Nou Directiva 2482/26-nov-2025 de modificare a Directivei 2005/44/CE privind serviciile de informaţii fluviale (RIS) armonizate pe căile navigabile interioare de pe teritoriul Comunităţii
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 12 Decembrie 2025
Directiva 2482/26-nov-2025 de modificare a Directivei 2005/44/CE privind serviciile de informaţii fluviale (RIS) armonizate pe căile navigabile interioare de pe teritoriul Comunităţii
Dată act: 26-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 91 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C, C/2024/4064, 12.7.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/4064/oj.
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 7 octombrie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 27 octombrie 2025.
Întrucât:
(1)Directiva 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (3) stabileşte un cadru pentru desfăşurarea şi utilizarea serviciilor de informaţii fluviale (RIS) armonizate în Uniune. Desfăşurarea RIS pe căile navigabile interioare vine în sprijinul siguranţei şi eficienţei transportului pe căile navigabile interioare şi, în ultimă instanţă, al durabilităţii şi atractivităţii sectorului respectiv, prin sporirea eficienţei operaţiunilor de transport pe căile navigabile interioare.
(3)Directiva 2005/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind serviciile de informaţii fluviale (RIS) armonizate pe căile navigabile interioare de pe teritoriul Comunităţii (JO L 255, 30.9.2005, p. 152, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2005/44/oj).
(2)De la intrarea în vigoare a Directivei 2005/44/CE, sectorul căilor navigabile interioare a beneficiat de furnizarea de RIS armonizate. Cu toate acestea, nivelul de armonizare între statele membre variază, iar procesul de introducere a specificaţiilor necesare s-a dovedit a fi îndelungat. În plus, Comunicarea Comisiei din 11 decembrie 2019, intitulată "Pactul verde european", reclamă dezvoltarea în continuare a unei mobilităţi multimodale automatizate şi conectate. În consecinţă, RIS ar trebui să fie adaptate pentru a soluţiona aceste noi provocări. De asemenea, Comunicarea Comisiei din 9 decembrie 2020 intitulată "Strategia pentru o mobilitate durabilă şi inteligentă - înscrierea transporturilor europene pe calea viitorului" propune revizuirea Directivei 2005/44/CE drept una dintre măsurile prin care se poate realiza obiectivul de a promova crearea unui sistem de transport cu adevărat inteligent, alocarea eficientă a capacităţilor şi managementul traficului. Comunicarea Comisiei din 24 iunie 2021 a stabilit un plan de acţiune intitulat "NAIADES III: Promovarea unui transport european pe căile navigabile interioare adaptat exigenţelor viitorului", care declară că, pentru a sprijini obiectivul ca, până în 2030, căile navigabile interioare să facă parte dintr-un sistem RIS armonizat şi nefragmentat, revizuirile cadrului juridic privind RIS ar urmări să contribuie la eliminarea lacunelor existente în materie de armonizare şi interoperabilitate cu alte moduri de transport şi la îmbunătăţirea disponibilităţii, reutilizării şi interoperabilităţii datelor în sistemele digitale, în concordanţă cu Comunicarea Comisiei din 19 februarie 2020 intitulată "O strategie europeană privind datele". La adaptarea RIS să se ţină seama de aceste schimbări şi evoluţii, precum şi de experienţa dobândită în punerea în aplicare a Directivei 2005/44/CE.
(3)În interesul adoptării unei abordări coerente a interoperabilităţii în sectorul serviciilor publice, la desfăşurarea platformei electronice cu punct unic de acces pentru RIS (denumită în continuare "mediul european al RIS") şi a altor soluţii care intră în domeniul de aplicare al Directivei 2005/44/CE, ar trebui să fie respectate principiile prevăzute în Cadrul european de interoperabilitate (European Interoperability Framework - EIF) prevăzut în Comunicarea Comisiei din 23 martie 2017 intitulată "Cadrul european de interoperabilitate - Strategie de implementare", în temeiul articolului 6 din Regulamentul (UE) 2024/903 al Parlamentului European şi al Consiliului (4).
(4)Regulamentul (UE) 2024/903 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 martie 2024 de stabilire a unor măsuri pentru un nivel ridicat de interoperabilitate a sectorului public în întreaga Uniune (Regulamentul privind Europa interoperabilă) (JO L, 2024/903, 22.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/903/oj).
(4)Regulamentul (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) stabileşte cerinţele pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T) în vederea bunei funcţionări a pieţei interne şi vizează să asigure faptul că aceleaşi servicii de înaltă calitate sunt disponibile şi compatibile cu sistemele altor moduri de transport de-a lungul reţelei respective.
(5)Regulamentul (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013 (JO L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj).
(5)Având în vedere că majoritatea voiajelor efectuate de navele de navigaţie interioară sunt de natură internaţională, RIS ar trebui să se concentreze pe acele căi navigabile interioare ale statelor membre care fac parte din TEN-T şi sunt conectate direct la căile navigabile interioare ale unui alt stat membru ce fac şi ele parte din TEN-T şi care au, prin urmare, o importanţă deosebită pentru Uniune. Statele membre ar trebui să poată continua să extindă, în mod voluntar, cerinţele RIS la alte părţi ale reţelei lor de căi navigabile interioare decât cele care fac parte din TEN-T, pentru a ţine seama de particularităţile naţionale. Într-un context transfrontalier, ar trebui, de asemenea, ca unul dintre statele membre în cauză să poată furniza RIS. Autorităţile competente ale statelor membre ar trebui să coopereze în vederea furnizării de RIS pe căile navigabile interioare transfrontaliere.
(6)Având în vedere războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, cooperarea dintre Uniune şi Rusia în domeniul RIS nu este nici adecvată, nici în interesul Uniunii. În consecinţă, cooperarea transfrontalieră în domeniul RIS cu Rusia nu mai este o prioritate pe teritoriul statelor membre.
(7)Experienţa dobândită în urma aplicării Directivei 2005/44/CE a arătat că este important să fie consolidate specificaţiile tehnice privind punerea la dispoziţie de date pentru navigaţie şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare în vederea îmbunătăţirii calităţii şi actualităţii informaţiilor puse la dispoziţia utilizatorilor RIS. Sistemul european de gestionare a datelor de referinţă (ERDMS) înmagazinează date de referinţă şi liste de coduri necesare pentru buna funcţionare a RIS şi este creat şi operat în prezent de Comisie. În viitor, funcţionarea ERDMS ar putea să fie transferată unui terţ.
