Capitolul i - Termeni de bază - Directiva 2004/17/CE/31-mar-2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
CAPITOLUL I:Termeni de bază
Art. 1: Definiţii
1.În sensul prezentei directive, se aplică definiţiile formulate în prezentul articol.
2._
(a)"Contracte de bunuri, lucrări şi servicii" reprezintă contracte cu titlu oneros, încheiate în scris între una sau mai multe entităţi contractante menţionate la articolul 2 alineatul (2) şi unul sau mai mulţi antreprenori, furnizori sau prestatori de servicii;
(b)"Contracte de lucrări" reprezintă contracte care au ca obiect fie execuţia, fie atât proiectarea, cât şi execuţia de lucrări referitoare la una dintre activităţile menţionate la anexa XII sau o lucrare sau realizarea, prin orice mijloace, a unei lucrări care corespunde cerinţelor specificate de către entitatea contractantă. O "lucrare" înseamnă rezultatul unui ansamblu de lucrări de construcţii sau lucrări de inginerie civilă destinat să îndeplinească prin el însăşi o funcţie economică sau tehnică;
(c)"Contracte de bunuri" reprezintă contracte, altele decât cele menţionate la litera (b), care au ca obiect achiziţionarea, leasingul, locaţiunea sau locaţie-vânzarea de produse, cu sau fără opţiunea de cumpărare.
Un contract care are ca obiect furnizarea de produse, care cuprinde cu titlu accesoriu şi operaţiuni de amplasare şi instalare, se consideră "contract de bunuri";
(d)"Contract de servicii" reprezintă contracte, altele decât cele de lucrări sau bunuri, care au ca obiect prestarea de servicii menţionate la anexa XVII.
Un contract care are ca obiect atât produse, cât şi servicii, în sensul anexei XVII, se consideră "contract de servicii" în cazul în care valoarea serviciilor în cauză depăşeşte valoarea produselor cuprinse în contract.
Un contract care are ca obiect prestarea de servicii, în sensul anexei XVII şi care include activităţi în sensul anexei XVII numai cu titlu accesoriu în raport cu obiectul principal al contractului, se consideră "contract de servicii".
3._
(a)O "concesionare de lucrări" reprezintă un contract de acelaşi tip ca şi un contract de lucrări, cu excepţia faptului că echivalentul lucrărilor constă fie numai în dreptul de a exploata lucrarea, fie în acel drept însoţit de un preţ;
(b)O "concesionare de servicii" reprezintă un contract de acelaşi tip ca şi un contract de servicii, cu excepţia faptului că echivalentul financiar pentru prestarea de servicii constă numai în dreptul de a exploata serviciul sau în acel drept însoţit de un preţ.
4.Un "acord-cadru" reprezintă un acord încheiat între una sau mai multe entităţi contractante menţionate la articolul 2 alineatul (2) şi unul sau mai mulţi operatori economici, în scopul de a stabili termenii care reglementează contractele ce urmează a fi atribuite în cursul unei anumite perioade, în special în ceea ce priveşte preţurile şi, după caz, cantităţile avute în vedere.
5.Un "sistem de achiziţionare dinamic" reprezintă un proces de achiziţie în întregime electronic pentru realizarea achiziţiilor de uz curent, ale cărui caracteristici, în general disponibile pe piaţă, satisfac cerinţele entităţii contractante şi care este limitat în timp şi deschis pe toată durata sa de valabilitate oricărui operator economic care satisface criteriile de selecţie şi care a prezentat o ofertă orientativă conformă cu caietul de sarcini.
6.O "licitaţie electronică" reprezintă un proces repetitiv care implică un dispozitiv electronic pentru prezentarea noilor preţuri, revăzute în sens descrescător şi a noilor valori privind anumite elemente ale ofertelor, care apar după o evaluare iniţială completă a ofertelor, permiţând clasificarea lor prin metode de evaluare automată. În consecinţă, anumite contracte de servicii şi anumite contracte de lucrări care au ca obiect prestaţii intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări, nu pot face obiectul licitaţiilor electronice.
7.Termenii "antreprenor", "furnizor" sau "prestator de servicii" definesc o persoană fizică sau juridică ori o entitate contractantă în sensul articolului 2 alineatul (2) literele (a) sau (b), ori un grup de astfel de persoane şi entităţi care oferă, respectiv, execuţia de lucrări şi a unei lucrări, produse sau servicii pe piaţă.
Termenul "operator economic" se referă, în egală măsură, la conceptele de antreprenor, furnizor şi prestator de servicii. Acesta se utilizează doar în scopul simplificării textului.
Un "ofertant" este un operator economic care prezintă o ofertă şi un "candidat" este cel care solicită o invitaţie pentru a participa la o procedură restrânsă sau negociată.
8.Un "organism central de achiziţie" reprezintă o autoritate contractantă în sensul articolului 2 alineatul (1) litera (a) sau o autoritate contractantă în sensul articolului 1 alineatul (9) din Directiva 2004/18/CE, care:
- achiziţionează bunuri şi servicii destinate entităţilor contractante sau
- atribuie contracte de achiziţii publice sau încheie acorduri-cadru pentru lucrări, bunuri sau servicii destinate entităţilor contractante.
9."Proceduri deschise, restrânse şi negociate" reprezintă procedurile de achiziţionare aplicate de entităţile contractante, în cadrul cărora:
(a)în cazul procedurilor deschise, orice operator economic interesat poate prezenta o ofertă;
(b)în cazul procedurilor restrânse, orice operator economic poate solicita să participe şi numai candidaţii invitaţi de entitatea contractantă pot prezenta o ofertă;
(c)în cazul procedurilor negociate, entitatea contractantă consultă operatorii economici în ceea ce priveşte alegerea sa şi negociază condiţiile contractului cu unul sau mai mulţi dintre aceştia.
10."Concursurile de proiecte" reprezintă acele proceduri care permit entităţii contractante să achiziţioneze, în special în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului, arhitecturii, ingineriei sau prelucrării datelor, un plan sau un proiect selectat de un juriu în urma unei deschideri către concurenţă, cu sau fără acordare de prime.
11.Termenii "scris(ă)" sau "în scris" desemnează orice ansamblu de cuvinte sau cifre ce poate fi citit, reprodus şi comunicat ulterior. Poate include informaţii transmise şi stocate prin mijloace electronice.
12.Un "mijloc electronic" reprezintă un mijloc care utilizează echipamente electronice pentru prelucrarea (inclusiv comprimarea digitală) şi stocarea datelor care foloseşte difuzarea, transmiterea şi recepţionarea prin fir, prin radio sau prin mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice.
13."Vocabularul comun privind achiziţiile publice" (Common Procurement Vocabulary, CPV) reprezintă nomenclatura de referinţă aplicabilă contractelor de achiziţii publice, adoptată de Regulamentul (CE) nr. 2195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achiziţiile publice (CVP) (1), asigurând, în acelaşi timp, echivalenţa cu alte nomenclatoare existente.
(1)JOL 340, 16.12.2002, p. 1.
În cazul diverselor interpretări ale domeniului de aplicare al prezentei directive, în urma posibilelor diferenţe dintre nomenclatura CPV şi nomenclatura NACE menţionată la anexa XII şi nomenclatura CPC (versiune provizorie) menţionată la anexa XVII, nomenclatoarele NACE, respectiv CPC au prioritate.