Nou Secţiunea 4 - Dreptul de semnătură - Cod Deontologic din 2025 al profesiei de geodez

M.Of. 1120

În vigoare
Versiune de la: 4 Decembrie 2025
SECŢIUNEA 4:Dreptul de semnătură
Art. 29
Geodezul cu drept de semnătură are obligaţia de a semna pe lucrările elaborate, verificate, coordonate de el şi/sau sub responsabilitatea sa, părţi scrise şi desenate, fie prin semnătură olografă sau semnătură electronică, cu precizarea titlului, calităţii, precum şi a numelui, prenumelui şi a numărului de înregistrare în Registrul naţional al geodezilor.
Art. 30
Geodezul cu drept de semnătură poate semna exclusiv pe documentaţiile, proiectele în care se menţionează explicit titlul, numele şi calitatea în care geodezul respectiv a participat la lucrare şi care au fost elaborate în cadrul formei de exercitare a profesiei declarate în Registrul naţional al geodezilor.
Art. 31
(1)Geodezului cu drept de semnătură îi este interzisă semnătura de complezenţă, respectiv aplicarea semnăturii pe documentaţii, proiecte, lucrări care nu au fost elaborate sub responsabilitatea sa, girând lucrarea întocmită de o persoană care nu este geodez, de un geodez fără drept de semnătură sau cu dreptul de semnătură suspendat şi acceptând astfel foloase necuvenite.
(2)Constatarea practicării semnăturii de complezenţă în cadrul procedurii de cercetare disciplinară efectuate la nivelul comisiilor disciplinare ale Colegiului atrage aplicarea uneia dintre sancţiunile disciplinare prevăzute în Legea nr. 267/2024 privind organizarea, exercitarea profesiei de geodez, precum şi înfiinţarea Colegiului Geodezilor din România, în funcţie de circumstanţele săvârşirii faptei şi proporţional cu gravitatea faptelor.
Art. 32
Geodezul cu drept de semnătură are posibilitatea să participe la recepţia lucrărilor sale conform prevederilor legale.
Art. 33
Geodezul este responsabil, atunci când exercită dreptul de semnătură, să se asigure că eventuale prejudicii apărute în urma acestui exerciţiu pot fi compensate echitabil, prin existenţa unei asigurări profesionale ori prin alte modalităţi, specificate în contractul încheiat cu clientul sau angajatorul.
Art. 34
Geodezul cu drept de semnătură are obligaţia să păstreze şi să arhiveze câte un exemplar al documentaţiilor în format electronic elaborate de el sau sub responsabilitatea sa. Geodezul trebuie să asigure păstrarea în siguranţă a acestor documentaţii pe o perioadă de minimum 5 ani prin implementarea de măsuri adecvate şi să faciliteze accesul la acestea la solicitarea Colegiului. Arhivarea trebuie să se facă respectând prevederile legale în vigoare.