Subcapitolul 3 - 2.5.3. Traiectoria operaţională şi financiară a restructurării şi restabilirea viabilităţii - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2025
SUBCAPITOLUL 3:2.5.3. Traiectoria operaţională şi financiară a restructurării şi restabilirea viabilităţii
(58)Germania susţine că, până la izbucnirea pandemiei de COVID-19, piaţa germană a călătoriilor în străinătate a crescut constant, înregistrându-se creşteri anuale de până la 4,6%. Cu toate acestea, piaţa s-a prăbuşit dramatic cu 58,1% în 2020. Planul de restructurare prevede că cererea de pe piaţa germană sursă pentru călătorii de agrement se va restabili începând din vara anului 2021. Potrivit celor susţinute de Germania, călătoriile sunt strâns corelate cu produsul intern brut, care se preconiza că va reveni la nivelurile anterioare crizei până la sfârşitul anului 2021. Creşterea puternică a ratei nete de economisire la nivelul gospodăriilor în Germania, de la 10,9% în 2019 la 16,3% în 2020, a sugerat cheltuieli mari de consum, pe măsură ce restricţiile au fost eliminate treptat. Potrivit previziunilor, călătoriile de agrement urmau să se redreseze mai rapid decât călătoriile în scop general, revenind la nivelurile anterioare crizei cu aproximativ un an mai devreme decât călătoriile în scop general (33).
(33)Notificare, KPMG, Condor Flugdienst GmbH, Conceptul german de restructurare potrivit IDW S6/BGH, 16 iunie 2021, p. 27.
(59)Ipotezele din planul de restructurare se bazează pe o analiză a diferitelor tendinţe, precum şi a impactului acestora asupra călătoriilor de agrement. Raportul de restructurare al KPMG, furnizat de Germania, include, de asemenea, previziuni privind dezvoltarea pieţei, bazate pe evaluări efectuate de terţi (34). O serie de expertize care au vizat previziunile privind circulaţia pasagerilor (PAX), RPK (venituri în funcţie de numărul de călători-kilometri) (35), IFR (regulile de zbor instrumental) (36) şi numărul de pasageri preconizau o revenire în 2023 a sectorului transportului aerian la nivelul din 2019, ca scenariu optimist (37). Se preconiza o primă creştere în al treilea şi al patrulea trimestru al anului 2021 în cazul în care restricţiile de călătorie s-ar fi încheiat, iar vaccinările ar fi înregistrat progrese. Aceste previziuni sunt utilizate pentru a evalua plauzibilitatea ipotezelor care stau la baza planului de afaceri al Condor.
(34)Printre sursele terţilor se numără: BDL (Bericht zur Lage der Branche - ianuarie 2021), OACI (Efectele noului coronavirus asupra aviaţiei civile: Analiza impactului economic - mai 2021), Eurocontrol (Actualizarea previziunilor 2021-2024 - mai 2020), ACI (Covid-19 şi aeroporturile: Previziuni referitoare la trafic şi impact financiar - ianuarie 2021), IATA (Previziuni financiare privind industria aviatică - aprilie 2021), Jefferies (previziunile IATA privind reducerile din 2021 - vaccinările, restricţiile de călătorie încetinesc redresarea - aprilie 2021).
(35)RPK sau "venituri în funcţie de numărul de călători-kilometri" înseamnă numărul de pasageri plătitori transportaţi înmulţit cu distanţa parcursă.
(36)IFR sau "regulile de zbor instrumental" constituie un set de reglementări care prevăd modul în care urmează să fie operată aeronava atunci când pilotul nu poate naviga folosind repere vizuale în conformitate cu regulile de zbor la vedere.
(37)Sursă: KPMG, Condor Flugdienst GmbH, Conceptul german de restructurare potrivit IDW S6/BGH, 16 iunie 2021, p. 33.
(60)Potrivit datelor furnizate (datele Euromonitor privind călătoriile de agrement în străinătate în ceea ce priveşte numărul de călătorii şi cheltuielile, datele Statista şi McKinsey privind veniturile), s-a stabilit că piaţa mondială a turismului va reveni la nivelurile din 2019 în cel mai bun caz în 2022 şi în scenariul cel mai pesimist în 2024/2025. Astfel cum se arată în figura 3, se preconiza că redresarea indicatorilor-cheie de performanţă ("ICP") PAX, RPK şi IFR va atinge nivelurile din 2019 în perioada 2023/2024. Cu toate acestea, previziunile respective se referă la întregul sector aerian. Aceleaşi previziuni indică totodată o redresare mai rapidă în cazul zborurilor în scop turistic.
Figura 3. Previziuni privind indicatorii-cheie de performanţă în sectorul aerian în% în 2019
Sursă: KPMG, Condor Flugdienst GmbH, Conceptul german de restructurare potrivit IDW S6/BGH, 16 iunie 2021, p. 33.
(61)Principalele costuri de exploatare a activităţii Condor sunt legate de întreţinere, combustibil şi personal. Ipotezele din planul de restructurare se bazează pe economia aeronavelor în funcţie de tipul de rută atribuită, pe previziunile privind preţul petrolului şi pe performanţă. Planul de restructurare ia în considerare efectele măsurilor puse în aplicare ca parte a planului de insolvenţă, care decurg din reînnoirea flotei, transferul treptat de la [...], precum şi reducerile de personal, munca pe termen scurt în contextul pandemiei de COVID-19 etc.
(62)Se preconizează că veniturile Condor din operaţiunile de zbor vor creşte treptat. După o fază de accelerare în perioada 2020-2022, factorii de încărcare a aeronavelor se preconizează că vor atinge nivelurile înregistrate anterior pandemiei de COVID-19 în [...], în concordanţă cu redresarea preconizată a pieţei călătoriilor de agrement. În scenariul de referinţă (tabelul 3), se preconizează că, în ceea ce priveşte Condor, aceasta va înregistra profit şi va acoperi cheltuielile cu dobânzile şi amortizarea la sfârşitul perioadei de restructurare, în septembrie 2023, cu un rezultat net de [...] milioane EUR şi [...]% câştiguri înainte de dobânzi şi impozite (EBIT) (38). Această tendinţă ascendentă va continua după sfârşitul perioadei de restructurare, cu un rezultat net de [...] milioane EUR şi o marjă EBIT de [...]% în 2024, înregistrând ulterior un rezultat net de [...] milioane EUR şi [...]% marjă EBIT în 2026.
(38)EBIT sau "câştiguri înainte de dobânzi şi impozite" reprezintă veniturile unei societăţi minus cheltuielile, exclusiv impozite şi dobânzi. Marja EBIT este un coeficient financiar care indică profitabilitatea unei societăţi şi poate fi calculată prin împărţirea EBIT la încasările din vânzări.
Tabelul 3. Contul de profit şi pierdere pentru Condor în scenariul de referinţă

