Secţiunea 5 - Transparenţă - Rezolutia 1594/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea III - Comisia, agenţiile executive şi al nouălea, al zecelea şi al unsprezecelea Fond european de dezvoltare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 5:Transparenţă
250.reaminteşte că, deşi statele membre nu au obligaţia de a publica toate datele privind destinatarii finali, Regulamentul (UE) 2023/435 al Parlamentului European şi al Consiliului (23) de modificare a Regulamentului privind MRR impune statelor membre să publice informaţii despre cei 100 de destinatari finali care primesc cea mai mare sumă de finanţare în cadrul MRR; salută faptul că, la 10 octombrie 2024, Comisia a publicat, ca parte a Raportului anual privind MRR pe 2024, o anexă specifică pentru a oferi mai multă claritate despre noţiunea de destinatar final în temeiul Regulamentului privind MRR şi despre sfera de aplicare a publicării datelor privind cei mai mari 100 de destinatari finali; îşi exprimă îngrijorarea profundă cu privire la interpretarea dată de Comisie noţiunii de "destinatar final" în cadrul MRR, deoarece adesea sunt enumerate doar la nivel de minister, iar descrierile sunt vagi, multe exemple fiind disponibile în aproape toate listele furnizate de statele membre; reaminteşte solicitarea sa ca lista celor mai mari 100 de destinatari finali să indice persoana fizică sau entitatea reală care este ultima în lanţul transferurilor de fonduri şi să fie disponibilă într-o bază de date accesibilă publicului pentru a îmbunătăţi asumarea răspunderii şi a permite o supraveghere independentă, respectând în acelaşi timp cadrul legal al Uniunii privind protecţia datelor; îşi exprimă îngrijorarea că, altfel, măsurarea impactului şi garantarea vizibilităţii fondurilor din cadrul MRR pentru cetăţeni vor fi problematice, deşi ia în considerare tabloul de bord al MRR şi în harta proiectului; subliniază că, în cazul în care Comisia refuză în continuare să asigure transparenţa deplină, Parlamentul trebuie să ia în considerare toate măsurile disponibile pentru a impune respectarea dispoziţiilor cu scopul de a preveni aplicarea unei interpretări similare dispoziţiilor privind transparenţa din alte regulamente financiare;
(23)Regulamentul (UE) 2023/435 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 februarie 2023 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/241 în ceea ce priveşte capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare şi rezilienţă şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1303/2013, (UE) 2021/1060 şi (UE) 2021/1755 şi a Directivei 2003/87/CE (JO L 63, 28.2.2023, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/435/oj).
251.reaminteşte Comisiei că litera şi spiritul Regulamentului privind MRR trebuie respectate cu stricteţe şi că orientările sau alte documente interne adoptate trebuie să respecte pe deplin rezultatele negocierilor dintre colegiuitori; este convins că acest lucru nu s-a întâmplat atunci când Comisia a adoptat dispoziţiile referitoare la definiţia "destinatarului final" în Orientările sale privind planurile de redresare şi rezilienţă în contextul REPowerEU;
252.constată că imposibilitatea de a determina beneficiarii finali ai finanţărilor din cadrul MRR reprezintă un risc grav pentru transparenţa şi trasabilitatea fondurilor Uniunii şi, prin urmare, pentru protecţia intereselor financiare ale Uniunii;
253.reaminteşte că o infrastructură informatică solidă este esenţială pentru colectarea datelor, monitorizarea şi evaluarea programului şi că autorităţile de management şi beneficiarii critică nivelul de informaţii impus şi suprapunerea cu alte sisteme naţionale; ia act de faptul că, spre deosebire de politica de coeziune, Curtea a subliniat, în cadrul MRR, diferitele structuri şi abordări folosite de autorităţile naţionale de monitorizare, care ar putea fi percepute ca fiind mai puţin fiabile, deoarece furnizează informaţii neomogene şi riscă să producă un număr ridicat de erori; subliniază, în acest sens, că sistemele interoperabile centralizate facilitează colectarea şi raportarea eficientă a datelor, în timp ce sistemele fragmentate evidenţiază necesitatea unor abordări raţionalizate;
254.salută faptul că "Regulamentul financiar reformat" stabileşte măsuri orizontale pentru crearea unui site web centralizat (sistemul de transparenţă financiară) la nivelul Uniunii, care să acopere toţi beneficiarii fondurilor Uniunii, şi constată că acest site este menit să rezolve fragmentarea actuală, să sporească transparenţa şi să faciliteze controlul public al beneficiarilor; ia act de faptul că, începând cu următorul CFM (şi anume după 2027), Comisia va trebui să utilizeze datele relevante stocate în instrumentul de extragere a datelor şi de evaluare a riscurilor, Arachne, pentru a alimenta site-ul web centralizat în scopuri de transparenţă şi că, în conformitate cu normele privind protecţia datelor, site-ul web va include numai date publice, de exemplu date relevante privind destinatarii, contractanţii, subcontractanţii şi beneficiarii; subliniază, de asemenea, că toate statele membre vor avea obligaţia de a oferi Comisiei acces la aceste date, care urmează să fie introduse în Arachne prin mijloace automatizate; regretă că folosirea Arachne de către statele membre nu este obligatorie;
255.ia act de faptul că jaloanele şi ţintele finale din planurile naţionale de redresare şi rezilienţă trebuie finalizate până la 31 august 2026, în conformitate cu articolul 18 alineatul (4) şi cu articolul 20 alineatul (5) din regulament; reaminteşte necesitatea ca Comisia să colaboreze îndeaproape cu fiecare stat membru pentru a accelera execuţia pe teren, inclusiv prin furnizarea de orientări periodice şi, la cerere, de asistenţă tehnică pentru a contribui la implementarea planurilor; îşi reiterează îngrijorarea cu privire la posibilitatea anulării jaloanelor şi ţintelor după expirarea MRR şi îndeamnă Comisia să prevină astfel de situaţii;
256.invită Comisia să respingă orice cerere de revizuire a planurilor de redresare şi rezilienţă care ar reduce nivelul general de ambiţie al planului sau ar elimina reformele structurale importante din planurile de redresare şi rezilienţă şi să acorde prioritate finalizării măsurilor legate de recomandările specifice fiecărei ţări din planurile de redresare şi rezilienţă; invită, de asemenea, Comisia să îşi intensifice asistenţa tehnică acordată statelor membre care au rămas în urmă cu punerea în aplicare a MRR;