Decizia 1896/29-iul-2025 privind instituirea unui grup de experţi care să funcţioneze în calitate de Reţea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Septembrie 2025
Decizia 1896/29-iul-2025 privind instituirea unui grup de experţi care să funcţioneze în calitate de Reţea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor
Dată act: 29-iul-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
întrucât:
(1)Abuzul sexual asupra copiilor şi exploatarea sexuală a copiilor reprezintă violări grave ale drepturilor fundamentale, în special ale drepturilor copiilor la protecţia şi îngrijirea necesare pentru bunăstarea lor, astfel cum se stipulează în Convenţia din 1989 a Organizaţiei Naţiunilor Unite cu privire la drepturile copilului (1) şi în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
(1)Convenţia cu privire la drepturile copilului (1989), tratatul nr. 27531. Culegerea de tratate a ONU, 1577, p. 3-178. Disponibilă la adresa: https://treaties.un.org/doc/Treaties/1990/09/19900902%2003-14%20AM/Ch_IV_11p.pdf (accesată: 24 februarie 2025).
(2)Abuzul sexual asupra copiilor şi exploatarea sexuală a copiilor sunt infracţiuni grave ce necesită o abordare cuprinzătoare care să cuprindă urmărirea penală a infractorilor, protecţia victimelor-copii şi prevenirea.
(3)Directiva 2011/93/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (2) a introdus dispoziţii pentru a consolida atât prevenirea infracţiunilor de abuz sexual asupra copiilor şi de exploatare sexuală a copiilor în mediul online şi offline, cât şi protecţia victimelor acestor infracţiuni. Directiva respectivă se aplică în plus faţă de Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3), care recunoaşte nevoile speciale de a sprijini victimele-copii şi de a asigura protecţia acestora. În conformitate cu Directiva 2011/93/UE, statele membre trebuie să adopte măsuri adecvate, cum ar fi programe de educaţie şi formare, pentru a descuraja şi a reduce cererea care favorizează toate formele de exploatare sexuală a copiilor. De asemenea, statele membre trebuie să desfăşoare acţiuni corespunzătoare, inclusiv prin intermediul internetului, de exemplu campanii de informare şi de sensibilizare, programe de cercetare şi de educare, dacă este cazul în cooperare cu organizaţiile relevante ale societăţii civile şi cu alte părţi interesate, menite să sensibilizeze publicul larg şi să reducă riscul ca un copil să devină victimă a abuzului sexual sau a exploatării sexuale. În plus, statele membre trebuie să promoveze formarea periodică a funcţionarilor susceptibili de a intra în contact cu victimele-copii ale abuzului sexual sau ale exploatării sexuale, inclusiv a funcţionarilor poliţiei din prima linie, cu scopul de a le permite să identifice şi să trateze victimele şi potenţialele victime ale abuzului sexual asupra copiilor sau ale exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline.
(2)Directiva 2011/93/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor şi a pornografiei infantile şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2004/68/JAI a Consiliului (JO L 335, 17.12.2011, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/93/oj).
(3)Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului (JO L 315, 14.11.2012, p. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/29/oj). În iulie 2023, Comisia a adoptat o propunere de revizuire a acestei directive, care vizează consolidarea suplimentară a drepturilor tuturor victimelor criminalităţii, inclusiv ale victimelor-copii. A se vedea Propunerea de directivă a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Directivei 2012/29/UE de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/220/JAI a Consiliului, COM(2023) 424 final.
(4)Monitorizarea punerii în aplicare a Directivei 2011/93/UE efectuată de Comisie a arătat că eforturile statelor membre de a preveni abuzul sexual asupra copiilor şi exploatarea sexuală a copiilor în mediul online şi offline sunt adesea necoordonate şi nu au o eficacitate clară. Este vorba, printre altele, despre instituirea unor programe sau măsuri de intervenţie preventivă în toate etapele prevenirii, despre prevenirea ce vizează infractorii şi persoanele care se tem că ar putea comite infracţiuni, precum şi despre prevenirea ce vizează copiii şi mediul acestora. Există, de asemenea, deficienţe în ceea ce priveşte educaţia şi sensibilizarea. În plus, adesea nu există o abordare coordonată în ceea ce priveşte protecţia copiilor împotriva oricărei forme de violenţă, inclusiv a abuzului sexual.
