Capitolul viii - Cerinţe deontologice privind activitatea personalului didactic de predare - Metodologie din 2012 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar
M.Of. 174
În vigoare Versiune de la: 29 Septembrie 2021
CAPITOLUL VIII:Cerinţe deontologice privind activitatea personalului didactic de predare
Art. 30
Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.
Art. 31
(1)În relaţiile cu clasa/grupa de elevi, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a)să aibă o ţinută morală demnă, concordantă cu valorile educaţionale transmise elevilor;
b)să aibă un comportament responsabil, concretizat prin respect şi consideraţie faţă de elevi;
c)să aibă echipament sportiv adecvat şi decent, impecabil sub aspect igienic;
d)să aibă aspect fizic îngrijit;
e)să aibă o stare psihică caracterizată de bună dispoziţie şi optimism, stimulativă pentru activitatea elevilor;
f)să manifeste disponibilitate totală pentru susţinerea fiecărui elev, corespunzător caracteristicilor sale, în dobândirea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor.
(2)în conformitate cu prevederile legale în vigoare, personalului didactic de predare îi sunt interzise:
a)afectarea imaginii publice, viaţa intimă, privată şi familială a elevului;
b)aplicarea de pedepse corporale, precum şi agresarea verbală sau fizică a elevilor;
c)condiţionarea prestaţiei didactice la clasă sau a evaluării elevilor de obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi ori de la părinţii acestora;
d)orice altă acţiune care ar putea leza statutul de cadru didactic sau ar dăuna prestigiului unităţii de învăţământ.
(3)Pentru buna desfăşurare a procesului de învăţământ personalul didactic de predare trebuie să realizeze următoarele activităţi:
a)prezentarea la fiecare clasă a sistemului de evaluare, inclusiv cu exemplificări practice, a eşalonării susţinerii probelor de evaluare şi a scalelor de notare, a posibilelor opţiuni în alegerea instrumentelor de evaluare; se vor prezenta şi categoriile de conţinuturi care vor face obiectul notării curente;
b)conştientizarea elevilor asupra necesităţii obţinerii şi prezentării avizului medical şi consecinţele lipsei acestuia;
c)prelucrarea cu elevii fiecărei clase a prevederilor regulamentare privind frecvenţa la lecţii, precizând numărul de absenţe nemotivate care conduc la scăderea notei la purtare, la emiterea preavizului de exmatriculare sau/a exmatriculare;
d)înregistrarea, la fiecare lecţie, a absenţelor în caietul personal şi în catalog;
e)realizarea evaluării în faţa întregului colectiv al clasei, făcând publică nota sau calificativul acordat;
f)acţionarea în conformitate cu prevederile legale, în situaţiile de deteriorare a instalaţiilor, aparatelor, materialelor didactice specifice, a mobilierului şi a instalaţiilor electrice sau sanitare, ca urmare a unui comportament necorespunzător al elevilor.
Art. 32
În relaţiile cu profesorii pentru învăţământ primar sau diriginţii claselor, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a)să exercite activ calitatea de membru al consiliului clasei, exprimându-şi opinia motivată asupra situaţiei şcolare sau disciplinare a elevilor;
b)să informeze prompt profesorii pentru învăţământ primar sau diriginţii claselor asupra comportamentelor atipice ale unor elevi;
c)să participe, după caz, la şedinţele cu părinţii;
d)să informeze sau să solicite sprijinul profesorului pentru învăţământ primar ori al dirigintelui în organizarea unor activităţi sportiv-turistice.
Art. 33
În relaţia cu responsabilul catedrei sau al comisiei metodice, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele sarcini:
a)prezentarea documentelor de planificare şi de proiectare didactică, pentru clasele la care este normat, în termenele stabilite, şefului de catedră;
b)propunerea acţiunilor sau activităţilor specifice care urmează a fi cuprinse în programul de activitate al catedrei;
c)îndeplinirea cu responsabilitate a sarcinilor specifice care îi revin din planul de activitate al catedrei;
d)prezentarea rapoartelor scrise asupra rezultatelor obţinute în plan didactic, educativ şi competiţional, cu clasele la care este normat;
e)informarea curentă a şeful catedrei asupra oricărui eveniment, pozitiv sau negativ, intervenit în activitatea sa;
f)informarea conducerii unităţii de învăţământ, în timp optim, asupra oricărei indisponibilităţi de a fi prezent la lecţii;
g)respectarea dreptului de îndrumare şi control al şefului de catedră.
Art. 34
În relaţia cu colegii de catedră, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a)disponibilitate de colaborare;
b)respect reciproc;
c)solidaritate;
d)onestitate şi corectitudine.
Art. 35
În relaţia cu conducerea unităţii de învăţământ, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a)participarea sistematică şi activă la şedinţele consiliului profesoral;
b)aplicarea hotărârilor consiliului profesoral sau ale consiliului de administraţie;
c)îndeplinirea cu responsabilitate a atribuţiilor primite ca membru în comisiile constituite în unitatea de învăţământ;
d)respectarea dreptului de îndrumare şi control al directorului unităţii de învăţământ.
Art. 36
În relaţiile cu organismele de specialitate constituite la nivel de sector, localitate sau judeţ, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
a)respectarea dreptului de îndrumare şi control al inspectorului şcolar de specialitate şi al profesorilor metodişti numiţi de acesta;
b)participarea activă şi sistematică la acţiunile cercurilor pedagogice teritoriale, angajându-se în susţinerea de lecţii demonstrative, referate şi comunicări ştiinţifice, prezentări de documente de planificare, de proiectare didactică sau de evaluare;
c)participarea activă la şedinţele comisiei pe disciplină sportivă care organizează fazele locale ale competiţiilor sportive şcolare;
d)exprimarea disponibilităţii de a participa la activităţile de evaluare externă organizate de inspectoratele şcolare, atât în calitate de evaluator la disciplina educaţie fizică şi sport sau de asistent la probele susţinute la alte discipline, cât şi în calitate de secretar ori vicepreşedinte al comisiilor de examen sau concurs;
e)studierea ofertelor de perfecţionare profesională ale casei corpului didactic şi participarea la forme de perfecţionare.