Nou Capitolul v - CONTROL ŞI SANCŢIUNI - Regulamentul 2445/26-nov-2025 privind statutul şi finanţarea partidelor politice europene şi a fundaţiilor politice europene

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2025
CAPITOLUL V:CONTROL ŞI SANCŢIUNI
Art. 28: Conturi, obligaţii de raportare şi de audit
(1)Cel târziu în termen de şase luni de la sfârşitul exerciţiului financiar, partidele politice europene şi fundaţiile politice europene depun la ordonatorul de credite al Parlamentului European, în format deschis, prelucrabil automat, următoarele:
a)propriile situaţii financiare anuale şi note de însoţire, care prevăd veniturile şi cheltuielile, precum şi activele şi pasivele la începutul şi la sfârşitul exerciţiului financiar, în conformitate cu dreptul aplicabil în statul membru de sediu;
b)un raport de audit extern privind situaţiile financiare anuale, care acoperă atât fiabilitatea acestor situaţii financiare, cât şi legalitatea şi regularitatea veniturilor şi cheltuielilor lor şi care este efectuat de către un organism sau un expert independent;
c)lista donatorilor şi a contribuitorilor şi a donaţiilor sau contribuţiilor corespunzătoare raportate în conformitate cu articolul 25 alineatele (2), (3) şi (4).
Cel târziu în termen de şase luni de la sfârşitul exerciţiului financiar, partidele politice europene şi fundaţiile politice europene trimit, de asemenea, un exemplar al oricărei cereri menţionate la primul paragraf autorităţii şi punctului naţional de contact competent din statul membru în care îşi au sediul. Acest exemplar trebuie să fie într-un format deschis, prelucrabil automat.
(2)În cazul în care cheltuielile se pun în aplicare de către partide politice europene în comun cu partide politice naţionale sau cu alte organizaţii sau de către fundaţii politice europene în comun cu fundaţii politice naţionale ori cu alte organizaţii, dovada cheltuielilor suportate de partidele politice europene sau de fundaţiile politice europene direct sau prin intermediul acestor părţi terţe se include în declaraţiile financiare anuale menţionate la alineatul (1).
(3)Organismele sau experţii externi independenţi menţionaţi la alineatul (1) litera (b) sunt selectaţi, mandataţi şi plătiţi de Parlamentul European. Aceştia sunt autorizaţi în mod corespunzător să auditeze conturi în temeiul dreptului aplicabil în statul membru în care îşi au sediul sau în care sunt stabiliţi.
(4)Partidele politice europene şi fundaţiile politice europene furnizează informaţiile solicitate de organismele independente sau experţii independenţi în scopul auditului acestora.
(5)Organismele independente sau experţii independenţi informează autoritatea şi ordonatorul de credite al Parlamentului European cu privire la orice activitate presupusă a fi ilegală, de fraudă sau de corupţie care poate afecta interesele financiare ale Uniunii. Autoritatea şi ordonatorul de credite al Parlamentului European informează punctele de contact naţionale cu privire la acest lucru.
Art. 29: Reguli generale privind controlul
(1)Controlul respectării de către partidele politice europene şi fundaţiile politice europene a obligaţiilor care le revin în temeiul prezentului regulament este exercitată, în cooperare, de către autoritate, ordonatorul de credite al Parlamentului European şi statele membre competente.
(2)Autoritatea controlează respectarea de către partidele politice europene şi fundaţiile politice europene a obligaţiilor care le revin în temeiul prezentului regulament, cu referire în special la articolul 3, articolul 4 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e) şi (f), articolul 4 alineatul (3), articolul 5, articolul 6 alineatul (1) literele (a)-(e), (g) şi (k), articolul 11 alineatele (5) şi (6) şi articolele 25, 26 şi 27.
