilor legali; aşteaptă cu interes să primească informaţii consolidate în 2025 despre progresele înregistrate în acest sens din evaluarea ex post a FAMI pe perioada 2014-2020; evidenţiază că Comisia ar trebui să ia şi pe mai departe măsuri privind migraţia şi azilul în contextul acţiunii externe, inclusiv în ceea ce priveşte abordarea "Echipa Europa", mărind în acelaşi timp transparenţa programării şi utilizării fondurilor Uniunii pentru afaceri interne în ţările terţe, protejând în acelaşi timp rolul Parlamentului;
SUBSECŢIUNEA 2:Recomandări
138.invită Comisia:
(i)să dea curs recomandărilor Curţii cu conştiinciozitate şi promptitudine şi să transmită autorităţii care acordă descărcarea de gestiune metodologia ex ante revizuită a DG Migraţie şi Afaceri Interne, odată finalizată;
(ii)să ajute în continuare autorităţile de management şi de audit din statele membre să îşi finalizeze la timp strategiile de audit pentru fondurile CFM 2021-2027, acordând o atenţie deosebită problemelor cu eligibilitatea şi achiziţiile publice, precum şi tuturor celorlalte constatări recurente ale Curţii;
(iii)să ia măsuri pentru a îmbunătăţi performanţa acţiunilor finanţate de Uniune în ceea ce priveşte returnările efective şi combaterea migraţiei ilegale, asigurând totodată respectarea deplină a legislaţiei Uniunii şi a valorilor fundamentale ale Uniunii;
(iv)să ia măsuri pentru a creşte eficienţa cheltuielilor Uniunii pentru protejarea şi gestionarea frontierelor externe ale Uniunii Europene;
(v)să monitorizeze, să sprijine şi să controleze progresul în timp util al măsurilor administrative, operaţionale şi juridice impuse de statele membre şi agenţiile Uniunii pentru punerea în aplicare integrală a noului Pact privind migraţia şi azilul până în 2026;
(vi)să mărească transparenţa programării şi a utilizării fondurilor Uniunii pentru afaceri interne în ţările terţe, protejând în acelaşi timp rolul Parlamentului în asigurarea controlului democratic al cheltuielilor Uniunii;
(vii)să evalueze în permanenţă, în execuţia bugetului Uniunii, respectarea Cartei drepturilor fundamentale şi a valorilor Uniunii consacrate la articolul 2 din TUE, în conformitate cu articolul 6 din Regulamentul financiar;