Regulamentul 1913/18-sept-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1057 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice (*)
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Septembrie 2025
Regulamentul 1913/18-sept-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1057 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice (*)
Dată act: 18-sept-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(*)Cu privire la prezentul regulament a fost formulată o declaraţie a Comisiei, care poate fi consultată în JO C, C/2025/5167, 19.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/5167/oj.
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolele 164, 175, 177 şi 322,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C, C/2025/3197, 2.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3197/oj.
având în vedere avizul Comitetului Regiunilor (2),
(2)JO C, C/2025/3474, 16.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3474/oj.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (3),
(3)Poziţia Parlamentului European din 10 septembrie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 18 septembrie 2025.
Întrucât:
(1)Având în vedere recentele evenimente geopolitice şi economice majore care au dus la redefinirea unora dintre priorităţile politice strategice ale Uniunii, este necesar să se prevadă posibilităţi mai structurale care să le permită statelor membre să abordeze aceste provocări geopolitice strategice urgente şi să-şi reorienteze resursele către priorităţile nou apărute.
(2)Principalele obiective ale Fondului social european Plus (FSE+) instituit în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1057 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) sunt de a sprijini statele membre şi regiunile să realizeze incluziunea şi coeziunea socială, să activeze piaţa forţei de muncă şi să îndeplinească principiile şi obiectivele principale ale Pilonului european al drepturilor sociale. Reprogramarea resurselor în cadrul FSE+ nu ar trebui să submineze abordarea socială a fondului, ci ar trebui să îi consolideze capacitatea de a combate inegalităţile.
(4)Regulamentul (UE) 2021/1057 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1296/2013 (JO L 231, 30.6.2021, p. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1057/oj).
(3)În avizul său din 6 mai 2025 privind propunerea legislativă care stă la baza prezentului regulament, Curtea de Conturi Europeană a subliniat că politica de coeziune este adesea utilizată ca instrument de răspuns în situaţii de urgenţă, ceea ce riscă să submineze scopurile şi obiectivele sale de bază pe termen mai lung. Prin urmare, este esenţial să se asigure că nicio măsură luată în contextul situaţiilor de urgenţă nu obstrucţionează obiectivele politicii de coeziune.
(4)Uniunea şi statele sale membre continuă să demonstreze că au capacitatea de a reacţiona rapid la evenimente geopolitice şi că sunt dispuse să folosească suficiente resurse financiare pentru a consolida industria de apărare a Uniunii. În acelaşi timp, este extrem de important să se continue investiţiile în obiectivele sociale ale Uniunii prin intermediul FSE+, deoarece coeziunea socială este o piatră de temelie a rezilienţei democratice şi societale a Uniunii, fapt esenţial în scopul confruntării cu ameninţările de agresiune.
(5)Cartea albă a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate şi a Comisiei din 19 martie 2025 privind pregătirea pentru apărare a Europei 2030 pregăteşte terenul pentru o veritabilă uniune europeană a apărării, inclusiv propunând statelor membre să investească masiv în apărare şi în securitatea cibernetică, inclusiv capabilităţile cu dublă utilizare şi pregătirea civilă, realizând în acelaşi timp cheltuieli sociale, creând locuri de muncă şi oportunităţi de perfecţionare şi recalificare. În acest sens, Comunicarea Comisiei din 5 martie 2025 intitulată "Uniunea competenţelor" (denumită în continuare "Comunicarea privind Uniunea competenţelor") stabileşte acţiuni pentru soluţionarea lacunelor şi a deficitului de competenţe din Uniune, inclusiv prin intermediul Pactului pentru competenţe consolidat şi raţionalizat, menţionat în comunicarea respectivă, precum şi al parteneriatelor sale pe scară largă, în special Parteneriatul pe scară largă privind sectorul industriei aerospaţiale şi de apărare. În acest context, FSE+ ar trebui să includă stimulente în vederea facilitării dezvoltării competenţelor în industria de apărare. Pentru a le oferi statelor membre mai multă flexibilitate de realocare a resurselor pentru dezvoltarea competenţelor în industria de apărare, sumele alocate dezvoltării acestor competenţe nu ar trebui să facă obiectul cerinţelor privind concentrarea tematică, ci ar trebui luate în considerare atunci când contribuie la astfel de cerinţe.