În milioane EUR

Pre-restructurare

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2017/2018

ACT

2018/2019

ACT

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Venit din exploatare

1 803,8

1 684,2

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Cheltuieli de exploatare

-1 684,4

-1 542,9

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Costuri de închiriere a flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Deprecierea şi amortizarea

-96,4

-93,9

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Amortizarea flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Profit din exploatare (EBIT) preexcepţional

23,0

47,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Costuri financiare

-29,6

-32,0

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: legate de flotă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rezultate nete pe an

40,0

-6 796,7

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBITDA

7%

9%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBIT

1%

3%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Randament

198

172

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Numărul total de locuri disponibile pe kilometru [ASK] (în m)

34 638

36 183

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total venituri călători-kilometri [RPK] (în m)

30 880

32 495

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Coeficient total de ocupare a locurilor

89%

90%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total pasageri (în m)

8,8

9,4

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor (defalcarea 2017/2018 şi 2018/2019 pentru flotă nu este disponibilă).

(63)Tabelul 3 arată că măsurile de restructurare de natură operaţională şi comercială şi contribuţiile financiare vor permite Condor să atenueze treptat efectele insolvenţei TCG asupra capitalurilor proprii, din care o parte se regăsesc încă în bilanţul său la data ieşirii sale din procedura de insolvenţă la 1 decembrie 2020. În conformitate cu legislaţia germană în materie de insolvenţă, Condor a eliminat integral capitalul social din bilanţ, societatea înregistrând astfel capital propriu negativ. Deşi Condor ar avea în continuare un capital propriu cu o valoare uşor negativă de [...] milioane EUR până în 2026 din cauza acestui efect exogen, baza sa de capitaluri proprii se va îmbunătăţi în mod constant şi semnificativ în cursul perioadei de restructurare şi va înregistra valori pozitive în 2027. În plus, datoriile financiare pe termen lung ale Condor, după ce au atins valoarea maximă de [...] milioane EUR în 2021, vor scădea, ajungând la [...] milioane EUR până în 2026. Pe lângă acestea, conform acestui set de date, rentabilitatea capitalului angajat (ROCE) (39) al Condor ar avea o valoare semnificativ pozitivă la sfârşitul perioadei de restructurare în exerciţiul financiar 2023, precum şi în anii următori, ROCE fiind cuprinsă între [...]% şi [...]% (tabelul 4).
(39)Capitalul angajat este definit ca totalul activelor minus datoriile curente.
Tabelul 4. Bilanţul Condor în scenariul de referinţă

