Capitolul ii - Formele de organizare a activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar - Metodologie din 2012 privind organizarea şi desfăşurarea activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar

M.Of. 174

În vigoare
Versiune de la: 29 Septembrie 2021
CAPITOLUL II:Formele de organizare a activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar
Art. 4
Formele de organizare curriculară a activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar sunt următoarele:
a)în învăţământul preşcolar
(i)activitatea de educaţie fizică şi sport cu grupa;
b)în învăţământul primar şi gimnazial
(i)lecţia de educaţie fizică şi sport;
(ii)lecţia de pregătire sportivă practică, la clasele vocaţionale cu program sportiv;
c)în învăţământul liceal
(i)lecţia de educaţie fizică şi sport;
(ii)lecţia de pregătire sportivă teoretică, la clasele vocaţionale cu program sportiv;
(iii)lecţia de pregătire sportivă practică, la clasele vocaţionale cu program sportiv;
(iv)lecţia de atac şi apărare, la clasele de la profil militar;
d)în învăţământul sportiv suplimentar
(i)lecţia de pregătire sportivă practică sau de antrenament sportiv.
Art. 5
În vederea organizării curriculare a activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar trebuie respectate următoarele cerinţe:
a)predarea acestor forme de organizare a activităţilor de educaţie fizică şi sport se realizează:
(i)în învăţământul preşcolar, de către profesorul pentru învăţământul preşcolar;
(ii)în învăţământul primar, gimnazial şi liceal, de către profesorul de educaţie fizică şi sport;
(iii)în învăţământul cu program sportiv suplimentar, de către profesorul de educaţie fizică şi sport sau de către antrenor;
b)activităţile şi lecţiile de educaţie fizică şi sport menţionate la art. 4, incluse în trunchiul comun, se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu prevederile programelor şcolare elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului;
c)activităţile şi lecţiile de educaţie fizică şi sport menţionate la art. 4, incluse în curriculumul la decizia şcolii, se organizează şi se desfăşoară în conformitate cu programele opţionale ofertate la nivel naţional sau la nivelul unităţii de învăţământ;
d)în cazul opţionalelor de la nivelul unităţii de învăţământ, catedrele metodice de educaţie fizică şi sport sau profesorii de educaţie fizică şi sport au obligaţia de a elabora programele şi de a le supune avizării inspectorului şcolar de educaţie fizică şi sport.
Art. 6
Formele de organizare extracurriculară a activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar sunt următoarele:
a)în învăţământul preşcolar
(i)gimnastica de înviorare, organizată zilnic;
(ii)momentul de înviorare;
(iii)întreceri sportive şi jocuri între grupe, organizate săptămânal;
(iv)activităţi turistice, minimum una pe semestru;
(v)"Kalokagathia", program naţional de stimulare a interesului pentru educaţie fizică şi sport la preşcolari şi la şcolarii mici;
(vi)serbări sportiv-culturale, proprii unităţii de învăţământ sau organizate în cadrul Olimpiadei naţionale a sportului şcolar;
(vii)serbări sportive organizate la finalul fiecărui an şcolar, precum şi cu alte ocazii;
b)în învăţământul primar
(i)gimnastica de înviorare, organizată zilnic;
(ii)momentul de înviorare;
(iii)întreceri sportive între clase, organizate săptămânal;
(iv)activităţi turistice, minimum una pe semestru;
(v)"Kalokagathia", program naţional de stimulare a interesului pentru educaţie fizică şi sport la preşcolari şi şcolarii mici;
(vi)serbări sportiv-culturale, proprii unităţii de învăţământ sau organizate în cadrul Olimpiadei naţionale a sportului şcolar, prin asociaţia sportivă şcolară;
(vii)concursuri sau competiţii proprii unităţii de învăţământ sau organizate în cadrul Olimpiadei naţionale a sportului şcolar, prin asociaţia sportivă şcolară;
(viii)ansamblu sportiv;
(ix)lecţia de pregătire a formaţiilor sportive reprezentative ale unităţii de învăţământ;
(x)cantonamente, semicantonamente şi tabere de pregătire sportivă pentru elevii din învăţământul sportiv integrat, în vederea participării la concursurile sau la competiţiile prevăzute în calendarul competiţional oficial;
