Capitolul 5 - Cadrul de etică şi transparenţa - Rezolutia 1609/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea IX - Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 5:Cadrul de etică şi transparenţa
32.ia act de faptul că, în 2023, AEPD şi-a concentrat eforturile pe creşterea gradului de sensibilizare a personalului cu privire la cadrul etic al AEPD/CEPD prin organizarea de sesiuni de formare specifice obligatorii pentru întregul personal şi de cursuri de formare introductivă pentru personalul nou-venit la AEPD/CEPD, prin numirea unui nou responsabil cu etica şi prin participarea la grupul de lucru privind etica "Comite Paritaire des questions Statutaires"; salută crearea unei căsuţe poştale electronice de către AEPD, unde membrii personalului îşi pot depune cererile cu privire la orice chestiuni legate de etică, precum şi utilizarea modulului etic al Comisiei în SYSPER; încurajează AEPD să continue sensibilizarea şi organizarea de sondaje pentru a evalua nivelul de sensibilizare a personalului cu privire la cadrul etic al AEPD/CEPD;
33.salută nivelul general ridicat de transparenţă atins de AEPD în ceea ce priveşte activităţile sale, în special în ceea ce priveşte publicarea ordinii de zi şi a declaraţiei de interese a Autorităţii şi a şefului administraţiei AEPD, în conformitate cu Codul de conduită al Autorităţii din 2019; constată, pe baza raportului de monitorizare, că AEPD a adoptat două coduri de conduită, în timp ce unul dintre acestea se aplică Autorităţii, iar celălalt se aplică personalului AEPD; înţelege că, în cazurile în care secretarul general este invitat să înlocuiască Autoritatea, codul de conduită al acesteia din urmă se aplică şi secretarului general;
34.constată cu satisfacţie că, de la înfiinţarea sa, AEPD nu a fost implicată niciodată în vreo investigaţie a Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF);
35.ia act de faptul că, din cele cinci anchete deschise de Ombudsman în 2023 cu privire la AEPD, patru au fost închise fără nicio anchetă suplimentară; ia act de faptul că, în cazul unei anchete, decizia era încă pendinte şi preconizată pentru T4 2024; invită AEPD să ţină la curent autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatul acestei anchete;
36.regretă că AEPD nu a aderat încă în mod oficial la Registrul de transparenţă al Uniunii; constată totuşi, pe baza raportului de monitorizare, că, în vederea aderării oficiale la Registrul de transparenţă al Uniunii, AEPD a lansat o evaluare internă a măsurilor de transparenţă, în timp ce în 2023 au avut loc reuniuni exploratorii şi schimburi de opinii între AEPD şi secretariatul Registrului de transparenţă; invită AEPD să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune cu privire la rezultatul acestui exerciţiu de evaluare; îşi reiterează apelul adresat AEPD de a se alătura şi de a utiliza Registrul de transparenţă al Uniunii, inclusiv pentru divulgarea proactivă a reuniunilor cu orice părţi terţe, pentru a asigura transparenţa funcţiilor de reglementare şi consultative ale AEPD;
37.ia act cu satisfacţie de faptul că, în 2023, AEPD a stabilit norme interne aplicabile audierii persoanelor care ar putea fi afectate de o decizie finală a AEPD adoptată în cadrul anchetelor şi investigaţiilor din proprie iniţiativă pentru a asigura exercitarea corespunzătoare a dreptului lor fundamental de a fi audiate în astfel de proceduri; felicită AEPD pentru publicarea unei noi fişe informative privind investigaţiile AEPD şi a unei noi politici de investigare a AEPD, precum şi pentru asigurarea faptului că toate rapoartele financiare, inclusiv bugetele anuale, rapoartele contabile şi de audit sunt puse la dispoziţia publicului prin intermediul unui site web al instituţiilor Uniunii şi al altor canale oficiale, întrucât AEPD joacă un rol principal în îmbunătăţirea gradului de pregătire în materie de securitate cibernetică a instituţiilor Uniunii;
38.constată cu satisfacţie, pe baza chestionarului, că AEPD nu a raportat niciun caz de conflict de interese, de avertizare în interes public sau de fraudă în 2023; ia act de faptul că AEPD a instituit un cadru pentru prevenirea conflictelor de interese la nivelul conducerii superioare şi al personalului prin coduri de conduită, sensibilizare şi declaraţii privind absenţa conflictelor de interese şi confidenţialitatea; ia act de faptul că, pe lângă introducerea obligatorie privind cadrul etic al AEPD pentru toţi noii membri ai personalului, aceştia beneficiază, de asemenea, de o introducere privind strategia antifraudă a AEPD;
39.ia act, pe baza chestionarului, de faptul că AEPD dispune de norme interne privind denunţarea neregulilor, care definesc căi şi canale sigure prin care personalul îşi poate exprima preocupări cu privire la fraudă, corupţie sau orice alte nereguli grave, fără a aduce atingere confidenţialităţii identităţii avertizorului şi a informaţiilor raportate; ia act de faptul că, până în prezent, nu a existat niciodată un caz de avertizare în interes public raportat AEPD;
40.îndeamnă AEPD să facă publice toate recuzările din cauza conflictelor de interese în deciziile sale de punere în aplicare, asigurând transparenţa deplină în supravegherea reglementară şi în procesul decizional;