Secţiunea 2 - Fundamentarea programului de înzestrare - Instructiuni din 2021 privind Sistemul de management al achiziţiilor de echipamente militare destinate înzestrării
M.Of. 123
În vigoare Versiune de la: 4 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 2:Fundamentarea programului de înzestrare
Art. 18
Etapa de fundamentare a programului de înzestrare cuprinde următoarele faze:
a)elaborarea DNM;
b)aprobarea DNM;
c)elaborarea studiului de concept, pe baza elementelor din DNM aprobat;
d)recepţionarea studiului de concept de către comisia de recepţie a lucrării de cercetare-dezvoltare;
e)aprobarea de către structura beneficiară/structurile beneficiare a/ale studiului de concept;
f)elaborarea DCO;
g)aprobarea de către autoritatea competentă a DCO, astfel: CSC pentru programele comune şi structurile beneficiare pentru programele specifice;
h)elaborarea de către directorul de program (DP) a Strategiei programului de înzestrare (SPI) şi a Bazei programului de înzestrare (BPI) şi supunerea aprobării acestor documente autorităţii de decizie în domeniul achiziţiilor de echipamente militare destinate înzestrării.
Art. 19
(31)În condiţiile în care, în urma analizei efectuate conform prevederilor alin. (3), sunt identificate cerinţe/nevoi de sprijin logistic, securitatea aprovizionării, asigurarea mentenanţei, regenerarea/multiplicarea capabilităţilor militare pe teritoriul naţional în situaţii de criză sau război, în legătură cu producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, acestea se cuprind obligatoriu în DNM, însoţite de justificările care impun luarea măsurilor de realizare a acestora. DGArm sprijină structura beneficiară din MApN sau structura coordonatoare de domeniu din MApN, în vederea formulării acestora.
(1)Stabilirea nevoilor misiunii şi a necesităţii achiziţiei se efectuează în cadrul Sistemului de emitere a cerinţelor (SEC).
(2)Toate programele de înzestrare au la bază nevoile misiunii identificate, analizate, elaborate/redactate, validate şi aprobate.
(3)Identificarea nevoilor misiunii se efectuează de către structura beneficiară din MApN sau structura coordonatoare de domeniu din MApN, pe baza analizei obiectivelor politicii de apărare privind securitatea naţională, a strategiei militare, a doctrinei naţionale, a obligaţiilor asumate faţă de NATO şi UE şi a cerinţelor operaţionale şi tehnice specifice precizate în documentele acestor organizaţii, a ameninţărilor preconizate şi a evaluării capabilităţilor existente de realizare a misiunilor repartizate. În urma acestei evaluări pot fi identificate deficite de capabilităţi care se constituie în nevoile misiunii.
(31)În condiţiile în care, în urma analizei efectuate conform prevederilor alin. (3), sunt identificate cerinţe/nevoi de sprijin logistic, securitatea aprovizionării, asigurarea mentenanţei, regenerarea/multiplicarea capabilităţilor militare pe teritoriul naţional în situaţii de criză sau război, în legătură cu producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, acestea se cuprind obligatoriu în DNM, însoţite de justificările care impun luarea măsurilor de realizare a acestora. DGArm sprijină structura beneficiară din MApN sau structura coordonatoare de domeniu din MApN, în vederea formulării acestora.(4)Responsabilităţile structurilor implicate în procesul de definire, redactare, avizare, validare şi aprobare a DNM sunt stabilite în cadrul SEC.
Art. 20
(11)În situaţiile în care DNM prevede cel puţin una dintre cerinţele/nevoile prevăzute la art. 19 alin. (31), SC cuprinde o analiză efectuată în baza unor criterii obiective raportate şi la cerinţele/nevoile referitoare la producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, în vederea identificării posibilităţilor de realizare a achiziţiilor aferente programului de înzestrare, în vederea furnizării datelor necesare elaborării DCO. Analiza cuprinsă în SC trebuie să descrie şi să justifice, sub aspectul necesităţii şi proporţionalităţii, măsurile propuse pentru protejarea interesului esenţial de securitate, prin luarea în considerare a prevederilor Comunicatului interpretativ al Comisiei Europene privind aplicarea articolului 296 al Tratatului în domeniul achiziţiilor pentru apărare, COM (2006) 779 final.
(1)Studiul de concept (SC) este documentul care are ca obiectiv identificarea, analiza şi definirea posibilităţilor de realizare a sistemelor de armamente şi echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată aferente programelor de înzestrare care să răspundă DNM în vederea furnizării datelor de intrare necesare elaborării DCO, respectiv pentru SPI.