Ordonatorul de credite al Parlamentului European controlează respectarea de către partidele politice europene şi fundaţiile politice europene a obligaţiilor legate de finanţarea din partea Uniunii care le revin în temeiul prezentului regulament şi al Regulamentului (UE, Euratom) 2024/2509. În cadrul acestor controale, Parlamentul European adoptă măsurile necesare în domeniile prevenirii şi combaterii fraudei care afectează interesele financiare ale Uniunii.
(3)Controalele efectuate de către autoritate şi de ordonatorul de credite al Parlamentului European şi menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol nu se extind la respectarea de către partidele politice europene şi fundaţiile politice europene a obligaţiilor care le revin în temeiul dreptului intern aplicabil, astfel cum se menţionează la articolul 19.
(4)Partidele politice europene şi fundaţiile politice europene furnizează informaţiile solicitate de autoritate, ordonatorul de credite al Parlamentului European, Curtea de Conturi, Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) sau statele membre, necesare în scopul desfăşurării controalelor pentru care sunt responsabile în temeiul prezentului regulament.
La cerere şi în scopul controlării respectării articolului 25, partidele politice europene şi fundaţiile politice europene furnizează autorităţii informaţii privind contribuţiile primite de la membri individuali şi identitatea acestora. În plus, atunci când este cazul, autoritatea poate solicita partidelor politice europene să furnizeze declaraţii de confirmare semnate de membrii care deţin mandate rezultate din alegeri în scopul controlării respectării condiţiei prevăzute la articolul 3 alineatul (1) litera (b) punctul (i).
Art. 30: Punere în aplicare şi control în ceea ce priveşte finanţarea din partea Uniunii
(1)Creditele pentru finanţarea partidelor politice europene şi a fundaţiilor politice europene se stabilesc în cadrul procedurii bugetare anuale şi se execută în conformitate cu prezentul regulament şi cu Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
Clauzele şi condiţiile referitoare la contribuţii şi subvenţii se stabilesc de către ordonatorul de credite al Parlamentului European în cererea de contribuţii şi în cererea de propuneri.
(2)Controlul finanţării primite din bugetul general al Uniunii şi utilizarea sa se exercită în conformitate cu Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
Controlul se exercită, de asemenea, pe baza unei certificări anuale efectuate în cadrul unui audit extern şi independent, astfel cum se prevede la articolul 28 alineatul (1).
(3)Curtea de Conturi îşi exercită prerogativele în materie de audit în conformitate cu articolul 287 din TFUE.
(4)Orice document sau informaţii solicitate de Curtea de Conturi pentru a-şi îndeplini misiunea îi sunt furnizate la solicitarea sa de către partidele politice europene şi fundaţiile politice europene care beneficiază de finanţare în conformitate cu prezentul regulament.
(5)Decizia sau acordul privind contribuţia sau grantul prevede în mod explicit auditarea de către Parlamentul European şi Curtea de Conturi, pe baza documentelor şi la faţa locului, a partidului politic european care a primit o contribuţie sau a fundaţiei politice europene care a primit o subvenţie din bugetul general al Uniunii.
(6)Curtea de Conturi şi ordonatorul de credite al Parlamentului European sau orice alt organism extern autorizat de către ordonatorul de credite al Parlamentului European poate efectua verificările şi controalele necesare la faţa locului pentru a verifica legalitatea cheltuielilor şi aplicarea corespunzătoare a dispoziţiilor din decizia sau acordul privind contribuţia sau grantul şi, în cazul fundaţiilor politice europene, punerea în aplicare corespunzătoare a programului de lucru sau a acţiunii. Partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză furnizează orice document sau informaţie necesară pentru îndeplinirea acestei sarcini.
(7)OLAF poate efectua investigaţii, inclusiv verificări şi inspecţii la faţa locului, în conformitate cu dispoziţiile şi procedurile prevăzute de Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (17) şi de Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului (18), pentru a se stabili dacă au avut loc acte de fraudă, de corupţie sau orice altă activitate ilegală care afectează interesele financiare ale Uniunii în legătură cu contribuţiile sau granturile finanţate în temeiul prezentului regulament. Dacă este cazul, concluziile OLAF pot conduce la adoptarea de către ordonatorul de credite al Parlamentului European a unor decizii de recuperare.
