Secţiunea 1 - 5.3.1.1. Eligibilitate: întreprindere aflată în dificultate - Decizia 2178/28-apr-2025 privind ajutorul de stat SA.63203 (2024/C) (ex 2021/N) acordat de Germania în favoarea Condor Flugdienst GmbH

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 30 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 1:5.3.1.1. Eligibilitate: întreprindere aflată în dificultate
(154)Pentru a fi eligibil pentru ajutor de restructurare, beneficiarul trebuie să se încadreze în categoria întreprinderilor aflate în dificultate. Se consideră că o întreprindere se află în dificultate atunci când este practic sigur că, în absenţa intervenţiei statului, aceasta va fi obligată să îşi abandoneze activitatea pe termen scurt sau mediu. În special, se consideră că o societate cu răspundere limitată se află în dificultate atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un cuantum cumulat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris (61).
(61)Punctul 20 litera (a) din Orientările privind salvarea şi restructurarea.
(155)În plus, o întreprindere care face parte dintr-un grup nu poate beneficia de un ajutor pentru restructurare decât dacă se poate demonstra că dificultăţile sale sunt intrinseci şi nu sunt rezultatul unei alocări arbitrare a costurilor în cadrul grupului şi că aceste dificultăţi sunt prea grave pentru a fi soluţionate de către grup (62).
(62)Punctul 22 din Orientările privind salvarea şi restructurarea.
(156)Astfel cum se prevede în tabelul 4, Condor are în prezent şi avea la momentul acordării ajutorului capital propriu negativ şi, în consecinţă, valoarea cumulată a pierderilor depăşeşte întregul capital social subscris. Aceasta înseamnă că întregul său capital social subscris a dispărut.
(157)Descrierea dreptului de proprietate asupra Condor la momentul acordării ajutorului arată totodată că această companie nu făcea parte dintr-un grup mai larg. Acţionarul unic al Condor la momentul respectiv, SGL, nu deţinea alte participaţii în cadrul altor întreprinderi. SGL era doar o societate de servicii fiduciare, creată exclusiv în scopul deţinerii acţiunilor de la ieşirea Condor din procedura de insolvenţă în decembrie 2020 şi până la vânzarea acestora către un investitor. Contractul de achiziţie a privat SGL de majoritatea drepturilor ce revin unui acţionar. Rezultă că Noerr & Stiefenhofer, societatea-mamă de cel mai înalt rang a Condor, nu a putut exercita, prin intermediul SGL, drepturi de proprietate semnificative asupra Condor, astfel încât nu putea fi considerată ca făcând parte nici dintr-un grup Noerr (a se vedea considerentul 26). Oferta de achiziţie a Attestor era condiţionată de restructurarea împrumutului şi a fost pusă în aplicare abia la 28 iulie 2021, după ce Comisia aprobase iniţial ajutorul pentru restructurare. Prin urmare, nu se poate considera că dificultăţile Condor rezultă dintr-o alocare arbitrară a costurilor în cadrul unui grup ipotetic mai larg.
(158)În plus, oferta Attestor pentru Condor a fost selectată în urma unei proceduri de ofertare concurenţiale, transparente, necondiţionate şi nediscriminatorii de către consiliul de administraţie al Condor ca fiind cea mai bună dintre cele trei oferte primite (a se vedea considerentele 37 şi 120). De asemenea, guvernul federal german a considerat că oferta Attestor prevede cele mai bune condiţii pentru rambursarea împrumuturilor KfW, astfel încât ajutorul pentru restructurare să poată fi redus la minimum. Contrar celor susţinute de Ryanair (a se vedea considerentul 113), nu există niciun indiciu că preţul plătit de Attestor a fost afectat de presupusa voinţă a guvernului german de a vinde Condor într-o vânzare în regim de urgenţă. În fapt, a trecut mai mult de un an între momentul în care PGL s-a retras din oferta sa pentru Condor în aprilie 2020 (a se vedea considerentul 35) şi momentul în care contractul de vânzare cu Attestor a fost semnat în iulie 2021, după o procedură de licitaţie care a atras oferte din partea a trei achizitori interesaţi (a se vedea considerentul 37). Prin urmare, Comisia consideră că Attestor a plătit un preţ de piaţă pentru Condor şi că, în consecinţă, Attestor nu a beneficiat de nicio parte a ajutorului de restructurare acordat Condor.
(159)Din motive de exhaustivitate, Comisia adaugă că fosta societate-mamă a Condor, TCG, intrase în lichidare forţată în 2019, cu mult înainte de acordarea ajutorului de restructurare, şi era în curs de lichidare, astfel încât nu putea soluţiona nici dificultăţile Condor. În decizia privind ajutorul pentru salvare, Comisia a considerat că dificultăţile Condor nu erau rezultatul unei alocări arbitrare a costurilor în cadrul fostului grup TCG şi nu puteau fi suportate de acest grup, aflat în lichidare. Tribunalul a confirmat această apreciere în hotărârea sa în cauza T-577/20. Hotărârea în cauză nu a fost atacată cu recurs.
(160)Tribunalul a evaluat respectarea acestei condiţii în Hotărârea Condor din 2024 şi a concluzionat că, în ceea ce priveşte Comisia, aceasta era îndreptăţită să constate că situaţia Condor nu intra în domeniul de aplicare al interdicţiei prevăzute la punctul 22 din Orientările privind salvarea şi restructurarea (beneficiar care face parte dintr-un grup mai mare de întreprinderi sau care este preluat de acesta) (63).
(63)Cauza T-28/22, Ryanair/Comisia, punctele 44-54.
(161)Prin urmare, Comisia concluzionează că Condor este eligibilă pentru un ajutor de restructurare.