(5)Cu scopul de a răspunde acestor provocări, de a intensifica eforturile de prevenire şi combatere a abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline şi de a se asigura faptul că ameninţările reprezentate de aceste infracţiuni în Uniune sunt abordate prin măsuri de prevenire adecvate, în conformitate cu Strategia UE pentru combaterea mai eficace a abuzului sexual asupra copiilor (4) ("strategia UE"), ar trebui instituit un grup de experţi care să funcţioneze în calitate de Reţea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor ("Reţeaua pentru prevenire").
(4)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor: Strategia UE pentru combaterea mai eficace a abuzului sexual asupra copiilor, COM(2020) 607 final, Bruxelles, 24.7.2020.
(6)Reţeaua pentru prevenire ar trebui instituită sub forma unui grup de experţi în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline, iar sarcinile şi structura acesteia ar trebui definite în conformitate cu Decizia C(2016) 3301 a Comisiei de instituire a unor reguli orizontale privind crearea şi funcţionarea grupurilor de experţi ale Comisiei (5).
(5)Publicată în Registrul grupurilor de experţi ai Comisiei şi al altor entităţi similare la adresa: https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/expert-groups-explained?lang=ro.
(7)Obiectivul principal al Reţelei pentru prevenire ar trebui să fie intensificarea eforturilor depuse în cadrul programelor sau al măsurilor de intervenţie preventivă care vizează copiii şi mediul acestora, pentru a reduce probabilitatea ca un copil să devină victimă, precum şi al celor care vizează infractorii şi persoanele care se tem că ar putea comite infracţiuni, pentru a reduce probabilitatea ca aceste persoane să comită infracţiuni. Reţeaua pentru prevenire ar trebui să contribuie la consolidarea capacităţilor din Uniune de a preveni abuzul sexual asupra copiilor şi exploatarea sexuală a copiilor în mediul online şi offline şi ar trebui să valorifice toată expertiza relevantă din interiorul şi din afara Uniunii, urmărind o abordare integrată a protecţiei, bazată pe drepturile copilului. Aceasta ar trebui să reunească cercetători, practicieni din prima linie şi alte părţi interesate care lucrează în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor. Reţeaua ar trebui să permită utilizarea experienţei dobândite în practică pentru a alimenta cercetarea în vederea identificării nevoilor suplimentare în materie de cercetare, fapt care, la rândul său, ar consolida baza de dovezi pentru practicieni. Aceasta ar trebui să ajute statele membre să instituie programe sau măsuri de intervenţie preventivă cuprinzătoare, utilizabile, testate ştiinţific, care au fost evaluate şi eficace pentru a reduce prevalenţa abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline în Uniune. Reţeaua pentru prevenire ar trebui să faciliteze schimbul de informaţii, de exemplu cu privire la materialele de formare şi la consolidarea capacităţilor, precum şi la experienţă şi bunele practici. Aceasta ar trebui să permită statelor membre şi altor părţi interesate să evite potenţiale lacune şi dublarea eforturilor. Reţeaua ar trebui totodată să sprijine Comisia în activitatea sa de politică privind prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline, în sinergie cu cadrele conexe, în special cu Reţeaua UE pentru drepturile copiilor în ceea ce priveşte punerea în aplicare a Recomandării (UE) 2024/1238 a Comisiei (6).
(6)Recomandarea (UE) 2024/1238 a Comisiei din 23 aprilie 2024 privind dezvoltarea şi consolidarea unor sisteme integrate de protecţie a copilului în interesul superior al copilului (JO L, 2024/1238, 14.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2024/1238/oj).