(8)Se preconizează că disponibilitatea pentru utilizatorii RIS, în timpul navigaţiei, a unor informaţii actualizate şi exacte cu privire la starea căii navigabile şi a punctelor specifice, cum ar fi podurile, ecluzele şi porturile interioare, va îmbunătăţi eficienţa globală a sectorului căilor navigabile interioare. Prin urmare, RIS ar trebui să includă schimburi actualizate de date cu gestionarea semi şi complet automatizată a sistemelor de infrastructură ale ecluzelor şi podurilor mobile, precum şi cu sistemele portuare comunitare ale porturilor interioare.
(9)Pentru ca RIS să permită interconectarea cu lanţul logistic, este important ca informaţiile să fie partajate nu numai între utilizatorii transportului pe căile navigabile interioare, de exemplu prin intermediul sistemelor comunităţilor portuare ale porturilor interioare şi al sistemelor de infrastructuri inteligente pentru căile navigabile interioare, ci şi cu sistemele şi aplicaţiile altor moduri de transport. Ghişeele unice naţionale în domeniul maritim (maritime national single windows - MNSW) din cadrul mediului aferent ghişeului unic european în domeniul maritim (European Maritime Single Window environment - EMSWe) stabilit prin Regulamentul (UE) 2019/1239 al Parlamentului European şi al Consiliului (6), ar trebui să permită armonizarea rapoartelor transmise de nave în cadrul transportului maritim în întreaga Uniune. Schimbul de informaţii referitoare la trafic, cum ar fi orele de sosire şi de plecare, ar asigura interoperabilitatea, multimodalitatea şi integrarea fără probleme a transportului pe căile navigabile interioare (TCNI) cu întregul lanţ logistic. Informaţiile electronice referitoare la transportul de mărfuri (eFTI) în temeiul Regulamentului (UE) 2020/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (7), ar trebui să stea la baza schimbului de informaţii între utilizatorii RIS privind transporturile de mărfuri şi deşeuri periculoase, atunci când se impune acest schimb. Atunci când este necesar, RIS ar trebui să permită stabilirea de legături cu sistemele şi platformele digitale ale altor moduri de transport şi să pună informaţiile la dispoziţia acestora.
(6)Regulamentul (UE) 2019/1239 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 de stabilire a unui mediu aferent ghişeului unic european în domeniul maritim şi de abrogare a Directivei 2010/65/UE (JO L 198, 25.7.2019, p. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1239/oj).
(7)Regulamentul (UE) 2020/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2020 privind informaţiile electronice referitoare la transportul de mărfuri (JO L 249, 31.7.2020, p. 33, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/1056/oj).
(10)Schimbul de informaţii între navele de navigaţie interioară şi porturile interioare, de exemplu în ceea ce priveşte disponibilitatea instalaţiilor portuare, orele de funcţionare sau informaţiile privind navele şi încărcăturile, nu este întotdeauna optim, ceea ce are impact asupra eficienţei operaţiunilor de transport pe căile navigabile interioare. Informaţiile privind disponibilitatea infrastructurii pentru combustibilii alternativi în porturile interioare sunt deosebit de importante pentru promovarea performanţei de mediu a sectorului. Pentru a simplifica şi raţionaliza schimbul de astfel de informaţii şi pentru a îmbunătăţi eficienţa globală a sectorului, este important să fie stabilite interfeţe standardizate, care să devină parte a RIS, şi să fie elaborate specificaţiile tehnice necesare.
(11)Utilizarea mediului european al RIS ar trebui să raţionalizeze furnizarea de RIS, să îmbunătăţească eficienţa operaţiunilor de transport pe căile navigabile interioare şi să reducă sarcina care revine furnizorilor şi utilizatorilor de RIS. Mediul european al RIS ar trebui să sprijine serviciile relevante, să constituie un punct central pentru schimbul de informaţii RIS în sectorul transportului pe căile navigabile interioare, precum şi cu alte moduri de transport şi, prin urmare, să devină principala coloană vertebrală digitală pentru furnizarea de RIS în Uniune. Statele membre ar trebui să desemneze una sau mai multe autorităţi competente responsabile cu exploatarea mediului european al RIS. Autorităţile competente respective reprezintă operatori, în sensul definiţiei din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (8), în scopul operării mediului european al RIS.
(8)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(12)În vederea asigurării unor condiţii uniforme pentru implementarea mediului european al RIS, ar trebui să fie conferite competenţe de executare Comisiei pentru a stabili cadrul pentru elaborarea şi funcţionarea mediului european al RIS. Respectivele competenţe ar trebui să fie exercitate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (9).
(9)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj).
(13)Comisia nu ar trebui să adopte acte de punere în aplicare în temeiul prezentei directive atunci când comitetul menţionat în prezenta directivă nu emite niciun aviz, de exemplu în cazul în care nu există o majoritate calificată în sprijinul unui aviz, fie acesta pozitiv sau negativ, şi nici atunci când proiectul de act de punere în aplicare nu este prezentat comitetului de apel sau în care comitetul de apel emite un aviz negativ. În conformitate cu principiul cooperării loiale, statele membre şi Comisia ar trebui să colaboreze pentru a stabili rapid caracteristicile operaţionale, rolurile şi procedurile necesare pentru mediul european al RIS.
(14)Cooperarea cu ţările terţe, în special cu ţările învecinate, este relevantă pentru a asigura conectarea şi interoperabilitatea dintre mediul european al RIS şi RIS naţionale ale respectivelor ţări terţe.
(15)Mediul european al RIS ar trebui să ofere utilizatorilor RIS posibilitatea de a transmite feedback cu privire la aplicarea prezentei directive şi să garanteze că acest feedback este transmis statului membru în cauză. Statele membre ar trebui să instituie o procedură simplă şi accesibilă pentru tratarea acestui feedback într-un mod transparent şi imparţial. Autorităţile statelor membre ar trebui să coopereze atunci când tratează feedbackul care implică elemente transfrontaliere, cum ar fi standardele incompatibile în raportarea informaţiilor privind navele, întrucât 75 % din operaţiunile de transport pe căi navigabile interioare includ voiaje internaţionale. Analiza obiectului feedbackului primit, alături de frecvenţa acestuia, permit identificarea gradului de respectare a prezentei directive, sprijinind astfel monitorizarea punerii în aplicare prin identificarea domeniilor în care punerea în aplicare poate fi îmbunătăţită. Prin urmare, este important ca aceste informaţii să fie colectate şi comunicate anual Comisiei.
