Decizia (PESC) 2025/2367/20-nov-2025 privind sprijinul Uniunii pentru activităţile Secretariatului TCA de sprijinire a punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 21 Noiembrie 2025
Decizia (PESC) 2025/2367/20-nov-2025 privind sprijinul Uniunii pentru activităţile Secretariatului TCA de sprijinire a punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme
Dată act: 20-nov-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind Uniunea Europeană, în special articolul 28 alineatul (1) şi articolul 31 alineatul (1),
având în vedere propunerea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate,
întrucât:
(1)Tratatul privind comerţul cu arme (TCA) a fost adoptat de către Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) la 2 aprilie 2013 prin Rezoluţia 67/234 B. TCA a fost ulterior deschis spre semnare la 3 iunie 2013 şi a intrat în vigoare la 24 decembrie 2014. Toate statele membre ale Uniunii sunt părţi la TCA.
(2)TCA urmăreşte stabilirea unor standarde internaţionale comune la cel mai înalt nivel posibil pentru reglementarea sau îmbunătăţirea reglementării comerţului legal cu arme convenţionale, precum şi pentru prevenirea şi eradicarea comerţului ilicit cu arme convenţionale şi prevenirea deturnării acestora. Principalele provocări le reprezintă punerea în aplicare efectivă a acestuia de către statele părţi şi universalizarea acestuia, având în vedere faptul că reglementarea comerţului internaţional cu arme este prin definiţie un efort la scară mondială. Pentru a contribui la abordarea respectivelor provocări, Consiliul a adoptat Deciziile 2013/768/PESC (1), (PESC) 2017/915 (2) şi (PESC) 2021/2309 (3). Respectivele decizii privesc, printre altele, activităţile de comunicare ale Uniunii în sprijinul punerii în aplicare a TCA, extinzând astfel portofoliul Uniunii în materie de asistenţă aferentă controlului exporturilor pentru a include activităţi specifice TCA.
(1)Decizia 2013/768/PESC a Consiliului din 16 decembrie 2013 privind activităţile UE de susţinere a punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme, în cadrul Strategiei europene de securitate (JO L 341, 18.12.2013, p. 56, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/768/oj).
(2)Decizia (PESC) 2017/915 a Consiliului din 29 mai 2017 privind activităţile Uniunii de informare în sprijinul punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme (JO L 139, 30.5.2017, p. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/915/oj).
(3)Decizia (PESC) 2021/2309 a Consiliului din 22 decembrie 2021 privind activităţile de comunicare ale Uniunii în sprijinul punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme (JO L 461, 27.12.2021, p. 78, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/2309/oj).
(3)TCA a instituit un secretariat care să asiste statele părţi în punerea în aplicare efectivă a TCA (denumit în continuare "secretariatul"). Secretariatul este responsabil să primească, să pună la dispoziţie şi să distribuie rapoartele în conformitate cu dispoziţiile TCA; să întreţină şi să pună la dispoziţia statelor părţi lista punctelor de contact naţionale; să faciliteze corelarea ofertelor şi a cererilor de asistenţă pentru punerea în aplicare a TCA şi să promoveze cooperarea internaţională conform cerinţelor; să faciliteze lucrările Conferinţei statelor părţi, inclusiv luarea de măsuri şi furnizarea serviciilor necesare în vederea desfăşurării reuniunilor în temeiul TCA şi să îndeplinească astfel de alte sarcini după cum decide Conferinţa statelor părţi. Secretariatul administrează, de asemenea, Fondul voluntar de asistenţă instituit de statele părţi în temeiul articolului 16 alineatul (3) din TCA pentru a sprijini punerea în aplicare a acestuia de către statele părţi, precum şi Programul de sponsorizare al TCA, creat pentru a facilita participarea reprezentanţilor statelor părţi la reuniunile TCA.
