Art. 19. - Art. 19: Soluţionarea plângerilor şi accesul la justiţie - Regulamentul 2365/12-nov-2025 privind prevenirea pierderilor de granule din plastic pentru a reduce poluarea cu microplastice
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 26 Noiembrie 2025
Art. 19: Soluţionarea plângerilor şi accesul la justiţie
(1)Persoanele fizice sau juridice considerate, în temeiul dreptului intern, ca având un interes suficient sau cele care consideră că le-au fost încălcate drepturile sunt îndreptăţite să depună plângeri motivate la autorităţile competente atunci când consideră, pe baza unor circumstanţe obiective, că un operator economic, un transportator din UE, un transportator din afara UE sau un expeditor ori un operator, un agent sau un comandant de navă maritimă nu respectă prezentul regulament.
În sensul primului paragraf, se consideră că au un interes suficient entităţile neguvernamentale sau organizaţiile care promovează protecţia sănătăţii umane ori a mediului sau cele care promovează protecţia consumatorilor şi care îndeplinesc cerinţele prevăzute de dreptul intern.
(2)Autorităţile competente evaluează plângerile motivate menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol şi, în cazul în care acest lucru este adecvat, iau măsurile necesare pentru a verifica respectivele plângeri, efectuând inclusiv inspecţii şi audieri ale persoanei sau organizaţiei în cauză. În cazul în care se consideră că plângerea este întemeiată, autorităţile competente iau măsurile necesare în conformitate cu articolul 5 alineatul (3), cu articolul 14 alineatul (2) şi cu articolul 15 alineatul (2).
(3)Autorităţile competente informează, cât mai curând posibil, persoanele menţionate la alineatul (1) care au depus plângerea cu privire la decizia lor de a aproba sau de a refuza cererea de a întreprinde acţiuni formulată în plângere, indicând motivele care au stat la baza acestei decizii.
(4)Statele membre se asigură că o persoană menţionată la alineatul (1) are acces la o instanţă sau la un alt organism public independent şi imparţial competent să controleze legalitatea procedurală şi de fond a deciziilor, acţiunilor sau a lipsei de acţiune din partea autorităţii competente în temeiul prezentului regulament, fără a aduce atingere dispoziţiilor de drept intern care impun epuizarea căilor de atac administrative înainte de a recurge la proceduri judiciare. Căile de atac în cauză trebuie să fie corecte, echitabile, să se desfăşoare în timp util, să nu implice costuri prohibitive şi să ofere măsuri reparatorii adecvate şi eficace, inclusiv măsuri provizorii, dacă este necesar.
(5)Statele membre se asigură că se pun la dispoziţia publicului informaţii practice privind accesul la căile de atac administrative şi judiciare menţionate la prezentul articol.