(16)Elaborarea specificaţiilor tehnice ar trebui să respecte un set de principii, în special principiile incluse în anexa II la prezenta directivă, pentru a asigura punerea în aplicare corespunzătoare şi armonizată a Directivei 2005/44/CE. Principiile respective ar trebui să evidenţieze principalele elemente pe care ar trebui să le includă fiecare componentă a RIS.
(17)Cerinţele şi specificaţiile tehnice pentru RIS ar trebui să asigure în special că: datele RIS care constituie date cu caracter personal în temeiul Regulamentului (UE) 2016/679 pot fi prelucrate exclusiv în conformitate cu un sistem cuprinzător de control al accesului bazat pe drepturi, care asigură funcţionalităţi atribuite; toate autorităţile competente pot avea acces imediat la datele respective în conformitate cu competenţele lor de reglementare; sunt puse în aplicare măsuri tehnice şi organizatorice adecvate pentru a se asigura faptul că prelucrarea prin mijloace electronice a datelor cu caracter personal poate fi efectuată în conformitate cu Regulamentele (UE) 2016/679 şi (UE) 2018/1725 (10) ale Parlamentului European şi ale Consiliului, inclusiv în scopul protecţiei împotriva încălcării securităţii datelor cu caracter personal, şi că prelucrarea informaţiilor sensibile din punct de vedere comercial poate fi efectuată într-un mod care respectă confidenţialitatea informaţiilor respective.
(10)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(18)Pentru a asigura navigaţia sigură şi optimă a navelor pe căile navigabile interioare, statele membre ar trebui să fie la curent cu localizarea tuturor navelor de navigaţie interioară, inclusiv prin utilizarea datelor din sistemele de identificare automată (automatic identification systems - AIS). Statele membre ar trebui, de asemenea, să facă schimb de informaţii în legătură cu RIS pentru a spori eficienţa RIS şi pentru a reduce cerinţele de raportare. Atunci când transmiterea şi schimbul de informaţii în legătură cu RIS în scopurile menţionate implică prelucrarea datelor cu caracter personal, cum ar fi prelucrarea numelor sau prelucrarea datelor de localizare atunci când această prelucrare permite identificarea, în mod direct sau indirect, a unei persoane, statele membre ar trebui să asigure legalitatea prelucrării respectivelor date cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 şi cu Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (11), după caz.
(11)Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice (Directiva asupra confidenţialităţii şi comunicaţiilor electronice) (JO L 201, 31.7.2002, p. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
(19)Pentru a se asigura faptul că utilizatorilor RIS li se pun la dispoziţie informaţiile necesare privind navigaţia şi planificarea voiajelor pe căile de navigaţie interioare şi ţinând seama de progresele ştiinţifice şi tehnice, competenţa de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE) ar trebui să fie delegată Comisiei în ceea ce priveşte modificarea cerinţelor minime în materie de date prevăzute în anexa I la Directiva 2005/44/CE. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experţi, şi ca respectivele consultări să se desfăşoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (12). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European şi Consiliul primesc toate documentele în acelaşi timp cu experţii din statele membre, iar experţii acestor instituţii au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experţi ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate.
(12)JO L 123, 12.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
(20)În cazul în care acest lucru este justificat în mod corespunzător printr-o analiză adecvată şi în absenţa unor standarde internaţionale pertinente şi actualizate care să garanteze siguranţa navigaţiei sau în cazul în care modificările aduse procesului decizional al Comitetului european pentru elaborarea de standarde privind navigaţia interioară (CESNI) sau rezultatul acestuia ar compromite interesele Uniunii, competenţa de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din TFUE ar trebui să fie delegată Comisiei în ceea ce priveşte modificarea anexei III la Directiva 2005/44/CE pentru a furniza specificaţii tehnice adecvate pentru RIS, în concordanţă cu principiile prevăzute în anexa II la Directiva 2005/44/CE, cu scopul de a proteja interesele Uniunii.
(21)Din experienţa dobândită în urma punerii în aplicare a Directivei 2005/44/CE reiese că perioada îndelungată de introducere şi actualizare a specificaţiilor tehnice prevăzută în respectivul act legislativ a afectat performanţa sectorului. Prin urmare, este important să se modifice procesul de introducere a specificaţiilor tehnice.
(22)Directiva (UE) 2016/1629 a Parlamentului European şi a Consiliului (13) a introdus un proces bazat pe specificaţiile tehnice elaborate de CESNI. CESNI, care acţionează sub auspiciile Comisiei Centrale pentru Navigaţia pe Rin (CCNR) şi la care pot participa experţi din toate statele membre, este responsabil cu elaborarea standardelor tehnice în domeniul transportului pe căile navigabile interioare. Experienţa a demonstrat că CESNI a elaborat şi actualizat în mod organizat şi în timp util cerinţele tehnice pentru navele de navigaţie interioară. Ţinând seama de expertiza CESNI şi de experienţa dobândită în urma punerii în aplicare a Directivei (UE) 2016/1629, ar trebui să se aplice o abordare similară şi în ceea ce priveşte Directiva 2005/44/CE.
(13)Directiva (UE) 2016/1629 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 septembrie 2016 de stabilire a cerinţelor tehnice pentru navele de navigaţie interioară, de modificare a Directivei 2009/100/CE şi de abrogare a Directivei 2006/87/CE (JO L 252, 16.9.2016, p. 118, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/1629/oj).
(23)Pentru a asigura un nivel ridicat de siguranţă şi eficienţă în navigaţia interioară, pentru a asigura furnizarea RIS şi pentru a ţine seama de progresul ştiinţific şi tehnic şi de alte evoluţii din acest sector, trimiterea la specificaţiile tehnice aplicabile RIS, şi anume standardul european pentru serviciile de informaţii fluviale (ES-RIS), ar trebui să facă parte integrantă din Directiva 2005/44/CE.
(24)Comitetul privind brevetele conducătorilor de navă pentru transportul de mărfuri şi călători pe căile navigabile interioare menţionat la articolul 11 din Directiva 2005/44/CE a fost desfiinţat. În locul său, Comitetul pentru transportul pe căi navigabile interioare, care are expertiză în ceea ce priveşte standardele şi specificaţiile tehnice din sectorul căilor navigabile interioare, ar trebui să asiste Comisia în ceea ce priveşte RIS în calitate de comitet în sensul Regulamentului (UE) nr. 182/2011. În plus, prezenta directivă introduce modificări la articolele 5 şi 12 din Directiva 2005/44/CE, în legătură cu procedura comitetului. Prin urmare, articolul 11 din Directiva 2005/44/CE ar trebui să fie modificat pentru a reflecta modificările respective.
