Regulamentul 2169/16-iun-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1241 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte o creştere a dimensiunii minime a ochiurilor de plasă pentru pescuitul de calmar în Marea Nordului şi în apele de nord-vest

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 27 Octombrie 2025
Regulamentul 2169/16-iun-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2019/1241 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte o creştere a dimensiunii minime a ochiurilor de plasă pentru pescuitul de calmar în Marea Nordului şi în apele de nord-vest
Dată act: 16-iun-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
Având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
Având în vedere Regulamentul (UE) 2019/1241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind conservarea resurselor piscicole şi protecţia ecosistemelor marine prin măsuri tehnice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1967/2006 şi (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului şi a Regulamentelor (UE) nr. 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 şi (UE) 2019/1022 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 894/97, (CE) nr. 850/98, (CE) nr. 2549/2000, (CE) nr. 254/2002, (CE) nr. 812/2004 şi (CE) nr. 2187/2005 ale Consiliului (1), în special articolul 15 alineatul (2),
(1)JO L 198, 25.7.2019, p. 105; ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1241/oj.
Întrucât:
(1)Anexele V şi VI la Regulamentul (UE) 2019/1241 prevăd măsuri tehnice regionale specifice pentru Marea Nordului şi apele de nord-vest ale Uniunii. Partea B punctul 1 din anexele respective prevede dimensiunile de bază ale ochiurilor de plasă pentru uneltele tractate în apele respective. Punctul 1.2 din anexele respective permite, în anumite condiţii, utilizarea unor dimensiuni mai mici ale ochiurilor de plasă.
(2)Belgia, Danemarca, Germania, Franţa, Ţările de Jos şi Suedia (denumite în continuare "statele membre de la Marea Nordului") au un interes direct în gestionarea activităţilor de pescuit din Marea Nordului; Belgia, Irlanda, Franţa, Ţările de Jos şi Spania (denumite în continuare "statele membre din apele de nord-vest") au un interes direct în gestionarea activităţilor de pescuit din apele de nord-vest.
(3)La 20 şi 28 iunie 2024, grupurile regionale au prezentat Comisiei două recomandări comune, propunând modificarea tabelului de mai jos punctul 1 din partea B a anexei V şi a tabelului de mai jos punctul 1 din partea B a anexei VI la Regulamentul (UE) 2019/1241. Statele membre de la Marea Nordului au solicitat creşterea dimensiunii minime a ochiurilor de plasă pentru pescuitul dirijat de calmar (Lolignidae, Ommastrephidae) de la 40 mm la 80 mm în subzona ICES 4 şi eliminarea posibilităţii de a utiliza dimensiuni de cel puţin 40 mm în diviziunea ICES 3a (Skagerrak şi Kattegat); Statele membre din nord-vest au solicitat creşterea dimensiunii minime a ochiurilor de la 40 mm la 80 mm în diviziunile ICES 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7 g, 7h şi 7k. Se menţine, în diviziunea ICES 7e, o dimensiune minimă a ochiului de plasă de 40 mm în ceea ce priveşte pescuitul dirijat de calmar cu traule pelagice cu panouri (OTM) în zona de 12 mile marine a coastei Franţei.
(4)În conformitate cu recomandările comune, creşterea dimensiunii minime a ochiurilor de plasă la 90 mm în diviziunea ICES 3a (Skagerrak şi Kattegat) şi la 80 mm pentru pescuitul dirijat de calmar în subzona ICES 4 şi în diviziunile ICES 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7 g, 7h şi 7k pentru pescuitul dirijat de calmar are ca scop să optimizeze modelele de exploatare pentru a oferi protecţie concentrărilor de puiet şi de resurse biologice marine aflate în perioada de reproducere şi să reducă capturile de specii marine sub dimensiunile minime de referinţă pentru conservare. Se intenţionează, de asemenea, să se îmbunătăţească punerea în aplicare a specificaţiilor privind dimensiunea ochiurilor de plasă.
(5)Consiliul consultativ pentru Marea Nordului şi Consiliul consultativ pentru apele de nord-vest au fost consultate cu privire la cele două recomandări comune în martie 2024 şi, respectiv, în aprilie 2024.
(6)Comitetul ştiinţific, tehnic şi economic pentru pescuit (CSTEP) a evaluat cele două recomandări comune în cadrul sesiunii sale plenare din 8-12 iulie 2024 (STECF-24-02) (2). Deşi CSTEP a considerat că efectele potenţiale ale creşterii propuse a dimensiunii ochiurilor de plasă nu pot fi evaluate din cauza datelor insuficiente, acesta a concluzionat că, în principiu, creşterea dimensiunii minime a ochiurilor de plasă este o modalitate de îmbunătăţire a selectivităţii activităţilor de pescuit. În plus, CSTEP a observat că o dimensiune mai mare a ochiurilor de plasă se aplică deja în apele învecinate ale ţărilor terţe pentru activităţile de pescuit care vizează calmarii (aparţinând familiilor Loliginidae şi Ommastrephidae) de la 40 mm la 80 mm. CSTEP a concluzionat, de asemenea, că beneficiile preconizate cu privire la optimizarea modelelor de exploatare în ceea ce priveşte propunerea statelor membre din apele de nord-vest nu sunt clare.
