Art. 28. - Art. 28: Cazuri care justifică recurgerea la procedura de negociere fără publicarea unui anunţ de participare - Directiva 2009/81/CE/13-iul-2009 privind coordonarea procedurilor privind atribuirea anumitor contracte de lucrări, de furnizare de bunuri şi de prestare de servicii de către autorităţile sau entităţile contractante în domeniile apărării şi securităţii şi de modificare a Directivelor 2004/17/CE şi 2004/18/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 216L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 28: Cazuri care justifică recurgerea la procedura de negociere fără publicarea unui anunţ de participare
În cazurile următoare, autorităţile/entităţile contractante pot atribui contractele printr-o procedură de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare şi justifică recurgerea la această procedură în anunţul de atribuire a contractului, în conformitate cu cerinţele de la articolul 30 alineatul (3):
1.În cazul contractelor de lucrări, de furnizare de bunuri şi de prestare de servicii:
(a)în cazul în care nu a fost depusă nicio ofertă sau nicio ofertă adecvată sau nicio candidatură ca răspuns la o procedură restrânsă, la o procedură de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau la un dialog competitiv, atât timp cât condiţiile iniţiale ale contractului nu suferă modificări de substanţă, iar Comisiei i se transmite un raport dacă adresează o solicitare în acest sens;
(b)în cazul unor oferte neregulate sau în cazul depunerii unor oferte inacceptabile în temeiul dispoziţiilor de drept intern compatibile cu articolele 5, 19, 21-24 şi cu capitolul VII din titlul II, depuse ca răspuns la o procedură restrânsă, o procedură de negociere sau la un dialog competitiv, în măsura în care:
(i)condiţiile iniţiale ale contractului nu au suferit modificări substanţiale; şi
(ii)includ în procedura de negociere toţi ofertanţii şi numai ofertanţii care îndeplinesc criteriile prevăzute la articolele 39-46 şi care au depus, pe durata procedurii restrânse anterioare sau a dialogului competitiv anterior, oferte conforme cu cerinţele oficiale ale procedurii de ofertare;
(c)în cazul în care urgenţa care rezultă în urma unei situaţii de criză nu este compatibilă cu termenele impuse de procedurile restrânse şi de negociere cu publicarea unui anunţ de participare, inclusiv cu termenele reduse menţionate la articolul 33 alineatul (7). Aceasta se aplică şi în cazurile menţionate la articolul 23 alineatul (2) litera (d);
(d)în măsura strict necesară, din motive de maximă urgenţă ca urmare a unor evenimente ce nu pot fi prevăzute de autorităţile/entităţile contractante în cauză, nu se pot respecta termenele pentru procedurile restrânse sau de negociere cu publicarea unui anunţ de participare, inclusiv termenele reduse menţionate la articolul 33 alineatul (7). Situaţiile invocate pentru a justifica maxima urgenţă nu trebuie în niciun caz să poată fi imputate autorităţii/entităţii contractante;
(e)în cazul în care, din motive tehnice sau referitoare la protecţia drepturilor de exclusivitate, contractul nu poate fi atribuit decât unui anumit operator economic.
2.În cazul contractelor de prestare de servicii şi de furnizare de bunuri:
(a)pentru serviciile de cercetare şi de dezvoltare, cu excepţia celor menţionate la articolul 13;
(b)pentru produsele fabricate exclusiv în scop de cercetare şi dezvoltare, cu excepţia producerii în cantităţi care să urmărească stabilirea viabilităţii comerciale a respectivului produs sau amortizarea cheltuielilor de cercetare-dezvoltare.
3.În cazul contractelor de furnizare de bunuri:
(a)în cazul livrărilor suplimentare efectuate de furnizorul iniţial şi destinate fie pentru înlocuirea parţială a bunurilor sau a instalaţiilor de uz curent, fie pentru extinderea bunurilor sau instalaţiilor existente, în cazul în care schimbarea furnizorului ar obliga autoritatea/entitatea contractantă să achiziţioneze un material tehnic cu caracteristici diferite care duce la incompatibilitate sau la dificultăţi tehnice disproporţionate de utilizare şi întreţinere.
