Secţiunea 3 - Audit şi control - Rezolutia 1594/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din deciziile privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea III - Comisia, agenţiile executive şi al nouălea, al zecelea şi al unsprezecelea Fond european de dezvoltare
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 3:Audit şi control
225.salută faptul că, pe baza recomandărilor Curţii şi a experienţei dobândite, Comisia a publicat, în 2023, trei note metodologice pentru a clarifica aplicarea Regulamentului MRR, inclusiv a cadrului său pentru (i) evaluarea îndeplinirii satisfăcătoare a jaloanelor şi ţintelor, în urma efectuării unei evaluări şi (ii) aplicarea dispoziţiilor legate de anularea jaloanelor şi a ţintelor, precum şi o metodologie de stabilire a sumei care urmează să fie suspendată în cazul în care un jalon sau o ţintă nu este atins(ă) în mod satisfăcător; ia act de orientările actualizate privind planurile de redresare şi rezilienţă, adoptate la 19 iulie 2024, care oferă orientări suplimentare pentru a asigura caracterul adecvat în continuare al controalelor pentru a identifica şi a evita orice risc de dublă finanţare, precum şi metodologia pentru reduceri şi recuperări în cadrul MRR, în conformitate cu articolul 24 alineatul (8) din Regulamentul MRR;
226.invită Comisia să sporească numărul de audituri ex post şi de inspecţii pe teren pentru proiectele finanţate prin MRR, în special în sectoarele cu risc ridicat, cum ar fi infrastructura digitală şi energia, în care programele anterioare de finanţare ale Uniunii au identificat nereguli semnificative;
227.avertizează că includerea proiectelor preexistente şi înlocuirea cheltuielilor bugetare recurente în cadrul MRR subminează principiul adiţionalităţii fondurilor, transformând efectiv instrumentul într-un mecanism de finanţare ascuns pentru bugetele obişnuite ale statelor membre, în loc să încurajeze o redresare şi o rezilienţă veritabile după criză; solicită o evaluare urgentă pentru a preveni slăbirea în continuare a scopului MRR;
228.susţine că Comisia şi statele membre ar trebui să dea dovadă de mai multă hotărâre, pentru a detecta neregulile în cheltuirea fondurilor MRR şi pentru a recupera plăţile necuvenite;
229.este preocupat de replica Curţii la răspunsurile Comisiei despre existenţa unor disparităţi în materie de asigurare la nivelul Uniunii în ceea ce priveşte respectarea normelor Uniunii şi a normelor naţionale privind achiziţiile publice şi ajutoarele de stat; ia act de faptul că Comisia susţine că asigurarea furnizată de Direcţia Generală Afaceri Economice şi Financiare acoperă eficacitatea controalelor efectuate de statele membre cu privire la respectarea normelor privind achiziţiile publice şi ajutoarele de stat; cu toate acestea, subliniază că, deşi raportul anual de activitate al DG Afaceri Economice şi Financiare se referă la evaluările Comisiei despre existenţa şi eficacitatea controalelor efectuate de statele membre, nu există nicio concluzie cu privire la eficacitatea acestora; este preocupat că, potrivit Curţii, acest lucru reprezintă o limitare importantă a domeniului de aplicare al declaraţiei de asigurare a Comisiei, ceea ce înseamnă că Comisia nu oferă încă o asigurare completă că cheltuielile din MRR, pe care Comisia le gestionează direct, respectă normele;
230.subliniază că întârzierile în plata şi absorbţia fondurilor din MRR nu numai că încetinesc redresarea economică, dar creează, de asemenea, riscuri substanţiale de cheltuieli de ultim moment, de calitate scăzută, spre sfârşitul perioadei MRR; invită Comisia să introducă evaluări intermediare mai stricte pentru a preveni graba din teama de a nu pierde fondurile neutilizate care ar putea duce la risipă şi la o alocare greşită;
231.constată cu mare îngrijorare că statele membre pot renunţa în mod strategic la cererile lor de plată finală pentru a evita îndeplinirea unor jaloane şi ţinte sensibile din punct de vedere politic, evitând astfel reformele necesare, dar nepopulare; invită Comisia să introducă sancţiuni financiare pentru punerea incompletă în aplicare a MRR, pentru a preveni manipularea structurii plăţilor;
232.ia act de răspunsurile Comisiei potrivit cărora aceasta a extins domeniul de aplicare al activităţii sale de audit dincolo de cel prevăzut de Regulamentul MRR pentru a verifica dacă procedurile de control instituite în statele membre oferă asigurarea necesară că statele membre verifică periodic şi eficace respectarea normelor privind achiziţiile publice şi ajutoarele de stat şi eligibilitatea pentru măsurile MRR, dar nu este de acord cu opinia Comisiei potrivit căreia concluziile raportului anual de activitate al DG Afaceri Economice şi Financiare acoperă acest aspect;