În milioane EUR

Pre-restructurare

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2017/2018

ACT

2018/2019

ACT

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Active

1 880,9

591,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active imobilizate > 1 an

1 293,4

309,8

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Flotă (active)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active circulante < 1 an

587,5

281,6

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Numerar şi echivalente de numerar

11,2

56,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii

1 880,9

591,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Capitaluri proprii

194,7

-6 776,2

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive imobilizate > 1 an

760,6

3 706,4

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive financiare pe termen lung > 1 an

181,2

156,1

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii pe termen scurt < 1 an

925,6

3 661,3

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii financiare pe termen scurt < 1 an

37,8

47,4

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rentabilitatea capitalului angajat

2%

-2%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor (defalcarea 2017/2018 şi 2018/2019 pentru flotă nu este disponibilă).

(64)Evaluarea întreprinderii Condor efectuată în iunie 2021 de Rothschild în contextul procedurii investitorului, astfel cum se arată în tabelul 5 estimează, pe baza unor ipoteze prudente, că, în ceea ce priveşte capitalul propriu al Condor, acesta se va situa între [...] milioane EUR şi [...] miliarde EUR până în 2023, în funcţie de metodă [multipli de fluxuri de trezorerie actualizate sau de câştiguri înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA)].
Tabelul 5. Evaluarea întreprinderii Condor

[...]

(65)Raportul de evaluare al Rothschild include un calcul al costului mediu ponderat al capitalului ("weighted average cost of capital" - WACC) Condor. WACC este suma dintre costul datoriei şi costul capitalului propriu cu ponderile relevante. Ca structură ţintă a capitalului, cu ponderile ţintă pentru datorii şi capitaluri proprii, presupunând [...]% capital propriu, costul datoriei se calculează ca [...]%, iar costul capitalului propriu ca [...]% (40). Costul WACC al Condor se calculează ca [...]%. La 1 ianuarie 2019 a intrat în vigoare cel de al şaisprezecelea standard internaţional de raportare financiară ("IFRS 16"), eliminând tratamentul diferit al leasingurilor financiare şi al leasingurilor operaţionale. Acelaşi calcul a fost furnizat luând în considerare IFRS 16 şi ponderea mai mare rezultată a datoriei în contextul contabilizării datoriilor care decurg din contractele de leasing ca datorii financiare. Creşterea datoriei are drept consecinţă o structură de capital estimată la [...]% capital propriu şi [...]% datorie. În acest scenariu, WACC este [...]%, ca urmare a ponderii mai mari a datoriei.
(40)Costul datoriei de [...]% constă în rata dobânzii de [...]% a împrumuturilor KfW existente, ajustată pentru a ţine seama de deductibilitatea fiscală a dobânzii. Costul capitalului propriu de [...]% este calculat utilizând un model de stabilire a preţului activelor de capital şi constă în: (i) rata fără risc de [...]%, (ii) o primă pentru întreprinderile mici de [...]%; şi (iii) prima de risc specifică societăţii, care este derivată din prima de risc de piaţă de [...]% înmulţită cu un factor beta (1,2 pe baza întreprinderilor similare), care, în cazul Condor, ar fi de [...]%.
(66)Autorităţile germane au furnizat, de asemenea, o evaluare a capitalului propriu al Condor în condiţiile convenite cu Attestor, pe care se bazează PWC, având caracter obligatoriu pentru Germania în contextul evaluării condiţiilor de împrumut ale KfW, precum şi Rothschild, în calitate de expert independent care stabileşte valoarea societăţii în procesul investiţional. PWC adoptă o abordare conservatoare bazată pe EBIT de [...] milioane EUR planificat la un nivel inferior şi pe un factor de multiplicare de [...]. Pe baza acestor ipoteze prudente, PWC concluzionează că, în ceea ce priveşte Condor, acesta va avea o valoare a capitalului propriu de aproximativ [...] milioane EUR în 2025, pe care chiar Condor l-a evaluat la aproximativ [...] milioane EUR înainte de pandemia de COVID-19 (41). Pe baza evaluării mai prudente a PWC, în 2026, Condor ar obţine o rentabilitate a capitalurilor proprii (ROE) de [...]%. Această valoare este în deplină concordanţă cu ROE mediană furnizată de un grup de alte companii aeriene, care în perioada 2017-2019 s-a situat în intervalul 23,4%-25,3%, astfel cum se arată în tabelul 6. După cum se poate observa în tabelul 6, companiile aeriene europene tradiţionale şi companiile aeriene din SUA au înregistrat rezultate mai mult sau mai puţin similare, cu excepţia anului 2019.
(41)Mandatul federal PWC din 18 mai 2021.
Tabelul 6. Rentabilitatea mediană a capitalurilor proprii ale companiilor aeriene în perioada 2017-2019 (42)
(42)Decizia C(2020) 9221 a Comisiei din 11 decembrie 2020 în cazul SA.58463 Aide a la restructuration de Corsair (JO C 41, 5.2.2021, p. 1), considerentul 23. Eşantionul include 15 companii aeriene grupate în trei categorii: companiile tradişionale includ Air France KLM, Lufthansa, IAG, SAS, Aeroflot, TAP, Aegean şi Finnair; companiile low-cost includ Ryanair, Easy Jet şi Air Europa, iar SUA includ Delta Airlines, American Airlines, United Airlines şi Southwest Airlines.

