Capitolul iii - CERINŢE PRIVIND FORMULAREA ŞI PRELUCRAREA CERERILOR MOTIVATE - Regulamentul 2050/01-iul-2025 de completare a Regulamentului (UE) 2022/2065 al Parlamentului European şi al Consiliului prin stabilirea condiţiilor tehnice şi a procedurilor pentru efectuarea schimbului de date de către furnizorii de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari cu cercetătorii agreaţi

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 9 Octombrie 2025
CAPITOLUL III:CERINŢE PRIVIND FORMULAREA ŞI PRELUCRAREA CERERILOR MOTIVATE
Art. 7: Formularea unei cereri motivate
(1)În termen de 80 de zile lucrătoare de la depunerea unei cereri de acces la date, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire, ţinând seama în mod corespunzător de condiţiile prealabile prevăzute la articolul 8 şi, după caz, de orice altă evaluare relevantă în acest scop, decide dacă poate fi formulată o cerere motivată şi întreprinde una dintre următoarele acţiuni:
a)formulează o cerere motivată, o transmite furnizorului de date şi notifică cercetătorului principal prezentarea cererii motivate;
b)informează cercetătorul principal cu privire la motivele pentru care cererea motivată nu a putut fi formulată.
(2)Atunci când, în cazuri justificate în mod corespunzător, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire are nevoie de timp suplimentar pentru a formula o cerere motivată, acesta trimite o notificare cercetătorului principal cât mai curând posibil şi indică motivele întârzierii, precum şi o nouă dată pentru realizarea acţiunilor menţionate la alineatul (1).
Art. 8: Condiţii prealabile pentru formularea unei cereri motivate
Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire decide dacă poate fi formulată o cerere motivată, ţinând seama de următoarele elemente:
(a)pentru fiecare cercetător solicitant:
(i)o confirmare a afilierii la o organizaţie de cercetare, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2019/790 a Parlamentului European şi a Consiliului (6);
(6)Directiva (UE) 2019/790 a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind dreptul de autor şi drepturile conexe pe piaţa unică digitală şi de modificare a Directivelor 96/9/CE şi 2001/29/CE (JO L 130, 17.5.2019, p. 92, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/790/oj).
(ii)o declaraţie de independenţă faţă de interesele comerciale relevante pentru proiectul specific pentru care se solicită datele;
(iii)un angajament de a pune la dispoziţia publicului rezultatele cercetărilor lor în mod gratuit;
(b)informaţii privind finanţarea care sprijină proiectul de cercetare pentru care sunt solicitate datele;
(c)o descriere a datelor solicitate, inclusiv formatul, domeniul de aplicare şi, dacă este posibil, atributele specifice, metadatele relevante şi documentaţia datelor, luând în considerare, de asemenea, informaţiile puse la dispoziţie în temeiul articolului 6 alineatul (4) din prezentul regulament;
(d)informaţii privind necesitatea şi proporţionalitatea accesului la date şi informaţii privind intervalele de timp ale cercetării pentru care sunt solicitate datele;
(e)informaţii privind riscurile identificate în ceea ce priveşte confidenţialitatea, securitatea datelor şi protecţia datelor cu caracter personal legate de datele care vor fi accesate, o descriere a măsurilor tehnice, juridice şi organizatorice care vor fi instituite, inclusiv, acolo unde este posibil, modalităţile de acces sugerate, pentru a atenua astfel de riscuri atunci când se prelucrează datele solicitate;
(f)o descriere a activităţilor de cercetare care urmează să fie desfăşurate cu datele solicitate;
(g)un rezumat al cererii de acces la date care să conţină următoarele elemente:
(i)subiectul cercetării;
(ii)furnizorul de date de la care sunt solicitate datele;
(iii)o descriere a datelor solicitate, astfel cum se menţionează la litera (c).