(8)Pentru a-şi putea îndeplini în mod adecvat sarcinile, Reţeaua pentru prevenire ar trebui să fie alcătuită din membri cu înaltă calificare, specializaţi şi independenţi, numiţi cu titlu personal şi acţionând independent şi în interes public, din reprezentanţi ai unor organizaţii active în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline şi din reprezentanţi ai autorităţilor competente ale statelor membre şi ai entităţilor publice, altele decât autorităţile competente ale statelor membre.
(9)Ar trebui stabilite reguli privind divulgarea informaţiilor de către membrii Reţelei pentru prevenire.
(10)Având în vedere faptul că experienţa şi expertiza lor relevante sunt destul de rare, precum şi natura subiectului, se preconizează că membrii Reţelei pentru prevenire şi subgrupul (subgrupurile) acesteia, precum şi experţii invitaţi vor oferi consiliere de înalt nivel şi cu o valoare adăugată semnificativă. Serviciile lor sunt esenţiale pentru dezvoltarea şi punerea în aplicare a unor programe sau măsuri de intervenţie preventivă utilizabile, evaluate riguros şi eficace, menite să reducă prevalenţa abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline în Uniune şi să faciliteze schimbul de bune practici, în concordanţă cu strategia UE şi în sprijinul măsurilor definite în Directiva 2011/93/UE. Ţinând cont de cele de mai sus şi de calitatea lor de experţi cu înalte calificări, specializaţi şi independenţi, selectaţi pe baza unor criterii obiective, în anumite cazuri este justificată remunerarea persoanelor numite cu titlu personal pentru serviciile pe care le prestează în temeiul prezentei decizii.
(11)Datele cu caracter personal ar trebui prelucrate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (7),
(7)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
DECIDE:
-****-
Art. 1: Instituirea grupului de experţi
Se instituie grupul de experţi care va funcţiona în calitate de "Reţea pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor" ("Reţeaua pentru prevenire").
Art. 2: Sarcini
(1)Reţeaua pentru prevenire are următoarele sarcini:
a)să asiste Comisia în pregătirea şi punerea în aplicare a iniţiativelor de politică în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
b)să asigure cooperarea şi coordonarea între Comisie, statele membre, cercetătorii relevanţi, practicienii din prima linie şi alte părţi interesate cu privire la chestiuni legate de punerea în aplicare a legislaţiei, a programelor şi a politicilor Uniunii în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
c)să asigure cooperarea şi coordonarea între Comisie, statele membre şi părţile interesate relevante cu privire la chestiuni legate de instituirea unor programe sau măsuri de intervenţie preventivă cuprinzătoare, utilizabile, evaluate riguros, testate ştiinţific şi eficace în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
d)să asigure, să faciliteze şi să încurajeze schimbul de cunoştinţe, experienţă şi bune practici în domeniul prevenirii pentru a reduce prevalenţa abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
e)să sprijine Comisia să creeze şi să opereze un registru de date, care să reunească rezultate ale cercetărilor, orientări în materie de prevenire şi resurse ale programelor accesibile în diferite limbi oficiale ale Uniunii, devenind astfel un centru de resurse în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline.
(2)Reţeaua pentru prevenire oferă Comisiei consiliere şi expertiză în ceea ce priveşte toate domeniile legate de prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline în toate etapele prevenirii şi la toate nivelurile modelului socioecologic, şi anume modelul care subliniază interacţiunea dintre biologie şi mediu în modelarea comportamentului, inclusiv la nivel individual, interpersonal, comunitar şi societal, urmând o abordare multidisciplinară şi integrată a protecţiei copilului şi, în special, cu privire la următoarele iniţiative:
a)iniţiative ce vizează infractorii şi persoanele care se tem că ar putea comite infracţiuni împotriva copiilor, cu scopul de a reduce probabilitatea ca o persoană să săvârşească infracţiuni (sau să recidiveze), de exemplu prevenirea comiterii infracţiunilor, tratamentul aplicat autorului infracţiunii, reabilitarea şi reintegrarea, precum şi răspunsul comunităţii la reintegrare;
b)iniţiative care vizează copiii şi mediul acestora, cu scopul de a reduce probabilitatea ca un copil să devină victimă a abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline.