2019

2018

2017

Companii tradiţionale (Europa)

19,8%

24,6%

24,1%

Companii low-cost (Europa)

12,8%

15,1%

11,1%

SUA

30,4%

25,3%

25,8%

Toate

25,3%

23,4%

24,6%

(67)În plus, potrivit autorităţilor germane, impactul combinat al planului de restructurare al Condor, care cuprinde o serie de măsuri de raţionalizare şi reînnoirea flotei (a se vedea tabelul 2), care va duce la reduceri semnificative ale costurilor cu personalul şi cu furnizorii şi la economii de costuri pentru combustibil şi întreţinere, precum şi noua sursă de finanţare din partea Attestor vor permite Condor să obţină profit în conformitate cu media la nivel de sector. Astfel cum se arată în tabelul 3, marjele EBIT ale Condor (43) au o valoare pozitivă începând cu exerciţiul financiar 2023 ([...]% în 2023 până la [...]% în 2026). Marjele sunt semnificativ mai mari după pandemia de COVID-19 în comparaţie cu nivelurile anterioare pandemiei de COVID-19 ([...]% pentru exerciţiul financiar 2018 şi [...]% pentru exerciţiul financiar 2019).
(43)Marja EBIT bazată pe veniturile din vânzări. Planul de restructurare nu prevede alt profit din exploatare.
(68)Tabelul 7 arată, de asemenea, profitabilitatea altor companii aeriene înainte de pandemia de COVID-19. Potrivit datelor furnizate de Germania, marja EBIT a acestor alte companii aeriene, care includ companii aeriene tradiţionale şi low-cost, cum ar fi Lufthansa şi Ryanair, a fost, în medie, de 5,7% sau de 7,3% ca valoare mediană. Performanţa acestui grup a fost extrem de divergentă, cu o diferenţă de 18,8 puncte procentuale între cea mai mare valoare de 13,3% şi cea mai mică valoare de -5,5%. Pe baza cifrelor din 2019, randamentul pasagerilor Condor (venitul împărţit la numărul de pasageri) s-a ridicat la [...] (44), în comparaţie cu o medie de 141 pentru celelalte companii aeriene, în timp ce Condor a operat cu [...] ASK, în comparaţie cu o medie de 135 773 ASK în cazul altor companii aeriene.
(44)Randamentul este mai mare decât cel indicat în tabelul 3 pe fondul comparabilităţii necesare cu întreprinderile similare. Întrucât datele disponibile public pentru concurenţi nu sunt la fel de detaliate ca datele interne ale Condor, randamentul din tabelul 7 este definit ca venit din vânzări per PAX, în timp ce randamentul din tabelul 3 este definit ca (venituri din vânzări - vânzări de mărfuri - alte vânzări) per PAX.
Tabelul 7. Comparaţie indicator-cheie cu alte companii aeriene înainte de pandemia de COVID-19