Art. 9: Modalităţi de acces
(1)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire stabileşte modalităţile, inclusiv măsurile tehnice, juridice şi organizatorice, pe care furnizorul de date trebuie să le utilizeze pentru a oferi acces la date cercetătorilor agreaţi.
(2)Coordonatorilor serviciilor digitale li se permite să consulte autorităţile de supraveghere relevante instituite în temeiul articolului 51 din Regulamentul (UE) 2016/679.
(3)Atunci când stabileşte modalităţile de acces, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ţine seama de informaţiile furnizate în cererea de acces la date, în special de informaţiile menţionate la articolul 8 litera (e), având în vedere, de asemenea, drepturile şi interesele furnizorilor de date şi ale destinatarilor serviciului în cauză, inclusiv protecţia informaţiilor confidenţiale şi a secretelor comerciale, precum şi menţinerea securităţii serviciului lor şi a informaţiilor puse la dispoziţie de furnizorii de date în temeiul articolului 6 alineatul (4) litera (d).
(4)Pe lângă elementele menţionate la alineatul (3), atunci când stabileşte modalităţile de acces, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ia în considerare următoarele elemente:
a)în cazul în care accesul implică prelucrarea de date cu caracter personal:
(i)evaluarea riscurilor privind prelucrarea datelor cu caracter personal, astfel cum se descrie la articolul 8 litera (e), inclusiv, după caz, evaluările impactului asupra protecţiei datelor în sensul articolului 35 din Regulamentul (UE) 2016/679;
(ii)măsurile tehnice şi organizatorice avute în vedere, astfel cum au fost prezentate în temeiul articolului 8 litera (e);
b)măsurile relevante de securitate a reţelei, criptare, mecanisme de control al accesului, politici de rezervă, mecanisme de integritate a datelor, planuri de răspuns la incidente;
c)după caz, informaţii privind perioada de stocare preconizată şi planurile relevante de distrugere a datelor;
d)orice măsuri organizatorice, cum ar fi procesele de revizuire internă, restricţiile privind drepturile de acces şi schimbul de informaţii;
e)orice clauze contractuale propuse, cum ar fi acorduri de confidenţialitate, acorduri privind datele şi orice alt tip de declaraţii scrise, care stabilesc posibile condiţii de acces şi prelucrare între cercetătorul principal şi furnizorul de date;
f)existenţa unei formări privind securitatea datelor şi protecţia datelor cu caracter personal primite de cercetătorii solicitanţi;
g)dacă sunt necesare medii de prelucrare securizate pentru prelucrarea datelor.
(5)În cazul în care coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire consideră că trebuie utilizat un mediu de prelucrare securizat pentru a oferi acces la datele solicitate, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire solicită o documentaţie care să ateste că operatorul mediului respectiv:
a)specifică condiţiile de acces la mediul de prelucrare securizat pentru a reduce la minimum riscul de citire, copiere, modificare sau eliminare neautorizată a datelor găzduite în mediul de prelucrare securizat;
b)se asigură că cercetătorii agreaţi au acces numai la datele care fac obiectul cererii motivate, prin intermediul unor identităţi de utilizator individuale şi unice şi al unor moduri de acces confidenţiale;
c)păstrează evidenţe identificabile ale accesului la mediul de prelucrare securizat pe perioada necesară pentru verificarea şi auditarea tuturor operaţiunilor de prelucrare din mediul respectiv;
d)se asigură că puterea de calcul aflată la dispoziţia cercetătorilor agreaţi este adecvată şi suficientă pentru scopurile proiectului de cercetare;
e)monitorizează eficacitatea măsurilor enumerate la literele (a)-(d).
Art. 10: Conţinutul unei cereri motivate
(1)O cerere motivată conţine cel puţin următoarele elemente:
a)data până la care furnizorul de date acordă acces la datele solicitate şi data la care acest acces încetează;
b)modalităţile de acces stabilite în temeiul articolului 9;
c)rezumatul cererii de acces la date menţionat la articolul 8 litera (g).