(4)În Strategia globală pentru politica externă şi de securitate a Uniunii Europene din 2016 şi în Busola strategică pentru securitate şi apărare din 2022, Uniunea se angajează să promoveze o ordine internaţională bazată pe norme, al cărei principiu-cheie este multilateralismul şi în care ONU ocupă un loc central. Uniunea susţine cu fermitate participarea extinsă a statelor, universalizarea, punerea în aplicare deplină şi asigurarea respectării tratatelor multilaterale privind dezarmarea, neproliferarea şi controlul armamentului, inclusiv a TCA. În contextul acestor obiective generale de politică, sprijinul pentru secretariat ar contribui în mod semnificativ la obiectivul specific de consolidare a sistemului multilateral care stă la baza unui comerţ responsabil cu arme.
(5)Secretariatul se află într-o poziţie potrivită pentru a asigura legătura cu toate părţile interesate multilaterale, regionale, naţionale şi ale societăţii civile care execută proiecte în sprijinul universalizării şi al punerii în aplicare a TCA. Uniunea este un furnizor de lungă durată de asistenţă privind controlul exporturilor de produse cu dublă utilizare, sprijinind dezvoltarea cadrului juridic şi a capacităţilor instituţionale pentru instituirea şi asigurarea respectării unor controale efective ale exporturilor de produse cu dublă utilizare şi militare. Secretariatul ar trebui să se asigure că proiectele sale completează programele existente ale Uniunii de asistenţă privind controlul exporturilor de produse cu dublă utilizare şi de arme, cum ar fi cele prevăzute în Decizia (PESC) 2021/2309 a Consiliului.
(6)Consiliul a adoptat Deciziile (PESC) 2021/649 (4) şi (PESC) 2023/2296 (5) pentru a oferi sprijin specific consolidării capacităţilor punctelor de contact naţionale pentru TCA, stabilirii unei liste de experţi pentru a se consolida capacitatea experţilor locali şi regionali din domeniul TCA de a oferi consiliere şi formare cu privire la punerea în aplicare a TCA; şi creării unei baze de date care să coreleze nevoile şi resursele în materie de asistenţă în punerea în aplicare a TCA.
(4)Decizia (PESC) 2021/649 a Consiliului din 16 aprilie 2021 privind sprijinul Uniunii pentru activităţile Secretariatului TCA de sprijinire a punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme, (JO L 133 20.4.2021, p. 59, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2021/649/oj).
(5)Decizia (PESC) 2023/2296 a Consiliului din 23 octombrie 2023 privind sprijinul Uniunii pentru activităţile Secretariatului Tratatului privind comerţul cu arme de sprijinire a punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme (JO L, 2023/2296, 24.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2296/oj).
(7)Decizia (PESC) 2023/2296 urmează să expire la 30 noiembrie 2025. Ţinând cont de situaţia financiară dificilă persistentă cu care se confruntă TCA ca urmare a faptului că o serie de state părţi sunt în întârziere în ceea ce priveşte plata contribuţiilor lor, continuarea sprijinului prevăzută în decizia respectivă este importantă. Un astfel de sprijin ar trebui să se concentreze pe formarea de experţi naţionali şi regionali care pot oferi statelor părţi formare de calitate şi asistenţă pentru punerea în aplicare, inclusiv în ceea ce priveşte proiectele Fondului voluntar de asistenţă, precum şi pe îmbunătăţirea îndeplinirii de către statele părţi a obligaţiilor de raportare aferente TCA, inclusiv printr-o rată crescută de transmitere a rapoartelor anuale şi iniţiale prevăzute de TCA. În plus, ar trebui să se ofere sprijin pentru întreţinerea de către secretariat a bazei de date care corelează nevoile şi resursele,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
(1)În scopul de a susţine punerea în aplicare efectivă şi universalizarea Tratatului privind comerţul cu arme (TCA), Uniunea sprijină secretariatul instituit prin TCA (denumit în continuare "secretariatul") pentru a întreprinde activităţile care au următoarele obiective:
- susţinerea statelor părţi la TCA în consolidarea sistemelor acestora de control al transferurilor de arme pentru punerea în aplicare efectivă a TCA;
- consolidarea structurii instituţionale a secretariatului în calitate de organism principal care asistă statele părţi la punerea în aplicare a TCA.
