Secţiunea 3 - 5.3.1.3. Planul de restructurare şi restabilirea viabilităţii pe termen lung - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 3:5.3.1.3. Planul de restructurare şi restabilirea viabilităţii pe termen lung
(173)În conformitate cu Orientările privind salvarea şi restructurarea, ajutorul de restructurare ar trebui acordat numai pentru a sprijini un plan de restructurare realist, coerent şi cuprinzător, ale cărui măsuri trebuie să fie concepute astfel încât să restabilească viabilitatea pe termen lung într-un interval de timp rezonabil, excluzând orice ajutor suplimentar în plus faţă de cel care sprijină planul de restructurare al Condor. Planul de restructurare trebuie să identifice cauzele dificultăţilor şi ale deficienţelor beneficiarului şi să prezinte modul în care măsurile de restructurare propuse vor remedia problemele de bază ale beneficiarului (67).
(67)Punctele 45, 47 şi 48 din Orientările privind salvarea şi restructurarea.
(174)Rezultatele restructurării trebuie să fie demonstrate într-o varietate de scenarii, în special prin identificarea parametrilor de performanţă şi a principalilor factori de risc previzibili. Restabilirea viabilităţii beneficiarului trebuie să aibă ca rezultat o rentabilitate adecvată a capitalului investit după acoperirea costurilor, care să nu depindă de ipoteze optimiste cu privire la factori precum variaţiile de preţ sau de cerere. Viabilitatea pe termen lung se realizează atunci când o întreprindere este în măsură să asigure o rentabilitate previzionată adecvată a capitalului după ce şi-a acoperit toate costurile, inclusiv amortizarea şi cheltuielile financiare, şi poate, de asemenea, să concureze pe piaţă prin forţe proprii (68).
(68)Punctele 50 şi 52 din Orientările privind salvarea şi restructurarea.
(175)În acest sens, planul de restructurare include un set de măsuri serioase, coerente şi care se consolidează reciproc (considerentele 40-43) care îmbunătăţesc eficienţa furnizării de servicii şi raţionalizează baza de costuri a Condor. În special, reînnoirea completă a celor mai vechi aeronave ale Condor, şi anume flota sa de transport pe distanţe lungi, posibilă prin investiţia Attestor în valoare de 250 de milioane EUR într-o facilitate de leasing (a se vedea considerentul 47), împreună cu programul ambiţios de restructurare a personalului, a contractelor şi a proceselor pe care Condor era în curs de a le pune în aplicare la momentul acordării ajutorului (a se vedea considerentul 41), ar spori şi mai mult competitivitatea acesteia.
(176)Evenimentele care au condus Condor la insolvenţă au fost coroborate şi s-au suprapus cu evenimentul excepţional reprezentat de pandemia de COVID-19 şi cu o perturbare gravă a economiei germane în cadrul căreia Condor îşi prestează serviciile, precum şi în alte state membre. Printre aceste circumstanţe se numără, în special, procedurile de insolvenţă prelungite la care a fost supusă Condor, inclusiv căutarea unui nou investitor după ce PGL s-a retras, încetarea legăturilor corporative cu fosta societate-mamă şi pandemia concomitentă de COVID-19, care a avut un impact grav asupra companiilor aeriene şi a potenţialilor investitori. Aceste circumstanţe extraordinare au limitat în mod grav lichiditatea şi capacitatea Condor de a avea acces la finanţare de pe piaţă, afectând în acelaşi timp în mod grav bilanţul şi poziţia sa în materie de capitaluri proprii, cu efecte exogene de durată. În aceste condiţii, cauzele dificultăţilor cu care se confrunta Condor nu erau intrinseci modelului său de afaceri şi strategiei sale, iar planul de restructurare nu ar trebui să fie orientat către modificarea în mod semnificativ a acestora, ci mai degrabă către consolidarea fundamentelor sale economice şi financiare.
(177)Perioada de restructurare a Condor a durat în total patru ani de la acordarea ajutorului pentru salvare în octombrie 2019. Această durată a perioadei de restructurare corespunde limitei inferioare a duratelor din practica decizională a Comisiei, în special în ceea ce priveşte restructurările companiilor aeriene efectuate în contextul pandemiei de COVID-19. Condor a reacţionat rapid şi nu a întârziat măsurile de restructurare necesare, toate fiind finalizate la sfârşitul perioadei de restructurare, în septembrie 2023. Durata planului de restructurare este rezonabilă în circumstanţele descrise în considerentul 176.
