Decizia 2277/12-nov-2025 de rectificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2025/477 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în cazul atribuirii de contracte pentru activităţile legate de producerea şi vânzarea angro de energie electrică în Belgia, cu excepţia energiei electrice produse în centralele nucleare Doel 4 şi Tihange 3

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 13 Noiembrie 2025
Decizia 2277/12-nov-2025 de rectificare a Deciziei de punere în aplicare (UE) 2025/477 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în cazul atribuirii de contracte pentru activităţile legate de producerea şi vânzarea angro de energie electrică în Belgia, cu excepţia energiei electrice produse în centralele nucleare Doel 4 şi Tihange 3
Dată act: 12-nov-2025
Emitent: Comisia Europeana
[notificată cu numărul C(2025) 7575]
(Numai textele în limbile neerlandeză şi franceză sunt autentice)
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE (1), în special articolul 35 alineatul (3),
(1)JO L 94, 28.3.2014, p. 243, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/25/oj.
după consultarea Comitetului consultativ pentru achiziţiile publice,
întrucât:
(1)La 24 iulie 2024, Regatul Belgiei a solicitat Comisiei să stabilească, în temeiul articolului 35 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE (denumită în continuare "cererea"), că directiva respectivă nu se aplică activităţilor societăţilor Luminus, Norther şi rsted (denumite în continuare "solicitantele") în ceea ce priveşte producerea şi vânzarea angro de energie electrică în Belgia. Cererea nu a vizat producerea şi vânzarea angro de energie electrică provenită de la centralele nucleare Doel 4 şi Tihange 3.
(2)Ca răspuns la cererea respectivă, la 6 martie 2025, Comisia a adoptat Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/477 (2) (denumită în continuare "decizia").
(2)Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/477 a Comisiei din 6 martie 2025 privind aplicabilitatea articolului 34 din Directiva 2014/25/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în cazul atribuirii de contracte pentru activităţile legate de producerea şi vânzarea angro de energie electrică în Belgia, cu excepţia energiei electrice produse în centralele nucleare Doel 4 şi Tihange 3 (JO L, 13.3.2025, 2025/477, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/477/oj).
(3)Astfel cum s-a menţionat în considerentul 13 din decizie, pentru a evalua dacă activităţile relevante sunt expuse concurenţei directe pe pieţele vizate, Comisia a ţinut seama de cota de piaţă a principalelor întreprinderi care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei şi vânzării angro de energie electrică în Belgia, precum şi de existenţa şi amploarea sprijinului acordat producţiei şi vânzării angro de energie electrică din surse regenerabile în Belgia prin intermediul unor scheme publice.
(4)În decizie, Comisia a clarificat faptul că nu a analizat schema de subvenţii pentru centralele nucleare Doel 4 şi Tihange 3, astfel cum a fost extinsă după 2025 (considerentul 22 şi nota de subsol 12 din decizie). În ceea ce priveşte celelalte scheme de subvenţii, în considerentul 35 din decizie, Comisia a concluzionat că producţia şi vânzarea angro de energie electrică din surse regenerabile de energie care primesc prime fixe şi definite prin lege formează o piaţă separată. Comisia a ajuns la concluzia respectivă pe baza deciziilor citate în considerentul 20 din decizie. Cu toate acestea, considerentele 28 şi 40 din decizie fac trimitere la considerentul 18. Prin urmare, este necesar să se rectifice în consecinţă Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/477 în ceea ce priveşte eroarea respectivă.
(5)În partea referitoare la analiza pieţei din decizie, secţiunea 3.2.3.2 analizează factori precum cotele de piaţă şi nivelurile de concentrare; secţiunea 3.2.3.3 analizează presiunea concurenţială exercitată de importurile de energie electrică, iar secţiunea 3.2.3.4 descrie întreprinderile active pe piaţa globală a producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia, inclusiv entităţile contractante. În special, considerentele 57-64 din decizie prezintă analiza Comisiei cu privire la posibilitatea ca autorităţile contractante să exercite o influenţă dominantă asupra Engie.