Durata acestor contracte, precum şi a contractelor reînnoite, nu poate să depăşească cinci ani, exceptând situaţiile excepţionale determinate de luarea în considerare a duratei de viaţă preconizate a oricăruia dintre articolele, instalaţiile sau sistemele livrate şi dificultăţile tehnice pe care o schimbare de furnizor le-ar putea cauza;
(b)pentru bunurile cotate şi achiziţionate la o bursă de materii prime;
(c)pentru achiziţionarea de bunuri în condiţii deosebit de avantajoase, fie de la un furnizor care îşi încetează definitiv activităţile comerciale, fie de la administratori sau lichidatori în cadrul unei proceduri de faliment, ai unui concordat judiciar sau ai unei proceduri de aceeaşi natură în temeiul legislaţiilor sau reglementărilor naţionale.
4.În cazul contractelor de lucrări şi al contractelor de prestare de servicii:
(a)pentru lucrările sau serviciile suplimentare care nu sunt prevăzute în proiectul propus iniţial, şi nici în contractul iniţial şi care au devenit necesare, ca urmare a unei situaţii neprevăzute, pentru execuţia lucrării sau serviciilor în conformitate cu specificaţiile, cu condiţia atribuirii contractului operatorului economic care execută respectiva lucrare sau respectivul serviciu:
(i)în cazul în care respectivele lucrări sau servicii suplimentare nu pot fi separate din punct de vedere tehnic sau economic de contractul iniţial fără ca acest lucru să constituie un inconvenient major pentru autorităţile/entităţile contractante; sau
(ii)în cazul în care respectivele lucrări sau servicii, chiar dacă pot fi separate de executarea contractului iniţial, sunt strict necesare pentru finalizarea acestuia.
Cu toate acestea, valoarea cumulată a contractelor atribuite pentru lucrări sau servicii suplimentare nu trebuie să fie depăşească 50 % din valoarea contractului iniţial;
(b)în cazul unor lucrări sau servicii noi care constau în repetarea unor lucrări sau servicii similare încredinţate de către aceleaşi autorităţi/entităţi contractante operatorului economic câştigător al contractului iniţial, cu condiţia ca respectivele lucrări sau servicii să fie conforme cu un proiect de bază şi ca acest proiect să fi făcut obiectul unui contract iniţial atribuit printr-o procedură restrânsă, printr-o procedură de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare sau prin dialog competitiv.
Posibilitatea de a se recurge la această procedură este indicată încă de la licitarea primului contract, iar în scopul punerii în aplicare a articolului 8, autorităţile/ entităţile contractante ţin seama de valoarea totală estimată pentru continuarea lucrărilor sau serviciilor.
La această procedură se poate recurge numai în termen de cinci ani de la încheierea contractului iniţial, exceptând situaţiile excepţionale determinate de luarea în considerare a duratei de viaţă preconizate a oricăruia dintre articolele, instalaţiile sau sistemele livrate şi dificultăţile tehnice pe care o schimbare de furnizor le-ar putea cauza.
5.În cazul contractelor legate de prestarea de servicii de transport aerian şi maritim destinate forţelor armate sau forţelor de securitate ale unui stat membru mobilizate sau care urmează a fi mobilizate în afara graniţelor, atunci când autoritatea/entitatea contractantă trebuie să achiziţioneze astfel de servicii de la operatorii economici care garantează validitatea ofertelor lor doar pentru perioade foarte scurte, astfel încât termenele aplicabile procedurii restrânse sau procedurii de negociere cu publicarea unui anunţ de participare, inclusiv termenele menţionate la articolul 33 alineatul (7), nu pot fi respectate.