(6)FSE+ poate fi folosit în sprijinul adaptării la schimbare a lucrătorilor, a întreprinderilor şi a antreprenorilor. În conformitate cu măsurile de decarbonizare propuse în Comunicarea Comisiei din 26 februarie 2025 intitulată "Pactul pentru o industrie curată: o foaie de parcurs comună pentru competitivitate şi decarbonizare" şi, pentru a facilita şi mai mult ajustarea industrială legată de decarbonizarea proceselor de producţie şi a produselor, FSE+ ar trebui să faciliteze calificarea, menţinerea locurilor de muncă şi crearea de locuri de muncă de calitate pe tot parcursul procesului de decarbonizare, asigurând flexibilitate în desfăşurarea procesului respectiv. Acesta ar trebui să se desfăşoare în conformitate cu obiectivul de a oferi oportunităţi de perfecţionare şi recalificare periodică a persoanelor pe tot parcursul vieţii, stabilit în Comunicarea privind Uniunea competenţelor, inclusiv prin intermediul unei garanţii de competenţe. Ar trebui să se acorde o atenţie deosebită nevoilor şi situaţiilor specifice ale regiunilor mai puţin dezvoltate şi ale zonelor rurale, care ar trebui să beneficieze de tranziţia verde, precum şi asigurării integrării acestora în dezvoltarea economică, socială şi de mediu mai amplă a Uniunii.
(7)Având în vedere importanţa condiţiilor favorizante orizontale aplicabile tuturor obiectivelor specifice şi criteriile necesare pentru evaluarea îndeplinirii acestora, în sensul articolului 15 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) şi al anexei III la regulamentul respectiv, pentru utilizarea eficace şi eficientă a sprijinului global al Uniunii acordat din respectivele fonduri ale Uniunii, precum şi necesitatea de a asigura efectul practic al acestor fonduri ale Uniunii, sumele care depăşesc cuantumul de flexibilitate menţionat la articolul 86 alineatul (1) al doilea paragraf din regulamentul respectiv, care corespund unor obiective specifice care fac obiectul unei evaluări negative din partea Comisie pe baza aplicării respectivelor condiţii favorizante orizontale, nu ar trebui să facă obiectul unei modificări a programului sau al unui transfer pe baza noilor priorităţi şi a flexibilităţii prevăzute în prezentul regulament. O astfel de măsură proporţională constituie un stimulent necesar menit să asigure că legislaţia şi practicile statelor membre continuă să respecte condiţiile favorizante orizontale şi că aceste cheltuieli acoperite din fondurile Uniunii respectă obiectivele Uniunii. Deoarece Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) se aplică la nivel orizontal, aceeaşi cerinţă ar trebui să se aplice sumelor corespunzătoare angajamentelor suspendate prin măsuri adoptate în temeiul regulamentului respectiv. Sumele care se încadrează în cuantumul de flexibilitate menţionat la articolul 86 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi care corespund obiectivelor specifice care au făcut obiectul unei evaluări negative din partea Comisiei pe baza aplicării condiţiilor favorizante orizontale pot face obiectul unei modificări a programului sau al unui transfer pe baza unor noi priorităţi, cu condiţia ca aceste noi priorităţi să respecte obiectivele urmărite de condiţiile favorizante orizontale.
(5)Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize (JO L 231, 30.6.2021, p. 159, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1060/oj).
(6)Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un regim general de condiţionalitate pentru protecţia bugetului Uniunii (JO L 433 I, 22.12.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2092/oj).
(8)FSE+ acordă sprijin pentru investiţiile care contribuie la obiectivele platformei "Tehnologii Strategice pentru Europa" (denumită în continuare "platforma STEP") instituită prin Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului (7). Platforma STEP urmăreşte să consolideze poziţia de lider tehnologic a Uniunii şi dezvoltarea competenţelor în Uniune. Pentru a stimula şi mai mult investiţiile din FSE+ în aceste domenii critice, este necesar să se extindă posibilitatea ca statele membre să primească prefinanţare mai mare pentru modificările corespunzătoare ale programelor. Priorităţile care sprijină investiţiile ce contribuie la obiectivele platformei STEP în cadrul unei cereri de modificare a programului care a fost prezentată Comisiei până la 31 martie 2025 trebuie să primească prefinanţarea unică excepţională aplicabilă la data la care a fost prezentată respectiva cerere.
(7)Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a platformei "Tehnologii strategice pentru Europa" (STEP) şi de modificare a Directivei 2003/87/CE şi a Regulamentelor (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/241 (JO L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).