(6)Engie nu a fost inclusă în cerere. Regatul Belgiei a declarat că Engie nu îşi desfăşoară activitatea pe platformele europene de achiziţii publice, întrucât, în opinia sa, aceasta nu intră sub incidenţa Directivei 2014/25/UE (considerentul 57 din decizie). Cu toate acestea, având în vedere informaţiile disponibile la momentul deciziei, Comisia a considerat că Engie ar trebui considerată entitate contractantă în temeiul articolului 4 alineatul (2) din Directiva 2014/25/UE (considerentul 64 din decizie).
(7)După adoptarea deciziei, Engie a transmis Comisiei informaţii noi cu privire la acţionarii săi şi drepturile lor de vot. Din informaţiile respective rezultă că, contrar celor indicate în considerentul 60 din decizie, autorităţile contractante franceze - acţionari ai Engie - nu au deţinut cel puţin 50 % din voturile efectiv exprimate de acţionari la adunările generale anuale ale acţionarilor Engie în toţi cei cinci ani din perioada cuprinsă între 2020 şi 2024. De fapt, în 2022 şi 2023, autorităţile contractante respective au deţinut ceva mai puţin de jumătate din voturile efectiv exprimate, procentele deţinute de statul francez şi de Caisse des Dépôts et Consignations fiind, în medie, de 49,92 % în 2022 şi, respectiv, de 48,55 % în 2023. Faptul că autorităţile contractante franceze nu au deţinut majoritatea voturilor exprimate în cadrul tuturor adunărilor generale în toţi cei cinci ani din perioada 2020-2024 (ci numai în 2020, 2021 şi 2024) a pus sub semnul întrebării concluzia că acestea au exercitat o influenţă dominantă asupra Engie.
(8)De asemenea, Comisia ar trebui să ţină seama de faptul că posibilitatea statului francez de a transforma o acţiune obişnuită a Engie într-o acţiune privilegiată nu face decât să confere statului francez dreptul de a se opune vânzării de active strategice către un terţ. Rezultă că afirmaţia Comisiei din considerentul 61 din decizie, potrivit căreia o astfel de acţiune privilegiată ar conferi statului francez dreptul de a condiţiona intrarea de noi acţionari în capitalul societăţii peste un anumit prag de acordul ministrului economiei, este eronată.
(9)Pe baza noilor informaţii furnizate de Engie şi în absenţa oricăror dovezi suplimentare privind posibila influenţă dominantă exercitată în drept sau în fapt de către autorităţile contractante asupra Engie, Comisia nu mai dispune, în acest stadiu, de elemente suficiente pentru a concluziona că autorităţile contractante ar putea avea o influenţă dominantă asupra Engie şi că, prin urmare, Engie ar trebui considerată o entitate contractantă în sensul Directivei 2014/25/UE. Prin urmare, este necesar să se rectifice în consecinţă Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/477.
(10)Faptul că Comisia nu mai poate concluziona că Engie este o entitate contractantă are un impact asupra analizei condiţiilor expunerii directe la concurenţă pe piaţa globală a producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia. Entităţile contractante, printre care şi Luminus, au avut pe piaţa respectivă cote de piaţă combinate cuprinse între 20 % şi 30 % în termeni de capacitate şi între 15 % şi 20 % în termeni de producţie în perioada 2019-2023 (considerentul 56 din decizie). Se preconizează că respectiva cotă de piaţă va rămâne stabilă în următorii ani. Luminus deţinea, în mod individual, 14,1 % din piaţă în 2023 (considerentul 42 din decizie). Această cifră este cu mult sub pragurile considerate în jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi în practica Comisiei în materie de concurenţă ca fiind un indiciu potenţial al existenţei unei puteri semnificative pe piaţă. În ceea ce priveşte celelalte entităţi contractante, Norther exploatează în prezent doar un singur parc eolian, iar rsted nu este încă prezentă pe piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia. Ambele, împreună cu Luminus, se confruntă cu o concurenţă din partea altor producători (şi anume Engie, RWE, Eneco şi Total Energy) care nu sunt consideraţi entităţi contractante şi care reprezentau împreună peste 62 % din piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia în 2023, în ceea ce priveşte energia produsă (considerentul 42 din decizie).
(11)Prin urmare, având în vedere noile elemente referitoare la Engie aduse la cunoştinţa Comisiei, care existau la momentul adoptării deciziei, Comisia nu mai poate considera că activităţile Luminus pe piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia nu sunt expuse direct concurenţei. Prin urmare, este necesar să se rectifice în consecinţă Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/477 în ceea ce priveşte evaluarea de către Comisie a condiţiilor expunerii directe la concurenţă pe piaţa globală a producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia, precum şi în ceea ce priveşte concluziile sale în această privinţă.
(12)Ţinând seama de faptul că noile elemente referitoare la Engie au existat la momentul adoptării Deciziei de punere în aplicare (UE) 2025/477, precum şi de efectul pe care corecţiile necesare îl au asupra întreprinderilor în cauză, prezenta decizie trebuie să se aplice de la 6 martie 2025,
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
-****-
Art. 1
Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/477 se rectifică după cum urmează:
1.Considerentul 28 se înlocuieşte cu următorul text:
"(28) Solicitantele susţin că aceste parcuri eoliene offshore ar trebui considerate ca aparţinând pieţei generale a producţiei şi vânzării angro, dat fiind că subvenţiile primite nu acoperă mai mult decât costurile suplimentare nete ale proiectelor. Cu toate acestea, în deciziile menţionate în considerentul 20, Comisia a considerat în mod repetat că instalaţiile care beneficiază de subvenţii fixe nu făceau parte din piaţa globală a producţiei şi vânzării angro de energie electrică. Pentru Comisie, astfel de subvenţii protejează beneficiarii de concurenţă prin asigurarea unor niveluri garantate ale veniturilor. Comisia nu vede niciun motiv pentru a se abate de la abordarea respectivă."
2.Considerentul 40 se înlocuieşte cu următorul text:
"(40) În conformitate cu deciziile sale anterioare menţionate în considerentul 20, Comisia constată, în cazul de faţă, că subvenţiile fixe şi definite din punct de vedere juridic pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile nu garantează faptul că instalaţiile care beneficiază de astfel de subvenţii sunt expuse direct concurenţei."
3.Considerentele 57-70 se înlocuiesc cu următorul text:
"(57) Engie este prezentă de mult timp pe piaţa belgiană a producţiei şi vânzării angro de energie electrică şi rămâne lider de piaţă. Ea nu îşi desfăşoară activitatea pe platformele de achiziţii publice deoarece, în opinia solicitantelor, aceasta nu intră sub incidenţa directivei (22). Engie exercită o presiune concurenţială puternică asupra entităţilor contractante în Belgia.
(22)Punctul 164 din cerere.
(58) Luminus este al doilea cel mai mare actor de pe piaţă: are un portofoliu de producţie diversificat, care include producţia provenită de la centrale nucleare situate în Belgia (23), care îi oferă acces la o sursă stabilă şi competitivă (datorită costului său marginal scăzut) de producere flexibilă a energiei electrice la sarcina de bază. De asemenea, Luminus exploatează centrale hidroelectrice şi centrale electrice pe bază de gaze în Belgia, care asigură o producţie flexibilă de energie electrică la sarcina de vârf. Cota de piaţă deţinută de Luminus rămâne relativ scăzută. În 2019, cota sa de piaţă a fost de 13,7 %, iar în 2023 de 14,1 % (24). Pe baza previziunilor solicitantelor, este de aşteptat ca Luminus să rămână al doilea cel mai mare actor pe piaţă cel puţin până în 2034 (25). Pe lângă Engie, Luminus se confruntă cu concurenţă din partea altor producători (şi anume RWE, Eneco şi Total Energy), care nu sunt consideraţi entităţi contractante şi care, împreună, au reprezentat peste 62 % din piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia în 2023. În consecinţă, activităţile Luminus sunt expuse direct concurenţei pe piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia.
(23)Luminus beneficiază, de asemenea, de drepturi de tragere pentru anumite centrale nucleare franceze. Acţionarul majoritar al Luminus (EDF) exploatează o flotă de 56 de reactoare nucleare în Franţa. Producţia franceză de energie electrică nucleară poate fi importată în Belgia prin interconexiunile dintre cele două ţări.
(24)A se vedea tabelul 8 din anexa II la cerere.
(25)Ibidem.
(59) Indicele IHH, menţionat în considerentul 46, este un indiciu, în ceea ce priveşte cotele de piaţă, că concurenţii au nevoie de mult timp pentru a contesta actorii consacraţi. Cu toate acestea, se preconizează că concentrarea pieţei va scădea şi mai mult din cauza închiderii planificate a reactoarelor nucleare din Belgia.
