Capitolul i - Dispoziţii generale - Ordinul 4629/2021 438/4629 privind asigurarea asistenţei medicale a preşcolarilor, elevilor din unităţile de învăţământ preuniversitar şi studenţilor din instituţiile de învăţământ superior pentru menţinerea stării de sănătate a colectivităţilor şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos

M.Of. 826 bis

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 30 August 2021
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1
(1)Statul garantează drepturile preşcolarilor, elevilor şi studenţilor la sănătate, educaţie, mediu sănătos, protecţia şi îngrijirile necesare în vederea dezvoltării optime şi atingerii celei mai bune stări de sănătate, respectând drepturile şi obligaţiile părinţilor sau ale reprezentanţilor legali cărora acesta le-a fost încredinţat.
(2)Statul asigură în unităţile de învăţământ tuturor preşcolarilor, elevilor şi studenţilor accesul la asistenţă medicală primară gratuită, cu accent pe acţiunile medicale preventive.
Art. 2
(1)Asistenţa medicală şi asistenţa medicală stomatologică destinată preşcolarilor, elevilor şi studenţilor se asigură în cabinetele medicale şi în cabinetele medicale stomatologice din unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior.
(2)În unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior autorizate/acreditate, asistenţa medicală prevăzută la alin. (1) este asigurată de medici de medicină generală/medicină de familie, medici stomatologi şi asistenţi medicali, care îşi exercită profesia în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3)În mediul rural, acolo unde nu există cabinete medicale şi cabinete medicale stomatologice în unităţile de învăţământ preuniversitar, asistenţa medicală prevăzută la alin. (1) se realizează prin medicii de medicină de familie/generală şi medicii stomatologi din localităţile respective sau din localităţi apropiate, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008 privind transferul ansamblului de atribuţii şi competenţe exercitate de Ministerul Sănătăţii către autorităţile administraţiei publice locale, aprobată prin Legea nr. 174/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior particulare autorizate/acreditate respectă prevederile prezentului ordin şi asigură inclusiv încadrarea personalului medical şi dotarea cabinetelor medicale, conform baremelor prevăzute în prezentul ordin.
(5)În vederea protecţiei datelor cu caracter personal, cabinetele medicale şi stomatologice din unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior vor fi prevăzute cu echipament IT, mobilier şi spaţiu de arhivă a documentelor, dotate cu elemente de securitate.
Art. 3
Evaluarea stării de sănătate, realizată prin serviciile de asistenţă medicală şi stomatologică şcolară, are următoarele componente:
a)servicii de asigurare a unui mediu sănătos prin identificarea şi managementul riscurilor pentru sănătatea colectivităţii, asigurarea circuitelor funcţionale (spaţiu şi instrumente), verificarea respectării reglementărilor de sănătate publică;
b)servicii profilactice de menţinere a stării de sănătate individuale şi colective:
(i)efectuarea triajului epidemiologic zilnic în unităţile de învăţământ preşcolar, înainte de intrarea în colectivitate;
(ii)efectuarea triajului epidemiologic în unităţile de învăţământ preuniversitar, după vacanţele şcolare şi ori de câte ori este nevoie;
(iii)efectuarea imunizărilor în situaţii epidemiologice speciale, stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii, cu respectarea legii drepturilor pacienţilor;
(iv)iniţierea măsurilor de control şi combatere a bolilor transmisibile, după caz;
c)servicii de supraveghere şi evaluare a stării de sănătate, inclusiv sănătate orală, depistarea precoce a afecţiunilor aparatului dento-maxilar, depistarea precoce a afecţiunilor cronice sau cronicizabile, monitorizarea pacienţilor cu afecţiuni cronice, eliberarea documentelor medicale necesare;
d)acţiuni medicale curative gratuite: servicii medicale de asigurare a stării de sănătate, inclusiv a sănătăţii orale, acordarea de consultaţii medicale şi stomatologice, eliberarea de bilete de trimitere către medici de alte specialităţi, eliberarea de reţete gratuite şi acordarea de prim ajutor în caz de urgenţă;
e)activităţi de educaţie pentru sănătate, inclusiv sănătatea reproductivă, sănătatea orală, şi de promovare a unui stil de viaţă sănătos;
f)consilierea în vederea aplicării precoce a tratamentelor curative şi de recuperare medicală.
