Capitolul ix - Activitatea catedrei, respectiv a comisiei metodice - Metodologie din 2012 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar
M.Of. 174
În vigoare Versiune de la: 29 Septembrie 2021
CAPITOLUL IX:Activitatea catedrei, respectiv a comisiei metodice
Art. 37
Catedrele sau comisiile metodice se constituie din minimum 4 membri, care predau aceeaşi disciplină de studiu, în situaţiile în care disciplina educaţie fizică şi sport este predată de mai puţin de 4 cadre didactice, catedra sau comisia metodică se constituie din cadrele didactice care predau discipline înrudite ori predau discipline din alte arii curriculare.
Art. 38
În învăţământul preşcolar şi primar, catedrele ori comisiile metodice se pot constitui pe grupe sau ani de studiu de acelaşi nivel, pe grupe ori clase de niveluri apropiate sau pe întreg ciclul de învăţământ, în funcţie de numărul de cadre didactice.
Art. 39
(1)În unităţile de învăţământ sportiv, cu program integrat sau cu program suplimentar, ca unităţi independente, catedrele ori comisiile metodice se vor constitui astfel:
a)din minimum 3 profesori sau antrenori care predau aceeaşi disciplină sportivă;
b)din minimum 3 profesori sau antrenori care predau discipline înrudite, precum catedra de jocuri sportive ori de sporturi individuale etc.
(2)În cazul în care nu sunt întrunite condiţiile privind minimul de membri care pot constitui o catedră sau comisie metodică, aceasta se constituie din toate cadrele didactice ori antrenorii, indiferent de disciplina sportivă predată.
Art. 40
În unităţile de învăţământ în care funcţionează clase cu program sportiv integrat şi secţii de club sportiv şcolar, cadrele didactice sau antrenorii care predau la aceste clase/secţii se constituie în catedre ori comisii metodice astfel:
a)dacă există minimum 3 profesori ori antrenori care predau aceeaşi disciplină sportivă sau alte discipline sportive, se va constitui o catedră;
b)dacă există cel mult 2 profesori sau antrenori, aceştia vor fi integraţi în catedra ori comisia metodică de educaţie fizică a unităţii de învăţământ în care îşi desfăşoară activitatea.
Art. 41
Atribuţiile catedrei/comisiei metodice sunt următoarele:
a)elaborează propunerile pentru oferta educaţională a unităţii de învăţământ, cuprinzând:
(i)obiectivele şi strategia predării disciplinei, în condiţiile concrete existente în unitatea de învăţământ; se vor face referiri concrete privind disciplinele sportive care vor fi predate cu caracter obligatoriu, prevăzute de programe, opţional sau alternativ;
(ii)formele şi conţinuturile activităţii didactice propuse pentru curriculumul la decizia şcolii;
(iii)după caz, formele şi conţinuturile activităţii didactice propuse pentru curriculumul diferenţiat;
(iv)numărul şi conţinuturile orelor de ansamblu sportiv;
(v)disciplinele sportive şi numărul de ore necesare pentru pregătirea formaţiilor sportive reprezentative, obiectivele de performanţă ale acestora;
(vi)structura şi eşalonarea activităţilor sportiv-turistice pe parcursul anului şcolar;
b)elaborează programele de activităţi semestriale, cu termene şi responsabilităţi, nominalizând componentele prevăzute în oferta educaţională, la care se adaugă:
(i)creşterea eficienţei activităţii didactice prin lecţii deschise, dezbateri tematice etc.;
(ii)perfecţionarea continuă şi periodică a cadrelor didactice prin documentare şi prezentare de referate metodice, interasistenţe şi schimburi de experienţă, organizare şi participare la sesiuni de comunicări, referate ştiinţifice, susţinerea examenelor de definitivat şi grade didactice, participarea la cursuri de perfecţionare;
(iii)optimizarea planificării şi proiectării didactice prin prezentarea şi dezbaterea documentelor de planificare şi proiectare specifice, respectiv: eşalonarea anuală a unităţilor de învăţare, planul calendaristic semestrial, proiectarea unităţii de învăţare şi proiectul didactic;
(iv)prezentarea şi dezbaterea sistemelor de evaluare pe clase, respectiv instrumentele de evaluare, caracterul obligatoriu sau alternativ al acestora, eşalonarea pe semestre şi criteriile de stabilire a scalelor de evaluare;
(v)soluţiile de evaluare pentru elevii aflaţi în situaţii speciale, precum cele morfologice, motrice şi de sănătate;
(vi)acţiunile sportive cu caracter de masă înscrise în calendarul competiţional anual;
(vii)acţiunile sportive oficiale cuprinse în calendarul olimpiadelor naţionale ale sportului şcolar la care au fost înscrise formaţiile sportive reprezentative ale unităţii de învăţământ;
(viii)activităţile turistice şi serbările sportive;
(ix)informarea curentă şi periodică a elevilor şi a celorlalte cadre didactice prin avizierul catedrei;
(x)programarea, după caz, a activităţilor de pregătire specială a elevilor pentru probele de aptitudini solicitate de admiterea în cicluri de învăţământ superioare sau de finalizare a studiilor.
Art. 42
Catedrele sau comisiile metodice sunt conduse de un şef de catedră ori comisie metodică, numit de directorul unităţii de învăţământ, pe baza propunerilor primite din partea catedrei sau comisiei metodice.
Art. 43
Atribuţiile şefului de catedră sau comisie metodică sunt următoarele:
a)stabileşte atribuţiile fiecărui membru al catedrei sau comisiei metodice;
b)evaluează activitatea şi propune consiliului de administraţie calificativul anual pentru fiecare membru al catedrei sau comisiei metodice;
c)efectuează asistenţe la lecţii, cu precădere la cadrele didactice stagiare şi la cele nou-venite în unitatea de învăţământ;
d)stabileşte şi monitorizează implementarea standardelor de calitate specifice disciplinei;
e)elaborează informări asupra activităţii catedrei sau comisiei metodice, semestrial şi la cererea directorului, pe care le prezintă în consiliul profesoral;
f)stabileşte graficul desfăşurării lunare a şedinţelor catedrei sau comisiei metodice şi elaborează tematica acestora;
g)cultivă şi întreţine un climat de activitate favorabil performanţei didactice şi metodice;
h)mediază eventualele situaţii conflictuale;
i)solicită sprijinul directorului unităţii de învăţământ pentru respectarea de către echipa de întocmire a orarului a cerinţelor motivate ale catedrei sau comisiei metodice, respectiv de utilizare judicioasă a spaţiilor de lucru, a materialelor didactice şi a condiţiilor de activitate a elevilor;
j)colaborează cu personalul tehnic şi de îngrijire repartizat pentru întreţinerea bazei sportive;
k)întocmeşte referatele de necesitate şi le înaintează conducerii unităţii de învăţământ.