(178)Comisia observă că previziunile Condor din scenariul de referinţă privind reluarea operaţiunilor, şi anume revenirea Condor la performanţele înregistrate la nivelul din 2019, se încadrau în previziunile la nivel de sector efectuate de către părţi terţe. Astfel cum se explică în considerentul 58 şi după cum se arată în figura 3, s-a estimat, de exemplu de către IATA, în aprilie 2021, în ceea ce priveşte veniturile în funcţie de numărul de călători-kilometri (RPK), că industria va reveni la nivelurile din 2019 între 2023 şi 2024. Astfel cum se poate observa în figura 3, se preconiza atingerea de către Condor a nivelului RPK din 2019 în exerciţiul financiar [...]. Comisia observă, de asemenea, că se putea preconiza o redresare şi mai rapidă pentru zborurile în scop de turism şi, prin urmare, Comisia consideră plauzibilă creşterea veniturilor preconizată de Condor. Ca atare, plauzibilitatea ipotezelor din planul de restructurare al Condor se bazează pe previziunile la nivel de sector efectuate de către părţi terţe şi nu se bazează pe compararea indicatorilor cu un grup de alte companii aeriene, astfel cum susţine Ryanair (69).
(69)În ceea ce priveşte argumentul Ryanair prevăzut în considerentul 111, Comisia observă că datele omise în versiunea neconfidenţială a deciziei de iniţiere a procedurii au un caracter sensibil din punct de vedere comercial, financiar sau strategic, a căror publicare poate cauza prejudicii grave beneficiarului şi au fost omise pe baza Comunicării privind secretul profesional în deciziile din domeniul ajutorului de stat (JO C 297, 9.12.2003, p. 6). Cu toate acestea, decizia de iniţiere a procedurii face referiri clare în ceea ce priveşte descrierea măsurilor şi, în special, raţionamentul Comisiei şi a permis Ryanair să îşi prezinte observaţiile.
(179)Previziunile care stau la baza planului de restructurare în scenariul de referinţă au demonstrat capacitatea Condor de a restabili viabilitatea pe termen lung, astfel încât să se asigure o rentabilitate previzionată adecvată a capitalului după ce şi-a acoperit toate costurile. În ceea ce priveşte veniturile, factorul de încărcare al Condor de [...]% începând cu perioada 2022/2023 poate fi considerat plauzibil, având în vedere redresarea preconizată a sectorului şi factorul de încărcare istoric al Condor înainte de pandemia de COVID-19. Randamentul estimat per pasager, de aproximativ [...] EUR în perioada 2022/2023, a fost uşor mai ridicat în comparaţie cu [...] EUR în perioada 2018/2019. Totuşi, acest nivel mai ridicat a fost explicabil prin revizia flotei de către Condor, inclusiv a noilor aeronave care deservesc rute pe distanţe lungi. Costurile previzionate au ţinut seama în mod corespunzător de impactul măsurilor de restructurare (cum ar fi reducerea personalului şi reînnoirea flotei, a se vedea considerentele 41 şi 43), deoarece, de exemplu, programul de reînnoire a flotei ar conduce la costuri mai mici cu combustibilul per ASK, dar, în acelaşi timp, ar creşte costurile de proprietate ca urmare a ratelor mai ridicate ale leasingului operaţional.
