Art. 1. - Considerentul 28 se înlocuieşte cu următorul text: - Decizia 2277/12-nov-2025 de rectificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2025/477 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în cazul atribuirii de contracte pentru activităţile legate de producerea şi vânzarea angro de energie electrică în Belgia, cu excepţia energiei electrice produse în centralele nucleare Doel 4 şi Tihange 3

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 13 Noiembrie 2025
Art. 1
Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/477 se rectifică după cum urmează:
1.Considerentul 28 se înlocuieşte cu următorul text:
"(28) Solicitantele susţin că aceste parcuri eoliene offshore ar trebui considerate ca aparţinând pieţei generale a producţiei şi vânzării angro, dat fiind că subvenţiile primite nu acoperă mai mult decât costurile suplimentare nete ale proiectelor. Cu toate acestea, în deciziile menţionate în considerentul 20, Comisia a considerat în mod repetat că instalaţiile care beneficiază de subvenţii fixe nu făceau parte din piaţa globală a producţiei şi vânzării angro de energie electrică. Pentru Comisie, astfel de subvenţii protejează beneficiarii de concurenţă prin asigurarea unor niveluri garantate ale veniturilor. Comisia nu vede niciun motiv pentru a se abate de la abordarea respectivă."
2.Considerentul 40 se înlocuieşte cu următorul text:
"(40) În conformitate cu deciziile sale anterioare menţionate în considerentul 20, Comisia constată, în cazul de faţă, că subvenţiile fixe şi definite din punct de vedere juridic pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile nu garantează faptul că instalaţiile care beneficiază de astfel de subvenţii sunt expuse direct concurenţei."
3.Considerentele 57-70 se înlocuiesc cu următorul text:
"(57) Engie este prezentă de mult timp pe piaţa belgiană a producţiei şi vânzării angro de energie electrică şi rămâne lider de piaţă. Ea nu îşi desfăşoară activitatea pe platformele de achiziţii publice deoarece, în opinia solicitantelor, aceasta nu intră sub incidenţa directivei (22). Engie exercită o presiune concurenţială puternică asupra entităţilor contractante în Belgia.
(22)Punctul 164 din cerere.
(58) Luminus este al doilea cel mai mare actor de pe piaţă: are un portofoliu de producţie diversificat, care include producţia provenită de la centrale nucleare situate în Belgia (23), care îi oferă acces la o sursă stabilă şi competitivă (datorită costului său marginal scăzut) de producere flexibilă a energiei electrice la sarcina de bază. De asemenea, Luminus exploatează centrale hidroelectrice şi centrale electrice pe bază de gaze în Belgia, care asigură o producţie flexibilă de energie electrică la sarcina de vârf. Cota de piaţă deţinută de Luminus rămâne relativ scăzută. În 2019, cota sa de piaţă a fost de 13,7 %, iar în 2023 de 14,1 % (24). Pe baza previziunilor solicitantelor, este de aşteptat ca Luminus să rămână al doilea cel mai mare actor pe piaţă cel puţin până în 2034 (25). Pe lângă Engie, Luminus se confruntă cu concurenţă din partea altor producători (şi anume RWE, Eneco şi Total Energy), care nu sunt consideraţi entităţi contractante şi care, împreună, au reprezentat peste 62 % din piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia în 2023. În consecinţă, activităţile Luminus sunt expuse direct concurenţei pe piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia.
(23)Luminus beneficiază, de asemenea, de drepturi de tragere pentru anumite centrale nucleare franceze. Acţionarul majoritar al Luminus (EDF) exploatează o flotă de 56 de reactoare nucleare în Franţa. Producţia franceză de energie electrică nucleară poate fi importată în Belgia prin interconexiunile dintre cele două ţări.
(24)A se vedea tabelul 8 din anexa II la cerere.
(25)Ibidem.
