Capitolul 1 - Aspecte de mediu, schimbări climatice, oceane şi reducerea riscului de dezastre - Decizia 1764/05-oct-2021 privind asocierea ţărilor şi teritoriilor de peste mări la Uniunea Europeană, inclusiv relaţiile dintre Uniunea Europeană, pe de o parte, şi Groenlanda şi Regatul Danemarcei, pe de altă parte (Decizia privind asocierea peste mări, inclusiv Groenlanda)

Acte UE

Jurnalul Oficial 355L

În vigoare
Versiune de la: 7 Octombrie 2021
CAPITOLUL 1:Aspecte de mediu, schimbări climatice, oceane şi reducerea riscului de dezastre
Art. 15: Principii generale
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul naturii, al mediului, al schimbărilor climatice şi al reducerii riscurilor de dezastre poate viza:
(a)sprijinul acordat pentru eforturile TTPM de a defini şi de a pune în aplicare politici, strategii, planuri de acţiune şi măsuri;
(b)sprijinul acordat pentru eforturile TTPM de a se integra în reţele şi iniţiative regionale, ale Uniunii şi globale;
(c)promovarea utilizării durabile şi eficiente a resurselor şi încurajarea decuplării creşterii economice de degradarea mediului; şi
(d)sprijinul acordat pentru eforturile TTPM de a acţiona drept nuclee regionale şi centre de excelenţă regionale.
Art. 16: Gestionarea durabilă şi conservarea biodiversităţii şi a serviciilor ecosistemice
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul gestionării durabile, al conservării biodiversităţii şi al serviciilor ecosistemice poate viza:
(a)promovarea stabilirii unor zone marine şi terestre protejate şi a gestionării eficace a acestora, precum şi îmbunătăţirea gestionării zonelor protejate existente;
(b)încurajarea gestionării durabile a resurselor marine şi terestre, care contribuie la protejarea speciilor, a habitatelor şi a funcţiilor ecosistemice aflate în afara zonelor protejate, în special a speciilor ameninţate, vulnerabile şi rare;
(c)consolidarea conservării şi a utilizării durabile a biodiversităţii şi a ecosistemelor marine şi terestre prin:
(i)abordarea provocării mai ample la adresa ecosistemelor pe care o reprezintă schimbările climatice prin menţinerea unor ecosisteme sănătoase şi reziliente şi prin încurajarea unor abordări bazate pe infrastructuri verzi şi albastre şi pe ecosisteme în vederea atenuării şi a adaptării la schimbările climatice, care generează, adesea, beneficii multiple;
(ii)consolidarea capacităţilor la nivel local, regional sau internaţional, prin promovarea schimbului de informaţii, de cunoştinţe, inclusiv de ordin indigen, tradiţional şi local, precum şi de bune practici în rândul tuturor părţilor interesate, inclusiv în rândul autorităţilor publice, al proprietarilor de terenuri, în sectorul privat, în rândul cercetătorilor şi al societăţii civile;
(iii)consolidarea programelor existente de conservare a naturii şi intensificarea eforturilor depuse în legătură cu aceste programe, în interiorul şi în afara zonelor de conservare;
(iv)amplificarea bazei de cunoştinţe şi completarea lacunelor în materie de cunoştinţe, inclusiv prin cuantificarea valorii funcţiilor şi a serviciilor ecosistemice şi dezvoltarea unor programe de monitorizare pe termen lung a dezvoltării speciilor şi ecosistemelor;
(d)încurajarea şi facilitarea cooperării regionale pentru a aborda aspecte precum speciile alogene invazive sau impactul schimbărilor climatice şi conservarea durabilă a oceanelor;
(e)dezvoltarea de mecanisme pentru mobilizarea resurselor, inclusiv prin remunerarea serviciilor ecosistemice.
Art. 17: Gestionarea durabilă a pădurilor
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul gestionării durabile a pădurilor poate viza promovarea conservării şi a gestionării durabile a pădurilor, inclusiv rolul acestora în ceea ce priveşte protejarea mediului împotriva eroziunii, controlul deşertificării, împădurirea şi gestionarea exporturilor de lemn.
Art. 18: Gestionarea integrată a zonelor de coastă
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul gestionării integrate a zonelor de coastă poate viza:
(a)sprijinirea eforturilor depuse de TTPM în direcţia unei gestionări durabile eficace a zonelor marine şi de coastă în ceea ce priveşte definirea abordărilor strategice şi integrate pentru planificarea şi gestionarea acestor zone marine şi de coastă, inclusiv sprijinul pentru programe de monitorizare pe termen lung;
(b)concilierea activităţilor economice şi sociale, cum ar fi pescuitul şi acvacultura, turismul, transporturile maritime şi agricultura, pe de o parte, cu potenţialul zonelor marine şi de coastă, pe de altă parte, în ceea ce priveşte energia regenerabilă, resursele de apă, şi materiile prime, luându-se totodată în considerare impactul schimbărilor climatice şi al activităţilor umane.