(180)Planul de afaceri al Condor a arătat că indicatorii de rentabilitate ai acesteia se vor îmbunătăţi pe tot parcursul perioadei de restructurare şi vor atinge [...]% ROCE în 2023, până la [...]% în 2025 şi [...]% în 2026, în conformitate cu tabelul 16 (70). Comisia observă că ROCE se calculează după formula EBIT/(total active - datorii curente). În mod alternativ, întrucât obiectivul este de a compara ROCE cu WACC şi acesta din urmă este un concept postfiscal, Comisia a calculat ROCE ca profit net din exploatare după impozitare/capital mediu angajat (71). Utilizând o astfel de abordare conservatoare, ROCE pentru Condor ar fi de [...]% în 2023, [...]% în 2024, [...]% în 2025 şi [...]% în 2026. Astfel cum se descrie în considerentul 65, Germania a furnizat un calcul al costului mediu ponderat al capitalului Condor de [...]%. Potrivit calculelor Germaniei, rentabilitatea capitalului Condor, măsurată de ROCE, ar fi în mod constant mai ridicată decât costul WACC al Condor începând cu sfârşitul perioadei de restructurare, în 2023. Prin urmare, Condor ar funcţiona peste valoarea nominală şi ar crea valoare, ceea ce constituie un indicator al unei societăţi viabile.
(70)Având în vedere imaginea mai completă a elementelor financiare ale societăţii pe care o oferă bilanţul, inclusiv o raportare conformă cu IFRS 16 a contractelor de leasing de aeronave în exploatare, având în vedere valoarea flotei de aeronave şi faptul că reprezintă o mare parte din capital, Comisia şi-a întemeiat evaluarea pe aceste cifre şi nu pe bilanţ, în conformitate cu standardele contabile germane.
(71)Calculat ca EBIT*(1-T)/medie [capital angajat (t); capital angajat (t-1)], unde EBIT este reprezentat de câştigurile înainte de dobânzi şi impozite; T este rata impozitului pe profit al Condor; capitalul angajat (t) şi capitalul angajat (t-1) reprezintă capitalul angajat în anul curent şi, respectiv, în anul anterior anului curent. Capitalul angajat este definit drept capitaluri proprii plus pasive imobilizate (sau total active minus datorii curente).
(181)În plus, conform calculului Comisiei, valoarea ROCE a Condor ar fi mai mare decât WACC începând din 2023. Condor ar avea în continuare câştiguri nete după amortizare şi cheltuieli financiare şi ar putea concura pe piaţă chiar şi în scenariul nefavorabil. Din motive de exhaustivitate, valoarea ROCE aferentă Condor ar fi proporţională cu sau chiar ar depăşi rentabilitatea capitalului altor companii aeriene înregistrată înainte de pandemia de COVID-19, astfel cum se arată în considerentul 81. Calculată ca mediană, valoarea ROCE a celorlalte companii aeriene din grup era de 11,8% înainte de pandemia de COVID-19 şi, prin urmare, la un nivel comparabil cu rentabilitatea capitalului Condor la sfârşitul perioadei de restructurare în exerciţiul financiar 2023 (72).
(72)De asemenea, Comisia a recalculat ROCE în conformitate cu metoda prezentată în nota de subsol 70 pentru un grup de companii aeriene. Pe baza datelor disponibile în Capital IQ, grupul respectiv este compus din: Air France-KLM, Lufthansa, EasyJet, IAG, Ryanair şi Aegean. Valoarea medie a ROCE pentru acest grup de companii aeriene în anul 2019 a fost de 7%, calculată ca mediană, sau de 8%, calculată ca medie.
(182)În ceea ce priveşte WACC, astfel cum se descrie în considerentul 65, ponderea presupusă a datoriei şi a capitalului propriu Condor a fost de [...]% datorie şi de [...]% capital propriu. Aceasta corespunde unui raport între datorii şi capitaluri proprii de aproximativ [...], pe care Comisia îl consideră a fi un raport solid cu un nivel rezonabil al îndatorării, aliniat la standardele la nivel de sector. În plus, ca o verificare încrucişată, Comisia a evaluat raportul istoric dintre datorii şi capitaluri proprii al unui grup format din alte companii aeriene (73). Raportul mediu între datorii şi capitaluri proprii al acestui grup de companii aeriene, calculat ca mediană, a fost de aproximativ 3 şi de aproximativ 4,3 ca medie aritmetică în 2019 (74). Atunci când se utilizează mediana, acesta corespunde unei ponderi a datoriei de 75% şi unui capital propriu de 25%. Prin urmare, structura de capital presupusă a Condor, cu o cotă de capital de [...]%, a fost justificată în mod intrinsec şi solidă în sine şi, de asemenea, în conformitate cu observaţiile la nivel de sector.
(73)Pentru acelaşi grup ca cel descris în nota de subsol 71.