(59) Indicele IHH, menţionat în considerentul 46, este un indiciu, în ceea ce priveşte cotele de piaţă, că concurenţii au nevoie de mult timp pentru a contesta actorii consacraţi. Cu toate acestea, se preconizează că concentrarea pieţei va scădea şi mai mult din cauza închiderii planificate a reactoarelor nucleare din Belgia.
(60) În ceea ce priveşte celelalte entităţi contractante, Norther exploatează în prezent doar un singur parc eolian. Producţia de energie electrică din energie eoliană nu este flexibilă şi depinde de condiţiile meteorologice. rsted nu este încă prezentă pe piaţa belgiană a producţiei şi vânzării angro de energie electrică. Chiar şi pentru următorii zece ani, nu se preconizează că aceste două societăţi vor deveni actori majori în Belgia (26). Ambele se confruntă cu concurenţa din partea principalilor jucători. În consecinţă, activităţile Norther, ale celorlalte filiale ale Nethys şi ale rsted sunt expuse direct concurenţei pe piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia.
(26)Ibidem.
(22)Punctul 164 din cerere.
(23)Luminus beneficiază, de asemenea, de drepturi de tragere pentru anumite centrale nucleare franceze. Acţionarul majoritar al Luminus (EDF) exploatează o flotă de 56 de reactoare nucleare în Franţa. Producţia franceză de energie electrică nucleară poate fi importată în Belgia prin interconexiunile dintre cele două ţări.
(24)A se vedea tabelul 8 din anexa II la cerere.
(25)Ibidem.
(26)Ibidem."
4.Considerentele 71-76 se înlocuiesc cu următorul text:
"4. CONCLUZIE
(61) Întrucât condiţiile prevăzute pentru o derogare la articolul 34 din Directiva 2014/25/UE nu sunt îndeplinite, Directiva 2014/25/UE ar trebui să se aplice în continuare contractelor destinate să permită realizarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile care beneficiază de prime fixe şi definite din punct de vedere juridic în Belgia.
(62) Având în vedere factorii examinaţi la considerentele 40-60, ar trebui să se considere că condiţia expunerii directe la concurenţă, prevăzută la articolul 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE, este îndeplinită în Belgia în ceea ce priveşte activităţile legate de piaţa globală a producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia.
(63) Prin urmare, Directiva 2014/25/UE nu ar trebui să se aplice atunci când entităţile contractante atribuie contracte destinate să permită desfăşurarea activităţilor respective sau atunci când sunt organizate concursuri de proiecte astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 17 din Directiva 2014/25/UE pentru desfăşurarea unor astfel de activităţi în zona geografică respectivă.
(64) Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării normelor Uniunii în materie de concurenţă şi dispoziţiilor din alte domenii ale legislaţiei Uniunii. În special, criteriile şi metodologia utilizate pentru evaluarea expunerii directe la concurenţă în temeiul articolului 34 din Directiva 2014/25/UE nu sunt neapărat identice cu cele utilizate pentru efectuarea unei evaluări în temeiul articolului 101 sau al articolului 102 din tratat ori în temeiul Regulamentului (CE) nr. 139/2004 al Consiliului (27), după cum a confirmat Tribunalul Uniunii Europene (28),
(27)Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE) privind concentrările economice] (JO L 24, 29.1.2004, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/139/oj).
(28)Hotărârea Tribunalului din 27 aprilie 2016, Österreichische Post AG/Comisia, T-463/14, EU:T:2016:243, punctul 28. A se vedea, de asemenea, considerentul 44 din Directiva 2014/25/UE."
5.Articolul 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 2
Fără a aduce atingere articolului 1, Directiva 2014/25/UE nu se aplică atribuirii de contracte destinate să permită desfăşurarea activităţilor de producere şi vânzare angro de energie electrică în Belgia, cu excepţia activităţilor de producere şi vânzare angro de energie electrică provenită de la Doel 4 şi Tihange 3, care nu intră în domeniul de aplicare al prezentei decizii."