Art. 19: Oceanele
(1)În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul guvernanţei internaţionale a oceanelor poate viza:
a)consolidarea dialogului referitor la chestiuni de interes comun în acest domeniu;
b)promovarea cunoştinţelor despre mediul marin şi biotehnologie, energia oceanelor, supravegherea maritimă, gestionarea zonelor de coastă şi gestionarea bazată pe ecosisteme, inclusiv prin monitorizarea ecosistemelor marine;
c)promovarea abordărilor integrate la nivel regional şi internaţional;
d)promovarea activă a bunei guvernanţe, a bunelor practici şi a gestionării responsabile a pescuitului în domeniul conservării şi gestionării durabile a stocurilor de peşte, inclusiv a stocurilor de peşte de interes comun şi a celor gestionate de organizaţiile regionale de gestionare a pescuitului;
e)dezvoltarea locală a industriilor de prelucrare responsabilă a produselor pescăreşti;
f)dialogul şi cooperarea privind conservarea stocurilor de peşte, inclusiv prin măsuri de combatere a pescuitului ilegal, nedeclarat şi nereglementat, precum şi prin cooperarea eficace cu organizaţiile regionale de gestionare a pescuitului şi cooperarea în cadrul acestora, inclusiv sisteme de control şi de inspecţie, stimulente şi obligaţii pentru o gestionare mai eficace pe termen lung a pescuitului şi a zonelor de coastă.
(2)În contextul asocierii, asigurând, totodată, coerenţa şi complementaritatea cu acordurile de parteneriat în vigoare în domeniul pescuitului, cooperarea menţionată la alineatul (1) literele (d) şi (f) se bazează pe următoarele principii:
a)angajamentul în direcţia unei gestionări responsabile a pescuitului şi a unor practici de pescuit responsabile;
b)renunţarea la măsurile sau activităţile care sunt incompatibile cu principiile exploatării durabile a resurselor piscicole şi ale dezvoltării locale durabile;
c)ţinând seama de acordurile de parteneriat bilaterale existente sau de eventuale acorduri bilaterale viitoare în domeniul pescuitului între Uniune şi TTPM, Uniunea şi TTPM urmăresc să se consulte reciproc, în mod regulat, cu privire la conservarea şi gestionarea resurselor marine vii şi să facă schimb de informaţii privind situaţia curentă a resurselor în cadrul instanţelor de dialog relevante prevăzute la articolul 14.
Art. 20: Gestionarea durabilă a apei
(1)În cadrul asocierii, Uniunea şi TTPM pot coopera în domeniul gestionării durabile a apei prin politica în domeniul apei şi prin consolidarea instituţiilor, protecţia resurselor de apă, alimentarea cu apă în zonele rurale şi urbane în scopuri domestice, industriale sau agricole, stocarea, distribuţia şi gestionarea resurselor hidrologice, reducerea pierderilor de apă şi folosirea eficientă a apei, precum şi gestionarea apelor uzate.
(2)În ceea ce priveşte sectorul alimentării cu apă şi al salubrizării, se acordă o atenţie deosebită accesului la alimentarea cu apă potabilă curată şi la preţuri accesibile şi la servicii de salubrizare în zonele insuficient deservite, precum şi în zonele deosebit de expuse la dezastre naturale, ceea ce contribuie în mod direct la dezvoltarea resurselor umane prin îmbunătăţirea stării de sănătate şi prin creşterea productivităţii.
(3)Cooperarea în domeniile menţionate la alineatul (1) se bazează pe principiul conform căruia nevoia continuă de a extinde furnizarea serviciilor de bază în materie de apă şi de salubrizare atât pentru populaţiile din mediul urban, cât şi pentru cele din mediul rural trebuie abordată prin găsirea unor soluţii durabile din punct de vedere ecologic. Dezvoltarea gestionării active şi care ţine seama de schimbările climatice a resurselor de apă este considerată o prioritate.
Art. 21: Gestionarea deşeurilor
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul gestionării deşeurilor poate viza promovarea utilizării bunelor practici de mediu în toate acţiunile referitoare la gestionarea deşeurilor. Cooperarea respectivă se poate referi şi la reducerea deşeurilor, inclusiv a deşeurilor de plastic din oceane, la reciclare sau alte procedee de valorificare, de exemplu valorificarea energetică şi eliminarea deşeurilor.
