Titlul iii - SPRIJINUL ACORDAT ÎN REGIM DE GESTIUNE DIRECTĂ ŞI INDIRECTĂ - Regulamentul 1139/07-iul-2021 de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1004

Acte UE

Jurnalul Oficial 247L

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2022
TITLUL III:SPRIJINUL ACORDAT ÎN REGIM DE GESTIUNE DIRECTĂ ŞI INDIRECTĂ
Art. 48: Implementarea PCP
FEAMPA sprijină implementarea PCP prin:
(a)furnizarea de avize şi cunoştinţe ştiinţifice cu scopul de a promova luarea unor decizii sănătoase şi eficiente privind gestionarea activităţilor de pescuit în cadrul PCP, inclusiv prin participarea experţilor la activităţile organismelor ştiinţifice;
(b)cooperare regională legată de măsurile de conservare, astfel cum se menţionează la articolul 18 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, mai ales în contextul planurilor multianuale menţionate la articolul 9 şi la articolul 10 din respectivul regulament;
(c)dezvoltarea şi implementarea unui sistem al Uniunii de control al pescuitului, prevăzut la articolul 36 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013 şi prezentat mai în detaliu în Regulamentul (CE) nr. 1224/2009;
(d)funcţionarea consiliilor consultative instituite în conformitate cu articolul 43 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, un obiectiv al acestora fiind de a face parte din PCP şi de a susţine PCP;
(e)contribuţiile voluntare la activităţile organizaţiilor internaţionale din sectorul pescuitului, în conformitate cu articolul 29 şi cu articolul 30 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013.
Art. 49: Promovarea unui mediu marin sănătos şi curat
(1)FEAMPA sprijină promovarea unui mediu marin sănătos şi curat, inclusiv prin acţiuni de sprijinire a punerii în aplicare a Directivei 2008/56/CE, precum şi prin acţiuni destinate să asigure coerenţa cu obiectivul de atingere a unei stări ecologice bune astfel cum este prevăzut la articolul 2 alineatul (5) litera (j) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, precum şi punerea în aplicare a Strategiei europene pentru materiale plastice într-o economie circulară.
(2)Sprijinul menţionat la alineatul (1) al prezentului articol este compatibil cu legislaţia Uniunii în domeniul mediului, în special cu obiectivul de a atinge sau de a menţine o stare ecologică bună, enunţat la articolul 1 alineatul (1) din Directiva 2008/56/CE.
Art. 50: Cunoaşterea pieţei
FEAMPA sprijină dezvoltarea şi diseminarea de către Comisie a informaţiilor legate de piaţa produselor pescăreşti şi de acvacultură, în conformitate cu articolul 42 din Regulamentul (UE) nr. 1379/2013.
Art. 51: Politica maritimă şi dezvoltarea unei economii albastre durabile
FEAMPA sprijină punerea în aplicare a politicii maritime şi dezvoltarea unei economii albastre durabile prin:
(a)promovarea unei economii albastre durabile, cu emisii scăzute de dioxid de carbon şi rezistentă la schimbările climatice;
(b)promovarea unei guvernanţe şi a unei gestiuni integrate a politicii maritime, inclusiv prin amenajarea spaţiului maritim, strategii privind bazinele maritime şi cooperare regională maritimă;
(c)consolidarea transferului şi a utilizării rezultatelor cercetării, a inovării şi a tehnologiei în economia albastră durabilă;
(d)îmbunătăţirea competenţelor maritime, a cunoştinţelor în domeniul marin şi a schimbului de date socioeconomice şi de mediu privind economia albastră durabilă;
(e)elaborarea unei rezerve de proiecte şi a unor instrumente de finanţare inovatoare.
Art. 53: Securitatea şi supravegherea maritimă
FEAMPA sprijină promovarea securităţii şi a supravegherii maritime, inclusiv prin punerea în comun a datelor, cooperarea între personalul de pază de coastă şi între agenţii şi lupta împotriva activităţilor infracţionale şi ilegale pe mare.
Art. 54: Guvernanţa internaţională a oceanelor
FEAMPA sprijină punerea în aplicare a politicii privind guvernanţa internaţională a oceanelor prin:
(a)contribuţiile voluntare la organizaţiile internaţionale active în domeniul guvernanţei oceanelor;
(b)cooperarea voluntară cu foruri, organizaţii, organisme şi instituţii internaţionale şi coordonarea între acestea în contextul Convenţiei Naţiunilor Unite asupra dreptului mării, al Agendei 2030 şi al altor acorduri, înţelegeri şi parteneriate internaţionale relevante;
(c)implementarea unor parteneriate oceanice între Uniune şi actorii relevanţi din domeniu;
(d)punerea în aplicare a acordurilor, a înţelegerilor şi a instrumentelor internaţionale relevante care vizează promovarea unei mai bune guvernanţe a oceanelor, precum şi dezvoltarea de acţiuni, măsuri, instrumente şi cunoştinţe care să permită asigurarea siguranţei, securităţii, curăţeniei şi gestionării durabile a mărilor şi oceanelor;
