Art. 1. - Art. 1: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1057 - Regulamentul 1913/18-sept-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1057 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice (*)
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Septembrie 2025
Art. 1: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1057
Regulamentul (UE) 2021/1057 se modifică după cum urmează:
1.Se introduce următorul articol:
"Articolul 5a: Dispoziţii specifice legate de evaluarea intermediară şi flexibilitatea corespunzătoare ale componentei FSE+ cu gestiune partajată
(1) În 2026, Comisia plăteşte, cu titlu de prefinanţare unică suplimentară, 1,5 % din sprijinul total acordat din FSE+, în temeiul deciziei prin care se aprobă modificarea programului. Acest procent de prefinanţare unică suplimentară din 2026 se majorează la 9,5 % în cazul programelor care vizează una sau mai multe regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, cu condiţia ca programul să nu acopere întregul teritoriu al statului membru în cauză. Cu toate acestea, în cazul în care, într-un stat membru, regiunile de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina sunt incluse doar în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, programelor respective li se aplică, de asemenea, procentul majorat.
(2) Prefinanţarea unică suplimentară menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol se aplică numai în cazul în care au fost aprobate în contextul evaluării intermediare realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite în conformitate cu articolul 12a, 12c sau 12d, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025 (denumit în continuare «pragul de 10 %»).
Pentru atingerea pragului de 10 % se iau în considerare şi următoarele realocări din cadrul aceluiaşi program:
a) realocările din Fondul european de dezvoltare regională (FEDR) sau din Fondul de coeziune către una sau mai multe priorităţi specifice stabilite pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctele (vi) şi (vii), litera (b) punctele (v), (ix), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) din Regulamentul (UE) 2021/1058 în contextul evaluării intermediare;
b) realocările din Fondul pentru o tranziţie justă (FTJ) către priorităţi specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei «Tehnologii strategice pentru Europa» (platforma STEP) instituită prin Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1) sau stabilite pentru promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1056 în contextul evaluării intermediare;
(*1)Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a platformei «Tehnologii strategice pentru Europa» (STEP) şi de modificare a Directivei 2003/87/CE şi a Regulamentelor (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/241 (JO L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).
c) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţile specifice pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) din Regulamentul (UE) 2021/1058 sau realocările din FSE+ către priorităţile specifice stabilite în temeiul articolului 12a din prezentul regulament sau realocările din FTJ către priorităţile specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei STEP, aprobate prin modificările aduse programului înainte de evaluarea intermediară;
d) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţi stabilite pentru obiectivul specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctul (v) din Regulamentul (UE) 2021/1058, aprobate prin modificări aduse programului începând cu 1 ianuarie 2025.
(3) Următoarele resurse nu se iau în considerare în scopul calculării sumei reprezentând pragul de 10 %:
a) resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene menţionate la articolului 4 din Regulamentul (UE) 2021/1056;
b) finanţarea suplimentară pentru regiunile ultraperiferice menţionată la articolul 110 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060;
c) resursele realocate către una sau mai multe priorităţi specifice stabilite în sprijinul răspunsului la dezastre naturale în temeiul articolului 12b din prezentul regulament sau în cadrul obiectivului specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) litera (b) punctul (x) din Regulamentul (UE) 2021/1058.
(4) Prefinanţarea unică suplimentară datorată statului membru ca urmare a modificărilor programului în temeiul realocării priorităţilor specifice, menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol, este considerată ca fiind plată efectuată în 2025 în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate în temeiul articolului 105 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(5) Prin derogare de la articolul 63 alineatul (2) şi de la articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, data finală de eligibilitate a cheltuielilor şi de dezangajare este 31 decembrie 2030 în cazul în care au fost aprobate modificările programului prin care se realocă cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(6) În cazul în care un stat membru are un singur program care acoperă întregul său teritoriu şi programul respectiv este finanţat din FEDR, Fondul de coeziune, FSE+ şi FTJ, derogarea menţionată la alineatul (5) se aplică dacă cel puţin 7 % din resursele financiare ale programului sunt realocate uneia sau mai multor priorităţi specifice menţionate la alineatul (2).