(17)Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 septembrie 2013 privind investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1073/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (Euratom) nr. 1074/1999 al Consiliului (JO L 248, 18.9.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/883/oj).
(18)Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului din 11 noiembrie 1996 privind controalele şi inspecţiile la faţa locului efectuate de Comisie în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităţilor Europene împotriva fraudei şi a altor abateri (JO L 292, 15.11.1996, p. 2, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1996/2185/oj).
Art. 31: Asistenţă tehnică
Orice asistenţă tehnică acordată de Parlamentul European partidelor politice europene se bazează pe principiul egalităţii de tratament. Asistenţa se acordă în condiţii care nu pot fi mai puţin favorabile decât cele acordate altor organizaţii şi asociaţii externe care pot beneficia de facilităţi similare şi se furnizează pe bază de factură şi plată.
Art. 32: Sancţiuni
(1)Autoritatea impune sancţiuni financiare în următoarele situaţii:
a)infracţiuni necuantificabile:
(i)în cazul nerespectării cerinţelor prevăzute la articolul 11 alineatul (5) sau (6);
(ii)în cazul nerespectării angajamentelor asumate şi a informaţiilor furnizate de către un partid politic european sau o fundaţie politică europeană în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e) şi (f), cu articolul 4 alineatul (3) şi cu articolul 6 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e) şi (k);
(iii)în cazul nerespectării obligaţiilor prevăzute la articolul 5 alineatul (1);
(iv)în cazul nerespectării obligaţiilor prevăzute la articolul 5 alineatul (2);
(v)în cazul în care nu se transmite lista donatorilor şi a donaţiilor acestora, astfel cum se prevede la articolul 25 alineatul (2), sau nu se raportează aceste donaţii, astfel cum se prevede la articolul 25 alineatele (3) şi (4);
(vi)în cazurile în care un partid politic european sau o fundaţie politică europeană a încălcat obligaţiile prevăzute la articolul 28 alineatul (1) sau articolul 29 alineatul (4);
(vii)atunci când un partid politic european sau o fundaţie politică europeană este într-una din situaţiile de excludere menţionate la articolul 138 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509;
(viii)în cazurile în care partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză, în orice moment şi cu intenţie, a omis să furnizeze informaţii sau a furnizat informaţii incorecte sau care induc în eroare;
(ix)în cazul în care, în conformitate cu procedura de verificare prevăzută la articolul 15, se constată că un partid politic european sau o fundaţie politică europeană a influenţat cu intenţie sau a încercat să influenţeze rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European profitând de o încălcare a normelor aplicabile privind protecţia datelor cu caracter personal;
b)infracţiuni cuantificabile:
(i)în cazul în care un partid politic european sau o fundaţie politică europeană a acceptat donaţii şi contribuţii care nu sunt autorizate în conformitate cu articolul 25 alineatul (1) sau (6), cu excepţia cazului în care sunt îndeplinite dispoziţiile de la articolul 25 alineatul (7);
(ii)în cazul nerespectării cerinţelor prevăzute la articolele 26 şi 27.