(9)Pentru a permite statelor membre să efectueze o reprogramare semnificativă şi justă, fără a se abate de la obiectivele principale ale FSE+ şi pentru a-şi orienta resursele înspre priorităţile strategice ale Uniunii menţionate în prezentul regulament, fără a cauza întârzieri suplimentare în ceea ce priveşte punerea în aplicare a programelor, este oportun să se prevadă o flexibilitate suplimentară. Evaluarea intermediară reprezintă o ocazie de a aborda aspectele sociale emergente ale provocărilor strategice şi ale noilor priorităţi, fără a se aduce atingere altor acte juridice ale Uniunii sau următorului cadru financiar multianual. Statele membre ar trebui să beneficieze de mai mult timp pentru a-şi finaliza analiza rezultatelor evaluării intermediare şi pentru a prezenta cererile corespunzătoare de modificare a programelor.
(10)Războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei are un impact negativ disproporţionat asupra regiunilor de nivelul NUTS 2 care se învecinează cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, ceea ce are ca rezultat pierderea de locuri de muncă, reducerea activităţii economice şi excluziunea socială. Pentru a accelera punerea în aplicare a programelor politicii de coeziune şi a atenua presiunea asupra bugetelor naţionale, precum şi pentru a injecta lichidităţile necesare pentru realizarea investiţiilor esenţiale, ar trebui plătită o prefinanţare unică suplimentară din FSE+ pentru aceste programe. Din cauza impactului negativ al războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, procentul prefinanţării ar trebui să fie suplimentat pentru anumite programe care vizează una sau mai multe regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina. Pentru a încuraja reorientarea programelor către priorităţile esenţiale în contextul evaluării intermediare, prefinanţarea unică suplimentară ar trebui să fie disponibilă numai în cazul în care se atinge un anumit prag pentru realocarea resurselor financiare către anumite priorităţi vitale.
(11)În plus, pentru a se ţine seama de timpul necesar pentru reorientarea investiţiilor şi pentru a se permite utilizarea optimă a resurselor disponibile, termenele stabilite pentru eligibilitatea cheltuielilor şi normele privind dezangajarea, precum şi alte termene legate de cerinţele privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea ar trebui să fie ajustate în cazul programelor care efectuează o realocare a resurselor către priorităţile strategice.
(12)Ar trebui să se poată aplica o rată mai mare de cofinanţare pentru priorităţile programelor destinate uneia sau mai multor regiuni de nivelul NUTS 2 care se învecinează cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, având în vedere impactul negativ pe care războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei îl are asupra acestor regiuni de nivelul NUTS 2.
(13)Dezvoltarea competenţelor şi formarea tinerelor talente, precum şi a antreprenorilor sunt esenţiale pentru crearea de locuri de muncă, iar instituţiile care activează pentru crearea şi dobândirea de competenţe, în special instituţiile de educaţie şi de formare profesională, ar trebui să coopereze îndeaproape pentru a se alinia la nevoile pieţei muncii. În acest context, statele membre ar trebui, de asemenea, să aibă capacitatea de a aloca resurse pentru a atrage tinere talente şi antreprenori, în special în zonele rurale şi în regiunile mai puţin dezvoltate, prin stimulente şi formare specifică.
(14)Atunci când modifică programele, statele membre ar trebui să includă, în raport cu priorităţile specifice, cu participarea activă şi semnificativă a partenerilor sociali, obligaţii pentru beneficiari de a respecta condiţiile de muncă şi de angajare în conformitate cu dispoziţiile aplicabile din dreptul Uniunii şi din dreptul intern, din convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii şi din contractele colective de muncă.
(15)Pentru a sprijini statele membre să realizeze o reprogramare rapidă şi corectă, Comisia ar trebui să ofere în timp util precizări tehnice clare şi sprijin autorităţilor de management, inclusiv prin intermediul unui sistem structurat, răspunzând întrebărilor tehnice, juridice şi procedurale, în special în ceea ce priveşte măsurile introduse în temeiul prezentului regulament.
(16)Întrucât obiectivele prezentului regulament, şi anume abordarea aspectelor sociale ale provocărilor strategice, reorientarea investiţiilor către noile priorităţi critice şi simplificarea şi accelerarea punerii în aplicare a politicilor, nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea sau efectele lor, acestea pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii, Uniunea poate adopta măsuri în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivelor respective.
(17)Prin urmare, Regulamentul (UE) 2021/1057 ar trebui să fie modificat în consecinţă.
