Secţiunea 2 - Venituri - Rezolutia 1594/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea III - Comisia, agenţiile executive şi al nouălea, al zecelea şi al unsprezecelea Fond european de dezvoltare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 2:Venituri
54.salută faptul că Curtea este în măsură să emită şi pentru exerciţiul 2023 o opinie fără rezerve cu privire la legalitatea şi regularitatea veniturilor; în acelaşi timp, subliniază că problemele legate de nedeclararea sau declararea incorectă a taxelor vamale (aşa-numitul deficit de colectare a taxelor vamale), care duc la un deficit al taxelor de import colectate, reprezintă o problemă care persistă de ani de zile şi ar putea duce la pierderea de resurse proprii tradiţionale pentru Uniune şi pentru statele membre;
55.ia act cu profundă îngrijorare de faptul că Curtea a examinat punerea în aplicare a Planului de acţiune vamală al Comisiei, care ar putea duce la reducerea semnificativă a deficitului de colectare a taxelor vamale, şi a identificat din nou progrese insuficiente în punerea în aplicare a anumitor acţiuni din acest plan; ia act de faptul că, în cadrul acestui plan, Comisia a propus o reformă vamală în mai 2023 (11), inclusiv instituirea Autorităţii vamale a UE şi a Platformei de date vamale a UE;
(11)COM(2023) 258.
56.reaminteşte riscurile pentru interesele financiare ale UE prezentate de controalele vamale inadecvate sau ineficiente asupra mărfurilor importate, evidenţiate de Curte; salută eforturile depuse de OLAF în lupta împotriva fraudei legate de taxele vamale şi TVA; subliniază creşterea riscurilor prezentate de comerţul electronic şi de platformele online, ca urmare a potenţialelor ameninţări la adresa securităţii şi a siguranţei, şi creşterea riscului de neconformitate cu normele fiscale şi vamale ale UE, cu standardele pentru produse, cu drepturile de proprietate intelectuală, cu interdicţiile şi cu restricţiile UE;
57.ia act cu îngrijorare de faptul că Curtea a semnalat că Comisia nu a perceput dobânzi de întârziere pentru şase cazuri legate de corecţii tardive ale datelor privind venitul naţional brut (VNB) de către statele membre în cazul cărora Comisia a formulat rezerve; este de acord cu Curtea că, în principiu, Comisia ar trebui să perceapă dobânzi de întârziere în astfel de cazuri, pentru a stimula statele membre să ţină cont de rezervele formulate în termenele stabilite;
58.constată cu satisfacţie că noua resursă proprie bazată pe deşeurile din ambalaje nereciclate din plastic, generată de statele membre în 2023, s-a ridicat la 7,2 miliarde EUR, echivalentul a 4,0% din veniturile totale ale UE; constată, de asemenea, că Curtea a identificat (12) unele probleme legate de fiabilitatea şi comparabilitatea datelor; subliniază că aceasta oferă un excelent exemplu de resursă proprie nouă, deoarece creează stimulente pozitive pentru ca statele membre să reducă volumul ambalajelor nereciclate din plastic, generând, în acelaşi timp, un nou flux de venituri pentru Uniune;
(12)Raportul special 16/2024 al CCE: Veniturile UE bazate pe deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate – Un început anevoios, îngreunat de date care nu sunt suficient de comparabile sau de fiabile.
59.subliniază că propunerile privind noile resurse proprii prezentate de Comisie în 2021, care cuprind trei elemente - primul bazat pe veniturile provenite din comercializarea certificatelor de emisii (ETS), al doilea bazat pe resursele generate de mecanismul UE de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon, iar al treilea bazat pe ponderea profiturilor reziduale de la întreprinderile multinaţionale care se vor realoca statelor membre ale UE în temeiul acordului OCDE/G20 privind realocarea drepturilor de impozitare ("pilonul unu") - sunt în mod evident candidate pentru a deveni astfel de noi resurse; în acelaşi timp, subliniază că ar putea fi luate în considerare şi alte surse, dacă se va dovedi că acestea ar fi mai uşor de aprobat de către statele membre; salută alte iniţiative care pot conduce la noi resurse proprii pentru bugetul Uniunii;
60.invită Comisia, în special:
(i)să mărească accentul şi presiunea asupra punerii în aplicare a Planului de acţiune vamală şi, nu în ultimul rând, asupra propunerii de reformă vamală semnificativă adoptată în mai 2023, inclusiv asupra instituirii Autorităţii vamale a UE şi a Platformei de date vamale a UE; să se asigure că statele membre aplică sancţiuni eficace, proporţionale şi disuasive în caz de nerespectare a obligaţiilor de raportare; să iniţieze proceduri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor în cazurile în care există suficiente dovezi că statele membre pun în aplicare un sistem de sancţiuni vădit inadecvat pentru încălcarea Directivei privind cooperarea administrativă 6 (13)(DAC 6);
(13)Directiva (UE) 2018/822 a Consiliului din 25 mai 2018 de modificare a Directivei 2011/16/UE în ceea ce priveşte schimbul automat obligatoriu de informaţii în domeniul fiscal cu privire la modalităţile transfrontaliere care fac obiectul raportării (JO L 139, 5.6.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/822/oj).
(ii)să insiste asupra importanţei intensificării şi diversificării cooperării vamale internaţionale cu partenerii comerciali şi subliniază necesitatea consolidării luptei împotriva fraudei fiscale şi vamale transfrontaliere în contextul extinderii comerţului electronic;
(iii)să stimuleze statele membre să ţină cont de rezervele formulate legate de corecţiile datelor privind VNB în termenele stabilite, prin perceperea dobânzilor de întârziere;
(iv)să continue să depună eforturi în vederea introducerii de noi resurse proprii;