(3)Reţeaua pentru prevenire acţionează la cererea Comisiei, iar activităţile sale includ:
a)organizarea de reuniuni plenare periodice;
b)furnizarea de avize şi recomandări adresate Comisiei privind iniţiativele de politică ale Uniunii în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
c)facilitarea cercetării şi a colectării de date, inclusiv prin studii de prevalenţă, şi facilitarea diseminării unor astfel de cunoştinţe în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
d)acordarea de asistenţă Comisiei în ceea ce priveşte elaborarea de orientări şi standarde ale Uniunii privind prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
e)acordarea de asistenţă Comisiei în ceea ce priveşte evaluarea şi monitorizarea programelor sau a măsurilor de intervenţie pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline, puse în aplicare în Uniune sau, în măsura în care pot fi relevante pentru Uniune, în ţări terţe, precum şi în ceea ce priveşte definirea de bune practici;
f)acordarea de asistenţă Comisiei în ceea ce priveşte furnizarea de sprijin de specialitate şi orientări statelor membre privind elaborarea şi extinderea programelor sau a măsurilor de intervenţie pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline şi sprijinirea asigurării transferabilităţii bunelor practici;
g)acordarea de asistenţă Comisiei în ceea ce priveşte facilitarea schimbului de informaţii privind materialele de formare multidisciplinară şi dezvoltarea şi adaptarea acestora la contextul naţional şi consolidarea capacităţilor profesioniştilor din toate statele membre din domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline, precum şi ale celor din cadrul sistemelor de sănătate, prin formarea profesioniştilor din domeniul sănătăţii şi prin integrarea măsurilor de protecţie a copilului în parcursurile terapeutice;
h)acordarea de asistenţă Comisiei în ceea ce priveşte dezvoltarea şi desfăşurarea de campanii de sensibilizare şi educare sau acordarea de asistenţă Comisiei pentru a sprijini statele membre în acest demers, cu scopul de a contribui la informarea copiilor, a părinţilor, a îngrijitorilor şi a educatorilor cu privire la riscuri şi la mecanismele preventive în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline, precum şi desfăşurarea de campanii - bazate pe cercetare şi dovezi - de sensibilizare şi educare privind prevenirea comiterii de infracţiuni, inclusiv printr-o participare sigură, incluzivă şi semnificativă a copiilor;
i)formularea de răspunsuri la consultările Comisiei cu privire la orice chestiune legată de prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline.
Art. 3: Consultare
(1)Comisia poate consulta Reţeaua pentru prevenire cu privire la orice chestiune legată de prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline.
Art. 4: Componenţă
(1)Reţeaua pentru prevenire este alcătuită din cel mult 50 de membri.
(2)Membrii sunt:
a)autorităţile competente ale statelor membre responsabile cu coordonarea prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
b)persoane numite cu titlu personal, care desfăşoară activităţi în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
c)organizaţii care desfăşoară activităţi în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline;
d)entităţi publice, altele decât autorităţile competente ale statelor membre, inclusiv autorităţi din ţări terţe, organe, oficii sau agenţii ale Uniunii şi organizaţii internaţionale care desfăşoară activităţi în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline.
(3)Membrii numiţi cu titlu personal, menţionaţi la alineatul (2) litera (b), acţionează independent şi în interes public. Aceştia sunt specialişti din Uniune sau din ţări terţe care au cunoştinţe şi o experienţă remarcabile în domeniul prevenirii abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline.
