Capitolul i - Obiect, domeniu de aplicare şi definiţii - Regulamentul 2747/09-oct-2024 de instituire a unui cadru de măsuri privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2679/98 al Consiliului (Regulamentul privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 8 Noiembrie 2024
CAPITOLUL I:Obiect, domeniu de aplicare şi definiţii
Art. 1: Obiect şi obiective
(1)Prezentul regulament stabileşte un cadru de măsuri armonizate pentru a anticipa, a pregăti şi a răspunde în mod eficace la impactul crizelor asupra pieţei interne.
(2)Cadrul menţionat la alineatul (1) urmăreşte următoarele obiective:
a)să garanteze şi să faciliteze libera circulaţie a mărfurilor, a serviciilor şi a persoanelor, inclusiv a lucrătorilor;
b)să asigure disponibilitatea pe piaţa internă a bunurilor şi serviciilor de importanţă critică şi a bunurilor şi serviciilor relevante în situaţii de criză în cazul în care statele membre adoptă sau sunt susceptibile să adopte măsuri interne divergente; şi
c)să evite crearea obstacolelor în calea bunei funcţionări a pieţei interne.
(3)Prezentul regulament stabileşte, îndeosebi, următoarele:
a)norme privind instituirea şi funcţionarea unui Comitet pentru situaţiile de urgenţă şi rezilienţa pieţei interne, care să asiste şi să consulte Comisia în ceea ce priveşte anticiparea, prevenirea sau răspunsul la impactul unei crize asupra pieţei interne;
b)măsuri de contingenţă care vizează anticiparea, planificarea şi rezilienţa;
c)măsuri aplicabile în timpul regimului de vigilenţă pe piaţa internă pentru a face faţă impactului unui pericol de criză care ar putea să se transforme într-o situaţie de urgenţă pe piaţa internă;
d)măsuri aplicabile în timpul regimului de urgenţă pe piaţa internă pentru a face faţă impactului unei crize pe piaţa internă, inclusiv măsuri care să faciliteze libera circulaţie a mărfurilor, a serviciilor şi a persoanelor, inclusiv a lucrătorilor, în timpul regimului respectiv;
e)norme privind achiziţiile publice aplicabile în timpul regimurilor de vigilenţă şi de urgenţă pe piaţa internă;
f)norme privind punerea la dispoziţie a instrumentelor digitale şi cooperarea dintre autorităţile competente.
Art. 2: Domeniul de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică bunurilor, serviciilor şi persoanelor, inclusiv lucrătorilor, din cadrul pieţei interne.
(2)Prezentul regulament nu se aplică:
a)medicamentelor, astfel cum sunt definite la articolul 1 punctul 2 din Directiva 2001/83/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (48);
(48)Directiva 2001/83/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 noiembrie 2001 de instituire a unui cod comunitar cu privire la medicamentele de uz uman (JO L 311, 28.11.2001, p. 67).
b)dispozitivelor medicale, astfel cum sunt definite la articolul 2 litera (e) din Regulamentul (UE) 2022/123;
c)altor contramăsuri medicale, astfel cum sunt menţionate la articolul 3 punctul 10 din Regulamentul (UE) 2022/2371 şi care sunt incluse în lista stabilită în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/2372;
d)semiconductorilor, astfel cum sunt definiţi la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2023/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului (49);
(49)Regulamentul (UE) 2023/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 septembrie 2023 de stabilire a unui cadru de măsuri pentru consolidarea ecosistemului european al semiconductorilor şi de modificare a Regulamentului (UE) 2021/694 (Regulamentul privind cipurile) (JO L 229, 18.9.2023, p. 1).
e)produselor energetice, în sensul definiţiei de la articolul 2 alineatul (1) din Directiva 2003/96/CE a Consiliului (50), electricităţii, astfel cum este definită la articolul 2 alineatul (2) din directiva respectivă şi altor produse menţionate la articolul 2 alineatul (3) din directiva respectivă;
(50)Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii (JO L 283, 31.10.2003, p. 51).
f)serviciilor financiare, cum ar fi serviciile bancare, de credit, de asigurări şi reasigurări, pensii ocupaţionale sau personale, valori mobiliare, fonduri de investiţii, plăţi şi consultanţă de investiţii, inclusiv serviciilor şi activităţilor enumerate în anexa I la Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (51), precum şi activităţilor de decontare şi compensare şi serviciilor de consultanţă, intermediere şi altor servicii financiare auxiliare;
(51)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
g)produselor din domeniul apărării, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2009/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (52) sau astfel cum sunt definite în dreptul intern al statelor membre, cu respectarea dreptului Uniunii.
(52)Directiva 2009/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai 2009 de simplificare a clauzelor şi condiţiilor de transfer al produselor din domeniul apărării în interiorul Comunităţii (JO L 146, 10.6.2009, p. 1).
(3)Prin derogare de la alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) din prezentul articol, articolele 20-23 şi articolul 44 din prezentul regulament se aplică produselor menţionate la literele respective.