233.constată cu îngrijorare că, aşa cum a afirmat Comisia în evaluarea sa la jumătatea perioadei a MRR din 21 februarie 2024, majoritatea statelor membre consideră că metodologia de suspendare a plăţilor rămâne neclară în ceea ce priveşte reformele din cauza marjei de apreciere acordate Comisiei în aplicarea metodologiei; îndeamnă Comisia să revizuiască această metodologie pentru a evita orice standarde duble în aplicarea sa;
234.ia act de faptul că, în auditul său privind controalele ex ante ale cererilor de plată din MRR efectuat în 2023, Serviciul de Audit Intern (IAS) al Comisiei a identificat o chestiune foarte importantă, potrivit căreia DG Afaceri Economice şi Financiare, în cooperare cu Grupul operativ pentru redresare şi rezilienţă, ar trebui să dezvolte şi să oficializeze în continuare orientările existente pentru cazurile în care DG Afaceri Economice şi Financiare solicită statelor membre să îşi asume angajamente suplimentare despre acţiunile care decurg din jaloanele de audit şi control, în special că orientările ar trebui să definească (i) modul în care DG Afaceri Economice şi Financiare ar trebui să monitorizeze îndeplinirea confirmării oficiale a angajamentului statului membru, (ii) criteriile de stabilire a termenelor în care statele membre trebuie să îşi îndeplinească angajamentele şi (iii) relaţiile dintre "cadrul de angajamente", "cadrul de evaluare a jaloanelor şi ţintelor în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă" şi "Anularea jaloanelor şi ţintelor în cadrul mecanismului";
235.ia act de faptul că, în cursul auditurilor sale privind "Protecţia intereselor financiare ale Uniunii", Comisia verifică dacă statele membre dispun de un proces clar şi codificat pentru transmiterea cazurilor de fraudă, corupţie, conflict de interese şi dublă finanţare către toate autorităţile competente, inclusiv EPPO, după caz;
236.este preocupat de faptul că Curtea a raportat în rapoartele sale anuale că, până la sfârşitul anului 2023, EPPO a desfăşurat 206 investigaţii active legate de fondurile utilizate pentru implementarea măsurilor MRR şi a estimat daune potenţiale de peste 1,8 miliarde EUR (atât în ceea ce priveşte finanţarea naţională, cât şi finanţarea din partea Uniunii); constată că cele 206 investigaţii deschise vizează zece state membre, iar aproximativ 75% din aceste cazuri provin dintr-o singură ţară; este îngrijorat că, la sfârşitul anului 2023, declaraţiile de gestiune ale statelor membre nu au raportat niciun caz de suspiciune de fraudă detectată, ceea ce înseamnă că niciunul dintre cazurile deschise ale EPPO nu a fost raportat de statele membre, punând la îndoială capacitatea statelor membre de a detecta şi de a combate fraudele; subliniază că, deşi nu a fost finalizată nicio investigaţie, cifrele prezentate de EPPO confirmă existenţa riscului de fraudă în cadrul MRR şi pun sub semnul întrebării fiabilitatea declaraţiilor de gestiune ale statelor membre în ceea ce priveşte raportarea fraudelor detectate şi a măsurilor de remediere luate; solicită să se consolideze urgent mecanismele de detectare a fraudelor, inclusiv să se evalueze obligatoriu riscurile de fraudă pentru toate proiectele MRR la scară largă; invită Comisia să se asigure că EPPO dispune de resurse adecvate pentru a investiga cazurile de fraudă legate de cheltuielile MRR, având în vedere numărul tot mai mare de investigaţii şi daunele estimate ridicate;
237.avertizează că cazurile de fraudă autodeclarate de statele membre în cadrul MRR rămân subevaluate semnificativ, creând o imagine care doar dă impresia integrităţii financiare;
238.regretă profund lipsa de transparenţă în raportarea fraudelor legate de fondurile MRR şi insistă ca toate statele membre să respecte obligaţiile standardizate de raportare şi să utilizeze Sistemul de gestionare a neregulilor (IMS);
239.reaminteşte că Regulamentul financiar reformat, în vigoare de la 30 septembrie 2024 ("RF reformat") prevede extinderea domeniului de aplicare al sistemului de detectare timpurie şi de excludere (EDES) la gestiunea partajată şi gestiunea directă în cazurile în care bugetul este executat împreună cu statele membre, pentru programele adoptate sau finanţate începând cu 1 ianuarie 2028; invită Comisia să ia măsuri pentru cele mai grave motive de excludere în scopul de a proteja mai bine interesele financiare ale Uniunii;
240.ia act de faptul că, pentru reducerea divergenţelor de interpretare a jaloanelor şi ţintelor dintre Comisie şi Curte, Comisia a publicat abordarea sa despre noţiunea de dată de începere a unei măsuri şi noţiunea de "înlocuire a cheltuielilor bugetare naţionale recurente", în anexele II şi III la Raportul său anual pe 2024 privind punerea în aplicare a Mecanismului de redresare şi rezilienţă; îşi reiterează apelul adresat Comisiei de a colabora în continuare cu Curtea pentru a armoniza cât mai mult posibil interpretarea jaloanelor şi a ţintelor de către cele două instituţii;