Capitolul iii - Aspecte specifice operaţiunilor petroliere desfăşurate cu privire la perimetre petroliere offshore - Legea 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore şi onshore de adâncime*) - Republicare

M.Of. 713

În vigoare
Versiune de la: 7 Iunie 2024
CAPITOLUL III:Aspecte specifice operaţiunilor petroliere desfăşurate cu privire la perimetre petroliere offshore
Art. 11
(1)Titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere şi execută lucrările prevăzute la art. 1 asupra imobilelor aflate în proprietatea publică sau privată a statului ori a unităţilor administrativ-teritoriale beneficiază de un drept de trecere subteran, de suprafaţă sau aerian, constituit prin prezenta lege, pe toată durata operaţiunilor petroliere prevăzute la art. 1, care implică imobilele menţionate.
(2)Dreptul de trecere instituit prin prezenta lege este autorizat de către Ministerul Energiei în conformitate cu prevederile art. 4 şi ale art. 8 şi constă în:
a)dreptul de acces, inclusiv cu autovehicule, utilaje şi echipamente, dreptul de folosinţă şi dreptul de efectuare a lucrărilor la conductele subterane, submarine, de suprafaţă sau aeriene şi la instalaţiile, cablurile şi echipamentele conexe acestora, cu privire la imobilele necesare coridorului de construcţie, zonei de protecţie şi siguranţă, precum şi cu privire la imobilele necesare accesului la acestea dinspre şi către drumurile publice;
b)dreptul de acces, inclusiv cu autovehicule, utilaje şi echipamente, şi dreptul de folosinţă cu privire la imobilele de la lit. a) în vederea operării, întreţinerii, reparării, modernizării, reabilitării, intervenirii în caz de avarii sau accidente şi retehnologizării conductelor subterane, submarine, de suprafaţă sau aeriene şi a instalaţiilor, cablurilor şi echipamentelor conexe acestora;
c)dreptul de acces, inclusiv cu autovehicule, utilaje şi echipamente, la terenurile şi obiectivele necesare pentru desfăşurarea operaţiunilor petroliere prevăzute la art. 1;
d)dreptul de acces, inclusiv cu autovehicule, utilaje şi echipamente, dreptul de folosinţă a imobilelor şi dreptul de efectuare a lucrărilor aferente drumurilor, inclusiv a celor existente, pentru accesul la obiectivele necesare pentru desfăşurarea operaţiunilor petroliere prevăzute la art. 1.
(3)Dreptul de trecere prevăzut la alin. (2) se instituie prin prezenta lege şi se exercită pe toată durata operaţiunilor petroliere prevăzute la art. 1 în condiţii de natură să aducă o minimă stânjenire exercitării dreptului de proprietate asupra imobilelor de la alin. (1).
(4)În exercitarea dreptului de trecere pentru instalarea, existenţa şi operarea conductelor subterane, submarine, de suprafaţă sau aeriene şi instalaţiilor, cablurilor şi echipamentelor conexe, precum şi pentru realizarea şi exploatarea drumurilor de acces titularii pot:
a)să folosească imobilele în conformitate cu autorizările eliberate conform prezentei legi pentru realizarea lucrărilor, inclusiv pentru lucrările de organizare de şantier, depozitare de materiale, echipamente, utilaje şi instalaţii;
b)să aibă acces la utilităţile publice, în condiţiile legii;
c)să desfiinţeze culturi sau plantaţii ori alte amenajări, în măsura strict necesară; în cazul afectării construcţiilor existente, se vor respecta prevederile Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu privire la expertizare şi cerinţele proiectelor tehnice, iar costurile aferente întocmirii expertizelor şi proiectelor tehnice necesare vor fi suportate integral de către titular în toate cazurile;
d)să extragă materiale şi să capteze apa, în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare.
(5)Dispoziţiile cap. II din Legea nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare, rămân aplicabile titularilor de acorduri petroliere de explorare, dezvoltare şi exploatare, de dezvoltare-exploatare sau de exploatare cu privire la perimetre petroliere offshore în ceea ce priveşte accesul la imobilele care sunt în proprietatea persoanelor fizice sau juridice, altele decât statul sau unităţile administrativ-teritoriale.
Art. 12
(1)Dreptul de trecere prevăzut la art. 11 se exercită de drept, necondiţionat de înscrierea acestuia în cartea funciară, fără a necesita obţinerea unui acord prealabil al proprietarilor sau al altor titulari de drepturi reale sau activităţi desfăşurate în legătură cu imobilele afectate, cu condiţia îndeplinirii prevederilor din autorizarea Ministerului Energiei prevăzută la art. 4 şi 8 şi procedurii de notificare prevăzute la art. 13 şi de despăgubire în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, existenţa oricăror proceduri administrative sau judiciare generate de Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, notate sau nu în cartea funciară, nu invalidează instituirea şi exercitarea valabilă a dreptului de trecere reglementat în prezenta lege.