(25)În scopul unei mai bune reglementări şi al simplificării, ar trebui să fie posibil ca Directiva 2005/44/CE să facă trimitere la standarde internaţionale fără a le dubla în cadrul juridic al Uniunii.
(26)RIS au fost stabilite în Uniune în 2005, iar de atunci statele membre au acumulat o experienţă considerabilă în elaborarea şi punerea lor în aplicare. În plus, specificaţiile tehnice necesare pentru funcţionarea RIS sunt incluse în anexa III la Directiva 2005/44/CE. În acest sens, articolul 12 alineatul (2) din Directiva 2005/44/CE ar trebui să fie eliminat. De asemenea, prin modificarea domeniului de aplicare al Directivei 2005/44/CE pentru a se concentra pe TEN-T, cerinţa de a pune în aplicare RIS se aplică celor mai importante căi navigabile interioare, ducând la crearea unei reţele de transport fiabile. Prin urmare, articolul 12 alineatul (3) din Directiva 2005/44/CE ar trebui să fie eliminat.
(27)În conformitate cu principiul proporţionalităţii, este necesar şi adecvat, în vederea realizării obiectivului de bază de stabilire a unui cadru pentru furnizarea de RIS în Uniune, să se stabilească norme privind stabilirea, funcţionarea şi specificaţiile tehnice ale acestora. În conformitate cu articolul 5 alineatul (4) din Tratatul privind Uniunea Europeană, prezenta directivă nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivelor urmărite.
(28)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 şi a emis un aviz la 20 martie 2024.
(29)Prin urmare, Directiva 2005/44/CE ar trebui să fie modificată în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTA DIRECTIVĂ:
-****-
Art. 1: Modificarea Directivei 2005/44/CE
Directiva 2005/44/CE se modifică după cum urmează:
1.Articolul 1 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 1: Obiect
(1) Prezenta directivă stabileşte un cadru pentru desfăşurarea şi utilizarea serviciilor de informaţii fluviale (RIS) armonizate în cadrul Uniunii pentru a sprijini transportul pe căile navigabile interioare în vederea sporirii siguranţei, eficienţei şi durabilităţii acestuia, precum şi pentru a facilita interfeţele cu alte moduri de transport.
(2) Prezenta directivă stabileşte un cadru pentru stabilirea şi dezvoltarea în continuare a cerinţelor, specificaţiilor şi condiţiilor tehnice pentru a asigura existenţa unor RIS armonizate, interoperabile şi accesibile pe căile navigabile interioare în Uniune şi pentru a facilita continuitatea cu serviciile de gestionare a traficului altor moduri de transport prin utilizarea interfeţelor standardizate."
2.La articolul 2, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Prezenta directivă se aplică punerii în aplicare şi operării de RIS pe toate căile navigabile interioare şi în toate porturile interioare ale statelor membre care fac parte din reţeaua transeuropeană de transport, astfel cum sunt indicate şi enumerate în anexele I şi II la Regulamentul (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1), şi care sunt conectate direct la căile navigabile interioare şi porturile interioare ale unui alt stat membru care fac parte din reţeaua transeuropeană de transport, astfel cum sunt indicate şi enumerate în anexele respective.
(*1)Regulamentul (UE) 2024/1679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013 (JO L, 2024/1679, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1679/oj)."
3.La articolul 3, se adaugă următoarele litere:
"(i) «reţea transeuropeană de transport» sau «TEN-T» înseamnă căile navigabile interioare, astfel cum sunt indicate în hărţile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) 2024/1679;
(j)«sistem european de gestionare a datelor de referinţă» sau «ERDMS» înseamnă o arhivă (bibliotecă) cu punct unic de acces care înmagazinează date de referinţă şi liste de coduri utilizate de aplicaţiile informatice în transportul pe căile navigabile interioare, operată sub autoritatea Comisiei; acesta nu include datele de reţea puse la dispoziţie de statul membru în conformitate cu anexele I şi III;
(k)«sistem al comunităţii portuare» înseamnă o platformă electronică pentru schimbul de informaţii între părţile interesate publice şi private pentru a asigura buna funcţionare a proceselor portuare şi logistice;
(l)«sistem inteligent de infrastructuri pentru căile navigabile interioare» înseamnă o platformă electronică ce sprijină gestionarea semiautomatizată şi complet automatizată a infrastructurii de transport pe căile navigabile interioare în ecluze şi poduri mobile în TEN-T şi care este operată de autorităţile publice de gestionare a căilor navigabile interioare;
(m)«mediul european al RIS» înseamnă o platformă electronică cu punct unic de acces bazată pe informaţii RIS naţionale care oferă servicii tehnice şi operaţionale destinate utilizatorilor de RIS şi care conţine linkuri către raportarea electronică în conformitate cu principiul «doar o singură dată»;
(n)«port interior» înseamnă un port pe căi navigabile interioare din reţeaua centrală TEN-T sau din reţeaua globală TEN-T, astfel cum sunt enumerate şi clasificate în anexa II la Regulamentul (UE) 2024/1679."
4.Articolul 4 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 4: Stabilirea RIS
(1) Statele membre iau măsurile necesare pentru a pune în aplicare RIS pe căile navigabile interioare şi în porturile interioare care intră în domeniul de aplicare al prezentei directive.
(2) Statele membre elaborează RIS într-un mod care să asigure eficienţa, extensibilitatea şi interoperabilitatea aplicaţiei RIS, astfel încât aceasta să interacţioneze cu alte aplicaţii RIS şi cu sisteme destinate altor moduri de transport, oferind totodată interfeţe pentru sistemele de gestionare a transporturilor şi activităţile comerciale.