(2)Pentru îndeplinirea obiectivelor menţionate la alineatul (1), Uniunea sprijină următoarele activităţi de proiect:
a)formarea de experţi naţionali şi regionali în domeniul TCA pentru a oferi sprijin statelor părţi în punerea în aplicare a TCA la nivel naţional;
b)îmbunătăţirea înţelegerii de către statele părţi a obligaţiilor de raportare aferente TCA şi a capacităţii lor de a îndeplini aceste obligaţii, inclusiv prin elaborarea unui document de orientare facultativ şi a unor materiale de formare, prin ateliere practice şi prin coordonarea altor tipuri de asistenţă internaţională;
c)întreţinerea bazei de date pentru corelarea ofertelor şi a cererilor de asistenţă pentru punerea în aplicare a TCA.
În anexă figurează o descriere detaliată a activităţilor de proiect menţionate la primul paragraf.
Art. 2
(1)Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate (denumit în continuare "Înaltul Reprezentant") este responsabil de punerea în aplicare a prezentei decizii.
(2)Punerea în aplicare din punct de vedere tehnic a activităţilor de proiect menţionate la articolul 1 alineatul (2) este asigurată de secretariat.
(3)Secretariatul îşi îndeplineşte sarcinile sub responsabilitatea Înaltului Reprezentant. În acest scop, Înaltul Reprezentant încheie acordurile necesare cu secretariatul.
Art. 3
(1)Valoarea de referinţă financiară pentru punerea în aplicare a activităţilor de proiect menţionate la articolul 1 alineatul (2) este de 993 533 EUR (denumită în continuare "cheltuielile").
(2)Cheltuielile sunt gestionate în conformitate cu procedurile şi normele aplicabile bugetului Uniunii.
(3)Comisia supraveghează gestionarea corespunzătoare a cheltuielilor. În acest scop, aceasta încheie acordul necesar cu secretariatul (denumit în continuare "acordul"). Acordul prevede ca secretariatul să asigure vizibilitatea contribuţiei Uniunii, într-un mod adaptat valorii acesteia.
(4)Comisia depune eforturi în vederea încheierii acordului cât mai curând posibil după intrarea în vigoare a prezentei decizii. Aceasta informează Consiliul cu privire la orice dificultăţi care intervin în cursul acestui proces şi cu privire la data încheierii acordului.
Art. 4
(1)Înaltul Reprezentant raportează Consiliului cu privire la punerea în aplicare a prezentei decizii pe baza rapoartelor periodice pregătite de secretariat. Rapoartele stau la baza evaluării efectuate de Consiliu.
(2)Comisia furnizează informaţii cu privire la aspectele financiare ale punerii în aplicare a activităţilor de proiect menţionate la articolul 1 alineatul (2).
Art. 5
Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării.
Expiră la 24 de luni de la data încheierii acordului sau la şase luni de la data adoptării acesteia, dacă acordul necesar nu se încheie în perioada respectivă.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 20 noiembrie 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

K. KALLAS

ANEXĂ:Sprijinul Uniunii pentru activităţile Secretariatului Tratatului privind comerţul cu arme de sprijinire a punerii în aplicare a Tratatului privind comerţul cu arme
1.Context
Secretariatul Tratatului privind comerţul cu arme (TCA) a fost instituit în temeiul articolului 18 din TCA pentru a sprijini statele părţi în punerea în aplicare efectivă a tratatului. Secretariatul TCA funcţionează "în cadrul unei structuri minimale", astfel cum se impune la articolul 18 din tratat, şi în cadrul unui buget stabilit, aprobat de Conferinţa anuală a statelor părţi (CSP). În consecinţă, există o limită a capacităţii de care dispune Secretariatul TCA pentru a oferi sprijin sau asistenţă în vederea punerii în aplicare a tratatului, dincolo de sarcinile sale principale identificate în acesta. Cu toate acestea, prin exercitarea mandatului său şi prin sprijinirea procesului TCA şi având în vedere legăturile sale strânse cu tratatul şi cu eforturile de punere în aplicare, Secretariatul TCA se află într-o poziţie unică pentru a identifica domeniile sau lacunele în legătură cu care este necesar sprijin pentru punerea în aplicare.
Folosind ca punct de plecare progresele realizate cu ocazia etapelor anterioare în care UE a acordat sprijin Secretariatului TCA, proiectul de faţă îşi propune să abordeze trei domenii esenţiale şi interconectate legate de punerea în aplicare a TCA: împiedicarea deturnării de arme convenţionale, acordarea de asistenţă pe măsură pentru consolidarea sistemelor naţionale şi îmbunătăţirea schimbului de informaţii şi a transparenţei.