(3)Existenţa unui litigiu, indiferent de temeiul juridic invocat de reclamant, notat sau nu în cartea funciară, la data notificării transmise de titular conform art. 13 sau apariţia unui litigiu ulterior notificării nu poate duce la suspendarea, invalidarea sau amânarea exercitării valabile a dreptului de trecere reglementat de prezenta lege.
(4)În aplicarea prevederilor alin. (2) şi (3), compensaţiile şi despăgubirile prevăzute la art. 14 se plătesc persoanei desemnate printr-o hotărâre judecătorească definitivă ca fiind îndreptăţită la primirea sumelor respective.
Art. 13
(1)Titularii transmit proprietarilor bunurilor din domeniul public/privat al statului sau unităţilor administrativ-teritoriale, deţinătorilor de drepturi reale, altele decât cel de proprietate asupra imobilelor afectate de exercitarea dreptului de trecere şi în prealabil Ministerului Energiei, cu minimum 30 de zile înainte de data prevăzută pentru începerea exercitării dreptului de trecere prevăzut la art. 11, o notificare privind exercitarea dreptului de trecere, ce trebuie să cuprindă următoarele:
a)enumerarea operaţiunilor ce urmează a fi efectuate de titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere prevăzute la art. 1 asupra imobilelor;
b)enumerarea condiţiilor, restricţiilor şi interdicţiilor care sunt instituite pe parcursul exercitării drepturilor prevăzute la art. 11;
c)perioada calendaristică în interiorul căreia sunt exercitate drepturile prevăzute la art. 11, de către titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere prevăzute la art. 1;
d)faptul că suma compensaţiilor şi despăgubirilor prevăzute la art. 14 este stabilită conform unui raport de evaluare potrivit prezentei legi.
(2)Notificarea se transmite proprietarilor bunurilor din domeniul public/privat al statului sau unităţilor administrativ-teritoriale, deţinătorilor de drepturi reale, altele decât cel de proprietate asupra imobilelor, titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere prevăzute la art. 1 având obligaţia să informeze titularii altor drepturi şi activităţi, în cazul în care sunt diferiţi de proprietari.
(3)Proprietarii imobilelor prevăzute la art. 11 şi/sau deţinătorii altor drepturi reale, precum şi/sau titularii altor drepturi şi activităţi afectaţi de exercitarea dreptului de trecere sunt obligaţi să permită accesul pentru exercitarea dreptului de trecere începând cu prima zi a perioadei prevăzute la alin. (1) lit. c), în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4)Prin excepţie de la prevederile alin. (1)-(3), în caz de avarii, accidente tehnice, calamităţi sau alte evenimente cu caracter excepţional, pentru lucrări şi operaţiuni necesare remedierii avariei sau pentru intervenţii de primă urgenţă, titularii au drept de acces imediat la imobile. În termen de maximum 5 zile de la data la care a fost efectuat accesul, titularii transmit o notificare scrisă proprietarilor bunurilor din domeniul public/privat al statului sau unităţilor administrativ-teritoriale, deţinătorilor de drepturi reale, altele decât cel de proprietate asupra imobilelor şi spre ştiinţă Ministerului Energiei, privind exercitarea dreptului de trecere. Dacă este cazul, titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere prevăzute la art. 1 îi vor informa pe titularii altor drepturi în cazul în care sunt diferiţi de proprietari, precum şi pe titularii altor activităţi afectaţi de exercitarea dreptului de trecere. Informarea respectă procedurile Ministerului Energiei în acest sens şi conţine aceleaşi informaţii ca cele prevăzute la alin. (1) lit. a)-d).
Art. 14
(1)Pentru exercitarea dreptului de trecere asupra imobilelor, prevăzut la art. 11, titularii vor plăti:
a)compensaţii aferente dreptului de trecere în schimbul limitărilor aduse dreptului de folosinţă ca urmare a exercitării dreptului de trecere;
şi, respectiv,
b)despăgubiri acordate pentru toate pagubele cauzate prin exercitarea dreptului de trecere.
