§ 18. - Decizia 256/2025 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru

M.Of. 1085

În vigoare
Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
12. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că s-a mai pronunţat asupra unei excepţii de neconstituţionalitate formulate de aceeaşi autoare şi motivate în mod similar prin Decizia nr. 31 din 16 februarie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 423 din 17 mai 2023, şi Decizia nr. 189 din 26 martie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 din 6 septembrie 2024. Cu acele prilejuri, Curtea a reţinut că art. 503 din Codul de procedură civilă reglementează 5 motive de contestaţie în anulare, iar potrivit dispoziţiei legale criticate taxa judiciară de timbru în cuantum fix de 100 lei se datorează pentru formularea căii de atac, şi nu în raport cu motivele invocate, respectiv motivul de contestaţie în anulare obişnuită sau unul dintre motivele de contestaţie în anulare specială. Mai mult, potrivit art. 508 alin. (3) din Codul de procedură civilă, dacă motivul de contestaţie este întemeiat, instanţa va pronunţa o singură hotărâre prin care va anula hotărârea atacată şi va soluţiona cauza. Aşadar, o soluţie de admitere a contestaţiei în anulare presupune o activitate suplimentară a instanţei de control judiciar în sensul că aceasta va trebui să pronunţe o nouă hotărâre după ce a anulat hotărârea atacată. Prin urmare, nu poate fi reţinută contradicţia dispoziţiilor legale criticate cu prevederile constituţionale referitoare la dreptul la un proces echitabil.