(74)Într-o serie de timp mai lungă, raportul nu se modifică drastic, ca mediană a fost: 2,98 în 2016, 2,34 în 2017 şi 2,38 în 2018; ca medie aritmetică: 4,87 în 2016, 3,64 în 2017 şi 4,36 în 2018.
(183)De asemenea, potrivit reexaminării stabilirii WACC, costul estimat al capitalului propriu urmează o abordare relativ standard a unui model de determinare a valorii activelor financiare cu valori ale primelor şi ale parametrilor care sunt derivate din informaţiile de piaţă, adaptate la caracteristicile Condor, în timp ce costul datoriei se bazează, de asemenea, pe ratele reale ale dobânzii percepute Condor (considerentul 65 şi nota de subsol 39). Pe această bază rezonabilă şi obiectivă, costul WACC al Condor în contextul considerării IFRS 16 a fost de [...]% (a se vedea, de asemenea, considerentul 65) şi, prin urmare, a fost semnificativ mai mic decât ROCE. Chiar şi în cazul unui WACC semnificativ mai mare de 12%, valoarea ROCE a Condor ar fi în continuare mai mare decât acest WACC şi, prin urmare, Condor ar oferi o rentabilitate rezonabilă a capitalului.
(184)De asemenea, tabelul 3 arată că profitabilitatea Condor, măsurată ca marjă EBIT, era de aşteptat să crească peste valoarea sa istorică, anterioară crizei, de aproximativ [...]% din veniturile totale şi să se situeze între [...]% şi [...]% începând cu 2023, sfârşitul perioadei de restructurare, până în 2026. Astfel cum se arată în tabelul 7, profitabilitatea companiilor aeriene din grup înainte de pandemia de COVID-19 a fost de 5,7% (sau de 7,3% ca mediană) (75). Prin urmare, la sfârşitul perioadei de restructurare, în 2023, şi înainte ca piaţa să se redreseze pe deplin, Condor nu ar înregistra performanţe slabe în comparaţie cu alte companii aeriene înainte de pandemia de COVID-19 (76). După redresarea completă a pieţei, preconizată pentru 2026, la trei ani de la sfârşitul perioadei de restructurare, Condor ar funcţiona în conformitate cu valoarea de referinţă. În această privinţă, Comisia observă, de asemenea, că, atunci când se aplică IFRS 16, marja EBIT a Condor ar creşte la [...]% în exerciţiul financiar 2023 până la [...]% în exerciţiul financiar 2026. Această creştere a EBIT se datorează în principal faptului că, în condiţiile capitalizării flotei, costurile de închiriere a flotei reprezintă o cheltuială mai mare (în contabilitatea conformă cu standardele contabile germane) decât amortizarea flotei. În plus, în exerciţiul financiar 2023, Condor ar genera un rezultat net pozitiv care ar contribui la reducerea capitalului propriu negativ moştenit. Evoluţia pozitivă preconizată a câştigurilor nete ar urma, datorită redresării călătoriilor de agrement, să crească şi mai mult în 2024, şi anume după perioada de restructurare, profitul conducând la înregistrarea unei valori contabile pozitive a capitalului propriu după 2026.
(75)Având în vedere nivelul ridicat de divergenţă dintre cifrele EBIT individuale la nivelul grupului respectiv, Comisia a utilizat mediana ca măsură pentru valoarea medie, deoarece este mai fiabilă în ceea ce priveşte valorile excepţionale statistice în comparaţie cu media aritmetică.
(76)Comisia constată că grupul de companii aeriene include Wizz Air, care pare să nu fi întocmit situaţii financiare utilizând IFRS 16 în 2019. Utilizarea IFRS 16 sporeşte valoarea EBIT a unei societăţi, dacă aceasta este un utilizator în cadrul contractelor de leasing operaţional, deoarece plăţile de leasing nu constituie costuri de funcţionare, ci costuri financiare. Prin urmare, un grup ce include societăţi care utilizează IFRS 16 şi societăţi care nu utilizează IFRS 16 va subestima marja EBIT medie a grupului în comparaţie cu o societate care utilizează IFRS 16 sau o va supraestima în comparaţie cu o societate care nu utilizează IFRS 16. Cu toate acestea, excluderea Wizz Air ar conduce la o marjă EBIT medie mai mică, având în vedere că valoarea EBIT a Wizz Air este peste mediana grupului.