Deturnările de arme rămân unul dintre obstacolele majore din calea unui comerţ responsabil cu arme. În pofida obligaţiilor prevăzute la articolul 11 din TCA, multe state părţi continuă să se confrunte cu o lipsă marcantă de capacităţi suficiente pentru prevenirea şi detectarea deturnărilor şi pentru un răspuns adecvat la acestea. Printre principalele obstacole se numără o coordonare limitată între agenţii şi schimbul de informaţii limitat între părţile interesate de la nivel naţional şi internaţional, resurse tehnice şi umane insuficiente şi lipsa unor instrumente solide de evaluare a riscurilor şi de verificare post-livrare. În plus, din cauza naturii lor sensibile din punct de vedere politic şi operaţional, numai un număr limitat de delegaţii au fost dispuse să prezinte cazuri concrete de deturnări în cadrul Forumului pentru schimbul de informaţii privind deturnările al TCA (DIEF). Această reţinere afectează potenţialul forumului de a îmbunătăţi cooperarea practică, de a consolida încrederea între statele părţi şi de a identifica măsuri concrete pentru eliminarea lacunelor existente în lanţurile de transfer de arme. Cu toate acestea, reprezentanţii regiunilor celor mai afectate de deturnări s-au declarat dispuşi să facă schimb de informaţii privind deturnările cu ţările din regiunea lor. Un document de lucru prezentat de Franţa şi Brazilia la cea de a 11-a Conferinţă a statelor părţi (CSP11) a subliniat importanţa reuniunilor regionale şi subregionale pentru o mai bună înţelegere a provocărilor legate de deturnări şi pentru promovarea unor măsuri eficiente de prevenire, detectare şi abordare a acestora. Prin urmare, există un potenţial nevalorificat, pe care Secretariatul ar putea să îl sprijine.
În acelaşi timp, nevoia de asistenţă pe măsură pentru consolidarea sistemelor naţionale în rândul mai multor state părţi rămâne o provocare larg răspândită şi cronică. Informaţiile introduse în baza de date a TCA pentru corelarea nevoilor şi a resurselor conţin cereri de sprijin pentru întocmirea sau actualizarea unor liste de control, dar se referă şi la domenii conexe, cum ar fi instituirea unor cadre solide pentru reglementarea transferurilor de arme şi îmbunătăţirea sistemelor de ţinere a evidenţelor. Deşi Fondul voluntar de asistenţă (VTF) joacă un rol esenţial în abordarea acestor nevoi, multe state continuă să se confrunte cu dificultăţi în a identifica tipul exact de sprijin de care au nevoie. În acest context, o operaţionalizare suplimentară a bazei de date a TCA pentru corelarea nevoilor şi a resurselor, inclusiv prin identificarea unor potenţiali furnizori de asistenţă, pentru a-i pune în contact cu state părţi care au nevoie de asistenţă, precum şi prin organizarea de activităţi ulterioare unor astfel de întâlniri ar putea veni să completeze mecanismele de finanţare de tipul VTF şi ar putea spori impactul acestora.
În cele din urmă, transparenţa necesită o atenţie continuă, nu numai prin prezentarea de rapoarte iniţiale şi anuale, ci şi prin schimbul mai amplu de informaţii cu privire la chestiuni de interes reciproc între state, precum şi prin discuţii conexe în cadrul grupurilor de lucru privind TCA. Pe baza realizărilor din etapele anterioare ale proiectului şi ca răspuns la recomandările făcute de preşedintele Grupului de lucru pentru transparenţă şi raportare cu ocazia CSP11, Secretariatul consideră că îmbunătăţirea infrastructurii sale informatice constituie un pas major înainte, deoarece va optimiza prezentarea rapoartelor, va îmbunătăţi accesibilitatea şi utilitatea instrumentelor de raportare şi va intensifica schimbul de informaţii, contribuind astfel la realizarea obiectivelor generale în materie de transparenţă ale tratatului.