(xi)serbări sportive organizate la finalul fiecărui an şcolar, precum şi cu alte ocazii;
c)în învăţământul gimnazial şi liceal
(i)ansamblu sportiv;
(ii)lecţia de pregătire a formaţiilor sportive reprezentative ale unităţii de învăţământ;
(iii)activităţi turistice sau de orientare turistică, minimum una pe semestru;
(iv)concursuri, competiţii ori campionate proprii unităţii de învăţământ sau organizate în cadrul Olimpiadei naţionale a sportului şcolar, prin asociaţia sportivă şcolară;
(v)cantonamente, semicantonamente sau tabere de pregătire sportivă pentru elevii din învăţământul sportiv integrat, în vederea participării la concursurile ori competiţiile prevăzute în calendarul competiţional oficial;
(vi)serbări sportive organizate la finalul fiecărui an şcolar, precum şi cu alte ocazii;
d)în învăţământul sportiv suplimentar
(i)activităţi de selecţie, cel puţin două activităţi pe an şcolar;
(ii)cantonamente, semicantonamente sau tabere de pregătire sportivă pentru elevii din învăţământul cu program sportiv suplimentar, în vederea participării la concursurile ori competiţiile prevăzute în calendarul competiţional oficial;
e)în palate şi cluburi ale elevilor sau ale copiilor
(i)activităţi în cadrul cercurilor sportive;
f)în centrele naţionale de excelenţă organizate pentru disciplinele sportive:
(i)lecţia de pregătire sportivă practică sau de antrenament sportiv;
(ii)activităţi de selecţie;
(iii)cantonamente, semicantonamente sau tabere de pregătire sportivă pentru elevii din centrele naţionale de excelenţă, în vederea participării la concursurile ori competiţiile prevăzute în calendarul competiţional oficial.
Art. 7
În vederea organizării extracurriculare a activităţilor de educaţie fizică şi sport în învăţământul preuniversitar trebuie respectate următoarele cerinţe:
a)activităţile extracurriculare menţionate la art. 6 se vor organiza cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare şi se realizează:
(i)în învăţământul preşcolar, de către profesorul pentru învăţământul preşcolar;
(ii)în învăţământul primar, gimnazial şi liceal, de către profesorul de educaţie fizică şi sport;
(iii)în învăţământul cu program sportiv suplimentar, de către profesorul de educaţie fizică şi sport sau de către antrenor;
b)activităţile de educaţie fizică şi sport, organizate în regim extracurricular, trebuie să aibă un caracter diversificat şi continuu şi să cuprindă majoritatea copiilor sau elevilor din unităţile de învăţământ;
c)conducerile unităţilor de învăţământ au obligaţia de a sprijini catedrele, comisiile metodice de educaţie fizică şi sport sau profesorii de educaţie fizică şi sport, în vederea înfiinţării asociaţiilor sportive şcolare;
d)conducerile unităţilor de învăţământ au obligaţia de a sprijini înfiinţarea "Cercurilor olimpice", structuri ale filialelor judeţene ale Academiei Olimpice Române;
e)catedrele, comisiile metodice de educaţie fizică şi sport sau profesorii de educaţie fizică şi sport, împreună cu factorii responsabili ai asociaţiei sportive şcolare şi, după caz, ai Cercului olimpic, vor elabora, anual şi semestrial, calendarul activităţilor sportive extracurriculare, pe care îl vor supune aprobării conducerii unităţii de învăţământ. Calendarul activităţilor sportive extracurriculare va fi afişat, pentru elevi, la loc vizibil, de regulă la avizierul catedrei sau comisiei metodice de educaţie fizică şi sport;
f)toate cadrele didactice care predau disciplina educaţie fizică şi sport au obligaţia de a sprijini acţiunile de selecţie iniţiate de unităţile de învăţământ cu program sportiv integrat şi de unităţile de învăţământ cu program sportiv suplimentar şi de a recomanda sau semnala acestora elevii cu disponibilităţi de practicare a sportului de performanţă;
g)catedrele, comisiile metodice de educaţie fizică şi sport ori profesorii de educaţie fizică şi sport vor afişa periodic, la loc vizibil, de regulă ia avizierul catedrei sau comisiei metodice de educaţie fizică şi sport, rezultatele obţinute de elevii unităţii de învăţământ în cadrul concursurilor ori competiţiilor la care au participat.