(185)În ceea ce priveşte indicatorii de solvabilitate, în urma ştergerilor din evidenţele contabile ale Condor drept consecinţă şi ca urmare a insolvenţei TCG, Condor ar menţine o poziţie fragilă, deşi în curs de îmbunătăţire, în materie de capitaluri proprii în termeni contabili pe întreaga durată a planului său de restructurare. Cu toate acestea, capacitatea planului de restructurare de a readuce Condor pe o traiectorie de viabilitate pe termen lung este susţinută şi coroborată cu alte indicii semnificative, şi anume:
a)Condor a prezentat profituri susţinute şi constante pe o bază de sine stătătoare înainte de intrarea în insolvenţă a societăţii sale mamă, TCG. Între 2008 şi 2019, Condor a obţinut în mod constant profituri cuprinse între 43 şi 76 de milioane EUR, cu excepţia a doi ani. Valoarea totală cumulată a profiturilor şi media anuală au fost de 530 de milioane EUR şi, respectiv, de 44,1 milioane EUR (a se vedea considerentul 32), fără a include alte fluxuri de numerar disponibile generate;
b)înainte de pandemia de COVID-19, activele şi modelul de afaceri al Condor erau atractive pentru un investitor din sector care se angajase să plătească [...] milioane EUR pentru proiectul de achiziţie în primăvara anului 2020. Până atunci, valoarea estimată a capitalurilor proprii ale Condor era cuprinsă între [...] şi [...] milioane EUR (considerentul 35);
c)Planul de afaceri şi perspectivele Condor au atras în prezent diverşi investitori de pe piaţă, un ofertant câştigător angajând 200 de milioane EUR sub formă de capital nou pentru o participaţie de 51%, precum şi capital propriu gajat pentru reînnoirea flotei în valoare suplimentară de 250 de milioane EUR (considerentele 46 şi 47). Pe baza evaluării valorii viitoare a capitalului propriu (considerentul 65), din perspectiva acţionarului, creşterea preconizată a valorii acţiunilor Condor - indiferent dacă este redirecţionată prin dividende sau nu - oferă cel puţin o rentabilitate financiară prospectivă anuală de [...]% pentru investiţia de capital privat care face obiectul unui angajament ferm (77). Comisia observă că această rentabilitate financiară prospectivă este în concordanţă cu ROE mediană de 25,3% corespunzătoare unui eşantion de transportatori aerieni în perioada 2017-2019 (considerentul 66).
(77)Rothschild a evaluat valoarea capitalului propriu al Condor până în 2026 în condiţiile restructurării datoriilor şi ale investiţiilor discutate de autorităţile germane, iar Attestor a angajat ferm 200 de milioane EUR pentru o participaţie de 51%. Evaluarea valorii viitoare a capitalului propriu se bazează pe ipoteze prudente şi pe metode larg acceptate şi se ridică la [...] milioane EUR (considerentul 65). Suma gajată pentru deţinerea a 51% din capital în 2021 reprezintă în mod implicit drepturi depline de proprietate asupra Condor, şi anume dreptul de a aloca - şi de a vinde - valoarea preconizată a întreprinderii. ROE de [...]% reprezintă creşterea anuală a valorii participaţiei integrale în perioada cuprinsă între 2021 ([...] milioane EUR) şi 2026 ([...] milioane EUR).
(186)Ca alternativă la scenariul de referinţă al proiecţiilor financiare, scenariul nefavorabil definit în planul de restructurare era, de asemenea, adecvat şi credibil. Scenariul nefavorabil era credibil, deoarece eforturile susţinute necesare pentru reducerea şi stabilizarea bazei costurilor de funcţionare ale Condor ar fi menţinute pe parcursul perioadei de restructurare (considerentul 41). Viabilitatea ar putea fi afectată în principal de factori exogeni, iar scenariul nefavorabil a luat astfel în considerare variaţiile plauzibile în ceea ce priveşte veniturile şi factorii de cost, cum ar fi veniturile comerciale mai mici, coroborate cu creşteri considerabile, dar posibile, ale costurilor combustibilului ca urmare a preţului certificatelor de emisii de CO2 şi al creditelor de compensare (considerentul 72).