Marja EBIT (%)

Randament (EUR)

Coeficient de ocupare a locurilor (%)

Pasageri (milioane)

Numărul de locuri disponibile (în milioane km)

Condor

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Lufthansa

5,1

250,7

82,6

145,3

358 803

Norwegian

2,0

121,9

86,6

36,2

100 031

Eurowings

-5,5

85,7

82,3

27,0

32 383

Ryanair

13,3

57,0

95,0

149,0

176 989

IAG

10,2

215,7

84,6

118,3

337 754

EasyJet

7,3

76,5

91,5

96,1

116 056

Wizz

13,0

69,0

93,6

40,0

69 973

Swiss

11,1

238,9

83,9

21,5

63 321

Austrian

0,7

144,3

80,8

14,6

28 508

Brussels Airlines

-2,2

143,2

81,5

10,3

21 994

Turkish Airlines

8,1

146,0

81,6

74,3

187 696

Valoare medie (inclusiv Condor)

5,5

143,8

86,2

61,8

127 474

Valoare medie (exclusiv Condor)

5,7

140,8

85,8

66,6

135 773

Mediană (inclusiv Condor)

6,2

143,8

84,3

38,1

85 002

Mediană (exclusiv Condor)

7,3

143,2

83,9

40,0

100 031

Sursă: KPMG, Condor Flugdienst GmbH, Conceptul german de restructurare potrivit IDW S6/BGH, 16 iunie 2021, p. 37 şi calculul propriu

(69)În plus, Germania a furnizat date privind fluxurile de trezorerie preconizate ale Condor pentru scenariul de referinţă, astfel cum se arată în tabelul 8.
Tabelul 8. Fluxurile de trezorerie preconizate în scenariul de referinţă

În milioane EUR

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

EBITDA

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Fluxuri de trezorerie din activităţi de exploatare (p.e.)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Posturi extraordinare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Fluxuri de trezorerie din activităţi de investiţii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Modificări ale capitalurilor proprii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Modificări ale datoriilor financiare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Datorii financiare KfW

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Fluxuri de trezorerie din activităţi de finanţare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Reducerea/creşterea netă a numerarului şi a echivalentelor de numerar

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

La începutul perioadei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

La sfârşitul perioadei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Tranşa B disponibilă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Numerar blocat

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Lichiditate disponibilă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor.

(70)Datele furnizate de Germania indică ieşiri de numerar din operaţiuni în valoare de [...] milioane EUR în exerciţiul financiar 2021. În acelaşi timp, principalii contribuitori la intrările de numerar sunt posturile extraordinare în valoare de [...] milioane EUR, care se referă la lichidarea TCG, la lichiditatea furnizată de investiţia Attestor şi la modificările datoriilor financiare faţă de KfW. După contribuţia Attestor la capitalul propriu al Condor, lichiditatea disponibilă nu scade niciodată sub [...] milioane EUR.
(71)Potrivit informaţiilor furnizate, Condor s-a confruntat cu o criză de lichiditate pe termen scurt, combinată cu situaţia negativă a solvabilităţii moştenită de la lichidarea TCG (figura 4).
Figura 4. Poziţia lichidităţii pe termen scurt a Condor
[...]

Sursă:

Notificare, evaluarea restructurării KPMG.

(72)Germania a furnizat o analiză a sensibilităţii care arată modul în care profitul şi pierderile Condor şi, ulterior, bilanţul său vor varia de la scenariul de referinţă reflectat în tabelul 3 şi tabelul 4, în cazul în care costurile combustibililor ar creşte şi mai mult decât în scenariul de referinţă din cauza unei creşteri a preţurilor pentru certificatele de emisii şi creditele de compensare, iar creşterea randamentului per pasager (45) ar fi, de asemenea, afectată în mod negativ de potenţialele evoluţii negative ale pieţei, şi anume concurenţa sporită, reducând astfel creşterea randamentului preconizată, în special din cauza noilor aeronave care operează pe distanţe lungi. Rezultatul acestei analize este prezentat în tabelul 9 şi tabelul 10.
(45)Veniturile din vânzări împărţite la volumul total de pasageri.
Tabelul 9. Contul de profit şi pierdere previzionat în scenariul nefavorabil