(18)Având în vedere necesitatea urgentă de a permite investiţii esenţiale în competenţele din industria de apărare, precum şi în adaptarea la schimbare legată de decarbonizare în contextul provocărilor geopolitice strategice presante, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1057
Regulamentul (UE) 2021/1057 se modifică după cum urmează:
1.Se introduce următorul articol:
"Articolul 5a: Dispoziţii specifice legate de evaluarea intermediară şi flexibilitatea corespunzătoare ale componentei FSE+ cu gestiune partajată
(1) În 2026, Comisia plăteşte, cu titlu de prefinanţare unică suplimentară, 1,5 % din sprijinul total acordat din FSE+, în temeiul deciziei prin care se aprobă modificarea programului. Acest procent de prefinanţare unică suplimentară din 2026 se majorează la 9,5 % în cazul programelor care vizează una sau mai multe regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, cu condiţia ca programul să nu acopere întregul teritoriu al statului membru în cauză. Cu toate acestea, în cazul în care, într-un stat membru, regiunile de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina sunt incluse doar în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, programelor respective li se aplică, de asemenea, procentul majorat.
(2) Prefinanţarea unică suplimentară menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol se aplică numai în cazul în care au fost aprobate în contextul evaluării intermediare realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite în conformitate cu articolul 12a, 12c sau 12d, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025 (denumit în continuare «pragul de 10 %»).
Pentru atingerea pragului de 10 % se iau în considerare şi următoarele realocări din cadrul aceluiaşi program:
a) realocările din Fondul european de dezvoltare regională (FEDR) sau din Fondul de coeziune către una sau mai multe priorităţi specifice stabilite pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) litera (a) punctele (vi) şi (vii), litera (b) punctele (v), (ix), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) din Regulamentul (UE) 2021/1058 în contextul evaluării intermediare;
b) realocările din Fondul pentru o tranziţie justă (FTJ) către priorităţi specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei «Tehnologii strategice pentru Europa» (platforma STEP) instituită prin Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1) sau stabilite pentru promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1056 în contextul evaluării intermediare;
(*1)Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a platformei «Tehnologii strategice pentru Europa» (STEP) şi de modificare a Directivei 2003/87/CE şi a Regulamentelor (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/241 (JO L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).
c) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţile specifice pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) din Regulamentul (UE) 2021/1058 sau realocările din FSE+ către priorităţile specifice stabilite în temeiul articolului 12a din prezentul regulament sau realocările din FTJ către priorităţile specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei STEP, aprobate prin modificările aduse programului înainte de evaluarea intermediară;
d) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţi stabilite pentru obiectivul specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctul (v) din Regulamentul (UE) 2021/1058, aprobate prin modificări aduse programului începând cu 1 ianuarie 2025.
(3) Următoarele resurse nu se iau în considerare în scopul calculării sumei reprezentând pragul de 10 %:
a) resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene menţionate la articolului 4 din Regulamentul (UE) 2021/1056;
b) finanţarea suplimentară pentru regiunile ultraperiferice menţionată la articolul 110 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060;
c) resursele realocate către una sau mai multe priorităţi specifice stabilite în sprijinul răspunsului la dezastre naturale în temeiul articolului 12b din prezentul regulament sau în cadrul obiectivului specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) litera (b) punctul (x) din Regulamentul (UE) 2021/1058.
(4) Prefinanţarea unică suplimentară datorată statului membru ca urmare a modificărilor programului în temeiul realocării priorităţilor specifice, menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol, este considerată ca fiind plată efectuată în 2025 în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate în temeiul articolului 105 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(5) Prin derogare de la articolul 63 alineatul (2) şi de la articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, data finală de eligibilitate a cheltuielilor şi de dezangajare este 31 decembrie 2030 în cazul în care au fost aprobate modificările programului prin care se realocă cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(6) În cazul în care un stat membru are un singur program care acoperă întregul său teritoriu şi programul respectiv este finanţat din FEDR, Fondul de coeziune, FSE+ şi FTJ, derogarea menţionată la alineatul (5) se aplică dacă cel puţin 7 % din resursele financiare ale programului sunt realocate uneia sau mai multor priorităţi specifice menţionate la alineatul (2).