(187)Într-un astfel de scenariu nefavorabil, rezultatele Condor ar fi afectate, însă ar rămâne fiabile şi durabile, fără a compromite astfel restabilirea viabilităţii. Câştigurile nete preconizate după acoperirea costurilor cu dobânzile şi amortizarea ar continua să fie pozitive până în 2022-2023 şi, ulterior, la fel ca în scenariul de referinţă, în timp ce marja EBIT s-ar situa la [...]% în exerciţiul financiar 2023 şi ar creşte la [...]% în 2025-2026 (marja respectivă ar fi de [...]% şi ar creşte la [...]% în acord cu normele contabile conform IFRS 16). De asemenea, valoarea ROCE ar rămâne peste costul WACC al Condor, variind de la [...]% în 2023 la [...]% în 2026. În plus, lichiditatea disponibilă în previziunile privind fluxurile de numerar nu ar scădea sub [...] milioane EUR în punctul cel mai de jos al perioadei de restructurare din 2020-2021 (considerentul 75), menţinând astfel continuarea operaţiunilor cu niveluri suficiente de numerar şi rezerve de lichidităţi impuse de licenţa de operare.
(188)În plus, analizând alţi indicatori de performanţă, de exemplu randamentul pasagerilor Condor, reiese, pe baza acestui calcul, că cifrele Condor din 2019 au fost de [...], în mare măsură mai bune decât media altor companii aeriene, de 144, iar factorul de încărcare al Condor a fost de [...]%, o pondere remarcabilă, a doua doar după Ryanair, care înregistra 95% (a se vedea considerentul 68). Astfel, performanţa Condor poate fi considerată în concordanţă cu cea a altor companii aeriene, iar faptul că un indicator sau celălalt este mai mare sau mai mic decât media valorii de referinţă nu o transformă într-o întreprindere cu performanţe mai bune sau mai slabe. Astfel cum se arată în tabelul 7, profitabilitatea companiilor aeriene din grup înainte de pandemia de COVID-19 a fost de 5,7% (sau de 7,3% ca mediană). Prin urmare, la sfârşitul perioadei de restructurare, în 2023, şi înainte ca piaţa să se redreseze pe deplin, Condor nu ar înregistra performanţe slabe în comparaţie cu alte companii aeriene înainte de pandemia de COVID-19. După redresarea completă a pieţei, preconizată pentru 2026, la trei ani de la sfârşitul perioadei de restructurare, Condor ar funcţiona în conformitate cu valoarea de referinţă.
(189)Contrar celor susţinute de Ryanair (a se vedea considerentul 114), Condor nu a sărit de la o performanţă sub nivelul concurenţilor în 2019 la o performanţă peste acest nivel după restructurare. În primul rând, afirmaţia se referea doar la doi indicatori, marja EBIT şi ROE, în raport cu care Condor ar ajunge într-o poziţie mai bună decât media unui grup de alte companii aeriene în 2026. Acest aspect situează performanţa la trei ani de la sfârşitul perioadei de restructurare, prin urmare, la un moment care nu mai este relevant pentru evaluarea compatibilităţii în temeiul Orientărilor privind salvarea şi restructurarea. În plus, în 2019, marja EBIT a Condor a fost de [...]% faţă de media de 5,7% pentru celelalte companii aeriene şi a ajuns la [...]% în cazul Condor la sfârşitul perioadei de restructurare, în 2023, neatingând astfel pe deplin media celorlalte companii aeriene în 2019.