În milioane EUR

Pre-restructurare

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2017/2018

ACT

2018/2019

ACT

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Venit din exploatare

1 803,8

1 684,2

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Cheltuieli de exploatare

-1 684,4

-1 542,9

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Costuri de închiriere a flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Deprecierea şi amortizarea

-96,4

-93,9

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Amortizarea flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Profit din exploatare (EBIT) preexcepţional

23,0

47,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Costuri financiare

-29,6

-32,0

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: legate de flotă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rezultate nete pe an

40,0

-6 796,7

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBITDA

7%

9%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBIT

1%

3%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Randament

198

172

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Numărul total de locuri disponibile pe kilometru [ASK] (în m)

34 638

36 183

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total venituri călători-kilometri [RPK] (în m)

30 880

32 495

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Coeficient total de ocupare a locurilor

89%

90%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total pasageri (în m)

8,8

9,4

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor (defalcarea 2017/2018 şi 2018/2019 pentru flotă nu este disponibilă).

Tabelul 10. Bilanţul în scenariul nefavorabil

În milioane EUR

Pre-restructurare

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2017/2018

ACT

2018/2019

ACT

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Active

1 880,9

591,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active imobilizate > 1 an

1 293,4

309,8

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Flotă (active)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active circulante < 1 an

587,5

281,6

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Numerar şi echivalente de numerar

11,2

56,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii

1 880,9

591,5

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Capitaluri proprii

194,7

-6 776,2

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive imobilizate > 1 an

760,6

3 706,4

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive financiare pe termen lung > 1 an

181,2

156,1

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii pe termen scurt < 1 an

925,6

3 661,3

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii financiare pe termen scurt < 1 an

37,8

47,4

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Raportul dintre datoria netă şi EBITDA

1,7

1,0

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rentabilitatea capitalului angajat

2%

-2%

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor (defalcarea 2017/2018 şi 2018/2019 pentru flotă nu este disponibilă).

(73)Conform ipotezelor scenariului nefavorabil, performanţa operaţională a Condor ar scădea uşor, EBIT fiind, în medie, cu [...] milioane EUR mai mic decât în scenariul de referinţă. Cu toate acestea, Condor ar fi în continuare profitabilă cu o marjă EBIT de [...]% la sfârşitul perioadei de restructurare, ajungând până la [...]% la sfârşitul perioadei vizate de previziuni, şi anume 2019/2020 până în 2025/2026 (denumită în continuare "perioada de planificare").
(74)În ceea ce priveşte bilanţul, impactul scenariului nefavorabil este în principal asupra poziţiei lichidităţii şi a capitalurilor proprii ale Condor. În cazul nefavorabil, Condor are mai puţine active în numerar, iar capitalul propriu negativ nu scade la fel de rapid ca în scenariul de referinţă. În scenariul nefavorabil, Condor va avea în continuare un capital propriu negativ de [...] milioane EUR la sfârşitul perioadei de planificare. Cu toate acestea, chiar şi în acest caz, o revenire la un capital propriu pozitiv în anul următor perioadei de planificare ar fi realizabilă. Astfel cum se explică în considerentul 64 şi reiese din tabelul 5 şi tabelul 9, valoarea de întreprindere şi valoarea capitalului propriu Condor estimate de Rothschild şi PWC se bazează deja pe ipotezele negative ale scenariului nefavorabil şi, prin urmare, rămân valabile.
(75)Ajustările veniturilor şi costurilor afectează fluxurile de trezorerie. Tabelul 11 arată că lichiditatea de care dispune Condor este cu [...] milioane EUR mai mică la sfârşitul perioadei de restructurare în exerciţiul financiar 2023 decât în scenariul de referinţă. În 2026, lichiditatea disponibilă este cu [...] milioane EUR mai mică, în contextul efectului cumulativ al scăderii fluxurilor de trezorerie provenite din operaţiuni. În medie, fluxul de trezorerie pozitiv provenit din operaţiuni este cu aproximativ [...] milioane EUR mai mic. Un flux de trezorerie suplimentar pozitiv în capitalurile proprii compensează parţial efectul în 2023.
Tabelul 11. Fluxurile de trezorerie preconizate în scenariul nefavorabil

În milioane EUR

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

EBITDA

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Fluxuri de trezorerie din activităţi de exploatare (p.e.)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Posturi extraordinare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Fluxuri de trezorerie din activităţi de investiţii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Modificări ale capitalurilor proprii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Modificări ale datoriilor financiare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Datorii financiare KfW

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Fluxuri de trezorerie din activităţi de finanţare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Reducerea/creşterea netă a numerarului şi a echivalentelor de numerar

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

La începutul perioadei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

La sfârşitul perioadei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Tranşa B disponibilă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Numerar blocat

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Lichiditate disponibilă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor.