(7) În ceea ce priveşte programele menţionate la alineatele (5) şi (6) de la prezentul articol, în cazul în care Regulamentul (UE) 2021/1060 stabileşte data finală pentru aplicarea cerinţelor privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea, data respectivă se consideră că se referă la aceeaşi dată a anului următor. În plus, prin derogare de la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru astfel de programe, ultimul exerciţiu financiar se consideră că se referă la perioada de la 1 iulie 2030 până la 30 iunie 2031.
(8) Prin derogare de la articolul 112 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile din programele care vizează una sau mai multe regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %. Rata de cofinanţare majorată nu se aplică programelor care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, cu excepţia cazului în care regiunile de nivelul NUTS 2 respective sunt incluse numai în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză.
Derogarea prevăzută la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică numai în cazul în care au fost aprobate realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe priorităţi specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(9) Pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în temeiul articolului 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei, până la 31 decembrie 2025, o evaluare complementară şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de posibilitatea de a stabili priorităţi specifice în temeiul articolului 12a, 12c sau 12d din prezentul regulament. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060."
2.Articolul 12a se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Statele membre pot utiliza FSE+ în sprijinul obiectivelor platformei STEP menţionate la articolul 2 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2024/795 în cadrul obiectivelor specifice relevante prevăzute la articolul 4 alineatul (1) din prezentul regulament, inclusiv în sprijinul dezvoltării competenţelor în domeniul tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete, printre altele, cele bazate pe programe de învăţare create de academiile europene de competenţe, precum şi prin formarea tinerilor şi calificarea, perfecţionarea şi recalificarea lucrătorilor din domeniul tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete."
(b)la alineatul (2), primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"În plus faţă de prefinanţarea pentru program prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, atunci când Comisia aprobă o modificare a unui program care include una sau mai multe priorităţi dedicate operaţiunilor sprijinite de FSE+ care contribuie la obiectivele platformei STEP menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/795, Comisia plăteşte o prefinanţare excepţională de 20 % pe baza alocării pentru priorităţile respective, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025. În cazul în care astfel de priorităţi specifice au fost incluse într-o cerere de modificare a unui program prezentată Comisiei până la 31 martie 2025, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 30 % din alocarea pentru priorităţile respective, în temeiul deciziei de aprobare a modificării programului. O astfel de prefinanţare excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului."
3.Se introduc următoarele articole:
"Articolul 12c: Sprijin pentru dezvoltarea competenţelor legate de pregătirea civilă, de industria de apărare, inclusiv pentru capabilităţile cu dublă utilizare, şi de securitatea cibernetică
(1) Statele membre pot utiliza FSE+ pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor legate de pregătirea civilă, de industria de apărare, inclusiv pentru capabilităţile cu dublă utilizare, şi de securitatea cibernetică, în cadrul priorităţilor specifice, acordând prioritate competenţelor legate de capabilităţile cu dublă utilizare şi pregătirea civilă. La selectarea operaţiunilor în conformitate cu articolul 73 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre acordă prioritate microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii, serviciilor publice de ocupare a forţei de muncă şi economiei sociale. Priorităţile specifice pot sprijini oricare dintre obiectivele specifice prevăzute la articolul 4 alineatul (1) literele (a)-(g) din prezentul regulament.
(2) Resursele alocate priorităţilor specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol nu se iau în considerare ca bază de calcul privind respectarea cerinţelor privind concentrarea tematică menţionate la articolul 7.
(3) În plus faţă de prefinanţarea anuală a programului prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 20 % din alocare pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, în temeiul deciziei de aprobare a modificării programului, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
O astfel de prefinanţare unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului în temeiul articolului 24 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(4) Suma plătită cu titlu de prefinanţare unică excepţională este lichidată, în temeiul articolului 90 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060, din conturile Comisiei cel târziu în cursul ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 90 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice dobândă generată de o astfel de prefinanţare unică excepţională se utilizează pentru programul în cauză în acelaşi mod ca FSE+ şi se include în conturile ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 97 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, o astfel de prefinanţare unică excepţională nu se suspendă.