(3) Pentru stabilirea RIS, statele membre:
a) se asigură că utilizatorilor de RIS le sunt puse la dispoziţie toate datele relevante pentru navigaţie şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare; respectivele date de reţea, astfel cum sunt prevăzute în anexa I, sunt actualizate şi puse la dispoziţie cel puţin într-un format electronic comun accesibil în conformitate cu anexa III;
b) se asigură că utilizatorii de RIS dispun, pe lângă datele menţionate la litera (a), de hărţi electronice de navigaţie adaptate navigaţiei pentru toate căile lor navigabile interioare şi porturile lor interioare din TEN-T;
c) permit autorităţilor competente, în măsura în care reglementările naţionale sau internaţionale prevăd raportări din partea navelor, să primească de la nave rapoarte electronice cuprinzând toate datele solicitate navelor; în cazul transportului transfrontalier, respectivele date sunt puse integral la dispoziţia autorităţilor competente ale statului membru învecinat înainte de sosirea navelor la frontieră;
d) se asigură că notificările transmise către comandanţii navelor, inclusiv cele privind nivelul apei sau pescajul maxim permis şi rapoartele privind gheaţa de pe căile lor navigabile interioare sunt furnizate ca mesaje standardizate, codificate şi care pot fi descărcate electronic; mesajul standardizat conţine cel puţin informaţiile necesare pentru navigaţia în siguranţă, iar notificările către comandanţii navelor sunt actualizate şi furnizate cel puţin într-un format electronic comun accesibil în conformitate cu anexa III;
e) se asigură că datele de reţea din mediul european al RIS sunt actualizate prin punerea la dispoziţie fără întârziere a tuturor datelor de reţea necesare în conformitate cu anexele I şi III;
f) se asigură că, atunci când sunt disponibile, sunt puse la dispoziţie cel puţin informaţiile legate de trafic prin intermediul interfeţelor care respectă specificaţiile tehnice stabilite în conformitate cu punctul 7 din anexa II, acolo unde este cazul, pentru mediile electronice de schimb de informaţii stabilite de dreptul Uniunii şi utilizate în alte moduri de transport;
g) se asigură că sunt puse la dispoziţie interfeţe standardizate în conformitate cu anexele II şi III la prezenta directivă pentru sistemele comunităţilor portuare ale porturilor interioare, inclusiv, atunci când sunt disponibile, informaţii actualizate privind disponibilitatea danelor şi a infrastructurii pentru combustibili alternativi şi, în special, a instalaţiilor necesare în temeiul articolului 10 din Regulamentul (UE) 2023/1804 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2);
(*2)Regulamentul (UE) 2023/1804 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 septembrie 2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE (JO L 234, 22.9.2023, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1804/oj).
h) se asigură că interfeţele standardizate în conformitate cu anexele II şi III sunt puse la dispoziţia altor sisteme de infrastructuri inteligente pentru căile navigabile interioare în scopul gestionării traficului pe căile navigabile interioare.
Obligaţiile menţionate la prezentul alineat se îndeplinesc în conformitate cu specificaţiile şi principiile prevăzute în anexele I şi II.
(4) Autorităţile competente ale statului membru înfiinţează centre RIS în conformitate cu necesităţile regionale.
(5) Statele membre, în comun, creează, reglementează, exploatează, utilizează şi întreţin un mediu european al RIS care oferă servicii privind căile navigabile, infrastructura, traficul şi transportul şi pune la dispoziţie datele necesare. Mediul european al RIS este accesibil tuturor utilizatorilor RIS şi reprezintă principala platformă pentru schimbul de informaţii în legătură cu RIS. Acesta conţine interfeţe pentru conexiunile cu sistemele altor moduri de transport şi ale porturilor interioare. Statele membre desemnează una sau mai multe autorităţi competente responsabile cu exploatarea mediului european al RIS. Mediul european al RIS permite contribuţii din partea ţărilor terţe ale căror căi navigabile sunt conectate la reţeaua europeană de căi navigabile interioare şi care sunt dispuse să coopereze şi să pună la dispoziţie datele lor de reţea, cu condiţia ca datele să aibă aceeaşi calitate şi acelaşi format cu cele ale statelor membre şi să se respecte acelaşi nivel de securitate cibernetică şi de protecţie a datelor.
(6) Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care se stabilesc caracteristicile, rolurile şi procedurile operaţionale pentru mediul european al RIS şi care identifică entitatea care îl exploatează, pe baza principiilor specificaţiilor tehnice RIS prevăzute la punctul 6 din anexa II pentru a asigura punerea în aplicare uniformă a acestora în întreaga Uniune. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 11 alineatul (2).
(7) Pentru utilizarea sistemelor de identificare automată (AIS), se aplică Acordul regional privind serviciile de radiocomunicaţii pe căile navigabile interioare (RAINWAT), încheiat la Bucureşti la 12 aprilie 2012, în cadrul Reglementărilor radio ale Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor (UIT).
(8) Statele membre, în cooperare cu Uniunea, după caz, încurajează comandanţii navelor, operatorii, agenţii sau armatorii navelor care navighează pe căile lor navigabile interioare şi expeditorii sau proprietarii mărfurilor transportate la bordul acestor nave să profite pe deplin de serviciile furnizate în conformitate cu prezenta directivă.
(9) Comisia ia măsuri adecvate pentru a verifica interoperabilitatea, fiabilitatea, disponibilitatea şi siguranţa RIS."
5.Articolul 5 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 5: Specificaţii tehnice
(1) Pentru a sprijini RIS şi a asigura interoperabilitatea serviciilor în conformitate cu articolul 4 alineatul (2), se aplică specificaţiile tehnice menţionate în anexa III în concordanţă cu principiile stabilite în anexa II, iar acestea vizează în special următoarele domenii:
a) sistemul de afişare a hărţilor electronice şi de informaţii pentru navigaţia pe căile navigabile interioare (ECDIS interior);
b) rapoartele electronice transmise de nave;
c) notificările transmise comandanţilor de nave;
d) sistemele de reperare şi de urmărire a navelor;
e) compatibilitatea echipamentelor necesare pentru utilizarea RIS;
f) exploatarea mediului european al RIS;
g) interconectarea şi schimbul de informaţii cu bazele de date ale Uniunii (ERDMS);
h) interfaţa standardizată pentru platformele informatice ale altor moduri de transport;
i) interfaţa standardizată dintre mediul european al RIS şi sistemele comunităţilor portuare ale porturilor interioare şi dintre mediul european al RIS şi sistemele de infrastructuri inteligente pentru căile navigabile interioare;
j) datele pentru navigaţie şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare."