(2)Ordonatorul de credite al Parlamentului European poate exclude un partid politic european sau o fundaţie politică europeană de la finanţări viitoare din partea Uniunii pentru o perioadă de până la cinci ani, sau până la 10 ani în cazul unei recidive într-o perioadă de cinci ani, atunci când s-a făcut vinovat(ă) de oricare dintre infracţiunile enumerate la alineatul (1) litera (a) punctele (vii) şi (viii) de la prezentul articol. Aceasta nu aduce atingere prerogativelor ordonatorului de credite al Parlamentului European prevăzute la articolul 235 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
(3)În scopul aplicării alineatelor (1) şi (2), se aplică următoarele sancţiuni financiare unui partid politic european sau unei fundaţii politice europene:
a)în cazul infracţiunilor necuantificabile, un procent fix din bugetul anual al partidului politic european sau al fundaţiei politice europene în cauză, după cum urmează:
(i)până la 5 %;
(ii)între 5 % şi 10 %, în cazul unui concurs de infracţiuni;
(iii)între 10 % şi 15 %, în cazul în care infracţiunea în cauză este un caz de recidivă;
(iv)între 15 % şi 20 %, în cazul altor încălcări repetate;
(v)o treime din procentele prevăzute la punctele (i)-(iv), dacă partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză a declarat în mod voluntar infracţiunea înainte ca autoritatea să deschidă o anchetă oficială, chiar în cazul unui concurs de infracţiuni sau al unei recidive, iar partidul sau fundaţia în cauză a adoptat măsurile corective adecvate;
(vi)50 % din bugetul anual al partidului politic european sau al fundaţiei politice europene în cauză realizat în exerciţiul financiar anterior, dacă partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză este într-una din situaţiile de excludere prevăzute la articolul 138 alineatul (1) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509;
b)în cazul infracţiunilor cuantificabile, un procent fix din totalul sumelor nereglementare primite sau neraportate ori al sumelor utilizate pentru finanţări interzise în temeiul articolului 27, în conformitate cu următoarele bareme, cu un plafon maxim de 10 % din bugetul anual al partidului politic european sau al fundaţiei politice europene în cauză:
(i)100 % din sumele nereglementare primite sau neraportate ori din sumele utilizate pentru finanţări interzise în temeiul articolului 27, dacă sumele respective nu depăşesc 50 000 EUR;
(ii)150 % din sumele nereglementare primite sau neraportate ori din sumele utilizate pentru finanţări interzise în temeiul articolului 27, dacă sumele respective depăşesc 50 000 EUR, dar nu depăşesc 100 000 EUR;
(iii)200 % din sumele nereglementare primite sau neraportate ori din sumele utilizate pentru finanţări interzise în temeiul articolului 27, dacă sumele respective depăşesc 100 000 EUR, dar nu depăşesc 150 000 EUR;
(iv)250 % din sumele nereglementare primite sau neraportate ori din sumele utilizate pentru finanţări interzise în temeiul articolului 27, dacă sumele respective depăşesc 150 000 EUR, dar nu depăşesc 200 000 EUR;
(v)300 % din sumele nereglementare primite sau neraportate ori din sumele utilizate pentru finanţări interzise în temeiul articolului 27, dacă sumele respective depăşesc 200 000 EUR;
(vi) o treime din procentele indicate la punctele (i)-(v), dacă partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză a declarat în mod voluntar infracţiunea înainte ca autoritatea şi/sau ordnatorul de credite al Parlamentului European să deschidă o anchetă oficială, iar partidul sau fundaţia în cauză a adoptat măsurile corective adecvate.
Pentru aplicarea procentelor indicate la primul paragraf al prezentului alineat, fiecare donaţie, contribuţie sau sumă utilizată pentru finanţări interzise în temeiul articolului 27 este analizată în mod separat.
(4)În cazul în care un partid politic european sau o fundaţie politică europeană a comis o încălcare care justifică impunerea unei sancţiuni financiare şi acelaşi comportament justifică radierea din registru a partidului politic european sau a fundaţiei politice europene respective, autoritatea procedează numai la radierea din registru a partidului politic european sau a fundaţiei politice europene în cauză.
(5)Autoritatea recuperează sumele corespunzătoare de la partidul politic european sau fundaţia politică europeană căruia (căreia) i-au fost impuse sancţiuni financiare.
(6)Sancţiunile prevăzute de prezentul regulament fac obiectul unui termen de prescripţie de 10 ani începând cu data la care s-a comis infracţiunea în cauză sau, în cazul unor infracţiuni continue sau repetate, începând cu data la care acestea au încetat.