Prefinanţarea care se ia în considerare în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate include, în temeiul articolului 105 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice prefinanţare unică excepţională plătită.
(5) Prin derogare de la articolul 112 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %.
(6) Prin derogare de la articolul 49 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru operaţiunile sprijinite în cadrul priorităţii specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, statul membru în cauză nu este obligat să pună la dispoziţia publicului datele referitoare la operaţiunile respective atunci când divulgarea acestora nu este permisă din motive de securitate sau de ordine publică în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060. În acest scop, statele membre informează Comisia înainte de a selecta operaţiunea în cauză pentru sprijin. Prezentul paragraf nu aduce atingere drepturilor Comisiei şi ale Curţii de Conturi Europene de a avea acces la informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor lor în ceea ce priveşte verificările şi auditurile şi nici obligaţiei Parlamentului European de a exercita controlul politic în temeiul articolului 14 din TUE şi de a monitoriza execuţia bugetului Uniunii în temeiul articolului 319 din TFUE.
Cerinţele prevăzute la articolul 50 alineatul (1) literele (c), (d) şi (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060 nu se aplică beneficiarilor pentru operaţiunile sprijinite în cadrul priorităţii specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol în cazul în care afişarea publică a informaţiilor despre sprijin sau organizarea unui eveniment sau a unei activităţi de comunicare nu este obligatorie din motive de securitate sau de ordine publică, în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
Comisia informează Parlamentul European cel puţin o dată pe an despre numărul de operaţiuni care fac obiectul derogării prevăzute la al doilea paragraf, precum şi despre costul total al acestora, în mod agregat, ţinând seama în mod corespunzător de cerinţele de confidenţialitate.
Articolul 12d: Sprijin pentru adaptarea legată de decarbonizare
(1) Statele membre pot folosi FSE+ pentru a acorda sprijin specific pentru formarea care vizează calificarea, perfecţionarea şi recalificarea lucrătorilor, a întreprinderilor şi a antreprenorilor în vederea adaptării la schimbările ce contribuie la decarbonizarea capacităţilor de producţie în cadrul priorităţilor specifice, cu scopul de a menţine competitivitatea, sustenabilitatea şi inovarea în timpul tranziţiei verzi. La selectarea operaţiunilor în temeiul articolului 73 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre acordă prioritate microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii, serviciilor publice de ocupare a forţei de muncă şi economiei sociale. Pot fi sprijinite în cadrul priorităţilor specifice oricare dintre obiectivele specifice prevăzute la articolul 4 alineatul (1) literele (a)-(g) din prezentul regulament.
(2) Statele membre pot sprijini promovarea colaborării între diferite organizaţii, cum ar fi instituţiile de învăţământ, pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor în domeniile menţionate la alineatul (1).
(3) În sensul alineatului (1) de la prezentul articol, statul membru în cauză prezintă o cerere motivată de modificare a unui program în conformitate cu articolul 24 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060. În cazul în care un stat membru are deja programe care includ una sau mai multe priorităţi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol, statul membru transmite Comisiei o cerere pentru ca aceasta să considere priorităţile respective drept priorităţi specifice în sensul alineatului (1) de la prezentul articol.
(4) În plus faţă de prefinanţarea anuală a programului prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 20 % din alocarea pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, în temeiul deciziei de aprobare a modificării programului, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
O astfel de prefinanţare unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului, în temeiul articolului 24 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(5) Suma plătită cu titlu de prefinanţare unică excepţională este lichidată, în temeiul articolului 90 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060, din conturile Comisiei cel târziu în cursul ultimului exerciţiu financiar.
Orice dobândă generată de o astfel de prefinanţare unică excepţională se utilizează, în temeiul articolului 90 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru programul în cauză în acelaşi mod ca FSE+ şi se include în conturile ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 97 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, o astfel de prefinanţare unică excepţională nu se suspendă.
Prefinanţarea care se ia în considerare în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate include, în temeiul articolului 105 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice prefinanţare unică excepţională plătită.
(6) Prin derogare de la articolul 112 din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %."