Capitolul 3 - 2.3. Beneficiarul - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 30 Octombrie 2025
CAPITOLUL 3:2.3. Beneficiarul
(24)Beneficiarul măsurilor este Condor şi filialele sale controlate (a se vedea considerentul 38). Condor este o companie aeriană germană care operează curse charter, cu sediul la Kelsterbach (Hessa). Aceasta furnizează servicii de transport aerian clienţilor individuali şi operatorilor de turism de pe aeroporturile sale din Germania, axându-se pe piaţa călătoriilor de agrement, către destinaţii din întreaga lume. În 2019, compania a avut o cifră de afaceri de 1,7 miliarde EUR, un bilanţ total de 7,2 miliarde EUR şi 4 022 de angajaţi (17).
(17)KPMG, Condor Flugdienst GmbH, Conceptul german de restructurare potrivit IDW S6/BGH, 16 iunie 2021, p. 5.
(25)Germania a confirmat că nici Condor, nici acţionarii săi anteriori sau actuali, nici vreo entitate controlată de aceasta nu au primit ajutor pentru salvare sau restructurare în ultimii zece ani, cu excepţia ajutorului pentru salvare aprobat la 14 octombrie 2019 în decizia privind ajutorul pentru salvare (a se vedea considerentul 2).
(26)La momentul notificării, SG Luftfahrt GmbH (denumită în continuare "SGL") era acţionarul unic al Condor. SGL era o societate holding fără activităţi operaţionale. Aceasta deţinea acţiuni fiduciare ale Condor după ieşirea Condor din procedura de insolvenţă în decembrie 2020 (a se vedea considerentul 33), până în momentul vânzării sale către un investitor strategic (18). SGL era deţinută integral de Team Treuhand GmbH, care, la rândul său, era deţinută integral de Noerr & Stiefenhofer. SGL a fost creată exclusiv pentru a deţine acţiunile Condor până în momentul vânzării sale către Attestor şi urma să fie lichidată după vânzarea tuturor acţiunilor (a se vedea considerentul 38). Conform proiectului de contract de achiziţie prezentat de Germania la momentul notificării (19), până la data executării contractului se interzicea SGL să acţioneze în calitate de acţionar majoritar în condiţii normale de exercitare a drepturilor. Interdicţia include acţiuni precum dizolvarea Condor, încheierea, rezilierea sau anularea contractelor de societate în sensul articolului 291 şi următoarele din Legea germană privind societăţile pe acţiuni (Aktiengesetz) (20), majorarea sau reducerea capitalului, modificarea statutului filialelor Condor, distribuirea dividendelor, transferul profiturilor, plata anticipată a profiturilor, încasarea sau răscumpărarea de acţiuni, cesiunea sau grevarea cu sarcini a activelor materiale (cu excepţii), investiţiile materiale de peste 2 milioane EUR pe lună (în total), încheierea, modificarea sau rezilierea de contracte de finanţare (inclusiv a unor noi astfel de contracte), inclusiv a contractelor de leasing de aeronave, sau numirea unui administrator sau a unui membru al consiliului de supraveghere. Figura 1 prezintă structura grupului Condor înainte de executarea contractului negociat cu Attestor (a se vedea considerentele 37 şi 39).
(18)Începând cu 28 iulie 2021, 51% din acţiunile deţinute de SGL sunt controlate de fondul privat de investiţii Attestor în temeiul unui acord negociat cu statul german, astfel cum se prevede în considerentele 37 şi 39.
(19)Contractul final de achiziţie nu fusese încă semnat.
(20)Astfel de contracte de societate includ acorduri de control, precum şi acorduri privind transferul profitului.
Figura 1. Structura grupului Condor Denumire, schemă

Sursă: KPMG, Condor Flugdienst GmbH, Conceptul german de restructurare potrivit IDW S6/BGH, 16 iunie 2021, p. 22.
(27)În calitate de companie aeriană care operează curse charter, Condor furnizează servicii operatorilor de turism şi agenţiilor de voiaj. Condor vinde, de asemenea, locuri în avion direct clienţilor finali, de exemplu prin internet (aşa-numitele "locuri rezervate"). Condor deserveşte rute pe distanţe scurte şi lungi, precum şi zboruri către aeroporturi care nu sunt deservite de companiile aeriene care operează curse regulate (21).
(21)Companiile aeriene care operează curse regulate sunt formate din transportatori tradiţionali (sau transportatori de reţea cu servicii complete), cum ar fi Lufthansa, şi din transportatori care prestează servicii aeriene la preţuri mici, cum ar fi Ryanair.
SUBCAPITOLUL 2:2.3.2. Concurenţa pe pieţele pe care Condor îşi desfăşoară activitatea şi poziţia sa în cadrul acestora
(28)În ceea ce priveşte companiile charter, Condor se confruntă în principal cu concurenţa din partea TUIfly, compania aeriană a grupului TUI, pe rute dinspre Germania către destinaţii turistice, cum ar fi Spania, Grecia, Italia sau Portugalia, zona Caraibilor sau Mexic (22). Unele rute operate de Condor sunt operate şi de Eurowings, operatorul low-cost al grupului Lufthansa (23), sau de Ryanair. Cu toate acestea, Condor ar putea concura cu astfel de companii aeriene numai în ceea ce priveşte vânzările sale de locuri rezervate pe zboruri charter către anumite destinaţii deservite şi de aceste companii aeriene.
