Capitolul vi - Amenajarea, dotarea şi întreţinerea bazelor sportive şcolare - Metodologie din 2012 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar

M.Of. 174

În vigoare
Versiune de la: 29 Septembrie 2021
CAPITOLUL VI:Amenajarea, dotarea şi întreţinerea bazelor sportive şcolare
Art. 23
(1)Fiecare unitate de învăţământ are obligaţia să amenajeze, cu sprijinul organelor administraţiei locale, al unor sponsori şi din propriile fonduri, să dezvolte baza sportivă proprie şi să asigure funcţionalitatea necesară acesteia atât pentru activitatea organizată în aer liber, cât şi pentru cea din interior, asigurând astfel condiţiile optime pentru realizarea obiectivelor înscrise în programele şcolare şi activităţile sportive extracurriculare.
(2)Structura bazei sportive amenajate în aer liber se adaptează disponibilităţilor spaţiului existent, inclusiv cel din curţile interioare. în funcţie de aceste condiţii se vor amenaja:
a)pistă pentru alergări, cu 2-3 culoare, pe distanţe de 25-30 m sau 50-60 m;
b)groapă cu nisip pentru sărituri;
c)spaţii marcate pentru săritura în lungime de pe loc;
d)spaţii pentru aruncarea mingii de oină, cu marcaje transversale la 15-20-25-30-40 m, şi, după caz, un spaţiu pentru aruncarea greutăţii, plasat separat, în extremitatea bazei sportive, ferit de circulaţia elevilor;
e)pistă pentru un traseu specific alergării de rezistenţă, cu marcaje vizibile pe: obiecte, pomi, pereţi etc.;
f)două terenuri separate pentru jocurile sportive cu marcaje suprapuse: handbal - fotbal, baschet - volei sau separate, potrivit spaţiilor avute la dispoziţie; acestea vor fi delimitate ori îngrădite, evitând circulaţia elevilor care nu participă la lecţii.
(3)în interior, în lipsa spaţiilor cu destinaţii specifice, adică săli de sport, conducerea unităţii de învăţământ va asigura un alt spaţiu, minimum o sală de clasă, care se va amenaja, dota şi utiliza în exclusivitate pentru lecţiile de educaţie fizică şi sport.
Art. 24
(1)În cazul dotării bazelor sportive şcolare trebuie avute în vedere următoarele:
a)în aer liber, pe lângă instalaţiile sportive specifice fiecărui tip de activitate, precum jocuri sportive sau atletism, se recomandă şi instalarea unor bare de tracţiune, dar şi dotarea cu blocstarturi, cronometra, rulete;
b)în interior, săli de gimnastică sau săli de sport, dotarea se realizează cu aparate, instalaţii, obiecte şi alte mijloace de învăţământ care să permită exersarea frontală, cum ar fi: bastoane de gimnastică, corzi de sărituri, jaloane, cercuri etc.
(2)Principalele instalaţii şi aparate sunt prevăzute în normativele de dotare minimală, aprobate prin reglementările în vigoare.
(3)în situaţia când se organizează două lecţii concomitent, conduse de 2 profesori, în activitatea de dotare trebuie să se aibă în vedere posibilitatea de utilizare simultană a unor aparate şi obiecte.
(4)Pentru predarea jocurilor sportive este necesar ca fiecare cadru didactic să dispună de un număr mare de mingi, de preferinţă una la 2 elevi, în scopul obţinerii unei densităţi motrice optime a lecţiei.
Art. 25
Pentru întreţinerea bazelor sportive şcolare trebuie avute în vedere următoarele:
a)baza sportivă pe care se desfăşoară activitatea trebuie verificată zilnic de fiecare cadru didactic; acesta trebuie să solicite, după caz, personalului de îngrijire şi de întreţinere asigurarea curăţeniei, completarea nisipului din groapa de sărituri, remedierea unor eventuale defecţiuni apărute la nivelul instalaţiilor şi aparatelor din dotare;
b)fiecare cadru didactic are datoria de a folosi şi întreţine, în bună stare, materialele utilizate în comun cu colegii de specialitate;
c)fiecare cadru didactic trebuie să acorde o atenţie sporită modului de utilizare a materialelor sportive de către elevi, în scopul propus si în condiţii de asigurare a integrităţii corporale, evitând producerea de accidente,