Art. 22: Energia
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul energiei durabile poate viza:
(a)producţia şi distribuţia de energie durabilă şi accesul la aceasta, în special dezvoltarea, promovarea, utilizarea şi stocarea energiei cu emisii scăzute de dioxid de carbon provenite din surse regenerabile;
(b)politicile şi reglementările în materie de energie, în special formularea unor politici şi adoptarea unor reglementări menite să garanteze tarife accesibile şi sustenabile pentru energie;
(c)eficienţa energetică, în special dezvoltarea şi introducerea unor standarde de eficienţă energetică şi punerea în aplicare a unor măsuri de eficienţă energetică în diferite sectoare de exemplu cel industrial, comercial, public şi în gospodării, precum şi desfăşurarea de activităţi educaţionale şi de informare conexe;
(d)transportul, în special dezvoltarea, promovarea şi utilizarea unor mijloace de transport public şi privat mai ecologice, cum ar fi vehiculele hibride, electrice sau pe bază de hidrogen, co-voiajarea şi sistemele care facilitează utilizarea bicicletelor;
(e)planificarea urbană şi construcţiile, în special promovarea şi introducerea unor standarde ridicate în materie de calitate a mediului şi a unei performanţe energetice de nivel înalt în planificarea urbană şi în construcţii; şi
(f)turismul, în special promovarea infrastructurilor turistice ecologice şi autonome din punct de vedere energetic (bazate pe energii regenerabile).
Art. 23: Materii prime
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul materiilor prime, inclusiv al pământurilor rare, poate viza promovarea unui sector al materiilor prime durabil în ceea ce priveşte toate operaţiunile legate de minerit şi urmăreşte:
(a)sprijinirea utilizării eficiente şi optime a resurselor;
(b)promovarea consumului responsabil şi a reciclării;
(c)dezvoltarea şi consolidarea protecţiei mediului la nivel local şi regional;
(d)sprijinirea manipulării şi a exploatării ecologice;
(e)consolidarea capacităţilor, formarea, inovarea, cercetarea şi măsurile comerciale pentru exploatarea şi extracţia materiilor prime la nivel local, regional şi naţional, în conformitate cu standardele internaţionale în domeniul muncii;
(f)sprijinirea gestionării durabile a impacturilor socioeconomice ale exploatării şi extracţiei materiilor prime;
(g)luarea în considerare a punctelor de vedere ale părţilor interesate implicate în activităţile legate de materiile prime.
Art. 24: Schimbările climatice
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul schimbărilor climatice urmăreşte sprijinirea iniţiativelor TTPM referitoare la atenuarea schimbărilor climatice şi la adaptarea la efectele negative ale acestora şi poate viza:
(a)strângerea unor elemente de probă; identificarea riscurilor principale şi identificarea acţiunilor, a planurilor sau a măsurilor teritoriale, regionale şi/sau internaţionale destinate adaptării la schimbările climatice sau atenuării efectelor negative ale acestora;
(b)contribuţia la eforturile ţărilor partenere de a-şi îndeplini angajamentele asumate în domeniul schimbărilor climatice, în conformitate cu Acordul de la Paris;
(c)integrarea adaptării la schimbările climatice şi a atenuării efectelor acestora în politicile şi strategiile publice;
(d)elaborarea şi identificarea datelor şi a indicatorilor statistici, instrumente esenţiale pentru elaborarea şi punerea în aplicare a politicilor; şi
(e)promovarea participării TTPM la dialogul regional şi internaţional pentru a încuraja cooperarea, precum şi schimburile de cunoştinţe şi de experienţă.
Art. 25: Reducerea riscului de dezastre
În cadrul asocierii, cooperarea în domeniul reducerii riscurilor de dezastre poate viza:
(a)dezvoltarea sau perfecţionarea sistemelor, inclusiv a infrastructurilor, pentru prevenirea dezastrelor şi pregătirea în caz de dezastre, inclusiv a sistemelor de predicţie şi de alertă timpurie, în vederea reducerii consecinţelor dezastrelor;
(b)dobândirea de cunoştinţe detaliate privind expunerea la dezastre şi dezvoltarea capacităţilor actuale de reacţie în TTPM şi în regiunile în care acestea sunt situate;
(c)consolidarea la nivel local, naţional şi regional a măsurilor existente de prevenire a dezastrelor şi de pregătire în caz de dezastre;
(d)îmbunătăţirea capacităţilor de reacţie ale actorilor vizaţi, pentru a îmbunătăţi coordonarea, eficacitatea şi eficienţa acestora;
(e)îmbunătăţirea acţiunilor de sensibilizare a populaţiei şi a accesului acesteia la informaţii referitoare la expunerea la riscuri, prevenirea, pregătirea şi reacţia în caz de dezastre, acordându-se atenţia cuvenită nevoilor specifice ale persoanelor cu handicap;
(f)consolidarea colaborării între actorii-cheie implicaţi în protecţia civilă;
(g)promovarea iniţiativelor internaţionale de reducere a riscurilor de dezastre, cum ar fi Cadrul de la Sendai pentru reducerea riscurilor de dezastre în perioada 2015-2030; şi
(h)promovarea participării TTPM în instanţele regionale, europene şi internaţionale, pentru a permite un schimb mai regulat de informaţii şi cooperarea mai strânsă între diferiţii parteneri în caz de dezastre.