(4)Următoarele organizaţii, inclusiv din ţări terţe, care îşi desfăşoară activitatea la nivelul Uniunii, la nivel internaţional sau naţional într-un stat membru, pot fi numite în calitate de membri, astfel cum sunt menţionaţi la alineatul (2) litera (c):
a)asociaţii;
b)organizaţii non-guvernamentale (ONG-uri);
c)universităţi;
d)institute de cercetare.
(5)Pentru a fi numite în calitate de membru, organizaţiile menţionate la alineatul (2) litera (c) trebuie să deţină cunoştinţe şi experienţă dovedite şi relevante la nivel naţional, la nivelul Uniunii sau la nivel internaţional în domenii relevante pentru prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline în Uniune, inclusiv cu privire la furnizarea de programe sau măsuri de intervenţie preventivă în toate etapele prevenirii, precum şi la sprijinirea victimelor şi la abordarea integrată a protecţiei copilului, bazată pe drepturile copilului.
(6)Membrii menţionaţi la alineatul (2) litera (c) desemnează un reprezentant şi doi reprezentanţi supleanţi pentru îndeplinirea sarcinilor în cadrul Reţelei pentru prevenire. Membrii respectivi au responsabilitatea de a se asigura că reprezentanţii lor oferă un nivel ridicat de expertiză. Comisia poate refuza desemnarea unui reprezentant de către organizaţia respectivă în cazul în care consideră că această desemnare nu este adecvată, având în vedere cerinţele specificate în cererea de candidaturi menţionată la articolul 5 alineatul (1). În acest caz, Comisia va solicita organizaţiei respective să desemneze un alt reprezentant. Fiecare organizaţie este reprezentată la fiecare reuniune a Reţelei pentru prevenire de un singur reprezentant.
(7)Membrii menţionaţi la alineatul (2) literele (a) şi (d) desemnează un reprezentant în cadrul Reţelei pentru prevenire care acţionează ca punct de contact principal şi doi reprezentanţi supleanţi. Membrii respectivi au responsabilitatea de a se asigura că reprezentanţii lor oferă un nivel ridicat de expertiză relevantă pentru sarcinile grupului sau ale subgrupului (subgrupurilor), şi anume în ceea ce priveşte prevenirea abuzului sexual asupra copiilor şi a exploatării sexuale a copiilor în mediul online şi offline. Aceştia sunt reprezentaţi la fiecare reuniune de un singur reprezentant. Aceştia sunt reprezentaţi numai de funcţionari publici sau de angajaţi din sectorul public.
(8)Membrii care nu mai sunt în măsură să contribuie în mod eficace la deliberările Reţelei pentru prevenire şi care, în opinia departamentului competent al Comisiei, nu îndeplinesc condiţiile prevăzute la articolul 339 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene sau care demisionează nu mai sunt invitaţi să participe la reuniunile Reţelei pentru prevenire sau ale subgrupurilor acesteia şi pot fi înlocuiţi pentru perioada rămasă până la încheierea mandatului lor.
Art. 5: Procesul de selecţie
(1)Selecţia membrilor menţionaţi la articolul 4 alineatul (2) literele (b) şi (c) se efectuează prin intermediul unei cereri publice de candidaturi, care urmează să fie publicată în Registrul grupurilor de experţi ai Comisiei şi al altor entităţi similare (8) ("Registrul grupurilor de experţi"). În plus, cererea de candidaturi poate fi publicată şi prin alte mijloace, inclusiv pe site-uri web specializate. Cererea de candidaturi trebuie să precizeze în mod clar criteriile de selecţie, inclusiv expertiza necesară şi interesele care trebuie reprezentate în raport cu activitatea care urmează să fie desfăşurată. Termenul minim pentru candidaturi este de patru săptămâni.
(8)Registrul grupurilor de experţi ai Comisiei şi al altor entităţi similare, disponibil la adresa: https://ec.europa.eu/transparency/expert-groups-register/screen/home?lang=ro.