(2)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire poate include în cererea motivată numele şi datele de contact ale tuturor cercetătorilor agreaţi menţionaţi în cererea de acces la date, în cazul în care acest lucru este necesar pentru a permite accesul la datele solicitate, în conformitate cu modalităţile de acces specificate în cererea motivată.
(3)În cazul în care furnizarea accesului implică un transfer de date cu caracter personal către o ţară terţă sau o organizaţie internaţională în sensul capitolului V din Regulamentul (UE) 2016/679, cererea motivată include informaţii privind necesitatea de a se institui sau de a se menţiona un mecanism de transfer adecvat pentru a asigura respectarea Regulamentului (UE) 2016/679.
Art. 11: Publicarea unei prezentări generale a unei cereri motivate pe portalul pentru accesul la datele aferente DSA
(1)La formularea unei cereri motivate, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire publică o prezentare generală a cererii motivate în interfaţa publică a portalului pentru accesul la datele aferente DSA. Prezentarea generală conţine toate elementele următoare:
a)rezumatul cererii de acces la date menţionat la articolul 8 litera (g);
b)modalităţile de acces stabilite în temeiul articolului 9.
(2)Prezentarea generală menţionată la alineatul (1) se actualizează pentru a reflecta orice modificări care rezultă dintr-o modificare a unuia sau mai multor elemente în urma examinării unei cereri de modificare sau a rezultatului unei medieri în conformitate cu articolul 13.
Art. 12: Proceduri de examinare a cererilor de modificare
(1)La primirea unei cereri de modificare în temeiul articolului 40 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2022/2065, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire îl informează pe cercetătorul principal în cauză.
(2)Atunci când decide cu privire la o cerere de modificare depusă în temeiul articolului 40 alineatul (5) litera (a) din Regulamentul (UE) 2022/2065, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ţine seama de următoarele:
a)dacă motivele pentru presupusa lipsă a accesului la date sunt justificate în mod corespunzător;
b)dacă această lipsă de acces la date este permanentă sau temporară.
(3)Atunci când decide cu privire la o cerere de modificare depusă în temeiul articolului 40 alineatul (5) litera (b) din Regulamentul (UE) 2022/2065, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ţine seama de toate elementele următoare:
a)dacă presupusele vulnerabilităţi şi importanţa acestora sunt justificate în mod corespunzător;
b)probabilitatea şi gravitatea prejudiciului care rezultă din aceste presupuse vulnerabilităţi semnificative;
c)măsura în care modalităţile de acces prevăzute în cererea motivată atenuează în mod eficace riscul producerii unor astfel de prejudicii.
(4)În orice moment al evaluării unei cereri de modificare, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire poate solicita furnizorului de date sau cercetătorului principal orice informaţii suplimentare pe care le consideră necesare pentru a-şi finaliza evaluarea.
(5)O astfel de solicitare de informaţii suplimentare se face cât mai curând posibil pentru a acorda furnizorului de date sau cercetătorului principal suficient timp să răspundă şi, în orice caz, nu aduce atingere termenului stabilit la articolul 40 alineatul (6) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2022/2065. În cazul în care furnizorul de date sau cercetătorul principal nu furnizează informaţiile solicitate deloc sau într-un termen specificat de coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire sau furnizează informaţii parţiale, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ia o decizie în termenul prevăzut la articolul 40 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2022/2065 pe baza informaţiilor care i-au fost puse la dispoziţie într-un termen rezonabil.
Art. 13: Medierea
(1)În cazul în care furnizorul de date nu este de acord cu decizia coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire cu privire la cererea de modificare, furnizorul de date poate, în termen de cinci zile lucrătoare de la comunicarea de către coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire în temeiul articolului 40 alineatul (6) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2022/2065, să solicite în scris coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire să participe la mediere.
(2)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire nu este obligat să participe la procesul de mediere.
(3)Cererea scrisă menţionată la alineatul (1) include o descriere concisă a elementelor specifice ale deciziei, astfel cum au fost comunicate de coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire în temeiul articolului 40 alineatul (6) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2022/2065, la care furnizorul de date se opune.
