Art. 2. - O diferenţă faţă de punctul 4.3.1 din capitolul 4 din a doua ediţie "Unităţi de emisii", cu următoarele detalii privind diferenţa: - Decizia 2090/10-oct-2025 privind poziţia care urmează să fie adoptată în numele Uniunii Europene, în cadrul Organizaţiei Aviaţiei Civile Internaţionale, în ceea ce priveşte notificarea diferenţelor dintre dreptul Uniunii şi a doua ediţie a Standardelor internaţionale şi a practicilor recomandate referitoare la protecţia mediului - Schema de compensare şi de reducere a emisiilor de carbon pentru aviaţia internaţională (CORSIA)
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 15 Octombrie 2025
Art. 2
(1)Notificarea diferenţelor prevăzută în prezentul articol nu aduce atingere altor notificări transmise în temeiul articolului 38 din Convenţia de la Chicago, cu privire la dispoziţiile din anexa 16 volumul IV la Convenţia de la Chicago.
(2)O diferenţă faţă de punctul 4.3.1 din capitolul 4 din a doua ediţie "Unităţi de emisii", cu următoarele detalii privind diferenţa:
" [Statul membru] notifică OACI că respectarea cerinţelor de compensare care decurg din emisiile generate de zborurile operate de operatori cu sediul în [statul membru], în interiorul Spaţiului Economic European (SEE), sau de zborurile operate din SEE către şi dinspre Elveţia sau Regatul Unit este asigurată, în conformitate cu Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1), prin restituirea certificatelor în cadrul schemei regionale EU ETS care se aplică şi unor astfel de zboruri.
(1)Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO UE L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
Participarea la schemele regionale obligă operatorii din [statul membru] să abordeze emisiile respective.
Prin urmare, respectarea cerinţelor de compensare este îndeplinită în etapa de anulare a unităţilor, care este detaliată în capitolul 4 din anexa 16 volumul IV la Convenţia de la Chicago. Se consideră că operatorii administraţi de [statul membru] respectă cerinţele de compensare CORSIA în urma transmiterii unui raport privind anularea unităţilor de emisii verificat. Raportul respectiv trebuie să demonstreze anularea unui număr suficient de unităţi CORSIA, cu excepţia zborurilor dintre statele SEE şi a zborurilor dintre statele SEE şi Regatul Unit sau Elveţia.
Diferenţa respectivă este clasificată ca diferenţă de categoria A, "Mai exigente sau care depăşesc standardul sau practica recomandată a OACI" şi ca o "diferenţă semnificativă" în sistemul EFOD."
(3)O diferenţă faţă de punctul 4.2.1 din capitolul 4 din a doua ediţie "Unităţi de emisii", cu următoarele detalii privind diferenţa:
" În conformitate cu articolul 11a din Directiva 2003/87/CE [statul membru] notifică OACI că, pe lângă criteriile incluse în documentul OACI intitulat « CORSIA Emissions Unit Eligibility Criteria » (Criteriile de eligibilitate ale unităţilor de emisii în cadrul CORSIA), trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii astfel încât unităţile să fie considerate eligibile pentru conformitatea cu CORSIA pentru operatorii administraţi de [statul membru]:
a)unităţile trebuie să provină dintr-un stat care este parte la Acordul de la Paris în momentul utilizării;
b)unităţile trebuie să provină dintr-un stat care participă la compensarea CORSIA."
Respectiva diferenţă este clasificată ca diferenţă de categoria A, "Mai exigente sau care depăşesc standardul sau practica recomandată a OACI" şi ca o "diferenţă semnificativă" în sistemul EFOD.
(4)O diferenţă faţă de punctul 2.1.1 din capitolul 2 din a doua ediţie "Monitorizarea, raportarea şi verificarea (MRV) emisiilor anuale de CO2 ale operatorilor de avioane", cu următoarele detalii privind diferenţa:
" În conformitate cu anexa I la Directiva 2003/87/CE, [statul membru] notifică OACI că, în plus faţă de exceptările prevăzute la punctele 2.1.1 şi 2.1.3 din anexa 16 volumul IV la Convenţia de la Chicago, standardele şi practicile recomandate din acest capitol nu se vor aplica următoarelor zboruri care pleacă din SEE sau sosesc în SEE:
a)orice zboruri efectuate exclusiv în conformitate cu regulile de zbor la vedere definite în anexa 2 la Convenţia de la Chicago;
b)zboruri efectuate exclusiv în scopul cercetării ştiinţifice sau în scopul verificării, al testării sau al certificării aeronavei sau a echipamentului de bord sau de sol;
c)zboruri efectuate în cadrul obligaţiilor de serviciu public impuse în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (2).
(2)Regulamentul (CE) nr. 1008/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 septembrie 2008 privind normele comune pentru operarea serviciilor aeriene în Comunitate (JO UE L 293, 31.10.2008, p. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/1008/oj). "
Respectiva diferenţă este clasificată ca diferenţă de categoria C, "Pusă în aplicare parţial" şi nu ca o "diferenţă semnificativă" în sistemul EFOD.
(5)O diferenţă faţă de punctele 2.2.1.3.1, 2.2.1.3.2 şi 2.2.1.3.6 din capitolul 2 din a doua ediţie "Monitorizarea, raportarea şi verificarea (MRV) emisiilor anuale de CO2 ale operatorilor de avioane", cu următoarele detalii privind diferenţa:
" În conformitate cu articolul 55 alineatul (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066 al Comisiei (2), operatorii de aeronave care operează mai puţin de 243 de zboruri per perioadă timp de trei perioade consecutive a câte patru luni şi operatorii de aeronave care operează zboruri cu emisii anuale totale mai mici de 25 000 de tone de CO2 pe an sunt consideraţi emiţători mici. [Statul membru] notifică OACI că operatorii de aeronave care depăşesc pragul pentru emiţătorii mici utilizează metoda A sau metoda B ca metodă de monitorizare a utilizării combustibilului.
(2)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei (JO UE L 334, 31.12.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2066/oj). "
" În conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2066, [statul membru] notifică OACI că operatorii de aeronave utilizează metoda selectată de monitorizare a utilizării combustibilului pentru toate zborurile lor raportate, inclusiv pentru zborurile internaţionale care nu fac obiectul cerinţelor de compensare. "
" În conformitate cu Directiva 2003/87/CE, [statul membru] notifică OACI că operatorii de aeronave care îndeplinesc cerinţele de la punctele 2.1.1 şi 2.1.3 din anexa 16 volumul IV la Convenţia de la Chicago, după 1 ianuarie 2021, pentru prima dată fără a se califica drept operatori nou-intraţi şi care nu sunt emiţători mici utilizează direct o metodă de monitorizare a utilizării combustibilului. "
Respectiva diferenţă este clasificată ca diferenţă de categoria A, "Mai exigente sau care depăşesc standardul sau practica recomandată a OACI" şi nu ca o "diferenţă semnificativă" în sistemul EFOD.
(6)Fiecare stat membru notifică diferenţele prevăzute la prezentul articol în termen de cel mult două luni de la intrarea în vigoare a prezentei decizii şi informează Comisia în consecinţă.