Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 925/07-mai-2025 privind un instrument de dezvoltare şi creştere pentru regiunile frontaliere (BRIDGEforEU)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Mai 2025
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect
(1)Prezentul regulament instituie un cadru pentru a facilita identificarea şi soluţionarea obstacolelor transfrontaliere care împiedică stabilirea şi funcţionarea oricărei infrastructuri necesare pentru activităţile transfrontaliere publice sau private ori a oricărui serviciu public transfrontalier care este furnizat într-o anumită regiune transfrontalieră şi promovează coeziunea economică, socială şi teritorială în regiunea transfrontalieră respectivă.
(2)Cadrul menţionat la alineatul (1) prevede posibilitatea de a iniţia o procedură cu privire la un obstacol transfrontalier într-un stat membru care decide să înfiinţeze un punct de coordonare transfrontalieră în conformitate cu prezentul regulament.
(3)Prezentul regulament stabileşte norme privind:
a)organizarea şi atribuţiile punctelor de coordonare transfrontalieră din statele membre; şi
b)atribuţiile de coordonare ale Comisiei.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică obstacolelor transfrontaliere din regiunile frontaliere terestre sau maritime ale statelor membre învecinate.
(2)Prezentul regulament nu se aplică obstacolelor transfrontaliere din regiunile frontaliere dintre statele membre şi ţări terţe.
(3)Prezentul regulament nu aduce atingere niciunui alt act juridic al Uniunii, în special celor aplicabile soluţionării extrajudiciare a aspectelor juridice care decurg din obstacolele transfrontaliere şi interpretării sau punerii corecte în aplicare a dreptului Uniunii.
De asemenea, acesta nu aduce atingere mecanismelor de coordonare instituite în domeniul securităţii sociale sau în materie fiscală.
(4)Fără a aduce atingere competenţelor Uniunii şi celor ale statelor sale membre, statele membre pot:
a)să prevadă proceduri în temeiul dreptului intern pentru soluţionarea obstacolelor transfrontaliere; şi
b)să încheie noi acorduri internaţionale şi să modifice acorduri existente care stabilesc astfel de proceduri.
Statele membre pot crea, de asemenea, mecanisme ad-hoc.
Art. 3: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."interacţiune transfrontalieră" înseamnă:
a)orice infrastructură necesară pentru activităţi transfrontaliere publice sau private; sau
b)stabilirea, funcţionarea sau furnizarea oricărui serviciu public transfrontalier într-o regiune transfrontalieră;
2."obstacol transfrontalier" înseamnă orice dispoziţie legislativă ori administrativă dintr-un stat membru sau orice practică administrativă a unei autorităţi publice dintr-un stat membru care ar putea afecta în mod negativ o interacţiune transfrontalieră şi, prin urmare, dezvoltarea unei regiuni transfrontaliere şi care nu ar putea încălca dreptul Uniunii;
3."autoritate competentă" înseamnă un organism la nivel naţional, regional sau local care are competenţa de a adopta acte obligatorii din punct de vedere juridic şi executorii într-un stat membru care înfiinţează unul sau mai multe puncte de coordonare transfrontalieră;
4."dosar transfrontalier" înseamnă un document care a fost elaborat de unul sau mai mulţi iniţiatori şi care a fost transmis unui punct de coordonare transfrontalieră;
5."serviciu public transfrontalier" înseamnă o activitate care este desfăşurată în interes public pentru a furniza un serviciu în regiuni frontaliere situate de o parte şi de alta a frontierelor unuia sau mai multor state membre învecinate sau pentru a aborda probleme comune ori potenţialul de dezvoltare ale acestor regiuni şi care promovează coeziunea economică, socială şi teritorială în regiunile transfrontaliere în cauză;
6."iniţiator" înseamnă orice entitate privată sau publică implicată în furnizarea, operarea, stabilirea sau funcţionarea oricărui serviciu public transfrontalier sau a infrastructurii pe frontieră pentru care se înfiinţează cel puţin un punct de coordonare transfrontalieră;
7."autoritate relevantă" înseamnă orice autoritate, organism de drept public sau entitate permanentă dintr-un stat membru în care nu există un punct de coordonare transfrontalieră, pe care un punct de coordonare transfrontalieră dintr-un stat membru învecinat o poate contacta cu privire la un dosar transfrontalier.
(2)În sensul prezentului regulament, o trimitere la "autoritatea competentă" se referă, de asemenea, la situaţiile în care sunt competente sau trebuie să fie consultate mai multe autorităţi competente din acelaşi stat membru.
(3)În sensul prezentului regulament, termenul "obstacol transfrontalier" se referă la unul sau mai multe obstacole transfrontaliere legate de un dosar transfrontalier.