(2)Compensaţiile şi despăgubirile prevăzute la alin. (1), aferente exercitării drepturilor prevăzute la art. 11, se stabilesc printr-un raport de evaluare, întocmit în termen de maximum 30 de zile de la data nominalizării, de către un evaluator autorizat în condiţiile legii, selectat şi nominalizat de Ministerul Energiei, costul evaluării fiind suportat de către titularul care desfăşoară operaţiunile petroliere prevăzute la art. 1 şi care a făcut notificarea prevăzută la art. 13 alin. (1) sau la art. 13 alin. (4). Suma compensaţiei prevăzute la alin. (1) se actualizează anual cu indicele inflaţiei, pentru fiecare imobil, începând cu data primei plăţi.
(3)Evaluatorul este selectat şi nominalizat de Ministerul Energiei în termen de maximum 45 de zile lucrătoare de la data notificării de la art. 13 alin. (1) sau de la art. 13 alin. (4) sau de la data primirii înştiinţării din partea părţii afectate de pagubele cauzate prin exercitarea drepturilor prevăzute la art. 11, de către titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere prevăzute la art. 1. În situaţia în care Ministerul Energiei nu comunică titularului identitatea evaluatorului autorizat selectat care a acceptat nominalizarea în termenul prevăzut la acest alineat, titularul selectează şi nominalizează evaluatorul autorizat din lista Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România în termen de maximum 30 de zile de la data împlinirii acestui termen.
(4)Cuantumul sumei aferente compensaţiei pentru exercitarea dreptului de trecere pe proprietatea publică sau privată a statului se face venit la bugetul de stat.
(5)Despăgubirile pentru pagubele cauzate de către titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere prevăzute la art. 1, prin exercitarea drepturilor prevăzute la art. 11, se plătesc până la data de 25 a lunii următoare celei în care titularii care desfăşoară operaţiunile petroliere offshore prevăzute la art. 1 au primit raportul de evaluare prevăzut la alin. (2), în contul bancar al proprietarului imobilului respectiv, al titularului dreptului real asupra imobilului respectiv, altul decât cel de proprietate, sau al titularului altor drepturi şi activităţi derulate pe imobilul respectiv, după caz. În situaţia în care nu există un titular de drept real desemnat, altul decât cel de proprietate, despăgubirile se fac venit la bugetul de stat.
(6)În cazul exercitării dreptului de trecere pe proprietatea publică sau privată a unităţilor administrativ-teritoriale, sumele prevăzute la alin. (1) se fac venit la bugetul local al respectivei unităţi administrativ-teritoriale.
(7)Compensaţiile acordate pentru limitările aduse dreptului de folosinţă asupra imobilului se plătesc anual, cel mai târziu până la data de 31 martie a fiecărui an. Pentru primul an compensaţia se plăteşte proporţional cu perioada din an pentru care se exercită dreptul de trecere, până la data de 25 a lunii următoare celei în care titularul acordului a primit raportul de evaluare.
(8)Compensaţiile şi despăgubirile care se cuvin bugetului de stat sau bugetului local se declară la organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau la organul fiscal local, după caz, până la termenele de plată prevăzute la alin. (5), (7) şi (9). Recuperarea compensaţiilor şi despăgubirilor se realizează conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. Modalitatea de declarare şi de plată se stabileşte prin ordin al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei*), după caz, în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
__________
*) A se vedea Ordinul ministrului lucrărilor publice, dezvoltării şi administraţiei nr. 3.435/2020 privind modalitatea de declarare şi plată a compensaţiilor şi despăgubirilor care se cuvin bugetului local, potrivit prevederilor Legii nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 680 din 30 iulie 2020.
(9)Despăgubirile pentru pagubele cauzate prin exercitarea dreptului de trecere pe proprietatea unităţilor administrativ-teritoriale se plătesc la bugetul local al respectivei unităţi administrativ-teritoriale în termen de 30 de zile de la data stabilirii sumei de plată prin raportul de evaluare.
(10)Pentru neachitarea la scadenţă a compensaţiilor şi despăgubirilor datorate bugetului de stat sau bugetului local prevăzute la alin. (1) se calculează dobânzi şi penalităţi de întârziere sau majorări de întârziere, după caz, potrivit Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(11)Persoanele şi organele administraţiei publice centrale şi locale, precum şi unităţile teritoriale ale acestora, titulare de drepturi reale, altele decât dreptul de proprietate asupra imobilelor, nemulţumite de cuantumul compensaţiilor şi/sau despăgubirilor stabilite, se pot adresa instanţelor judecătoreşti competente.
Art. 15
(1)Cu avizul ANRM, titularii au dreptul să desfăşoare operaţiuni petroliere, cu excepţia operaţiunilor de explorare şi de extracţie a petrolului, şi să execute lucrările, şi pe terenuri şi suprafeţe terestre sau marine situate în afara limitelor perimetrelor petroliere offshore ai căror titulari sunt, chiar dacă pe terenurile şi/sau suprafeţele terestre sau marine respective sunt instituite alte perimetre petroliere, indiferent de localizarea acestora, cu condiţia notificării prealabile a titularului perimetrului petrolier afectat şi cu condiţia ca operaţiunile petroliere din perimetrele petroliere offshore afectate de acestea să nu fie influenţate în mod negativ.