(7)În cazul în care o decizie adoptată de autoritatea naţională de supraveghere menţionată la articolul 15 este revocată sau este desfiinţată în urma exercitării unei căi de atac, după epuizarea tuturor căilor de atac de la nivel naţional, autoritatea, la cererea partidului politic european sau a fundaţiei politice europene în cauză, revizuieşte sancţiunea impusă în temeiul alineatului (1) litera (a) punctul (ix) de la prezentul articol.
Art. 33: Răspunderea persoanelor fizice
În cazul în care impune sancţiuni financiare în situaţiile menţionate la articolul 32 alineatul (1) litera (a) punctul (vii) sau (viii), autoritatea poate stabili, în scopul recuperării în temeiul articolului 36 alineatul (2), că o persoană fizică care este membră a organului administrativ, de conducere sau de supraveghere al partidului politic european sau al fundaţiei politice europene sau care are competenţe de reprezentare, de decizie sau de control în ceea ce priveşte partidul politic european sau fundaţia politică europeană poartă, de asemenea, răspunderea pentru infracţiune în următoarele cazuri:
(a)în situaţia menţionată la articolul 32 alineatul (1) litera (a) punctul (vii), în cazul în care s-a stabilit, în hotărârea menţionată la dispoziţia respectivă, că persoana fizică poartă, de asemenea, răspunderea pentru activităţile ilegale în cauză;
(b)în situaţia menţionată la articolul 32 alineatul (1) litera (a) punctul (viii), în cazul în care persoana fizică poartă, de asemenea, răspunderea pentru comportamentul sau inexactităţile în cauză.
Art. 34: Cooperarea dintre autoritate, ordonatorul de credite al Parlamentului European şi statele membre
(1)Autoritatea, ordonatorul de credite al Parlamentului European şi statele membre prin intermediul punctelor de contact naţionale fac schimb de informaţii şi se informează reciproc în mod regulat cu privire la aspectele legate de dispoziţiile în materie de finanţare, controale şi sancţiuni.
Acestea convin, de asemenea, măsurile practice pentru acest schimb de informaţii, inclusiv normele privind dezvăluirea informaţiilor sau a dovezilor confidenţiale sau a probelor, precum şi cooperarea dintre statele membre.
(2)Autoritatea şi ordonatorul de credite al Parlamentului European fac periodic schimb de puncte de vedere şi de informaţii privind interpretarea şi punerea în aplicare a prezentului regulament.
(3)Ordonatorul de credite al Parlamentului European informează autoritatea cu privire la constatările care ar putea duce la impunerea de sancţiuni în conformitate cu articolul 32 alineatele (1)-(3), astfel încât autoritatea să poată lua măsurile adecvate. Autoritatea ia o decizie privind impunerea de sancţiuni în termen de şase luni.
(4)Autoritatea informează ordonatorul de credite al Parlamentului European cu privire la orice decizie luată referitoare la sancţiuni, pentru a-i permite acestuia să tragă consecinţele adecvate în conformitate cu Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.
Art. 35: Măsuri corective şi principii ale bunei administrări
(1)În vederea respectării depline a obligaţiilor menţionate la articolul 41, înainte de decizia finală a autorităţii cu privire la oricare dintre sancţiunile menţionate la articolul 32 alineatul (1) litera (a) punctele (i)-(vi), autoritatea sau ordonatorul de credite al Parlamentului European oferă partidului politic european sau fundaţiei politice europene în cauză posibilitatea de a lua măsurile necesare pentru remedierea situaţiei într-un termen rezonabil, care în mod normal nu trebuie să depăşească o lună. În special, autoritatea sau ordonatorul de credite al Parlamentului European fac posibilă corectarea erorilor administrative sau aritmetice, furnizarea, atunci când este necesar, a unor documente sau informaţii suplimentare sau corectarea erorilor minore.