(190)Această performanţă, care aduce Condor mai aproape de media grupului altor companii aeriene, este susţinută de o redresare mai rapidă decât se preconizase a pieţei călătoriilor de agrement în comparaţie cu călătoriile în scop general (a se vedea considerentul 58), precum şi de programul de raţionalizare întreprins de Condor în contextul restructurării sale (a se vedea considerentul 41). Se preconizează că valoarea ROE a Condor va creşte puţin mai rapid şi va atinge o valoare uşor mai ridicată în 2026 decât mediana unui grup de alte companii aeriene între 2017 şi 2019 (a se vedea tabelul 6 şi considerentul 65). În această privinţă, potrivit observaţiilor Comisiei, Condor avea capital propriu negativ semnificativ la începutul planului său de restructurare din motivul explicat în considerentul 63, astfel încât, de la început, poziţia Condor în materie de capitaluri proprii a fost considerabil mai scăzută decât cea a altor companii aeriene. În consecinţă, Condor a trebuit să îşi crească ROE mai rapid decât alte companii aeriene pentru a ajunge la poziţii comparabile în materie de capitaluri proprii.
(191)În ceea ce priveşte alegerea companiilor aeriene utilizate pentru analiza comparativă, Comisia a considerat că este relevant să compare performanţele Condor cu cele ale concurenţilor săi efectivi, indiferent dacă aceştia sunt etichetaţi ca fiind companii low-cost, companii aeriene tradiţionale, companii aeriene care operează curse charter sau altele, în loc să limiteze comparaţia doar la companiile aeriene care operează curse charter. Majoritatea companiilor aeriene care operează curse charter în Europa - şi, cu siguranţă, în Germania - sunt mai mici şi nu sunt comparabile cu Condor, care este o companie aeriană de dimensiuni medii ce operează curse charter. În plus, doar foarte puţine companii aeriene care operează curse charter îşi desfăşoară activitatea pe piaţa germană. Prin urmare, utilizarea ca valoare de referinţă exclusiv a companiilor care operează curse charter ar fi fost mai puţin reprezentativă. După cum se poate observa în tabelul 7 şi tabelul 16, performanţele diferitelor companii aeriene examinate acopereau o gamă largă de poziţii, independent de profilul lor, ceea ce indică faptul că anumite categorii precum vechimea, navlosirea etc. au o importanţă redusă pentru compararea performanţelor financiare şi operaţionale.
(192)Companiile aeriene selectate de PWC/KPMG şi prezentate de Germania conţineau un număr suficient de companii aeriene principale active în Europa pentru a constitui o valoare de referinţă adecvată comparaţiei cu performanţa financiară şi operaţională preconizată a Condor. Cu excepţia diferenţelor în ceea ce priveşte modelul de afaceri, Ryanair nu oferă niciun indiciu că profilul acestor companii aeriene era prea diferit de cel al Condor pentru a elimina orice astfel de comparaţie pentru evaluarea viabilităţii pe termen lung. Prin urmare, este oportună efectuarea unei comparaţii cu companiile aeriene care sunt viabile şi care nu fac obiectul unui plan de restructurare sau nu au primit ajutor pentru salvare sau restructurare. Contrar celor susţinute de Ryanair, societatea din grupul Lufthansa, Eurowings, îşi desfăşoară activitatea în sectorul transportului de agrement pe distanţe lungi, care este astfel reprezentat în comparaţie. În plus, multe dintre companiile aeriene utilizate pentru analiza comparativă desfăşoară, de asemenea, activităţi de tip charter, unele dintre acestea la o scară care nu este neglijabilă (de exemplu, IAG îşi face publicitate pentru capacitatea sa charter ridicată, Norwegian Airlines şi EasyJet oferă zboruri charter pentru grupul TUI etc.).
(193)În ceea ce priveşte afirmaţia Ryanair, potrivit căreia analiza comparativă cu alte companii aeriene s-a bazat pe o alegere selectivă de criterii de către Comisie pentru a dovedi un aspect (a se vedea considerentul 114), Comisia subliniază, în primul rând, că performanţa financiară preconizată a Condor la sfârşitul perioadei de restructurare este satisfăcătoare pe o bază de sine stătătoare şi poate sprijini constatarea potrivit căreia planul de restructurare este de natură să restabilească viabilitatea pe termen lung a Condor. În al doilea rând, Comisia nu a avut niciun motiv să se îndoiască de caracterul adecvat al datelor prezentate de Germania şi întocmite de KPMG pentru a verifica încrucişat diverşi indicatori de performanţă financiară ai companiilor aeriene cu indicatorii preconizaţi de Condor. Toate eşantioanele sunt reprezentative pentru piaţa transportului aerian din UE, iar concurenţii Condor de pe piaţa germană, Lufthansa, Eurowings şi Ryanair sunt incluşi în toate acestea.