(7) În ceea ce priveşte programele menţionate la alineatele (5) şi (6) de la prezentul articol, în cazul în care Regulamentul (UE) 2021/1060 stabileşte data finală pentru aplicarea cerinţelor privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea, data respectivă se consideră că se referă la aceeaşi dată a anului următor. În plus, prin derogare de la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru astfel de programe, ultimul exerciţiu financiar se consideră că se referă la perioada de la 1 iulie 2030 până la 30 iunie 2031.
(8) Prin derogare de la articolul 112 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile din programele care vizează una sau mai multe regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %. Rata de cofinanţare majorată nu se aplică programelor care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, cu excepţia cazului în care regiunile de nivelul NUTS 2 respective sunt incluse numai în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză.
Derogarea prevăzută la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică numai în cazul în care au fost aprobate realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe priorităţi specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(9) Pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în temeiul articolului 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei, până la 31 decembrie 2025, o evaluare complementară şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de posibilitatea de a stabili priorităţi specifice în temeiul articolului 12a, 12c sau 12d din prezentul regulament. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060."
2.Articolul 12a se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Statele membre pot utiliza FSE+ în sprijinul obiectivelor platformei STEP menţionate la articolul 2 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2024/795 în cadrul obiectivelor specifice relevante prevăzute la articolul 4 alineatul (1) din prezentul regulament, inclusiv în sprijinul dezvoltării competenţelor în domeniul tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete, printre altele, cele bazate pe programe de învăţare create de academiile europene de competenţe, precum şi prin formarea tinerilor şi calificarea, perfecţionarea şi recalificarea lucrătorilor din domeniul tehnologiilor care contribuie la obiectivul zero emisii nete."
(b)la alineatul (2), primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"În plus faţă de prefinanţarea pentru program prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, atunci când Comisia aprobă o modificare a unui program care include una sau mai multe priorităţi dedicate operaţiunilor sprijinite de FSE+ care contribuie la obiectivele platformei STEP menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/795, Comisia plăteşte o prefinanţare excepţională de 20 % pe baza alocării pentru priorităţile respective, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025. În cazul în care astfel de priorităţi specifice au fost incluse într-o cerere de modificare a unui program prezentată Comisiei până la 31 martie 2025, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 30 % din alocarea pentru priorităţile respective, în temeiul deciziei de aprobare a modificării programului. O astfel de prefinanţare excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului."
3.Se introduc următoarele articole:
"Articolul 12c: Sprijin pentru dezvoltarea competenţelor legate de pregătirea civilă, de industria de apărare, inclusiv pentru capabilităţile cu dublă utilizare, şi de securitatea cibernetică
(1) Statele membre pot utiliza FSE+ pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor legate de pregătirea civilă, de industria de apărare, inclusiv pentru capabilităţile cu dublă utilizare, şi de securitatea cibernetică, în cadrul priorităţilor specifice, acordând prioritate competenţelor legate de capabilităţile cu dublă utilizare şi pregătirea civilă. La selectarea operaţiunilor în conformitate cu articolul 73 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre acordă prioritate microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii, serviciilor publice de ocupare a forţei de muncă şi economiei sociale. Priorităţile specifice pot sprijini oricare dintre obiectivele specifice prevăzute la articolul 4 alineatul (1) literele (a)-(g) din prezentul regulament.
(2) Resursele alocate priorităţilor specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol nu se iau în considerare ca bază de calcul privind respectarea cerinţelor privind concentrarea tematică menţionate la articolul 7.
(3) În plus faţă de prefinanţarea anuală a programului prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 20 % din alocare pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, în temeiul deciziei de aprobare a modificării programului, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
O astfel de prefinanţare unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului în temeiul articolului 24 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(4) Suma plătită cu titlu de prefinanţare unică excepţională este lichidată, în temeiul articolului 90 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060, din conturile Comisiei cel târziu în cursul ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 90 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice dobândă generată de o astfel de prefinanţare unică excepţională se utilizează pentru programul în cauză în acelaşi mod ca FSE+ şi se include în conturile ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 97 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, o astfel de prefinanţare unică excepţională nu se suspendă.
Prefinanţarea care se ia în considerare în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate include, în temeiul articolului 105 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice prefinanţare unică excepţională plătită.
(5) Prin derogare de la articolul 112 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %.
