Nou Secţiunea 2 - Drepturile şi obligaţiile autorităţii competente - Norma din 2025 de aplicare a dispoziţiilor privind supravegherea, verificarea şi controlul respectării prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 privind instituirea unui cadru pentru securitatea cibernetică a reţelelor şi sistemelor informatice din spaţiul cibernetic naţional civil
M.Of. 1149
În vigoare Versiune de la: 11 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 2:Drepturile şi obligaţiile autorităţii competente
Art. 5
(1)În exercitarea activităţilor de supraveghere DNSC, prin personalul desemnat, poate:
a)solicita informaţii necesare conform dispoziţiilor art. 46 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
b)solicita acces la date, la documente şi la orice informaţii necesare conform dispoziţiilor art. 46 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
c)solicita date, documente şi orice informaţii conform dispoziţiilor art. 46 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
d)efectua scanări de securitate cibernetică neintruzive şi proactive conform dispoziţiilor art. 46 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
e)dispune efectuarea de audituri de securitate cibernetică ad-hoc, realizate de un auditor de securitate cibernetică, conform dispoziţiilor art. 57 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
f)solicita documente, clarificări, informaţii, situaţii centralizatoare, puncte de vedere în orice format, pe orice suport, în original sau copii certificate pentru conformitate cu originalul;
g)solicita declanşarea imediată a demersurilor de remediere a deficienţelor sau care impun adoptarea de măsuri urgente;
h)monitoriza modalitatea de implementare a planului de măsuri prevăzut pentru remedierea tuturor deficienţelor constatate şi respectarea termenelor asumate de către entităţi.
(2)În exercitarea activităţilor de control, suplimentar dispoziţiilor alin. (1), personalul desemnat din cadrul DNSC poate:
a)solicita acces la toate spaţiile în care entitatea supusă controlului îşi desfăşoară activitatea profesională;
b)solicita accesul la date, documente, componente hardware şi software, precum şi la informaţii de la personalul entităţii supuse controlului, conform dispoziţiilor art. 46 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024.
Art. 6
(1)În exercitarea activităţilor de supraveghere DNSC, prin personalul desemnat, are următoarele obligaţii:
a)în aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a)-c), să precizeze informaţiile prevăzute de dispoziţiile art. 47 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
b)să protejeze interesele de securitate şi comerciale ale entităţilor, precum şi confidenţialitatea informaţiilor furnizate de către acestea, conform dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
c)să comunice nota de constatare către entitate atunci când sunt reţinute fapte care ar putea constitui contravenţii, conform dispoziţiilor art. 47 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
d)să solicite, să analizeze şi să consemneze punctul de vedere al entităţii în nota de constatare, inclusiv eventualele obiecţii ale acesteia în situaţia prevăzută la art. 47 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
e)să consemneze în nota de constatare observaţiile şi constatările conform dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024;
f)să argumenteze toate neconformităţile constatate şi recomandările de măsuri de conformare sau, după caz, propunerile de sancţionare formulate în cuprinsul notei de constatare, precizând totodată şi dispoziţiile legale încălcate.
(2)În exercitarea activităţilor de control DNSC, prin personalul desemnat, suplimentar dispoziţiilor alin. (1), are următoarele obligaţii:
a)să îşi decline calitatea, prin prezentarea delegaţiei de control/ordinului de deplasare, precum şi a legitimaţiei de control a coordonatorului echipei de control, anterior începerii activităţilor de control;
b)să solicite registrul unic de control şi să înscrie, anterior începerii activităţii de control, următoarele elemente: numele şi prenumele persoanelor împuternicite de a efectua controlul, instituţia de care aparţin, numărul legitimaţiei de control a coordonatorului echipei de control, numărul şi data delegaţiei/ordinului de deplasare, obiectivele controlului, perioada controlului, perioada controlată, precum şi temeiul legal în baza căruia se efectuează controlul, conform dispoziţiilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;
c)să înscrie în registrul unic de control, ulterior finalizării controlului, datele menţionate de prevederile art. 4 din Legea nr. 252/2003;
d)să desfăşoare activitatea de control în situaţia neprezentării registrului unic de control şi să consemneze în cuprinsul notei de constatare cauzele neprezentării registrului unic de control, conform dispoziţiilor art. 3 alin. (1), (4) şi (5) din Legea nr. 252/2003.
(3)Modelul legitimaţiei de control este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme de aplicare.
Art. 7
Activitatea de verificare presupune efectuarea de activităţi de documentare, solicitare de informaţii de date, clarificări sau documente de orice fel, în contextul exercitării sarcinilor de supraveghere sau de control al respectării dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024 şi ale actelor normative subsecvente acesteia.
Art. 8
DNSC îşi exercită atribuţiile de supraveghere şi control prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 155/2024, inclusiv la solicitarea motivată a Centrului Naţional de Coordonare a Protecţiei Infrastructurilor Critice, denumit în continuare CNCPIC, precum şi a autorităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 294/2024 privind rezilienţa entităţilor critice, precum şi pentru modificarea unor acte normative, pentru entităţile identificate critice conform dispoziţiilor acesteia.