Acest document de reflecţie prezintă domeniile prioritare în care un sprijin concentrat poate îmbunătăţi în mod substanţial punerea în aplicare a tratatului. Secretariatul TCA ocupă o poziţie privilegiată pentru a conduce aceste eforturi, dar are nevoie de resurse suplimentare pentru a răspunde nevoilor în materie de punere în aplicare.
2.Obiectiv general
Aducerea unei contribuţii la pacea, securitatea şi stabilitatea regionale şi internaţionale şi la reducerea suferinţei umane, sprijinind punerea în aplicare efectivă a TCA prin consolidarea cooperării regionale, prin adaptarea asistenţei tehnice şi prin creşterea transparenţei şi a schimbului de informaţii.
3.Rezultate preconizate
(a)consolidarea capacităţilor naţionale şi regionale de identificare a riscurilor de deturnări de arme, a tendinţelor şi a măsurilor de atenuare;
(b)o mai mare eficacitate a cooperării internaţionale în vederea prevenirii deturnărilor şi a asigurării respectării sistemelor de control al transferurilor, prin iniţiative comune, parteneriate şi schimburi de informaţii rapide;
(c)intensificarea schimbului de informaţii relevante din punct de vedere operaţional pentru combaterea deturnărilor prin intermediul DIEF şi al altor platforme de informaţii privind TCA;
(d)o utilizare pe scară mai largă şi mai regulată a bazei de date a TCA pentru corelarea nevoilor şi a resurselor, care să conducă la o corelare efectivă a nevoilor identificate ale statelor cu resursele disponibile pentru punerea în aplicare a TCA;
(e)consolidarea capacităţii instituţionale, juridice şi tehnice de punere în aplicare a dispoziţiilor TCA;
(f)o mai mare vizibilitate a eforturilor de punere în aplicare a TCA la nivel naţional şi regional;
(g)o îmbunătăţire a accesibilităţii şi a utilităţii instrumentelor şi resurselor de raportare, care să conducă la rapoarte iniţiale şi anuale mai prompte, mai complete şi mai uşor de comparat privind TCA;
(h)un schimb mai amplu şi mai substanţial de informaţii cu privire la chestiuni de interes reciproc în ceea ce priveşte punerea în aplicare a TCA şi discuţiile conexe din cadrul grupurilor de lucru privind TCA.
3.1.Rezultate măsurabile intermediare
Pentru a măsura progresele înregistrate în direcţia obţinerii rezultatelor descrise mai sus, se aşteaptă ca următoarele rezultate măsurabile intermediare să se materializeze până la sfârşitul acţiunii:
(a)organizarea a 5 ateliere regionale/subregionale de prevenire a deturnărilor;
(b)instruirea a 50 de funcţionari naţionali în materie de măsuri de prevenire şi de atenuare a deturnărilor;
(c)elaborarea unor note de orientare informale şi a unor materiale de informare destinate furnizorilor de asistenţă tehnică şi partenerilor de implementare;
(d)un număr de până la 10 cereri introduse în baza de date a TCA pentru corelarea nevoilor şi a resurselor pentru care se găsesc furnizori de asistenţă şi pentru care se organizează activităţi ulterioare aferente;
(e)un număr de până la 5 cereri din baza de date a TCA pentru corelarea nevoilor şi a resurselor abordate de Secretariat;
(f)un număr mai mare de rapoarte iniţiale şi anuale privind TCA complete şi prompte, prin îmbunătăţirea accesului la instrumentele şi resursele de raportare şi prin simplificarea utilizării acestora;
(g)intensificarea participării şi a schimbului de informaţii în cadrul platformei TCA.
4.Rezultate şi activităţi preconizate
4.1.Ateliere regionale pe tema deturnărilor
Consolidarea capacităţilor funcţionarilor naţionali, pentru a îmbunătăţi cunoştinţele şi a spori încrederea necesară pentru schimbul de informaţii privind prevenirea deturnării armelor, cu scopul de a încuraja o mai mare participare în cadrul Forumului pentru schimbul de informaţii privind deturnările (DIEF), inclusiv prin prezentarea de cazuri şi situaţii, atât la nivel regional, cât şi la Geneva.