(2)Atunci când un partid politic european sau o fundaţie politică europeană nu a adoptat măsurile corective în termenul menţionat la alineatul (1) de la prezentul articol, se ia o decizie de impunere a sancţiunilor adecvate menţionate la articolul 32.
Art. 36: Rezilierea unei decizii de finanţare cu efect pentru viitor
(1)Ordonatorul de credite al Parlamentului European reziliază o decizie de finanţare adresată unui partid politic european sau unei fundaţii politice europene, cu efect pentru viitor, din următoarele motive:
a)o decizie de a radia din registru partidul politic european sau fundaţia politică europeană, cu condiţia ca decizia respectivă să nu se bazeze pe motivele de radiere din registru prevăzute la articolul 21 alineatul (1) litera (a) punctul (iv); sau
b)o decizie de sancţionare adoptată în temeiul articolului 32 alineatul (1) litera (a) punctele (vii) şi (viii).
Alte motive pentru rezilierea unei decizii de finanţare cu efect pentru viitor pot fi prevăzute în acordul privind contribuţia sau grantul.
(2)O decizie de reziliere a deciziei de finanţare cu efect pentru viitor intră în vigoare la data specificată în aceasta sau, în cazul în care nu se specifică nicio dată, la data la care aceasta este notificată partidului politic european sau fundaţiei politice europene.
(3)Rezilierea deciziei de finanţare cu efect pentru viitor are următoarele consecinţe:
a)acordul privind contribuţia sau grantul este reziliat începând cu data menţionată la alineatul (2);
b)plăţile efectuate de ordonatorul de credite al Parlamentului European se limitează la cheltuielile rambursabile suportate efectiv de partidul politic european sau la costurile admisibile suportate efectiv de fundaţia politică europeană până la data menţionată la alineatul (2);
c)cheltuielile sau costurile suportate de partidul politic european sau de fundaţia politică europeană începând cu data menţionată la alineatul (2) se califică drept cheltuieli nerambursabile sau costuri neadmisibile;
d)ordonatorul de credite al Parlamentului European recuperează oricare dintre fondurile Uniunii plătite în mod necuvenit, inclusiv:
(i)fondurile Uniunii care au fost cheltuite pentru cheltuieli nerambursabile sau costuri neadmisibile; şi
(ii)orice prefinanţare neutilizată din partea Uniunii care nu a fost cheltuită înainte de data menţionată la alineatul (2), inclusiv fondurile necheltuite ale Uniunii din anii anteriori; şi
e)ordonatorul de credite al Parlamentului European recuperează orice sumă plătită în mod necuvenit de la persoana fizică în legătură cu care s-a luat o hotărâre în temeiul articolului 33, luând în considerare, după caz, circumstanţele excepţionale legate de persoana fizică respectivă.
Art. 37: Retragerea cu efect retroactiv a unei decizii de finanţare
(1)Pe baza unei decizii luate de Autoritate de radiere din registru a unui partid politic european sau a unei fundaţii politice europene, pe baza motivului de radiere din registru prevăzut la articolul 21 alineatul (1) litera (a) punctul (iv), ordonatorul de credite al Parlamentului European retrage deciziile de finanţare adresate partidului politic european sau fundaţiei politice europene în cauză, cu efect retroactiv de la data adoptării deciziei respective.
(2)Retragerea cu efect retroactiv a unei decizii de finanţare va avea următoarele consecinţe:
a)acordul privind contribuţia sau grantul va fi reziliat de la data notificării rezilierii către partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză;
b)toate cheltuielile sau costurile suportate de partidul politic european sau de fundaţia politică europeană sunt calificate drept cheltuieli nerambursabile sau costuri neadmisibile; şi
c)orice sumă plătită în temeiul acordului privind contribuţia sau grantul şi toate fondurile necheltuite ale Uniunii din anii anteriori se consideră plăţi necuvenite şi se recuperează în conformitate cu normele aplicabile din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509.