(60) În ceea ce priveşte celelalte entităţi contractante, Norther exploatează în prezent doar un singur parc eolian. Producţia de energie electrică din energie eoliană nu este flexibilă şi depinde de condiţiile meteorologice. rsted nu este încă prezentă pe piaţa belgiană a producţiei şi vânzării angro de energie electrică. Chiar şi pentru următorii zece ani, nu se preconizează că aceste două societăţi vor deveni actori majori în Belgia (26). Ambele se confruntă cu concurenţa din partea principalilor jucători. În consecinţă, activităţile Norther, ale celorlalte filiale ale Nethys şi ale rsted sunt expuse direct concurenţei pe piaţa producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia.
(26)Ibidem.
(22)Punctul 164 din cerere.
(23)Luminus beneficiază, de asemenea, de drepturi de tragere pentru anumite centrale nucleare franceze. Acţionarul majoritar al Luminus (EDF) exploatează o flotă de 56 de reactoare nucleare în Franţa. Producţia franceză de energie electrică nucleară poate fi importată în Belgia prin interconexiunile dintre cele două ţări.
(24)A se vedea tabelul 8 din anexa II la cerere.
(25)Ibidem.
(26)Ibidem."
4.Considerentele 71-76 se înlocuiesc cu următorul text:
"4. CONCLUZIE
(61) Întrucât condiţiile prevăzute pentru o derogare la articolul 34 din Directiva 2014/25/UE nu sunt îndeplinite, Directiva 2014/25/UE ar trebui să se aplice în continuare contractelor destinate să permită realizarea producţiei de energie electrică din surse regenerabile care beneficiază de prime fixe şi definite din punct de vedere juridic în Belgia.
(62) Având în vedere factorii examinaţi la considerentele 40-60, ar trebui să se considere că condiţia expunerii directe la concurenţă, prevăzută la articolul 34 alineatul (1) din Directiva 2014/25/UE, este îndeplinită în Belgia în ceea ce priveşte activităţile legate de piaţa globală a producţiei şi vânzării angro de energie electrică din Belgia.
(63) Prin urmare, Directiva 2014/25/UE nu ar trebui să se aplice atunci când entităţile contractante atribuie contracte destinate să permită desfăşurarea activităţilor respective sau atunci când sunt organizate concursuri de proiecte astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 17 din Directiva 2014/25/UE pentru desfăşurarea unor astfel de activităţi în zona geografică respectivă.
(64) Prezenta decizie nu aduce atingere aplicării normelor Uniunii în materie de concurenţă şi dispoziţiilor din alte domenii ale legislaţiei Uniunii. În special, criteriile şi metodologia utilizate pentru evaluarea expunerii directe la concurenţă în temeiul articolului 34 din Directiva 2014/25/UE nu sunt neapărat identice cu cele utilizate pentru efectuarea unei evaluări în temeiul articolului 101 sau al articolului 102 din tratat ori în temeiul Regulamentului (CE) nr. 139/2004 al Consiliului (27), după cum a confirmat Tribunalul Uniunii Europene (28),
(27)Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi [Regulamentul (CE) privind concentrările economice] (JO L 24, 29.1.2004, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/139/oj).
(28)Hotărârea Tribunalului din 27 aprilie 2016, Österreichische Post AG/Comisia, T-463/14, EU:T:2016:243, punctul 28. A se vedea, de asemenea, considerentul 44 din Directiva 2014/25/UE."
5.Articolul 2 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 2
Fără a aduce atingere articolului 1, Directiva 2014/25/UE nu se aplică atribuirii de contracte destinate să permită desfăşurarea activităţilor de producere şi vânzare angro de energie electrică în Belgia, cu excepţia activităţilor de producere şi vânzare angro de energie electrică provenită de la Doel 4 şi Tihange 3, care nu intră în domeniul de aplicare al prezentei decizii."
Art. 2
Prezenta decizie se adresează Regatului Belgiei.
Se aplică de la 6 martie 2025.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 12 noiembrie 2025.

Pentru Comisie

Stéphane SEJOURNE

Vicepreşedinte executiv

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 13 noiembrie 2025