Art. 5. - Art. 5: Sarcinile Comitetului pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă - Regulamentul 2747/09-oct-2024 de instituire a unui cadru de măsuri privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2679/98 al Consiliului (Regulamentul privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 8 Noiembrie 2024
Art. 5: Sarcinile Comitetului pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă
(1)În scopul planificării măsurilor de contingenţă pe piaţa internă în temeiul articolelor 9-13, Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă asistă şi consiliază Comisia în ceea ce priveşte următoarele sarcini:
a)propunerea unor mecanisme de cooperare administrativă, pentru a facilita schimburile de informaţii între Comisie şi statele membre pe durata regimurilor de vigilenţă şi de urgenţă pe piaţa internă, care trebuie să fie incluse în cadrul de contingenţă menţionat la articolul 9;
b)evaluarea incidentelor semnificative cu privire la care statele membre au alertat Comisia în conformitate cu articolul 13 şi evaluarea impactului acestora asupra pieţei interne şi a lanţurilor sale de aprovizionare;
c)colectarea de informaţii pentru a anticipa posibilitatea apariţiei unei crize, efectuarea de analize de date şi punerea la dispoziţie a informaţiilor privind piaţa;
d)consultări cu reprezentanţii operatorilor economici, inclusiv ai IMM-urilor şi ai sectoarelor de activitate, precum şi cu partenerii sociali, dacă este cazul, pentru a colecta informaţii privind piaţa în conformitate cu articolul 43;
e)analiza datelor agregate primite de alte organisme relevante în situaţii de criză instituite la nivelul Uniunii şi la nivel internaţional;
f)administrarea unui registru al măsurilor adoptate la nivel naţional şi la nivelul Uniunii în crizele anterioare care au avut un impact asupra pieţei interne şi asupra lanţurilor sale de aprovizionare; şi
g)formularea de recomandări cu privire la ce măsuri să fie alese pentru anticiparea crizelor şi planificarea pentru situaţiile de criză, consolidând în acelaşi timp rezilienţa pieţei interne, şi formularea de recomandări cu privire la punerea în aplicare a măsurilor alese.
(2)În scopul regimului de vigilenţă pe piaţa internă menţionat la articolul 14, Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă asistă şi consiliază Comisia la îndeplinirea următoarelor sarcini:
a)determinarea îndeplinirii criteriilor pentru activarea sau dezactivarea regimului de vigilenţă pe piaţa internă, pentru a se determina dacă este prezent pericolul de criză menţionat la articolul 3 punctul 2 şi amploarea pericolului respectiv;
b)coordonarea şi facilitarea schimburilor şi a comunicării de informaţii, inclusiv cu alte organisme relevante şi cu alte organisme relevante în situaţii de criză de la nivelul Uniunii şi după caz, cu ţări din afara Uniunii, acordând o atenţie deosebită ţărilor candidate pentru aderarea la Uniune şi ţărilor în curs de dezvoltare, precum şi cu organizaţiile internaţionale; şi
c)analizarea şi dezbaterea impactului pericolului de criză asupra pieţei interne, ţinând seama în mod corespunzător de situaţia din regiunile de frontieră, în vederea găsirii unor posibile soluţii.
(3)În scopul regimului de urgenţă pe piaţa internă astfel cum se menţionează la articolul 18, Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă asistă şi consiliază Comisia la îndeplinirea următoarelor sarcini:
a)analiza informaţiilor relevante în situaţii de criză obţinute de statele membre sau de Comisie;
b)stabilirea faptului dacă sunt îndeplinite criteriile de activare sau de dezactivare a regimului de urgenţă pe piaţa internă;
c)formularea de recomandări cu privire la ce măsuri să fie alese pentru a răspunde la nivelul Uniunii situaţiei de urgenţă de pe piaţa internă şi formularea de recomandări cu privire la punerea în aplicare a măsurilor alese;
d)efectuarea unei examinări a măsurilor naţionale în caz de criză;
e)coordonarea şi facilitarea schimburilor şi a comunicării de informaţii, inclusiv cu alte organisme relevante în situaţii de criză de la nivelul Uniunii şi, după caz, cu ţări din afara Uniunii, acordând o atenţie deosebită ţărilor candidate pentru aderarea la Uniune şi ţărilor în curs de dezvoltare, precum şi cu organizaţiile internaţionale;
f)analiza şi dezbaterea impactului crizei asupra pieţei interne, ţinând seama în mod corespunzător de situaţia din regiunile de frontieră, în vederea găsirii unor posibile soluţii; şi
g)stabilirea, după caz, a unei liste a categoriilor de persoane implicate în producţia sau furnizarea de bunuri şi servicii relevante în situaţii de criză, pentru care este necesar să se stabilească modele şi formulare comune care să poată fi utilizate în mod voluntar de statele membre.
(4)Comisia asigură participarea la lucrările Comitetului pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă a tuturor organismelor la nivelul Uniunii care sunt relevante pentru criza respectivă. Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă cooperează şi se coordonează îndeaproape, după caz, cu alte organisme relevante în situaţii de criză de la nivelul Uniunii şi cu Comitetul european pentru materii prime critice instituit prin Regulamentul (UE) 2024/1252. Comisia asigură coordonarea cu măsurile puse în aplicare prin intermediul altor mecanisme ale Uniunii, cum ar fi mecanismul de protecţie civilă al Uniunii (UCPM), IPCR, cadrul UE de securitate sanitară şi cadrul UE pentru materiile prime critice. Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă asigură schimbul de informaţii cu Centrul de coordonare a răspunsului la situaţii de urgenţă din cadrul UCPM şi cu capacitatea de sprijin pentru conştientizarea şi analiza integrată a situaţiei din cadrul IPCR.
(5)Comitetul pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă, în cooperare cu Comisia, adoptă anual un raport de activitate şi îl transmite Parlamentului European şi Consiliului.