(76)Astfel cum se explică în considerentul 63, pe baza datelor furnizate de Germania, ROCE corespunzătoare Condor ar fi extraordinar de mare, cu un randament cuprins între [...]% şi [...]%. Această situaţie se datorează în principal programului Condor de reînnoire a flotei şi elaborării conturilor auditate ale Condor în temeiul Codului comercial german ("Handelsgesetzbuch" sau HGB). Reînnoirea flotei Condor include, de asemenea, trecerea de la deţinerea în proprietate sau închirierea de aeronave în temeiul contractelor de leasing financiar la închirierea aeronavelor în temeiul contractelor de leasing operaţional. Spre deosebire de contractele de leasing financiar, contractele de leasing operaţional nu conferă utilizatorului drepturi de proprietate. De la intrarea în vigoare a IFRS 16, toate contractele de leasing sunt contabilizate în bilanţ. Totuşi, această modificare nu se aplică tuturor standardelor contabile naţionale. Deoarece Condor îşi întocmeşte situaţiile financiare auditate în temeiul HGB, contractele de leasing operaţional nu afectează bilanţul utilizatorului, deoarece acestea sunt contabilizate în afara bilanţului şi nu sunt capitalizate (46).
(46)Pentru procesul de fuziune şi achiziţie şi pentru raportarea către KfW, Condor utilizează cifrele de planificare IFRS. Pentru evaluarea restructurării KPMG, cifrele IFRS au fost reconciliate cu cifrele HGB. Prin urmare, deşi cifrele previzionate în evaluarea restructurării sunt, de asemenea, în conformitate cu IFRS, IFRS 16 nu a fost utilizat pentru planul de afaceri.
(77)Flota de aeronave a Condor reprezintă o parte semnificativă a capitalului şi activelor companiilor aeriene. Prin urmare, necontabilizarea în bilanţ a contractelor de leasing de aeronave poate reduce semnificativ valoarea bilanţului. Lipsa acţionării în acest sens afectează indicatori-cheie precum ROCE, deoarece activele utilizate pentru operaţiuni, şi anume aeronavele, nu sunt luate în considerare la calcularea capitalului angajat şi, prin urmare, supraestimează profitabilitatea bazată pe capital. Neluarea în considerare a contractelor de leasing de aeronave complică, de asemenea, comparaţiile semnificative între companiile aeriene, deoarece performanţa financiară a companiei aeriene în cauză depinde de alegerea dreptului de proprietate asupra aeronavei.
(78)Din aceste motive, Germania a furnizat rapoartele financiare ale Condor, inclusiv contractele de leasing contabilizate în bilanţ în conformitate cu IFRS 16. Germania a explicat că, deşi situaţiile financiare publicate şi auditate ale Condor sunt întocmite în temeiul HGB, Condor a elaborat, de asemenea, în mod regulat astfel de seturi alternative care prezintă contractele de leasing în conformitate cu IFRS 16 din perioada în care era o filială a TCG. Transpunerea se realizează pentru fiecare contract de închiriere în parte. Deşi aceste declaraţii nu sunt auditate, ele sunt examinate periodic de auditori (Ernst şi Young) şi elaborate în cooperare cu auditorii (KPMG).
(79)Tabelul 12 şi tabelul 13 prezintă contul de profit şi pierdere şi bilanţul ajustate conform scenariului de referinţă. Impactul în ambele scenarii este identic, deoarece ajustarea se referă exclusiv la contabilizarea flotei şi, prin urmare, este independentă de ipotezele mai nefavorabile ale scenariului nefavorabil. Cifrele conforme cu IFRS 16 indică un EBIT uşor mai ridicat, dar un profit net mai scăzut. Prin urmare, marja EBIT creşte, de asemenea, în comparaţie cu marja EBIT bazată pe tabelul 3. La sfârşitul perioadei de restructurare, marja EBIT va fi de [...]%, ajungând până la [...]% la sfârşitul perioadei de planificare. Principalul impact este vizibil în bilanţ. Activele totale sunt de aproximativ 2,5 ori mai mari decât cele prevăzute de normele contabile germane. Această modificare are ca rezultat o rată a ROCE semnificativ mai mică, cuprinsă între [...]% şi [...]% în scenariul de referinţă şi, respectiv, între [...]% şi [...]% în scenariul nefavorabil.
Tabelul 12. Contul de profit şi pierdere previzionat cu contracte de leasing capitalizate în scenariul de referinţă