Se propun următoarele activităţi:
(a)organizarea, desfăşurarea şi medierea unui număr de cinci ateliere regionale/subregionale de prevenire a deturnărilor, care să servească drept platforme confidenţiale pentru dialogul structurat între state;
(b)desprinderea de lecţii utile de pe urma atelierelor regionale şi subregionale - inclusiv cu privire la riscurile de deturnare, strategiile de atenuare şi provocările specifice fiecărei regiuni - pentru a modela discuţiile şi a contribui la schimburi mai ample în cadrul DIEF, ceea ce ar promova învăţarea transregională şi continuitatea tematică;
(c)sprijinirea participanţilor la DIEF astfel încât aceştia să poată face schimb voluntar şi anonim de informaţii, prin comunicarea către aceştia de bune practici relevante, de exemple şi de lecţii învăţate în urma atelierelor regionale, încurajând astfel implicarea activă şi într-un climat de încredere cu ocazia reuniunilor DIEF.
4.2.Asistenţă pe măsură pentru punerea în aplicare a TCA
Baza de date a TCA pentru corelarea nevoilor şi a resurselor a fost dezvoltată în cadrul etapei I şi a fost îmbunătăţită în cursul etapei a II-a, în urma consultărilor cu principalele părţi interesate. Pentru a deveni mai operaţional, Secretariatul TCA va identifica posibili furnizori de asistenţă şi va facilita punerea în contact cu aceştia, precum şi activităţi ulterioare conexe. Totodată, Secretariatul va folosi drept punct de plecare documentele de orientare existente pentru a elabora materiale relevante pentru furnizorii de asistenţă şi pentru a răspunde personal cererilor de asistenţă prin organizarea de activităţi de asistenţă tehnică rapidă şi specifică. Toate activităţile vor fi coordonate îndeaproape cu statul solicitant, cu proiectul UE de informare cu privire la TCA şi cu VTF, ceea ce va duce la îmbunătăţirea capacităţii de a pune în aplicare în mod eficient dispoziţiile tratatului.
Se propun următoarele activităţi:
(a)facilitarea punerii în contact cu donatori, furnizori de asistenţă tehnică sau parteneri de punere în aplicare relevanţi (state, organizaţii internaţionale şi regionale, societatea civilă, industrie) şi facilitarea organizării unui număr de până la zece activităţi de asistenţă conexe, inclusiv sprijin financiar şi material;
(b)pe baza materialelor de formare şi de orientare elaborate în etapele anterioare ale proiectului şi cu ocazia grupurilor de lucru privind TCA, pregătirea de note de orientare informale şi de materiale de informare care să fie utilizate de furnizorii de asistenţă tehnică şi de partenerii de punere în aplicare ce răspund cererilor de asistenţă;
(c)oferirea de asistenţă pe măsură în replică la cinci cereri introduse în baza de date a TCA pentru corelarea nevoilor şi a resurselor cu privire la domenii-cheie ale tratatului, în special articolele 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 şi 13. Asistenţa pe măsură va consta într-un sprijin de consiliere tehnică limitat în timp (oferit la distanţă sau la nivel naţional), axat pe nevoile şi provocările naţionale, în conformitate cu rolul şi capacitatea Secretariatului.
4.3.Consolidarea raportării şi a schimbului de informaţii la nivel naţional
Pe baza realizărilor din etapele anterioare ale proiectului, Secretariatul TCA va facilita prezentarea rapoartelor iniţiale şi anuale privind TCA şi va consolida schimbul de informaţii între statele părţi, statele semnatare şi alte părţi interesate din cadrul TCA.
Se propun următoarele activităţi:
(a)continuarea consolidării capacităţilor în materie de raportare naţională prin perfecţionarea şi diseminarea materialelor de formare existente, pentru a ajuta funcţionarii naţionali să înţeleagă mai bine cerinţele şi procesele de raportare ale TCA. Aceasta va include un modul de învăţare online, precum şi resurse uşor de utilizat şi interactive;
(b)îmbunătăţirea suplimentară a formatului modelelor de raportare iniţială şi anuală privind TCA, pentru a îmbunătăţi claritatea, utilitatea şi accesibilitatea;
(c)consolidarea infrastructurii informatice a TCA pentru a sprijini schimbul autentic de informaţii cu privire la chestiuni de interes reciproc, precum şi discuţiile din cadrul grupurilor de lucru privind TCA.