(2)Titularii perimetrului petrolier afectat conform alin. (1) au obligaţia de a permite desfăşurarea operaţiunilor petroliere şi a lucrărilor prevăzute la alin. (1) de către ceilalţi titulari de acorduri petroliere.
(3)Operaţiunile petroliere şi lucrările prevăzute la alin. (1) se desfăşoară conform documentaţiilor avizate de ANRM, inclusiv în situaţia schimbării traseului şi/sau amplasamentului lucrărilor.
Art. 16
(1)Prin derogare de la prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002 privind gospodărirea integrată a zonei costiere, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare, şi ale Legii nr. 597/2001 privind unele măsuri de protecţie şi autorizare a construcţiilor în zona de coastă a Mării Negre, cu modificările şi completările ulterioare, este interzisă amplasarea sau autorizarea construcţiilor permanente sau temporare în zona de protecţie a conductelor.
(2)Lucrările de subtraversare cu conducte, instalaţii electrice, de telecomunicaţii şi celelalte utilităţi aferente acestora, executate între izobata de 2 m şi 150 m de la linia de coastă în direcţia uscatului, se realizează prin foraj orizontal, dirijat şi/sau, după caz, prin tunel în care este pozată conducta, fără a aduce atingere accesului liber pe plajă, siguranţei, protecţiei turiştilor şi modului de utilizare a plajelor Mării Negre în scop turistic, în condiţiile legii.
(3)Prin derogare de la prevederile art. 6 din Legea nr. 597/2001, cu modificările şi completările ulterioare, lucrările pot începe şi/sau se pot realiza pe tot parcursul anului. Se interzice amplasarea pe plajă a utilajelor necesare realizării lucrărilor.
Art. 17
(1)Lucrările prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) şi c) se vor realiza cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 68 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 202/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2003, cu modificările ulterioare, în cazul în care Comitetul Naţional al Zonei Costiere nu emite avizul consultativ privind studiile de impact pentru activităţile cu impact semnificativ aferente lucrărilor/lucrărilor la sonde în termen de 60 de zile de la data depunerii studiului, acesta se consideră avizat favorabil în mod tacit.
Art. 18
Prin derogare de la prevederile cap. I şi ale cap. II din titlul III din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, programul specific de lucru se organizează ţinând cont de următoarele:
a)durata medie normală a timpului de muncă pentru salariaţii care desfăşoară activitate offshore este de 168 de ore/lună, calculată raportat la o perioadă de referinţă de 12 luni; orele lucrate de salariaţii care desfăşoară activitate offshore în afara timpului de muncă stabilit conform acestei litere, calculat la o perioadă de referinţă de 12 luni, vor fi considerate ore suplimentare şi vor fi compensate, în conformitate cu prevederile lit. b); durata maximă a timpului de muncă pentru salariaţii care desfăşoară activitate offshore nu poate depăşi media de 48 de ore/săptămână, inclusiv orele suplimentare, calculate la o perioadă de referinţă de 12 luni;
b)orele de muncă suplimentară se compensează cu un spor de minimum 75% din salariul de bază orar pentru fiecare oră suplimentară prestată şi nerecuperată cu timp liber corespunzător în perioada de referinţă de 12 luni prevăzută la lit. a);
c)timpul de muncă în activităţile offshore este organizat prin intermediul alternanţei între:
(i)perioade de activitate continuă, pentru o durată normală a timpului de lucru ce nu poate depăşi 28 de zile calendaristice consecutive; şi
(ii)perioade de repaus care sunt acordate cumulat şi sunt astfel stabilite încât să asigure durata medie normală a timpului de muncă, astfel cum aceasta este prevăzută la lit. a);
d)timpul de lucru în activitatea offshore poate fi organizat în ture şi schimburi de tip continuu; timpul zilnic de lucru este de maximum 12 ore consecutive într-o perioadă de 24 de ore; între două perioade de lucru de 12 ore consecutive salariaţii au dreptul la o perioadă de repaus care nu poate fi mai mică de 12 ore consecutiv; prin excepţie, în cazul muncii în schimburi, acest repaus nu poate fi mai mic de 8 ore între schimburi;
e)repausul săptămânal, precum şi compensarea muncii prestate în zilele de sărbătoare legală se acordă cumulat în alte zile lucrătoare, după perioada de activitate continuă ce nu poate depăşi 28 de zile calendaristice consecutive.