(4)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire şi furnizorul de date convin asupra numirii unui mediator şi iniţiază medierea în termen de 20 de zile lucrătoare de la depunerea cererii de mediere în temeiul alineatului (3).
(5)Înainte de a accepta numirea unui mediator, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire verifică dacă mediatorul este imparţial şi independent şi dacă deţine expertiza relevantă legată de subiectul descris în cererea scrisă menţionată la alineatul (1).
(6)Furnizorul de date suportă toate costurile medierii.
(7)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire îl informează pe cercetătorul principal cu privire la cererea de mediere menţionată la alineatul (1) fără întârzieri nejustificate şi poate decide să îl invite pe cercetătorul principal să se alăture medierii în calitate de parte. În cazul în care cererea de acces la date a fost depusă la coordonatorul serviciilor digitale al organizaţiei de cercetare, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire îl poate invita pe coordonatorul serviciilor digitale al organizaţiei de cercetare să participe la procesul de mediere. Niciuna dintre părţile invitate să se alăture medierii de către coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire nu este obligată să participe la procesul de mediere.
(8)Participarea la mediere nu aduce atingere dreptului părţilor de a iniţia proceduri judiciare în orice moment înainte de mediere, în timpul medierii sau după mediere.
(9)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire stabileşte un termen pentru mediere, care nu depăşeşte 40 de zile lucrătoare începând de la data iniţierii medierii în temeiul alineatului (4).
(10)Mediatorul poate încheia medierea mai devreme în unul dintre următoarele cazuri:
a)una dintre părţi solicită în mod explicit încetarea medierii;
b)devine clar în timpul medierii că comportamentul părţilor, inclusiv lipsa de bună credinţă, face puţin probabilă ajungerea la un acord.
(11)În cazul în care medierea conduce la un acord între părţi, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire ia în considerare acest acord şi, după caz, modifică cererea motivată şi îl informează pe cercetătorul principal cu privire la modificare.
(12)În cazul în care părţile nu reuşesc să ajungă la un acord, coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire notifică furnizorului de date că decizia coordonatorului serviciilor digitale din ţara de stabilire cu privire la cererea de modificare, astfel cum a fost comunicată ultima dată în temeiul articolului 40 alineatul (6) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2022/2065, este considerată valabilă şi serveşte drept bază relevantă pentru etapele ulterioare ale procesului şi îl informează pe cercetătorul principal.
(13)Coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire înregistrează în AGORA un proces-verbal sumar al medierii, pregătit de mediator şi semnat de toate părţile. Procesul-verbal conţine următoarele informaţii:
a)data cererii scrise de mediere din partea furnizorului de date;
b)identitatea şi datele de contact ale părţilor;
c)data începerii şi data încetării medierii;
d)rezultatul medierii, inclusiv orice acord la care s-a ajuns sau motivul încetării medierii.
Art. 14: Consultarea experţilor independenţi
(1)Înainte de a formula o cerere motivată sau de a lua o decizie cu privire la o cerere de modificare, coordonatorul serviciilor digitale poate decide să consulte experţi.
(2)Experţii sunt independenţi şi imparţiali, deţin expertiză relevantă şi competenţe dovedite şi au capacitatea şi resursele necesare pentru a îndeplini sarcina identificată, fără întârzieri nejustificate.
(3)Pentru a atesta imparţialitatea, experţii semnează o declaraţie prin care confirmă că:
a)nu au nicio legătură financiară sau personală cu furnizorul de date sau cu cercetătorii solicitanţi;
b)nu au niciun interes în rezultatul procesului de acces la date;
c)nu se află în conflict de interese.
(4)Coordonatorul serviciilor digitale codifică, fără întârzieri nejustificate, orice consultare efectuată în temeiul alineatului (1), împreună cu avizul experţilor primit ca răspuns la consultare, în AGORA.