(2)Comitetul ştiinţific, tehnic şi economic pentru pescuit (CSTEP) - Raportul celei de a 76-a sesiuni plenare (STECF-PLEN-24-02). Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene, Luxemburg, 2024, doi: 10.2760/1035959, JRC140570.
(7)În urma avizului CSTEP, Comisia a invitat statele membre din apele de nord-vest să alinieze recomandarea comună la evaluarea ştiinţifică. În consecinţă, statele membre din apele de nord-vest au prezentat o versiune actualizată a recomandării lor comune, însoţită de informaţii justificative suplimentare, în octombrie 2024, care a fost transmisă CSTEP.
(8)În cadrul reuniunii sale plenare din 11-15 noiembrie 2024, CSTEP a concluzionat că este puţin probabil ca elementele cuprinse în versiunea actualizată a recomandării comune prezentate de statele membre din apele de nord-vest să aibă un impact asupra modelelor actuale de pescuit din aceste zone, acestea fiind cel puţin echivalente cu caracteristicile actuale de selectivitate (3). Într-adevăr, CSTEP indică faptul că dimensiunea minimă propusă a ochiului de plasă de 80 mm este deja dimensiunea dominantă a ochiurilor utilizată de activităţile de pescuit care debarcă calmar în diviziunile ICES 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7 g, 7h, 7k. În plus, CSTEP observă că există dovezi în sprijinul unei dimensiuni minime a ochiurilor de plasă de 40 mm pentru pescuitul direcţionat de calmar în diviziunea ICES 7e pentru flotele de mici dimensiuni care vizează în prezent calmar în această zonă. CSTEP ia, de asemenea, act de faptul că există dovezi în sprijinul unei dimensiuni minime a ochiurilor de plasă de 40 mm pentru pescuitul direcţionat de calmar în subzonele ICES 5 şi 6, unde dimensiunea ochiurilor de plasă este utilizată în prezent pentru a debarca calmarul ca parte a campaniilor specifice pentru cefalopode. CSTEP concluzionează că există dovezi privind utilizarea unei dimensiuni minime a ochiurilor de plasă de 40 mm pentru activităţile de pescuit care debarcă calmar în diviziunea ICES 7j, cea mai mare parte a activităţilor de debarcare a calmarului utilizând ochiuri de plasă de dimensiuni mai mari (100-110 mm). În plus, CSTEP observă că o dimensiune mai mare a ochiurilor de plasă se aplică deja în apele învecinate ale ţărilor terţe pentru activităţile de pescuit care vizează calmarii (aparţinând familiilor Loliginidae şi Ommastrephidae) de la 40 mm la 80 mm.
(3)Comitetul ştiinţific, tehnic şi economic pentru pescuit (CSTEP) - Raportul celei de a 77-a sesiuni plenare (STECF-PLEN-24-03). Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene, Luxemburg, 2024, doi: 10.2760/2392535, JRC140580.
(9)Dat fiind că: (i) modificările din cadrul recomandărilor comune sunt coerente cu modelele actuale de pescuit şi, prin urmare, sunt cel puţin echivalente cu caracteristicile actuale de selectivitate; (ii) măsurile propuse îmbunătăţesc aplicarea specificaţiilor privind dimensiunea ochiurilor de plasă; şi (iii) creşterea dimensiunii ochiurilor de plasă este o modalitate de îmbunătăţire a selectivităţii activităţilor de pescuit, Comisia consideră că sunt îndeplinite cerinţele de la articolele 15 şi 18 din Regulamentul (UE) 2019/1241.
(10)Prin urmare, Regulamentul (UE) 2019/1241 ar trebui să fie modificat în consecinţă.
(11)Măsurile prevăzute în prezentul regulament şi aplicabile apelor Uniunii urmăresc obiectivele stabilite la articolul 494 alineatele (1) şi (2) din Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (4), şi ţin seama de principiile menţionate la articolul 494 alineatul (3) din acordul respectiv. Acestea nu aduc atingere niciunei măsuri aplicabile în apele Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.
(4)Acordul comercial şi de cooperare dintre Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, pe de o parte, şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, pe de altă parte (JO L 149, 30.4.2021, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2021/689(1)/oj).
(12)Deoarece măsurile prevăzute de prezentul regulament au un impact direct asupra planificării sezonului de pescuit al navelor din Uniune şi asupra activităţilor economice conexe, prezentul regulament trebuie să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
Anexele V şi VI la Regulamentul (UE) 2019/1241 se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament.
Art. 2
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 16 iunie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:
Anexele V şi VI la Regulamentul (UE) 2019/1241 se modifică după cum urmează:
1.În anexa V partea B, a şasea rubrică din tabel, după punctul 1.4, se înlocuieşte cu următorul text:

"Cel puţin 80 mm

Subzona ICES 4

Pescuit dirijat de calmar (Loliginidae, Ommastrephidae)"

2.În anexa VI partea B, tabelul de după punctul 1.2 se modifică după cum urmează:
(a)a patra rubrică din tabel se înlocuieşte cu următorul text:

"Cel puţin 80 mm

Diviziunile ICES 7d şi 7e

Pescuit dirijat de merlan, macrou şi specii care nu fac obiectul unor limite de captură, inclusiv calmar (Loliginidae, Ommastrephidae), şi care nu sunt cuprinse în altă parte a tabelului, pentru care se utilizează traule de fund."

(b)a cincea rubrică din tabel se înlocuieşte cu următorul text:

"Cel puţin 80 mm

Diviziunile ICES 7a, 7b, 7c, 7d, 7e, 7g, 7h, 7k

Pescuit dirijat de calmar (Loliginidae, Ommastrephidae), utilizând traule de fund şi seine."

(c)în tabel se adaugă următoarele rubrici:

"Cel puţin 40 mm

Subzonele ICES 5-6

Pescuit dirijat de calmar (Loliginidae, Ommastrephidae) utilizând orice unealtă tractată în subzonele ICES 5 şi 6.

Cel puţin 40 mm

Diviziunea ICES 7e

Pescuit dirijat de calmar (Loliginidae, Ommastrephidae) utilizând traule pelagice îngemănate cu panouri (OTM) în limita a 12 mile marine de coasta Franţei, măsurate de la liniile de bază, în diviziunea ICES 7e.

Cel puţin 40 mm

Diviziunea ICES 7j

Pescuit dirijat de calmar (Loliginidae, Ommastrephidae), utilizând traule de fund şi seine în diviziunea ICES 7j."

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 27 octombrie 2025