6.Articolul 6 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 6: Determinarea poziţiei prin satelit
În scopul desfăşurării RIS, care necesită determinarea exactă a poziţiei, se recomandă utilizarea sistemelor de determinare a poziţiei şi de navigaţie prin satelit, cum ar fi serviciile de navigaţie furnizate de Galileo, inclusiv Serviciul de mare precizie şi Autentificarea mesajelor de navigaţie de la serviciul deschis şi Serviciul european geostaţionar mixt de navigare (EGNOS) menţionat în Regulamentul (UE) 2021/696 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3). În scopul desfăşurării aplicaţiilor şi serviciilor care se bazează pe date de observare a Pământului, se recomandă utilizarea datelor, a informaţiilor şi a serviciilor Copernicus.
(*3)Regulamentul (UE) 2021/696 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 aprilie 2021 de instituire a Programului spaţial al Uniunii şi a Agenţiei Uniunii Europene pentru Programul spaţial şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 912/2010, (UE) nr. 1285/2013 şi (UE) nr. 377/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE (JO L 170, 12.5.2021, p. 69, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/696/oj)."
7.Articolul 8 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 8: Autorităţi competente
Statele membre desemnează autorităţi competente responsabile pentru aplicaţia RIS, pentru schimbul internaţional de date, pentru exploatarea mediului european al RIS şi pentru tratarea feedbackului transmis de utilizatorii RIS. Statele membre notifică autorităţile desemnate Comisiei până la 17 ianuarie 2029."
8.Se introduce următorul articol:
"Articolul 8a: Mecanismul de feedback
(1) Fiecare stat membru se asigură că există o procedură eficace, simplă şi accesibilă, bazată, în măsura posibilului, pe structurile existente, pentru tratarea feedbackului din partea utilizatorilor de RIS generat în urma aplicării prezentei directive.
(2) Tratarea feedbackului din partea utilizatorilor de RIS se efectuează astfel încât să se evite conflictele de interese. Tratarea feedbackului este imparţială şi transparentă şi respectă în mod corespunzător dreptul de desfăşurare liberă a activităţii.
(3) Feedbackul din partea utilizatorilor de RIS se transmite prin intermediul mediului european al RIS şi se înaintează statelor membre relevante. Statele membre se asigură că utilizatorii de RIS şi alte părţi interesate relevante primesc informaţii despre unde şi cum pot transmite feedbackul.
(4) Statele membre se asigură că feedbackul din partea utilizatorilor de RIS este tratat în timp util şi în mod adecvat şi că informaţiile privind acţiunile ulterioare acestuia sunt puse la dispoziţie prin intermediul mediului european al RIS.
(5) Mediul european al RIS informează anual Comisia cu privire la volumul de feedback primit şi la modul în care a fost tratat feedbackul."
9.Articolul 9 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 9: Norme privind respectarea vieţii private, securitatea informaţiilor şi prelucrarea datelor cu caracter personal
(1) Statele membre iau măsurile tehnice şi organizatorice necesare, în conformitate cu dreptul Uniunii şi dreptul intern aplicabil, pentru a proteja informaţiile şi evidenţele RIS împotriva evenimentelor nedorite sau a utilizării abuzive, inclusiv a accesului necorespunzător, a modificării sau a pierderii, şi pentru a asigura confidenţialitatea informaţiilor comerciale şi a altor informaţii sensibile partajate în temeiul prezentei directive.
(2) Datele care constituie date cu caracter personal, astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4), pot fi prelucrate în temeiul prezentei directive numai în măsura în care o astfel de prelucrare este necesară pentru exploatarea aplicaţiilor RIS, cu scopul de a asigura RIS armonizate, interoperabile şi accesibile pe căile navigabile interioare din cadrul Uniunii şi de a facilita interfeţe standardizate cu serviciile de gestionare a traficului ale altor moduri de transport.
(*4)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj)."
10.Articolul 10 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 10: Competenţe delegate
(1) Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 10a pentru a modifica anexa I, prin actualizarea şi revizuirea cerinţelor minime în materie de date, ţinând seama de experienţa dobândită în urma aplicării prezentei directive şi de progresele tehnice înregistrate în dezvoltarea tehnologiilor şi aplicaţiilor RIS.
(2) În absenţa unor specificaţii tehnice pertinente şi actualizate sau atunci când specificaţiile tehnice elaborate de Comitetul european pentru elaborarea de standarde privind navigaţia interioară (CESNI) nu respectă niciuna dintre cerinţele aplicabile prevăzute în anexa II sau în cazul în care modificările procesului decizional al CESNI sau ale altor elemente ale standardului ar compromite interesele Uniunii şi dacă acest lucru este justificat în mod corespunzător printr-o analiză adecvată, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 10a pentru a modifica anexa III în vederea furnizării de specificaţii tehnice adecvate pe baza principiilor stabilite în anexa II."
11.Articolul 10a se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 10 se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 1 ianuarie 2026. Comisia prezintă un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade."
(b)alineatul (6) se înlocuieşte cu următorul text:
"(6) Un act delegat adoptat în temeiul articolului 10 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului."
12.Articolul 11 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 11: Procedura comitetului
(1) Comisia este asistată de Comitetul pentru transportul pe căi navigabile interioare. Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (*5).
(*5)Regulamentul (UE) nr. 182/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 februarie 2011 de stabilire a normelor şi principiilor generale privind mecanismele de control de către statele membre al exercitării competenţelor de executare de către Comisie (JO L 55, 28.2.2011, p. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/182/oj).
(2) În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
În cazul în care comitetul nu emite un aviz, Comisia nu adoptă proiectul de act de punere în aplicare şi se aplică articolul 5 alineatul (4) al treilea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 182/2011."
13.La articolul 12, alineatele (2) şi (3) se elimină.
14.Se introduce următorul articol:
"Articolul 12a: Monitorizare
Comisia monitorizează stabilirea RIS în cadrul Uniunii şi prezintă un raport Parlamentului European şi Consiliului până la 3 ianuarie 2034. Raportul include o analiză a impactului prezentei directive asupra nivelului de integrare a transportului pe căile navigabile interioare în întregul lanţ logistic şi examinează potenţialul noilor instrumente digitale de a spori eficienţa pe tot cuprinsul reţelei TEN-T de căi navigabile interioare."
15.Anexa I la Directiva 2005/44/CE se înlocuieşte cu textul din anexa I la prezenta directivă.
16.Anexa II la Directiva 2005/44/CE se înlocuieşte cu textul din anexa II la prezenta directivă.
17.Textul anexei III la prezenta directivă se adaugă ca anexa III la Directiva 2005/44/CE.