(2)Procesul de selecţie a membrilor menţionaţi la articolul 4 alineatul (2) litera (b) se desfăşoară astfel încât să se asigure un nivel ridicat de expertiză şi un echilibru în ceea ce priveşte cunoştinţele, originea geografică şi genul, ţinând seama de sarcinile specifice ale Reţelei pentru prevenire şi de tipul de expertiză necesară.
(3)Persoanele care îşi depun candidatura pentru a deveni membri cu titlu personal, astfel cum sunt menţionaţi la articolul 4 alineatul (2) litera (b), dezvăluie orice circumstanţe care ar putea da naştere unui conflict de interese. În special, Comisia le solicită persoanelor respective să transmită, ca parte a candidaturii lor, un formular conţinând declaraţia de interese pe baza formularului-standard pentru declaraţia de interese destinat grupurilor de experţi, care este menţionat în anexa 4 la Decizia C(2016) 3301, însoţit de un curriculum vitae actualizat. Transmiterea unui formular pentru declaraţia de interese completat corespunzător este necesară pentru ca o persoană să poată fi numită membru cu titlu personal. Evaluarea conflictului de interese se realizează în conformitate cu articolul 11 din Decizia C(2016) 3301.
(4)Pentru a fi numite în calitate de membri, astfel cum sunt menţionaţi la articolul 4 alineatul (2) litera (c), organizaţiile trebuie să fie înregistrate în registrul de transparenţă.
(5)Membrii menţionaţi la articolul 4 alineatul (2) literele (b) şi (c) sunt numiţi de directorul general al Direcţiei Generale Migraţie şi Afaceri Interne a Comisiei ("DG HOME") dintre candidaţii cu competenţe în domeniile menţionate la articolul 2 şi care au răspuns la cererea de candidaturi. În ceea ce priveşte membrii care acţionează cu titlu personal, menţionaţi la articolul 4 alineatul (2) litera (b), în cazul în care apare un conflict de interese după numirea lor, DG HOME ia măsurile corespunzătoare în temeiul articolului 11 din Decizia C(2016) 3301.
(6)Membrii sunt numiţi pentru un mandat de 4 ani. Aceştia rămân în funcţie până la înlocuirea lor sau până la finalul mandatului lor. Mandatul membrilor poate fi reînnoit.
(7)În ceea ce priveşte membrii menţionaţi la articolul 4 alineatul (2) litera (b), DG HOME numeşte membri supleanţi, în aceleaşi condiţii ca cele definite la articolele 4 şi 5 şi în cererea de candidaturi menţionată la alineatul (1), care îi înlocuiesc automat pe membrii absenţi sau indisponibili.
(8)DG HOME stabileşte o listă de rezervă cu candidaţi adecvaţi, care poate fi utilizată pentru a numi membri supleanţi. DG HOME are obligaţia să solicite consimţământul candidaţilor înainte de a le include numele pe lista de rezervă.
Art. 6: Preşedinte
Reţeaua pentru prevenire este prezidată de un reprezentant al DG HOME. În funcţie de ordinea de zi, DG HOME poate solicita unui reprezentant al Direcţiei Generale Centrul Comun de Cercetare a Comisiei ("DG JRC") să prezideze reuniunea sau o parte a acesteia.
Art. 7: Funcţionare
(1)Reţeaua pentru prevenire acţionează la cererea DG HOME, în conformitate cu Decizia C(2016) 3301.
(2)Reuniunile Reţelei pentru prevenire au loc, în principiu, la sediul Comisiei sau virtual, în funcţie de circumstanţe, cel puţin de două ori pe an.
(3)DG HOME asigură serviciile de secretariat. La reuniunile Reţelei pentru prevenire şi ale subgrupurilor acesteia pot participa funcţionari din alte departamente ale Comisiei care sunt interesaţi de aceste lucrări.
(4)Cu acordul DG HOME, Reţeaua pentru prevenire poate decide, cu majoritatea simplă a membrilor săi, ca deliberările să fie publice.