(6) Prin derogare de la articolul 49 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru operaţiunile sprijinite în cadrul priorităţii specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, statul membru în cauză nu este obligat să pună la dispoziţia publicului datele referitoare la operaţiunile respective atunci când divulgarea acestora nu este permisă din motive de securitate sau de ordine publică în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060. În acest scop, statele membre informează Comisia înainte de a selecta operaţiunea în cauză pentru sprijin. Prezentul paragraf nu aduce atingere drepturilor Comisiei şi ale Curţii de Conturi Europene de a avea acces la informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor lor în ceea ce priveşte verificările şi auditurile şi nici obligaţiei Parlamentului European de a exercita controlul politic în temeiul articolului 14 din TUE şi de a monitoriza execuţia bugetului Uniunii în temeiul articolului 319 din TFUE.
Cerinţele prevăzute la articolul 50 alineatul (1) literele (c), (d) şi (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060 nu se aplică beneficiarilor pentru operaţiunile sprijinite în cadrul priorităţii specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol în cazul în care afişarea publică a informaţiilor despre sprijin sau organizarea unui eveniment sau a unei activităţi de comunicare nu este obligatorie din motive de securitate sau de ordine publică, în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
Comisia informează Parlamentul European cel puţin o dată pe an despre numărul de operaţiuni care fac obiectul derogării prevăzute la al doilea paragraf, precum şi despre costul total al acestora, în mod agregat, ţinând seama în mod corespunzător de cerinţele de confidenţialitate.
Articolul 12d: Sprijin pentru adaptarea legată de decarbonizare
(1) Statele membre pot folosi FSE+ pentru a acorda sprijin specific pentru formarea care vizează calificarea, perfecţionarea şi recalificarea lucrătorilor, a întreprinderilor şi a antreprenorilor în vederea adaptării la schimbările ce contribuie la decarbonizarea capacităţilor de producţie în cadrul priorităţilor specifice, cu scopul de a menţine competitivitatea, sustenabilitatea şi inovarea în timpul tranziţiei verzi. La selectarea operaţiunilor în temeiul articolului 73 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre acordă prioritate microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii, serviciilor publice de ocupare a forţei de muncă şi economiei sociale. Pot fi sprijinite în cadrul priorităţilor specifice oricare dintre obiectivele specifice prevăzute la articolul 4 alineatul (1) literele (a)-(g) din prezentul regulament.
(2) Statele membre pot sprijini promovarea colaborării între diferite organizaţii, cum ar fi instituţiile de învăţământ, pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor în domeniile menţionate la alineatul (1).
(3) În sensul alineatului (1) de la prezentul articol, statul membru în cauză prezintă o cerere motivată de modificare a unui program în conformitate cu articolul 24 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060. În cazul în care un stat membru are deja programe care includ una sau mai multe priorităţi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol, statul membru transmite Comisiei o cerere pentru ca aceasta să considere priorităţile respective drept priorităţi specifice în sensul alineatului (1) de la prezentul articol.
(4) În plus faţă de prefinanţarea anuală a programului prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 20 % din alocarea pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, în temeiul deciziei de aprobare a modificării programului, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
O astfel de prefinanţare unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului, în temeiul articolului 24 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(5) Suma plătită cu titlu de prefinanţare unică excepţională este lichidată, în temeiul articolului 90 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060, din conturile Comisiei cel târziu în cursul ultimului exerciţiu financiar.
Orice dobândă generată de o astfel de prefinanţare unică excepţională se utilizează, în temeiul articolului 90 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru programul în cauză în acelaşi mod ca FSE+ şi se include în conturile ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 97 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, o astfel de prefinanţare unică excepţională nu se suspendă.
Prefinanţarea care se ia în considerare în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate include, în temeiul articolului 105 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice prefinanţare unică excepţională plătită.
(6) Prin derogare de la articolul 112 din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile specifice menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %."
Art. 2: Limitări privind modificările programului şi transferuri
Sumele corespunzătoare angajamentelor suspendate prin măsuri adoptate în contextul Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2092 şi sumele care depăşesc cuantumul de flexibilitate corespunzător obiectivelor specifice şi care fac obiectul unei evaluări negative din partea Comisiei, pe baza aplicării condiţiilor favorizante orizontale în temeiul articolului 15 din Regulamentul (UE) 2021/1060, nu fac obiectul unei modificări a programului sau al unui transfer în temeiul prezentului regulament.
Art. 3: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 18 septembrie 2025.
Pentru Parlamentul European Preşedinta R. METSOLA Pentru Consiliu Preşedintele L. AAGAARD |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 septembrie 2025