(194)Previziunile care stau la baza planului de restructurare în scenariul de referinţă au demonstrat capacitatea Condor de a restabili viabilitatea pe termen lung, astfel încât să se asigure o rentabilitate previzionată adecvată a capitalului după ce şi-a acoperit toate costurile. În ceea ce priveşte veniturile, factorul de încărcare al Condor de [...]% începând cu perioada 2022/2023 poate fi considerat plauzibil, având în vedere redresarea preconizată a sectorului şi factorul de încărcare istoric al Condor înainte de pandemia de COVID-19. Randamentul estimat per pasager, de aproximativ [...] EUR în perioada 2022/2023, a fost uşor mai ridicat în comparaţie cu [...] EUR în perioada 2018/2019. Totuşi, acest nivel mai ridicat a fost explicabil prin revizia flotei de către Condor, inclusiv a noilor aeronave care deservesc rute pe distanţe lungi. Costurile previzionate au ţinut seama în mod corespunzător de impactul măsurilor de restructurare (cum ar fi reducerea personalului şi reînnoirea flotei, a se vedea considerentele 41 şi 43), deoarece, de exemplu, programul de reînnoire a flotei ar conduce la costuri mai mici cu combustibilul per ASK, dar, în acelaşi timp, ar creşte costurile de proprietate ca urmare a ratelor mai ridicate ale leasingului operaţional.
(195)Cifrele prezentate în tabelul 3 arată că profitabilitatea Condor, măsurată ca marjă EBIT, era de aşteptat să crească peste valoarea sa istorică, anterioară crizei, de aproximativ [...]% din veniturile totale şi să se situeze între [...]% şi [...]% începând cu 2023, sfârşitul perioadei de restructurare, până în 2026. Astfel cum se arată în tabelul 7, profitabilitatea companiilor aeriene din grup înainte de pandemia de COVID-19 a fost de 5,7% (sau de 7,3% ca mediană). Prin urmare, la sfârşitul perioadei de restructurare, în 2023, şi înainte ca piaţa să se redreseze pe deplin, Condor nu ar înregistra performanţe slabe în comparaţie cu alte companii aeriene înainte de pandemia de COVID-19. După redresarea completă a pieţei, preconizată pentru 2026, la trei ani de la sfârşitul perioadei de restructurare, Condor ar funcţiona în conformitate cu valoarea de referinţă. În această privinţă, Comisia observă, de asemenea, că, atunci când se aplică IFRS 16, marja EBIT a Condor ar creşte la [...]% în exerciţiul financiar 2023 până la [...]% în exerciţiul financiar 2026. Această creştere a EBIT se datorează în principal faptului că, în condiţiile capitalizării flotei, costurile de închiriere a flotei reprezintă o cheltuială mai mare (în contabilitatea conformă cu standardele contabile germane) decât amortizarea flotei. În plus, în exerciţiul financiar 2023, Condor ar genera un rezultat net pozitiv care ar contribui la reducerea capitalului propriu negativ moştenit. Evoluţia pozitivă preconizată a câştigurilor nete ar urma, datorită redresării călătoriilor de agrement, să crească şi mai mult în 2024, şi anume după perioada de restructurare, profitul conducând la înregistrarea unei valori contabile pozitive a capitalului propriu după 2026.
(196)În hotărârea Condor din 2024, Tribunalul a evaluat aceste cerinţe şi a concluzionat că reclamanta nu a demonstrat că, în ceea ce priveşte Comisia, aceasta ar fi trebuit să aibă îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare al Condor era realist, coerent, cuprinzător şi în măsură să îi restabilească viabilitatea pe termen lung.
(197)Prin urmare, Comisia concluzionează că planul de restructurare finanţat parţial din ajutor este realist, coerent şi cuprinzător şi, astfel, a fost în măsură să restabilească viabilitatea pe termen lung a Condor într-o perioadă de timp rezonabilă şi fără a se baza pe ajutoare de stat suplimentare.
Efectele pozitive ale ajutorului depăşesc efectele negative în ceea ce priveşte denaturarea concurenţei şi efectele nefavorabile asupra schimburilor comerciale