(22)Grupul TUI include compania aeriană şi operatorii de turism. Spre deosebire de Condor, care deserveşte şi operatori de turism independenţi, TUIfly deserveşte numai operatorii de turism ai grupului TUI. La 27 martie 2020, Germania a decis să acorde TUI un împrumut în valoare de 1,8 miliarde EUR (canalizat prin intermediul KfW), iar la 4 ianuarie 2021, o măsură de recapitalizare în valoare totală de 1,25 miliarde EUR, pentru a compensa efectele pandemiei de COVID-19 [Decizia C(2021) 49 final a Comisiei din 4 ianuarie 2021 în cazul SA.59812 - Recapitalizarea TUI (JO C 169, 22.4.2022, p. 1)].
(23)La 25 iunie 2020, Comisia nu a formulat obiecţii cu privire la planurile Germaniei de a acorda Lufthansa o recapitalizare în valoare de 6 miliarde EUR [Decizia C(2020) 4353 final a Comisiei din 25 iunie 2020, în cazul SA.57153 - Ajutor în favoarea Lufthansa (JO C 397, 20.11.2020, p. 1)]. La 10 mai 2023, Tribunalul a anulat decizia Comisiei (Hotărârea Tribunalului, Ryanair şi Condor/Comisia, cauzele T-34/21 şi T-87/21, ECLI:EU:T:2023:248). La 8 iulie 2024, Comisia a iniţiat procedura oficială de investigare [a se vedea Decizia C(2024) 4481 final a Comisiei din 8 iulie 2024, în cazul SA.57153 - Ajutor în favoarea Lufthansa (JO C, C/2024/5957, 4.10.2024)].
(29)Potrivit autorităţilor germane, Condor este - alături de Eurowings - singurul furnizor de zboruri directe de agrement pe distanţe lungi cu plecare din Germania. În vara anului 2019, Condor a deservit în total 126 de destinaţii, dintre care 35 erau destinaţii pe distanţe lungi. Pe rutele către destinaţii pe distanţe lungi, Condor a fost unicul furnizor pe 63% din rute, în timp ce 29% erau deservite de Condor şi de o altă companie aeriană, iar pe 8% din rute erau prezente cel puţin două companii aeriene. Pe segmentul transportului pe distanţe scurte şi medii, Condor a fost unicul furnizor pe 25% din rutele pe care le-a deservit în vara anului 2019; pe 32% dintre acestea erau prezente două companii aeriene, iar 43% dintre aceste rute erau deservite de cel puţin două companii aeriene.
(30)În 2019, flota totală a Condor cuprindea 61 de aeronave, dintre care două erau exploatate de Brussels Airlines. Condor a efectuat aproximativ 45 400 de zboruri, transportând aproximativ 9,4 milioane de pasageri, cu un număr total de locuri disponibile pe kilometru (available seats per kilometre - "ASK") de 10,4 milioane şi un factor de încărcare de 90% din aeronava operată. În vara anului 2019, Condor deţinea o cotă de piaţă în sectorul transportului aerian de pasageri în Germania de 6,4%, plasând-o pe locul trei după Lufthansa (37%) şi Eurowings (8%), ambele deţinute de grupul Lufthansa. Ryanair avea o cotă de 5%, iar TUIfly de 3%. În segmentul transportului aerian de agrement, grupul Lufthansa este, de asemenea, principalul operator, deţinând o cotă de 31% (Lufthansa şi Eurowings), în timp ce Condor şi Ryanair au fiecare 16%, urmate de TUIfly cu 9%, SunExpress cu 7% şi EasyJet cu 4%.
(31)În 2019, Condor a operat zboruri charter pe nouă aeroporturi din Germania, cu patru baze aeroportuare principale la Hamburg, Düsseldorf, München şi Frankfurt (24). Având în vedere întreaga activitate de transport aerian de pasageri din Germania, Condor deţinea 3% în ceea ce priveşte frecvenţele, 4% din capacitate şi 6% din ASK. În ceea ce priveşte frecvenţele, dintre aeroporturile pe care le deserveşte, Condor a depăşit 10% numai pe aeroportul din Leipzig. A doua cea mai mare pondere a fost în Hanovra, cu 8% din frecvenţă, 11% din capacitate şi 18% din ASK. Ponderea mai ridicată a capacităţii totale şi ASK deţinută de Condor în unele aeroporturi s-a datorat utilizării de către Condor a unor aeronave mai mari şi operării pe distanţe mai lungi decât în cazul companiilor aeriene interne sau continentale care transportă pasageri în scop de afaceri pe distanţe scurte. Leipzig şi Hanovra sunt, de asemenea, în principal aeroporturi regionale care nu erau supraaglomerate şi în cadrul cărora nu a existat un deficit de sloturi orare disponibile pentru companiile aeriene care le utilizează. În toate celelalte aeroporturi deservite, Condor deţinea adesea mai puţin de 5% din ponderea totală a frecvenţelor, a capacităţii şi a ASK (25).
(24)Celelalte cinci aeroporturi sunt Hanovra, Nürnberg, Stuttgart, Leipzig şi Sylt, a se vedea notificarea, anexa 26.
(25)În niciunul dintre celelalte aeroporturi (Hamburg, München, Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart, Nürnberg şi Sylt), Condor nu deţinea o pondere din frecvenţe care să depăşească [...]% şi doar într-unul dintre acestea în ceea ce priveşte capacitatea ([...]% în Sylt). În cinci dintre celelalte aeroporturi, şi anume Hamburg, Düsseldorf, Frankfurt, Stuttgart şi Sylt, Condor deţinea o pondere mai mare de [...]% în ceea ce priveşte ASK ([...]%, [...]%, [...]%, [...]% şi, respectiv, [...]%), a se vedea notificarea din anexa 26.