Art. 4
(1)Categoriile de personal implicate în asigurarea asistenţei medicale a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor sunt următoarele:
a)personalul medical din unitatea de învăţământ preuniversitar sau instituţia de învăţământ superior;
b)asistentul social responsabil de unitatea de învăţământ;
c)personalul cu atribuţii specifice din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi al municipiului Bucureşti;
d)personalul din administraţia publică locală cu competenţe partajate în învăţământul preuniversitar şi universitar, de stat;
e)directorul unităţii de învăţământ preuniversitar/conducerea instituţiei de învăţământ superior;
f)personalul didactic, personalul didactic auxiliar şi nedidactic din unitatea de învăţământ;
g)personalul din inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
(2)Pentru asigurarea în condiţii optime a activităţii de medicină şcolară, autorităţile administraţiei publice locale numesc medici coordonatori, din rândul medicilor încadraţi în cabinetele medicale şi stomatologice din unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior.
a)Medicul coordonator va fi desemnat de către autorităţile administraţiei publice locale în baza următoarelor criterii:
- gradul profesional; se va desemna medicul cu cel mai mare grad profesional din cadrul medicilor încadraţi în cabinetele medicale şcolare din aria administrativ-teritorială;
- titlul didactic, după caz;
- competenţe, instruiri şi specializări în asistenţa medicală şcolară/asistenţa medicală stomatologică şcolară.
b)La propunerea medicilor coordonatori vor fi desemnaţi asistenţi medicali coordonatori pentru fiecare tip de cabinet.
(3)Coordonarea activităţii medicale şi stomatologice din unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior se va realiza după cum urmează:
a)Se vor numi medici coordonatori diferiţi pentru:
- cabinetele medicale şcolare;
- cabinetele medicale studenţeşti,
- cabinetele de stomatologie şcolară;
- cabinetele de stomatologie studenţeşti.
b)Medicii coordonatori, în funcţie de specialitate, coordonează medicii şi asistenţii medicali din cabinetele medicale respective, colaborând în vederea realizării obiectivelor şi indicatorilor, conform atribuţiilor prevăzute în prezentul ordin.
c)Medicul coordonator şcolar/universitar pentru asistenţa de medicină generală asigură coordonarea activităţii de asistenţă medicală din cabinetele şcolare/universitare de medicină generală, medicul coordonator şcolar/universitar pentru asistenţa stomatologică asigură coordonarea activităţii de asistenţă medicală şcolară/universitară stomatologică, iar asistentul medical şcolar/universitar coordonator de medicină generală/stomatologie colaborează şi sprijină medicul coordonator, în desfăşurarea activităţii acestuia.
d)Personalul medical care exercită funcţiile de medic coordonator/asistent medical coordonator, pe perioada cât exercită această funcţie, beneficiază de majorarea salariului de bază conform legii.
(4)Atribuţiile categoriilor de personal medical implicat în asigurarea asistenţei medicale a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, menţionate la alin. (1) lit. a), sunt prevăzute, pe categorii, în anexele nr. 1-6 şi 8.
(5)Atribuţiile categoriilor de personal medical menţionate la alin. (2) sunt prevăzute în anexa nr. 7.
(6)Personalul prevăzut la alin. (1) şi (2) are obligaţia profesională şi deontologică de păstrare a confidenţialităţii activităţilor prestate şi a secretului de serviciu.
Art. 5
Baremul de dotare a cabinetelor medicale şi de medicină dentară din unităţile de învăţământ de stat şi particulare autorizate/acreditate este prevăzut în anexele nr. 9-12.