(e)punerea în aplicare a acordurilor, a înţelegerilor şi a instrumentelor internaţionale relevante necesare pentru prevenirea, descurajarea şi eliminarea pescuitului INN;
(f)cooperarea internaţională în materie de cercetare şi de date privind oceanele şi dezvoltarea lor.
Art. 55: Forme de finanţare din partea Uniunii
(1)FEAMPA poate acorda finanţare în oricare dintre formele prevăzute în Regulamentul financiar, în special prin achiziţii publice şi granturi în temeiul titlurilor VII şi VIII ale respectivului regulament. Acesta poate oferi finanţare şi sub formă de instrumente financiare în cadrul operaţiunilor de finanţare mixtă, astfel cum se menţionează la articolul 56 din prezentul regulament.
(2)Evaluarea propunerilor de grant poate fi efectuată de către experţi independenţi.
Art. 56: Operaţiuni de finanţare mixtă
Operaţiunile de finanţare mixtă din cadrul FEAMPA sunt implementate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/523 şi cu titlul X din Regulamentul financiar.
Art. 57: Evaluarea de către Comisie
(1)Evaluările se efectuează în timp util pentru a putea contribui la procesul de luare a deciziilor. Evaluările se încredinţează unor experţi interni sau externi care sunt independenţi din punct de vedere funcţional.
(2)Evaluarea intermediară a sprijinului acordat în temeiul titlului III se realizează până la sfârşitul anului 2024.
(3)Un raport final de evaluare cu privire la sprijinul acordat în temeiul titlului III se întocmeşte până la sfârşitul anului 2031.
(4)Comisia comunică rapoartele de evaluare menţionate la alineatele (2) şi (3) Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor.
Art. 58: Monitorizare în cadrul gestiunii directe şi indirecte
(1)Comisia utilizează indicatorii de realizare şi de rezultat prevăzuţi în anexa I pentru a monitoriza rezultatele execuţiei FEAMPA în cadrul gestiunii directe şi indirecte.
(2)Comisia colectează date privind operaţiunile selectate pentru sprijin în cadrul gestiunii directe şi indirecte, inclusiv principalele caracteristici ale beneficiarului şi ale operaţiunii în cauză, astfel cum se prevede la articolul 46 alineatul (3).
Art. 59: Audituri
Auditurile cu privire la utilizarea contribuţiei Uniunii, efectuate de persoane sau entităţi, inclusiv de alte persoane sau entităţi decât cele mandatate de instituţiile sau organismele Uniunii, constituie baza asigurării globale în temeiul articolului 127 din Regulamentul financiar.
Art. 60: Informare, comunicare şi publicitate
(1)Destinatarii fondurilor din partea Uniunii recunosc originea fondurilor respective şi asigură vizibilitatea fondurilor din partea Uniunii, în special cu ocazia promovării acţiunilor şi a rezultatelor acestora, prin oferirea de informaţii specifice coerente, eficace şi proporţionale unor categorii de public diverse, care includ mass-media şi publicul larg.
(2)Comisia pune în aplicare acţiuni de informare şi comunicare privind FEAMPA, acţiunile întreprinse în temeiul FEAMPA şi rezultatele obţinute. Resursele financiare alocate FEAMPA contribuie, de asemenea, la comunicarea instituţională a priorităţilor politice ale Uniunii, în măsura în care respectivele priorităţi sunt legate de priorităţile menţionate la articolul 3.
Art. 61: Entităţi, activităţi şi costuri eligibile
(1)Criteriile de eligibilitate prevăzute la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol se aplică în plus faţă de criteriile prevăzute la articolul 197 din Regulamentul financiar.
(2)Sunt eligibile următoarele entităţi:
a)entităţile juridice stabilite într-un stat membru sau într-o ţară terţă menţionată în program în condiţiile specificate la alineatele (3) şi (4);
b)orice entitate juridică înfiinţată în temeiul dreptului Uniunii sau orice organizaţie internaţională.
(3)Entităţile juridice stabilite într-o ţară terţă sunt în mod excepţional eligibile pentru participare dacă acest lucru este necesar pentru îndeplinirea obiectivelor unei anumite acţiuni.
(4)Entităţile juridice stabilite într-o ţară terţă care nu este asociată la program suportă, în principiu, costurile aferente participării lor.
(5)În conformitate cu articolul 193 alineatul (2) al doilea paragraf litera (a) din Regulamentul financiar şi prin derogare de la articolul 193 alineatul (4) din respectivul regulament, ţinând seama de intrarea în vigoare cu întârziere a prezentului regulament şi pentru a asigura continuitatea, astfel cum se stabileşte în decizia de finanţare şi pentru o perioadă limitată, activităţile sprijinite în temeiul prezentului regulament şi costurile aferente pot fi considerate eligibile începând cu 1 ianuarie 2021, chiar dacă activităţile au fost efectuate şi, respectiv, costurile au fost suportate înainte de depunerea cererii de grant.