(5)Procesele-verbale referitoare la discuţiile pe marginea fiecărui punct de pe ordinea de zi şi la avizele emise de Reţeaua pentru prevenire trebuie să fie concludente şi complete. Procesele-verbale sunt întocmite de secretariat, sub responsabilitatea preşedintelui.
(6)În măsura posibilului, avizele, recomandările sau rapoartele Reţelei pentru prevenire se adoptă prin consens. În cazul unui vot, rezultatul votului se decide cu majoritatea simplă a membrilor. Membrii care au votat împotrivă sau s-au abţinut au dreptul ca la avize, recomandări sau rapoarte să se anexeze un document care să rezume argumentele pe care se întemeiază poziţia lor.
Art. 8: Subgrupuri
(1)Pentru a acorda asistenţă în cazul unor chestiuni specifice, DG HOME poate înfiinţa subgrupuri al căror mandat este stabilit de DG HOME. Subgrupurile funcţionează în conformitate cu Decizia C(2016) 3301 şi raportează Reţelei pentru prevenire. Subgrupurile se desfiinţează de îndată ce şi-au îndeplinit mandatul.
(2)Subgrupurile pot fi alcătuite din membri care nu sunt membri ai Reţelei pentru prevenire. Membrii subgrupurilor care nu sunt şi membri ai Reţelei pentru prevenire sunt selectaţi printr-o cerere publică de candidaturi, în conformitate cu articolul 5 din prezenta decizie şi cu Decizia C(2016) 3301.
Art. 9: Experţi invitaţi
DG HOME poate invita experţi, inclusiv din ţări terţe, cu expertiză specifică şi relevantă cu privire la un subiect de pe ordinea de zi, să participe ad-hoc la lucrările Reţelei pentru prevenire sau ale subgrupurilor acesteia. O astfel de expertiză poate viza profesionişti din domeniul sănătăţii publice şi al sănătăţii mintale implicaţi în protecţia copilului.
Art. 10: Observatori
(1)Persoanelor fizice, organizaţiilor şi entităţilor publice, altele decât autorităţile competente ale statelor membre, inclusiv din ţări terţe, li se poate acorda, prin invitaţie directă, statutul de observator, în conformitate cu Decizia C(2016) 3301.
(2)Organizaţiile şi entităţile publice care au primit statutul de observator îşi desemnează reprezentanţii.
(3)Preşedintele le poate permite observatorilor şi reprezentanţilor observatorilor să participe la discuţiile Reţelei pentru prevenire şi ale subgrupurilor acesteia şi să furnizeze expertiză. Observatorii şi reprezentanţii observatorilor nu au însă drept de vot şi nu participă la formularea de recomandări, rapoarte sau avize ale Reţelei pentru prevenire şi ale subgrupurilor acesteia.
Art. 11: Regulamentul de procedură
La propunerea şi cu acordul DG HOME, Reţeaua pentru prevenire îşi adoptă regulamentul de procedură cu majoritatea simplă a membrilor săi, pe baza modelului standard pentru regulamentul de procedură destinat grupurilor de experţi, în conformitate cu articolul 17 din Decizia C(2016) 3301. Subgrupurile respectă regulamentul de procedură al Reţelei pentru prevenire.
Art. 12: Secretul profesional şi gestionarea informaţiilor clasificate
Membrii Reţelei pentru prevenire şi ai subgrupurilor acesteia şi reprezentanţii lor, precum şi experţii şi observatorii invitaţi au obligaţia de a respecta secretul profesional, care, în temeiul tratatelor şi al normelor de aplicare a acestora, se aplică tuturor membrilor instituţiilor şi personalului acestora, precum şi normele de securitate ale Comisiei privind protecţia informaţiilor clasificate ale Uniunii, prevăzute în Deciziile (UE, Euratom) 2015/443 (9) şi (UE, Euratom) 2015/444 (10) ale Comisiei. În cazul nerespectării obligaţiilor respective, Comisia poate lua toate măsurile adecvate.