Art. 2: Transpunere
(1)Statele membre care au căi navigabile interioare şi porturi interioare care se încadrează în domeniul de aplicare al prezentei directive asigură intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până 2 ianuarie 2029. Statele membre informează de îndată Comisia cu privire la aceasta.
(2)Atunci când statele membre adoptă dispoziţiile respective, acestea conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a unei astfel de trimiteri.
(3)Comisiei îi sunt comunicate de către statele membre textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 3: Intrare în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 4: Destinatari
Prezenta directivă se adresează statelor membre care au căi navigabile interioare care se încadrează în domeniul de aplicare al articolului 2 din Directiva 2005/44/CE.
-****-
Adoptată la Strasbourg, 26 noiembrie 2025.
Pentru Parlamentul European Preşedinta R. METSOLA Pentru Consiliu Preşedintele M. BJERRE |
ANEXA I:
"- ANEXA I: CERINŢE MINIME ÎN MATERIE DE DATE
După cum se menţionează la articolul 4 alineatul (3) litera (a), sunt puse la dispoziţie în special următoarele date:
(a)axa căii navigabile cu indicarea kilometrilor;
(b)restricţiile aplicabile navelor sau convoaielor cu privire la lungime, lăţime, pescaj şi înălţime deasupra liniei de plutire;
(c)orarul de funcţionare al structurilor restrictive, în special al ecluzelor şi podurilor;
(d)timpii de aşteptare prevăzuţi la poduri, ecluze şi porturi interioare, în timp real atunci când sunt disponibili;
(e)amplasarea porturilor şi a siturilor de transbordare;
(f)datele de referinţă privind indicatoarele nivelului apei relevante pentru navigaţie;
(g)amplasarea şi, atunci când există astfel de date, disponibilitatea la momentul respectiv a infrastructurii pentru combustibili alternativi, inclusiv alimentarea cu energie electrică de la mal.
Informaţiile puse la dispoziţie trebuie să fie actualizate şi, atunci când sunt disponibile, să reflecte situaţia în timp real."
ANEXA II:
"- ANEXA II: PRINCIPII PENTRU SPECIFICAŢIILE TEHNICE RIS
1.Principii generale
Specificaţiile tehnice RIS trebuie să respecte următoarele principii generale:
(a)indicarea cerinţelor tehnice pentru planificarea, punerea în aplicare şi utilizarea în exploatare a serviciilor şi a sistemelor aferente;
(b)arhitectura şi organizarea RIS;
(c)recomandări pentru nave în vederea participării la RIS, pentru serviciile individuale şi pentru dezvoltarea etapizată a RIS.
2.Sistemul de afişare a hărţilor electronice şi de informaţii pentru navigaţia pe căile navigabile interioare (ECDIS interior)
Specificaţiile tehnice care urmează să fie stabilite în conformitate cu articolul 5 pentru un sistem de afişare a hărţilor electronice şi de informaţii pentru navigaţia pe căile navigabile interioare (ECDIS interior) trebuie să respecte următoarele principii:
(a)compatibilitatea cu sistemul maritim de afişare a hărţilor electronice şi de informaţii (ECDIS maritim) pentru facilitarea traficului navelor de navigaţie interioară în zonele de trafic mixt ale estuarelor, precum şi în zonele de trafic fluvial-maritim;
(b)precizarea cerinţelor minime pentru echipamentul ECDIS interior, precum şi conţinutul minim al hărţilor electronice de navigaţie, în vederea asigurării securităţii navigaţiei, în special:
(i)un nivel ridicat de fiabilitate şi disponibilitate a echipamentului ECDIS interior utilizat;
(ii)soliditatea echipamentului ECDIS interior care să-i permită să suporte condiţiile ambientale prezente în general la bordul unei nave, fără a i se diminua calitatea sau fiabilitatea;
(iii)includerea în harta electronică de navigaţie a tuturor tipurilor de obiecte topografice, de exemplu limitele căii navigabile, construcţiile de pe ţărm şi farurile, care sunt necesare pentru siguranţa navigaţiei;
(iv)monitorizarea hărţii electronice cu ajutorul unei imagini radar suprapuse în scopul pilotării navei;
(c)integrarea informaţiilor actualizate privind adâncimea căii navigabile în harta electronică de navigaţie şi afişarea unor astfel de informaţii în raport cu un nivel al apei predeterminat sau a nivelului efectiv;
(d)integrarea unor informaţii suplimentare, de exemplu cele provenind de la alte părţi decât autorităţile competente, în harta electronică de navigaţie şi afişarea unor astfel de informaţii în ECDIS interior fără afectarea informaţiilor care sunt necesare pentru siguranţa navigaţiei;
(e)disponibilitatea hărţilor electronice de navigaţie pentru utilizatorii RIS;
(f)punerea la dispoziţia tuturor producătorilor de aplicaţii a datelor pentru hărţile electronice de navigaţie, atunci când este cazul la un preţ rezonabil în funcţie de costuri;
(g)integrarea de informaţii actualizate privind timpii de aşteptare la ecluze, poduri şi porturi interioare şi afişarea unor astfel de informaţii în ECDIS interior fără afectarea informaţiilor care sunt necesare pentru siguranţa navigaţiei.
3.Rapoarte electronice transmise de nave
Specificaţiile tehnice pentru rapoartele electronice transmise de nave în navigaţia interioară în conformitate cu articolul 5 trebuie să respecte următoarele principii:
(a)facilitarea schimburilor de date electronice între autorităţile competente ale statelor membre şi între participanţii la navigaţia interioară şi la cea maritimă, precum şi la transportul multimodal în care este implicată navigaţia interioară;
(b)utilizarea unui mesaj standardizat de notificare a transportului pentru comunicarea navă-autoritate, autoritate-navă şi autoritate-autoritate, astfel încât să existe compatibilitate cu navigaţia maritimă;
(c)utilizarea unor liste de coduri şi a unor clasificări acceptate la nivel internaţional, eventual completate de cerinţe suplimentare de navigaţie interioară;
(d)utilizarea unui număr european unic de identificare a navelor.
