Subcapitolul 1 - 2.5.1. Restructurarea operaţională şi organizaţională - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2025
SUBCAPITOLUL 1:2.5.1. Restructurarea operaţională şi organizaţională
(41)Condor a lansat un program de raţionalizare, optimizare comercială şi îmbunătăţire a productivităţii, în vederea reducerii costurilor de funcţionare şi a menţinerii şi sporirii în continuare a profitabilităţii sale. Conform planului de restructurare prezentat de Germania, se preconiza că programul respectiv va genera câştiguri de costuri şi de productivitate după cum urmează: (i) o reducere cu 23% a personalului până în mai 2021, incluzând, în special, o reducere a personalului de la sol cu 17%, în ciuda preluării unei serii de sarcini gestionate anterior de TCG, precum şi reduceri ale echipajului de cabină începând cu 2022 prin măsuri negociate în prealabil pe plan social; (ii) reduceri ale costurilor salariale prin ajustarea contractelor colective de muncă, a sporurilor de conducere şi a salariilor, precum şi reduceri ale anumitor plăţi suplimentare, cum ar fi bonuri de masă şi vouchere de vacanţă; (iii) relocarea la un sediu cu costuri reduse; (iv) renegocierea contractelor cu furnizorii (în timpul procedurii de insolvenţă, avizele juridice şi termenele legale nu s-au aplicat, ceea ce a permis rezilierea contractelor nefavorabile) şi ajustarea contractelor de închiriere de aeronave; şi (v) reînnoirea flotei. Se preconiza că programul de raţionalizare va determina reduceri anuale permanente ale costurilor de peste [...] milioane EUR.
(42)Măsurile de restructurare operaţională, astfel cum se arată în tabelul 2, vizează menţinerea şi raţionalizarea operaţiunilor Condor până când aceasta poate genera profituri după eliminarea treptată a restricţiilor de zbor impuse pentru a preveni răspândirea pandemiei de COVID-19. Punerea lor în aplicare va asigura competitivitatea Condor prin reduceri suplimentare ale costurilor şi reînnoirea necesară a flotei cu aeronave moderne eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil.
(43)Condor avea o flotă învechită, care, în vara anului 2019, includea 61 de avioane, dintre care 59 erau exploatate direct. În special, cele 16 aeronave Boeing 767-300 pe care le utiliza pe rutele pe distanţe lungi aveau, în medie, o vechime de 26 de ani, care este peste media la nivel de sector. Restructurarea flotei, planificată să aibă loc în perioada 2022-2025 pentru aeronavele pe distanţe lungi şi în perioada 2022-2029 pentru aeronavele pe distanţe scurte şi medii, va duce la reducerea consumului de combustibil şi a emisiilor de CO2. Pe baza ofertelor disponibile la momentul acordării ajutorului, Condor preconiza economii anuale în ceea ce priveşte costurile cu combustibilul de aproximativ [...] milioane EUR, economii cuprinse între 15-25% în ceea ce priveşte emisiile de CO2 şi o reducere a consumului mediu de combustibil la mai puţin de 2 litri/100 000 km/pasager numai în segmentul transportului pe distanţe lungi, unde înlocuieşte 16 aeronave Boeing 767-300.
Tabelul 2. Măsuri de restructurare luate de Condor

Măsura

Punere în aplicare

Reduceri de personal

Reducere a personalului de la sol: realizată până în martie 2020

Reducerea costurilor cu personalul

- Adaptarea contractelor colective de muncă: decembrie 2019 - martie 2020

- Contracte de muncă pe termen scurt şi prelungirea negocierilor privind îngheţarea remuneraţiilor în vara anului 2020 şi în primăvara anului 2021

Renegocierea contractelor cu furnizorii

Revizuiri permanente cu toţi furnizorii, în desfăşurare din septembrie 2020

Relocarea la un sediu cu costuri mai scăzute

- Negocieri în perioada aprilie-mai 2020

- Relocare finalizată în iulie 2021

Reînnoirea flotei

Reînnoirea treptată începând cu al treilea trimestru al anului 2022, se preconizează că 12 noi aeronave pe distanţe lungi vor fi introduse până în 2023

Sursă: Notificare, anexa 13.

(44)În plus, intrarea investitorului strategic a creat un cadru corporativ stabil. În special, vânzarea unei părţi din acţiunile Condor către Attestor a reprezentat un prim pas către independenţa structurală a Condor, după ieşirea sa din procedura de insolvenţă. În plus, intrarea Attestor şi restructurarea împrumuturilor KfW au oferit Condor o finanţare suficientă şi au permis societăţii să îşi consolideze baza de capitaluri proprii.