Nou § 16. - Decizia 368/2025 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 494 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ
M.Of. 1139
În vigoare Versiune de la: 9 Decembrie 2025
12. În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia susţin, în esenţă, că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, deoarece deleagă către puterea executivă competenţa constituţională exclusivă a legiuitorului organic de a reglementa în domenii ce ţin de statutul funcţionarilor publici, potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituţie. Astfel, se arată că modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura de lucru ale acestora sunt elemente esenţiale care au legătură directă cu cariera funcţionarilor publici, având în vedere că aceste comisii propun sancţiunile aplicabile funcţionarilor publici, de la mustrare scrisă până la retrogradare din funcţia publică sau destituire, cea mai gravă sancţiune. Reglementarea unor elemente esenţiale ale raportului de serviciu al funcţionarului public, referitoare la modul de constituire, organizare şi funcţionare a comisiilor de disciplină, precum şi componenţa, atribuţiile, modul de sesizare şi procedura de lucru ale acestora, printr-un act administrativ, ce are caracter infralegal, nu respectă nici exigenţele de stabilitate şi previzibilitate ale normei legale. De asemenea, se susţine că, prin delegarea unei atribuţii ce aparţine în exclusivitate Parlamentului către Guvern, prevederile legale criticate încalcă dispoziţiile art. 1 alin. (4) din Constituţie referitoare la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat, precum şi ale art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, în componenta sa referitoare la previzibilitatea şi accesibilitatea legii. În susţinerea criticilor de neconstituţionalitate se arată că dispoziţiile art. 494 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 au preluat integral soluţia normativă cuprinsă de art. 79 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, iar prin Decizia nr. 737 din 8 octombrie 2020, Curtea Constituţională a decis că dispoziţiile art. 79 alin. (5) din Legea nr. 188/1999 sunt neconstituţionale. Considerentele reţinute de Curtea Constituţională în decizia precitată justifică constatarea neconstituţionalităţii dispoziţiilor art. 494 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019. De asemenea, sunt invocate deciziile Curţii Constituţionale nr. 392 din 2 iulie 2014, nr. 637 din 13 octombrie 2015, nr. 803 din 24 noiembrie 2015 şi nr. 818 din 7 decembrie 2017.