4.Notificări transmise comandanţilor de nave
Specificaţiile tehnice pentru notificările către comandanţii navelor în conformitate cu articolul 5, în special cu privire la informaţiile referitoare la căile navigabile, informaţiile referitoare la trafic şi la gestionarea traficului, precum şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare trebuie să respecte următoarele principii:
(a)o structură standardizată a datelor care să utilizeze module de text predefinite şi codificate într-o mare măsură, în aşa fel încât să permită traducerea automată în alte limbi a conţinutului esenţial şi să faciliteze integrarea notificărilor către comandanţi în sistemele de planificare a voiajelor;
(b)compatibilitatea structurii standardizate de date cu structura de date a ECDIS interior, pentru a facilita integrarea notificărilor către comandanţi în ECDIS interior;
(c)o aliniere la specificaţiile tehnice pentru navigaţie şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare pentru a asigura coerenţa informaţiilor puse la dispoziţie.
5.Sisteme de reperare şi urmărire a navelor
Specificaţiile tehnice pentru sistemele de reperare şi urmărire a navelor în conformitate cu articolul 5 trebuie să respecte următoarele principii:
(a)precizarea cerinţelor privind sistemele şi a mesajelor-standard, precum şi a procedurilor, astfel încât să se permită comunicarea lor în mod automat;
(b)diferenţierea dintre sistemele adecvate cerinţelor privind informaţiile tactice referitoare la trafic şi sistemele adecvate cerinţelor privind informaţiile strategice referitoare la trafic, atât cu privire la precizia poziţionării, cât şi la rata de actualizare cerută;
(c)descrierea sistemelor tehnice relevante pentru reperarea şi urmărirea navelor, cum ar fi AIS interior (sistemul de identificare automată interior);
(d)compatibilitatea formatelor datelor cu sistemul AIS maritim.
6.Principiile de exploatare a mediului european al RIS
Specificaţiile tehnice pentru mediul european al RIS în conformitate cu articolul 5 trebuie să respecte următoarele principii:
(a)preluarea rolului de ghişeu digital unic pentru navigaţia interioară;
(b)un punct de acces unic armonizat pentru informaţii actualizate şi, dacă este posibil, în timp real privind condiţiile de pe căile navigabile pentru o navigaţie, o planificare a voiajelor şi operaţiuni portuare, sigure şi durabile, de-a lungul TEN-T;
(c)facilitarea lanţurilor de transport pentru multimodalitate, asigurând în acelaşi timp un nivel adecvat de protecţie a datelor;
(d)un nivel ridicat de acurateţe a datelor pentru schimbul neîntrerupt de date între utilizatorii RIS relevanţi de-a lungul TEN-T (în interiorul şi în afara Uniunii);
(e)interfaţă uşor de utilizat cu funcţionalităţi adecvate, utile şi practice, cum ar fi capacitatea de a salva şi de a stoca profiluri;
(f)un punct de raportare unic armonizat, în conformitate cu principiul «doar o singură dată», inclusiv pentru voiajele internaţionale;
(g)o legătură cu alte sisteme care utilizează tehnologii de informaţii, de comunicare, de navigare şi de poziţionare/localizare pentru gestionarea infrastructurii, a mobilităţii şi a traficului în cadrul TEN-T în mod eficace şi pentru asigurarea de servicii cu valoare adăugată cetăţenilor şi operatorilor, inclusiv sisteme pentru o utilizarea a reţelei TEN-T în condiţii de siguranţă, de securitate, de protecţie a mediului şi de eficienţă din punctul de vedere al capacităţii;
(h)colectarea şi raportarea de date de utilizare anonimizate şi agregate care să poată fi utilizate pentru monitorizarea implementării RIS, incluzând cel puţin numărul de utilizatori RIS, disponibilitatea datelor în mediul european al RIS, conectarea şi numărul de schimburi cu alte sisteme sau platforme digitale;
(i)asigurarea securităţii cibernetice.
7.Disponibilitatea datelor pentru alte sisteme sau platforme digitale
Specificaţiile tehnice pentru schimbul de date cu alte sisteme sau platforme digitale în conformitate cu articolul 5 trebuie să respecte următoarele principii:
(a)valorificarea funcţionalităţilor oferite de mediul european al RIS;
(b)facilitarea schimbului electronic de date între tehnologiile RIS şi bazele de date şi sistemele utilizate de alte moduri de transport, prin legături de date şi interfeţe adecvate;
(c)precizarea cerinţelor privind alte sisteme sau platforme digitale, precum şi a procedurilor pentru schimbul automatizat de date;
(d)un schimb de informaţii în timp real, în special pentru datele critice din punctul de vedere al timpului;
(e)asigurarea schimbului securizat de informaţii în conformitate cu un sistem cuprinzător de control al accesului bazat pe drepturi;
(f)anticiparea unui cadru de schimb între sisteme care va permite evoluţii şi legături viitoare cu sisteme suplimentare, după caz, inclusiv schimburi cu viitorul spaţiu european al datelor privind mobilitatea şi cu orice alt sistem conceput pentru a promova inovaţiile în transportul multimodal.
8.Date privind navigaţia şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare
Specificaţiile tehnice pentru datele privind planificarea navigaţiei şi a voiajelor pe căile navigabile interioare în conformitate cu articolul 5 trebuie să respecte următoarele principii:
(a)punerea la dispoziţie de informaţii actualizate la intervale regulate şi cel puţin atunci când au loc modificări semnificative ale situaţiei căii navigabile care pot afecta navigaţia;
(b)includerea cel puţin a următoarelor informaţii:
(i)timpul de aşteptare prevăzut la ecluze, poduri (mobile), porturi interioare;
(ii)datele privind reţeaua europeană de căi navigabile care sunt necesare pentru navigaţie şi planificarea voiajelor pe căile navigabile interioare şi care includ cel puţin setul de cerinţe minime în materie de date prevăzut în anexa I;
(iii)nivelul apei, adâncimea cea mai mică, înălţimea liberă pe verticală, starea barajului dacă blochează navigaţia, regimul, nivelul prognozat al apei, adâncimea minimă preconizată;
(iv)situaţia gheţii şi navigabilitatea aferentă sau alte avertizări privind fenomene meteorologice extreme;
(v)orarul de funcţionare al ecluzelor, podurilor (mobile), porturilor interioare;
(c)punerea la dispoziţie de informaţii prin intermediul ECDIS interior, al notificărilor transmise comandanţilor de nave şi al mediului european al RIS, după caz."
ANEXA III:
"- ANEXA III: SPECIFICAŢII TEHNICE PENTRU RIS
Specificaţiile tehnice aplicabile RIS sunt cele stabilite în ultima ediţie a standardului european pentru serviciile de informaţii fluviale (ES-RIS) adoptată de CESNI."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 12 decembrie 2025