(11)În situaţiile în care DNM prevede cel puţin una dintre cerinţele/nevoile prevăzute la art. 19 alin. (31), SC cuprinde o analiză efectuată în baza unor criterii obiective raportate şi la cerinţele/nevoile referitoare la producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, în vederea identificării posibilităţilor de realizare a achiziţiilor aferente programului de înzestrare, în vederea furnizării datelor necesare elaborării DCO. Analiza cuprinsă în SC trebuie să descrie şi să justifice, sub aspectul necesităţii şi proporţionalităţii, măsurile propuse pentru protejarea interesului esenţial de securitate, prin luarea în considerare a prevederilor Comunicatului interpretativ al Comisiei Europene privind aplicarea articolului 296 al Tratatului în domeniul achiziţiilor pentru apărare, COM (2006) 779 final.(2)SC este realizat de Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM), cu sprijinul echipei de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare sub coordonarea directorului de proiect de cercetare-dezvoltare şi inovare/program de cercetare-dezvoltare şi inovare, prin activităţi de documentare, surse deschise de informare şi răspunsurile la documentele de tip Request for Information (RFI), Letter for Price and Availability (LPA), Request for Price and Availability (RPA) şi altele asemenea. În situaţia în care nu se obţin date suficiente prin modalităţile prezentate se pot utiliza şi date obţinute din surse de date deschise credibile.
(3)Echipa de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare va avea în componenţă, după caz, reprezentanţi ai categoriilor de forţe ale armatei implicate, care sunt specialişti în domeniile operaţii, planificare, logistică, financiar, mentenanţă, operare a tehnicii/echipamentului care face obiectul proiectului de cercetare-dezvoltare, managementul informaţiei, precum şi un reprezentant din structura de planificare a înzestrării beneficiarului, o persoană utilizatoare de tehnică (combatant) şi o persoană specializată având cunoştinţe cu privire la tehnica/echipamentul care face obiectul proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare.
(4)Echipa de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare va avea ca responsabilităţi: analiza cerinţelor, stabilirea variantelor de realizare; convenirea criteriilor de evaluare pentru stabilirea variantei optime de realizare; stabilirea ponderilor pentru fiecare criteriu/subcriteriu pentru fiecare variantă şi stabilirea punctajelor pentru fiecare criteriu/subcriteriu pentru fiecare variantă.
(5)SC este aprobat de şeful structurii beneficiare, iar în situaţia în care sunt mai multe structuri beneficiare, acesta este aprobat de către şefii acestora.
(6)Modul detaliat de elaborare a SC, precum şi modul de lucru al echipei de produs de supraveghere a proiectului de cercetare-dezvoltare şi inovare/programului de cercetare-dezvoltare şi inovare se reglementează prin proceduri operaţionale specifice la nivelul DGArm.
(7)În scopul elaborării documentelor de bază pentru fundamentarea programului de înzestrare, DGArm are competenţa de a aproba organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de tipul: prezentări şi/sau testări de produse, activităţi de documentare în ţară şi străinătate, întâlniri cu reprezentanţi ai structurilor NATO, UE, ai operatorilor economici, întâlniri cu reprezentanţi ai altor armate care au în înzestrare produse similare.
(8)Activităţile prevăzute la alin. (7) se vor materializa în rapoarte care vor fi transmise beneficiarilor şi ACTTM, precum şi celorlalte structuri cu responsabilităţi în programul de înzestrare respectiv.
Art. 201
DCO, care are la bază SC întocmit conform art. 20 alin. (11), cuprinde cerinţele de natură operaţională, cu justificările aferente fiecărei cerinţe, referitoare la asigurarea sprijinului logistic, securităţii aprovizionării, mentenanţei, regenerării/multiplicării capabilităţilor militare pe teritoriul naţional în situaţii de criză sau război, în legătură cu producţia sau comerţul cu armament, muniţie şi material de război, pentru efectuarea demersurilor în vederea invocării interesului esenţial de securitate, în situaţiile prevăzute la art. 346 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). DGArm sprijină structura beneficiară din MApN sau structura coordonatoare de domeniu din MApN în vederea formulării acestor cerinţe.
Art. 202
(1)În situaţia în care SPI este întocmit conform art. 481, DGArm propune CODA analizarea şi, după caz, aprobarea transmiterii unui memorandum la CSAT, însoţit de analizele efectuate, prin care se propune aprobarea respectivului program multianual de înzestrare care vizează protejarea interesului esenţial de securitate.
(2)În condiţiile aprobării de către CODA, şeful DGArm dispune iniţierea demersurilor în vederea transmiterii documentelor prevăzute la alin. (1).Art. 21
Responsabilităţile structurilor implicate în procesul de definire, redactare, avizare, validare şi aprobare a DCO sunt stabilite în cadrul SEC.