(9)Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/443/oj).
(10)Decizia (UE, Euratom) 2015/444 a Comisiei din 13 martie 2015 privind normele de securitate pentru protecţia informaţiilor UE clasificate (JO L 72, 17.3.2015, p. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2015/444/oj).
Art. 13: Transparenţă
(1)Reţeaua pentru prevenire şi subgrupurile acesteia trebuie înregistrate în Registrul grupurilor de experţi ai Comisiei şi al altor entităţi similare ("Registrul grupurilor de experţi").
(2)În ceea ce priveşte componenţa Reţelei pentru prevenire şi a subgrupurilor acesteia, în Registrul grupurilor de experţi se publică următoarele date:
a)denumirea autorităţilor competente ale statelor membre;
b)numele persoanelor numite cu titlu personal;
c)denumirea organizaţiilor membre; interesul reprezentat se divulgă prin publicarea sa în registrul de transparenţă al grupurilor de experţi;
d)denumirea entităţilor publice, altele decât autorităţile competente ale statelor membre, inclusiv a autorităţilor din ţări terţe, a organelor, oficiilor sau agenţiilor Uniunii şi a organizaţiilor internaţionale;
e)numele observatorilor.
(3)Toate documentele relevante, inclusiv ordinile de zi, procesele-verbale şi contribuţiile participanţilor, se publică fie în Registrul grupurilor de experţi, fie prin includerea în registru a unui link către un site web specializat care conţine informaţiile respective. Accesul la site-urile web specializate nu este condiţionat de înregistrarea ca utilizator sau de alte restricţii. În special, ordinea de zi şi alte documente de referinţă relevante se publică în timp util înainte de reuniune, iar procesele-verbale se publică fără întârziere după reuniune. Sunt posibile excepţii de la publicare numai dacă se consideră că divulgarea unui document ar putea submina protecţia unui interes public sau privat, astfel cum este definit la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului (11).
(11)Regulamentul (CE) nr. 1049/2001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2001 privind accesul public la documentele Parlamentului European, ale Consiliului şi ale Comisiei (JO L 145, 31.5.2001, p. 43, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2001/1049/oj).
Art. 14: Indemnizaţia specială
(1)Participanţii la activităţile Reţelei pentru prevenire şi ale subgrupurilor acesteia nu sunt remuneraţi, în principiu, pentru serviciile oferite, fără a aduce atingere alineatelor (2) şi (3).
(2)Membrii Reţelei pentru prevenire şi ai subgrupurilor acesteia care sunt persoane numite cu titlu personal au dreptul la o indemnizaţie specială care compensează activitatea lor pregătitoare şi participarea la activităţile menţionate la articolul 2 alineatul (3) literele (b)-(i), organizate de Comisie, şi îndeplinirea funcţiei de raportor cu privire la o anumită chestiune.
(3)Indemnizaţia specială are o valoare de până la 450 EUR pentru fiecare zi lucrătoare întreagă petrecută pentru a oferi asistenţă Comisiei. Plata acesteia se efectuează în conformitate cu articolul 21 din Decizia C(2016) 3301 şi în limita creditelor disponibile alocate departamentelor relevante ale Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.
Art. 15: Cheltuieli aferente reuniunilor
(1)Comisia rambursează cheltuielile de deplasare, de cazare şi, după caz, cheltuielile de şedere suportate de participanţii la activităţile Reţelei pentru prevenire şi ale subgrupurilor acesteia.
(2)Toate rambursările se efectuează în conformitate cu dispoziţiile în vigoare ale Comisiei şi se plătesc în limita creditelor disponibile alocate departamentelor relevante ale Comisiei în cadrul procedurii anuale de alocare a resurselor.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 29 iulie 2025.
Pentru Comisie Magnus BRUNNER Membru al Comisiei |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 septembrie 2025