În milioane EUR

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Venit din exploatare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Cheltuieli de exploatare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Costuri de închiriere a flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Deprecierea şi amortizarea

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Amortizarea flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Profit din exploatare (EBIT) preexcepţional

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Costuri financiare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: legate de flotă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rezultate nete pe an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBITDA

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBIT

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Randament

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Numărul total de locuri disponibile pe kilometru [ASK] (în m)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total venituri călători-kilometri [RPK] (în m)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Coeficient total de ocupare a locurilor

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total pasageri (în m)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor.

Tabelul 13. Bilanţul cu contracte de leasing capitalizate în scenariul de referinţă

În milioane EUR

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Active

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active imobilizate > 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Flotă (active)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active circulante < 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Numerar şi echivalente de numerar

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Capitaluri proprii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive imobilizate > 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive financiare pe termen lung > 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii pe termen scurt < 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii financiare pe termen scurt < 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rentabilitatea capitalului angajat

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor.

Tabelul 14. Contul de profit şi pierdere previzionat cu contracte de leasing capitalizate în scenariul nefavorabil

În milioane EUR

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Venit din exploatare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Cheltuieli de exploatare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Costuri de închiriere a flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Deprecierea şi amortizarea

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Amortizarea flotei

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Profit din exploatare (EBIT) preexcepţional

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Costuri financiare

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: legate de flotă

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rezultate nete pe an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBITDA

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Marja (p.e.) EBIT

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Randament

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Numărul total de locuri disponibile pe kilometru [ASK] (în m)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total venituri călători-kilometri [RPK] (în m)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Coeficient total de ocupare a locurilor

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Total pasageri (în m)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor.

Tabelul 15. Bilanţul cu contracte de leasing capitalizate în scenariul nefavorabil

În milioane EUR

Perioada de restructurare

Post-restructurare

2019/2020

ACT

2020/2021

FC

2021/2022

PLAN

2022/2023

PLAN

2023/2024

PLAN

2024/2025

PLAN

2025/2026

PLAN

Active

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active imobilizate > 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Flotă (active)

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Active circulante < 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: Numerar şi echivalente de numerar

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Capitaluri proprii

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive imobilizate > 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Pasive financiare pe termen lung > 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii pe termen scurt < 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Datorii financiare pe termen scurt < 1 an

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

din care: (Datorii care decurg din) contracte de leasing

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Rentabilitatea capitalului angajat

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Sursă: Notificare, date financiare ale Condor.

(80)Germania a furnizat, de asemenea, situaţii modificate ale fluxurilor de trezorerie ajustate la IFRS 16. Cu toate acestea, transpunerea se referă numai la un transfer de fluxuri de numerar între activităţile de exploatare, activităţile de investiţii şi activităţile de finanţare, fără niciun impact asupra lichidităţilor disponibile.
(81)În plus, Germania a furnizat, de asemenea, valori de referinţă ROCE pentru un grup de concurenţi europeni. Criteriile de referinţă arată că, înainte de pandemia de COVID-19, ROCE medie a grupului a fost de 6,9% sau de 11,8% în cazul calculării ca mediană. ROCE s-a situat într-un interval larg, între - 20,3% şi plus 14,6%, după cum se arată în tabelul 16.
Tabelul 16. ROCE corespunzătoare altor companii aeriene înainte de pandemia de COVID-19

ROCE (%) 31 decembrie 2019

Lufthansa

8,9

Norwegian

2,3

Eurowings

14,6

Ryanair

11,0

IAG

12,6

EasyJet

13,6

Wizz Air

12,7

Brussels Airlines

-20,3

Medie

6,9

Mediană

11,8

Sursă: Informaţii prezentate de Germania la 25 iunie 2021; sursa datelor: baza de date ORBIS.