5.Beneficiari
Proiectul va aduce beneficii directe următorilor actori implicaţi în punerea în aplicare a TCA prin consolidarea capacităţii lor tehnice, a mecanismelor de coordonare şi a accesului la instrumente practice:
(a)autorităţile naţionale, inclusiv funcţionarii responsabili cu acordarea licenţelor, autorităţile vamale şi autorităţile de aplicare a legii;
(b)punctele focale naţionale selectate pentru punerea în aplicare a TCA;
(c)organizaţiile regionale şi internaţionale implicate în controlul armelor;
(d)statele părţi şi semnatarii care solicită asistenţă.
6.Coordonarea cu alte activităţi de asistenţă relevante
Secretariatul TCA cunoaşte şi alte mecanisme de finanţare implicate în sprijinirea proiectelor legate de punerea în aplicare a TCA, cum ar fi Instrumentul fiduciar al ONU de sprijinire a cooperării referitoare la Regulamentul privind armele (UNSCAR) şi proiectul UE de informare cu privire la TCA. Secretariatul TCA a colaborat îndeaproape cu managerii şi responsabilii ambelor fonduri, şi anume BAFA şi Expertise France, într-un efort de a evita dublarea finanţării. Această cooperare a implicat schimbul periodic de informaţii confidenţiale privind cererile primite şi proiectele aprobate de diferitele fonduri.
Odată cu lansarea etapei a IV-a a proiectului UE de informare cu privire la TCA, Secretariatul TCA va dezvolta şi va consolida în continuare relaţia consacrată cu BAFA şi cu Expertise France pentru a asigura complementaritatea dintre proiectul finanţat de UE al Secretariatului TCA şi lucrările în continuă evoluţie ale proiectului UE de informare cu privire la TCA.
Secretariatul TCA va continua, de asemenea, să solicite opinia partenerilor de punere în aplicare a proiectului UE de informare privind TCA atunci când selectează reprezentanţi guvernamentali şi alte persoane care să participe la activităţile propuse. Pentru a consolida şi mai mult coordonarea cu proiectul UE de informare cu privire la TCA, Secretariatul va explora în ce măsură este posibil ca planurile de lucru şi calendarele să fie aliniate, inclusiv organizarea potenţială de evenimente comune, după caz.
Pe scurt, Secretariatul TCA consideră că există posibilităţi mari pentru continuarea dialogului şi a parteneriatului cu proiectul UE de informare cu privire la TCA, în special în cadrul etapei a III-a, pentru a asigura complementaritatea şi a obţine progrese în atingerea obiectivului lor comun de punere în aplicare eficientă a TCA.
7.Setul de instrumente privind vizibilitatea
(a)includerea informaţiilor referitoare la proiectul finanţat de UE în rapoartele anuale ale Secretariatului TCA către conferinţele statelor părţi (CSP);
(b)furnizarea de informaţii la zi de către Secretariatul TCA cu privire la proiectul finanţat de UE în cadrul unei reuniuni pregătitoare informale privind TCA pentru fiecare ciclu CSP;
(c)facilitarea participării delegaţiei UE la orice eveniment, misiune sau atelier organizat de Secretariatul TCA, fie la nivel naţional, fie la nivel regional;
(d)asigurarea faptului că toate materialele produse în cadrul proiectului finanţat de UE indică în mod clar că acestea au fost finanţate de UE;
(e)asigurarea faptului că, la toate evenimentele, cursurile de formare sau atelierele organizate în cadrul proiectului, se precizează în mod clar că acestea au fost finanţate de UE.
8.Evaluarea impactului
Un cadru de monitorizare orientat spre rezultate va consemna realizările şi va evalua impactul atelierelor regionale şi al misiunilor naţionale, ceea ce va face posibilă adaptarea gestionării pe tot parcursul punerii în aplicare.
9.Raportare
Modalităţile de raportare aferente proiectului vor fi instituite în conformitate cu dispoziţiile contractului dintre Secretariatul TCA şi Uniunea Europeană.
10.Durată
Durata proiectului va fi de 24 de luni.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 21 noiembrie 2025