Titlul iii - VIGILENŢA PE PIAŢA INTERNĂ - Regulamentul 2747/09-oct-2024 de instituire a unui cadru de măsuri privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2679/98 al Consiliului (Regulamentul privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne)
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 8 Noiembrie 2024
TITLUL III:VIGILENŢA PE PIAŢA INTERNĂ
Art. 14: Criteriile de activare
(1)În cazul în care, luând în considerare avizul emis de Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă Comisia consideră că sunt îndeplinite condiţiile menţionate la articolul 3 punctul 2, aceasta propune Consiliului să activeze regimul de vigilenţă pe piaţa internă. Consiliul poate activa regimul de vigilenţă pe piaţa internă prin intermediul unui act de punere în aplicare al Consiliului. Durata perioadei de activare se precizează în actul de punere în aplicare şi nu depăşeşte şase luni. Actul de punere în aplicare conţine următoarele:
a)o evaluare a impactului potenţial al crizei asupra liberei circulaţii pe piaţa internă a mărfurilor, a serviciilor şi a persoanelor, inclusiv a lucrătorilor, şi asupra lanţurilor de aprovizionare ale pieţei interne;
b)o listă a bunurilor şi serviciilor de importanţă critică vizate; şi
c)măsurile de vigilenţă care urmează să fie luate, inclusiv justificarea necesităţii şi proporţionalităţii măsurilor respective.
(2)Atunci când evaluează dacă au fost îndeplinite condiţiile prevăzute la articolul 3 punctul 2 pentru a putea stabili necesitatea activării regimului de vigilenţă pe piaţa internă, Comisia şi Consiliul iau în considerare cel puţin următoarele criterii:
a)intervalul de timp preconizat înainte ca pericolul de criză să se materializeze într-un regim de urgenţă pe piaţa internă;
b)numărul sau poziţia pe piaţă a operatorilor economici care pot fi afectaţi de criză;
c)măsura în care pot fi afectate de criză bunurile şi serviciile de importanţă critică; şi
d)zona geografică preconizată a fi afectată de criză, în special impactul asupra regiunilor de frontieră şi a regiunilor ultraperiferice.
Art. 15: Prelungirea şi dezactivarea
(1)În cazul în care consideră că motivele pentru care a fost activat regimul de vigilenţă pe piaţa internă în temeiul articolului 14 alineatul (1) rămân valabile şi luând în considerare avizul emis de Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă, Comisia propune Consiliului să prelungească regimul de vigilenţă pe piaţa internă. Sub rezerva unor modificări urgente şi excepţionale ale circumstanţelor, Comisia depune eforturile necesare pentru a face acest lucru cel târziu cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei pe durata căreia a fost activat regimul de vigilenţă pe piaţa internă. Pe baza propunerii menţionate, Consiliul poate prelungi regimul de vigilenţă pe piaţa internă cu perioade succesive de cel mult şase luni, prin intermediul unui act de punere în aplicare al Consiliului.
(2)În cazul în care, luând în considerare avizul emis de Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă, Comisia constată că condiţiile menţionate la articolul 3 punctul 2 nu mai sunt îndeplinite în ceea ce priveşte unele sau toate măsurile de vigilenţă sau unele sau toate bunurile şi serviciile de importanţă critică, aceasta propune Consiliului să dezactiveze integral sau parţial regimul de vigilenţă pe piaţa internă. Pe baza acestei propuneri, Consiliul poate dezactiva regimul de vigilenţă pe piaţa internă prin intermediul unui act de punere în aplicare al Consiliului.
Art. 16: Monitorizarea
(1)Odată cu activarea regimului de vigilenţă pe piaţa internă în conformitate cu articolul 14, autorităţile competente din statele membre monitorizează lanţurile de aprovizionare cu bunuri şi servicii de importanţă critică şi libera circulaţie a persoanelor, inclusiv a lucrătorilor, implicate în producţia şi furnizarea bunurilor şi serviciilor respective.
(2)Comisia asigură mijloace electronice standardizate şi securizate pentru colectarea informaţiilor obţinute prin monitorizarea menţionată la alineatul (1) şi prelucrarea informaţiilor respective în mod agregat. Fără a aduce atingere dreptului intern care impune, în conformitate cu dreptul Uniunii, păstrarea confidenţialităţii informaţiilor colectate, inclusiv a secretelor comerciale, se asigură confidenţialitatea în ceea ce priveşte informaţiile sensibile din punct de vedere comercial şi informaţiile privind securitatea şi ordinea publică a Uniunii sau a statelor membre.
(3)În măsura în care este posibil, statele membre stabilesc, actualizează şi menţin un inventar al operatorilor economici relevanţi stabiliţi pe teritoriul lor naţional care îşi desfăşoară activitatea de-a lungul lanţurilor de aprovizionare cu bunuri şi servicii de importanţă critică. Conţinutul inventarului respectiv trebuie să rămână confidenţial în orice moment.
(4)Pe baza inventarului stabilit în temeiul alineatului (3), autorităţile competente din statele membre, în cazul în care nu este posibil să se obţină informaţii din alte surse, adresează cereri de furnizare voluntară de informaţii celor mai relevanţi operatori economici de-a lungul lanţurilor de aprovizionare cu bunuri şi servicii de importanţă critică, care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul lor naţional. Cererile respective precizează, în special, informaţiile solicitate cu privire la factorii care au un impact asupra disponibilităţii bunurilor şi serviciilor de importanţă critică identificate. Operatorul economic căruia i se adresează cererea furnizează informaţiile solicitate în mod voluntar, în conformitate cu normele Uniunii în materie de concurenţă care reglementează schimbul de informaţii. Autorităţile competente din statele membre transmit constatările relevante Comisiei şi Comitetului pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă, fără întârzieri nejustificate, prin intermediul biroului central de legătură respectiv.
(5)Autorităţile competente din statele membre ţin seama în mod corespunzător de sarcina administrativă a operatorilor economici, în special a IMM-urilor, care poate fi asociată cu cererile de informaţii şi se asigură că această sarcină administrativă este menţinută la un nivel minim şi că se respectă confidenţialitatea informaţiilor.
(6)Pe baza informaţiilor colectate prin intermediul activităţilor de monitorizare desfăşurate în conformitate cu alineatul (1), Comisia prezintă Comitetului pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă un raport cu privire la constatările agregate.
(7)Comisia poate solicita Comitetului pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă să discute constatările agregate şi perspectivele de dezvoltare pe baza informaţiilor obţinute de statele membre în temeiul alineatelor (1) şi (4) în ceea ce priveşte monitorizarea de către acestea a lanţurilor de aprovizionare cu bunuri şi servicii de importanţă critică şi, în acest caz, asigură confidenţialitatea şi respectă sensibilitatea comercială a informaţiilor în cauză.
(8)De asemenea, Comisia poate face schimb de informaţii relevante cu statele membre, obţinute prin alte mijloace sau sisteme de monitorizare.