(4)Prezentul regulament nu aduce atingere altor acte juridice ale Uniunii care stabilesc norme specifice privind răspunsul în situaţii de criză sau gestionarea crizelor, cum ar fi:
a)Decizia nr. 1313/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (53) de instituire a unui mecanism de protecţie civilă al Uniunii;
(53)Decizia nr. 1313/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 decembrie 2013 privind un mecanism de protecţie civilă al Uniunii (JO L 347, 20.12.2013, p. 924).
b)dispoziţiile corespunzătoare din Regulamentul (UE) 2015/479 referitoare la competenţa Comisiei de a determina dacă este oportună impunerea de restricţii la exporturile de mărfuri, în conformitate cu drepturile şi obligaţiile internaţionale ale Uniunii;
c)Regulamentele (UE) 2022/2371 şi (UE) 2022/2372 privind cadrul de securitate sanitară al UE;
d)Decizia 2014/415/UE de instituire a mecanismelor integrate referitoare la un răspuns politic la criză (IPCR), inclusiv rolul de coordonare politică al IPCR, şi Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1993 de stabilire a normelor privind funcţionarea acestor mecanisme.
(5)Prezentul regulament nu aduce atingere normelor Uniunii în materie de concurenţă, inclusiv normelor antitrust, privind concentrările economice şi privind ajutoarele de stat.
(6)Prezentul regulament nu aduce atingere responsabilităţii statelor membre de a proteja securitatea naţională şi nici competenţei acestora de a proteja funcţiile esenţiale ale statului, inclusiv asigurarea integrităţii teritoriale a statului şi menţinerea legii şi ordinii publice. În special, securitatea naţională rămâne responsabilitatea exclusivă a fiecărui stat membru.
(7)Prezentul regulament nu aduce atingere exercitării drepturilor fundamentale, în conformitate cu Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (denumită în continuare "Carta"). Îndeosebi, prezentul regulament nu aduce atingere dreptului la grevă sau dreptului de a întreprinde alte acţiuni specifice sistemelor de raporturi de muncă din statele membre, în conformitate cu dreptul intern şi practicile naţionale. De asemenea, acesta nu aduce atingere nici dreptului de a negocia, de a încheia şi de a pune în execuţie contracte colective sau de a desfăşura acţiuni colective, în conformitate cu dreptul intern şi practicile naţionale.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."criză" înseamnă un eveniment excepţional, neaşteptat şi brusc, natural sau provocat de om, de natură şi amploare extraordinară, care are loc în interiorul sau în afara Uniunii, care are sau poate avea un impact negativ puternic asupra funcţionării pieţei interne şi care tulbură libera circulaţie a mărfurilor, a serviciilor şi a persoanelor sau tulbură funcţionarea lanţurilor sale de aprovizionare;
2."regim de vigilenţă pe piaţa internă" înseamnă un cadru care permite să se facă faţă unui pericol de criză care are potenţialul de a se transforma într-o situaţie de urgenţă pe piaţa internă în următoarele şase luni;
3."regim de urgenţă pe piaţa internă" înseamnă un cadru care permite să se facă faţă unei crize cu un impact negativ semnificativ asupra pieţei interne, care perturbă grav libera circulaţie a mărfurilor, a serviciilor şi a persoanelor sau, în cazul în care perturbarea respectivă gravă face sau este probabil să facă obiectul unor măsuri naţionale divergente, funcţionarea lanţurilor de aprovizionare de pe piaţa internă;
4."sectoare de importanţă critică" înseamnă acele sectoare care au o importanţă sistemică şi vitală pentru Uniune şi pentru statele sale membre, pentru securitatea publică, siguranţa publică, ordinea publică sau sănătatea publică şi a căror perturbare, ineficienţă, pierdere sau distrugere poate avea un impact negativ semnificativ asupra funcţionării pieţei interne atunci când există un pericol de criză;
5."bunuri de importanţă critică" sau "servicii de importanţă critică", denumite împreună "bunuri şi servicii de importanţă critică", înseamnă bunurile sau serviciile care nu pot fi înlocuite ori diversificate sau care sunt indispensabile pentru menţinerea funcţiilor societale sau a activităţilor economice vitale, astfel încât să se asigure buna funcţionare a pieţei interne şi a lanţurilor sale de aprovizionare în sectoarele de importanţă critică, şi care sunt enumerate într-un act de punere în aplicare adoptat de Consiliu în temeiul articolului 14 alineatul (1);
6."bunuri relevante în situaţii de criză" sau "servicii relevante în situaţii de criză", denumite împreună "bunuri şi servicii relevante în situaţii de criză", înseamnă bunurile sau serviciile care nu pot fi înlocuite ori diversificate sau care sunt indispensabile pentru menţinerea funcţiilor societale sau a activităţilor economice vitale, astfel încât să se asigure buna funcţionare a pieţei interne şi a lanţurilor sale de aprovizionare, care sunt considerate esenţiale pentru a răspunde la o criză şi care sunt enumerate într-un act de punere în aplicare adoptat de Consiliu în temeiul articolului 18 alineatul (4);
7."incidente semnificative" înseamnă incidentele care tulbură în mod semnificativ sau pot să tulbure în mod semnificativ funcţionarea pieţei interne şi a lanţurilor sale de aprovizionare;
8."operator economic relevant" înseamnă un operator economic de-a lungul lanţului de aprovizionare care are posibilitatea sau capacitatea de a produce sau de a distribui oricare dintre următoarele:
(a)bunuri de importanţă critică sau servicii de importanţă critică;
(b)bunuri relevante în situaţii de criză sau servicii relevante în situaţii de criză;
(c)componente ale bunurilor menţionate la literele (a) şi (b);
9."microîntreprinderi şi întreprinderi mici şi mijlocii", sau "IMM-uri", înseamnă microîntreprinderile şi întreprinderile mici şi mijlocii astfel cum sunt definite la articolul 2 din anexa la Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei (54).
(54)Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).