Regulamentul 2083/08-oct-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2023/956 în ceea ce priveşte simplificarea şi consolidarea mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 17 Octombrie 2025
Regulamentul 2083/08-oct-2025 de modificare a Regulamentului (UE) 2023/956 în ceea ce priveşte simplificarea şi consolidarea mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră
Dată act: 8-oct-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 192 alineatul (1),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C, C/2025/3201, 2.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3201/oj.
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 10 septembrie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 29 septembrie 2025.
Întrucât:
(1)De la începutul perioadei de tranziţie la 1 octombrie 2023, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), Comisia a colectat date şi informaţii privind punerea în aplicare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (denumit în continuare "CBAM"), astfel cum se prevede în regulamentul menţionat, inclusiv prin analiza rapoartelor trimestriale prezentate de declaranţii care raportează informaţii. Informaţiile colectate şi schimburile cu părţile interesate, inclusiv schimburile din cadrul grupului de experţi privind CBAM, au indicat domenii de simplificare şi consolidare a CBAM în conformitate cu angajamentul Uniunii de a asigura o punere în aplicare fără probleme a CBAM odată cu încheierea perioadei de tranziţie la 1 ianuarie 2026.
(3)Regulamentul (UE) 2023/956 al Parlamentului European şi al Consiliului din 10 mai 2023 privind instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră (JO L 130, 16.5.2023, p. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/956/oj).
(2)Pe baza experienţei dobândite şi a datelor colectate în cursul perioadei de tranziţie în ceea ce priveşte distribuţia importatorilor de mărfuri enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 în Uniune, numai o mică parte a importatorilor respectivi sunt răspunzători pentru marea majoritate a emisiilor încorporate în mărfurile importate. Derogarea aplicată importului de mărfuri cu o valoare neglijabilă, şi anume cele a căror valoare nu depăşeşte 150 EUR în total pe transport, menţionate la articolul 23 din Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului (4), pare insuficientă pentru a garanta că CBAM se aplică importatorilor proporţional cu impactul importatorilor respectivi asupra emisiilor care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2023/956. Pentru importatorii de cantităţi mici de mărfuri, respectarea obligaţiilor de raportare şi a obligaţiilor financiare prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/956 ar putea fi nejustificat de împovărătoare. Prin urmare, ar trebui să fie introdusă o nouă derogare pentru a scuti importatorii de cantităţi mici raportat la masa mărfurilor enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 de obligaţiile care le revin în temeiul regulamentului menţionat, menţinând în acelaşi timp obiectivul de mediu al CBAM şi capacitatea acestuia de a-şi realiza obiectivul climatic vizat.
(4)Regulamentul (CE) nr. 1186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale (JO L 324, 10.12.2009, p. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1186/oj).
(3)În Regulamentul (UE) 2023/956 ar trebui să fie introdus un nou prag bazat pe masa cumulativă netă a mărfurilor importate într-un anumit an calendaristic per importator (denumit în continuare "pragul unic bazat pe masă"), care să fie stabilit iniţial la un nivel de 50 de tone. Un prag unic bazat pe masă ar trebui să se aplice în mod cumulativ tuturor mărfurilor din sectoarele fierului şi oţelului, aluminiului, îngrăşămintelor şi cimentului. În cazul în care masa netă a tuturor mărfurilor importate de un importator într-un anumit an calendaristic nu depăşeşte în mod cumulativ pragul unic bazat pe masă, un astfel de importator, inclusiv orice importator cu statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, ar trebui să fie scutit, în anul calendaristic respectiv, de obligaţiile care îi revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956 (denumită în continuare "excepţia de minimis"). În cazul în care, în cursul unui an calendaristic relevant, un importator depăşeşte pragul unic bazat pe masă, importatorului respectiv ar trebui să i se aplice obligaţiile prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/956 în ceea ce priveşte toate emisiile încorporate în toate mărfurile importate în respectivul an calendaristic relevant, inclusiv, în special, obligaţia de a obţine statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, obligaţia de a depune o declaraţie CBAM în ceea ce priveşte toate emisiile încorporate în toate mărfurile importate în respectivul an calendaristic relevant şi obligaţia de a achiziţiona şi de a restitui certificate CBAM în ceea ce priveşte toate emisiile respective.
(4)În sectorul energiei electrice şi al hidrogenului, principalele caracteristici, cum ar fi cantitatea importurilor, tendinţele schimburilor comerciale, informaţiile vamale şi intensităţile emisiilor, diferă substanţial de cele din sectoarele fierului şi oţelului, aluminiului, îngrăşămintelor şi cimentului. Respectivele diferenţe implică faptul că aplicarea unui prag unic bazat pe masă la nivelul importurilor de energie electrică şi hidrogen ar necesita introducerea unor ajustări complexe care nu ar permite reducerea substanţială a costurilor administrative pentru importatorii din sectoarele respective. Importurile de energie electrică sau de hidrogen nu ar trebui, aşadar, să fie incluse în excepţia de minimis.
(5)Stabilirea pragului unic bazat pe masă care reflectă intensitatea medie a emisiilor generate de cantitatea mărfurilor importate urmăreşte obiectivul de a asigura că cel puţin 99 % din emisiile încorporate în mărfurile importate rămân incluse în domeniul de aplicare al CBAM şi că, prin urmare, excepţia de minimis se aplică unui procent de maxim 1 % din emisiile încorporate în bunurile importate. Excepţia de minimis ar reprezenta o abordare solidă şi direcţionată, deoarece reflectă cu acurateţe natura ecologică şi obiectivul climatic al CBAM, reducând totodată substanţial sarcina administrativă legată de CBAM pentru importatori, a căror mare majoritate vor fi scutiţi de obligaţiile care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956 şi, în acelaşi timp, CBAM continuă să se aplice unui procent de cel puţin 99 % din emisiile încorporate în mărfurile importate. De asemenea, un astfel de prag unic bazat pe masă elimină riscul de eludare prin divizarea în mod artificial a transporturilor în loturi de către acelaşi importator.
(6)Comisia ar trebui să evalueze în fiecare an, pe baza datelor privind importurile aferente celor 12 luni calendaristice precedente, dacă a avut loc o modificare importantă a intensităţilor medii ale emisiilor aferente mărfurilor sau a tendinţelor schimburilor comerciale cu mărfuri, inclusiv a practicilor de eludare. Pentru a se asigura că cel puţin 99 % din emisiile încorporate în mărfurile importate rămân incluse în domeniul de aplicare al CBAM, Comisia ar trebui să adopte acte delegate pentru a modifica pragul unic bazat pe masă aplicând metodologia prevăzută la punctul 2 din anexa VII la Regulamentul (UE) 2023/956. Pentru a asigura eficacitatea şi siguranţa, Comisia ar trebui să adopte astfel de acte numai în cazul în care valoarea pragului rezultat se abate de la pragul aplicabil cu mai mult de 15 tone. În cazul în care pragul unic bazat pe masă este modificat, acesta ar trebui să se aplice de la începutul anului calendaristic următor.
(7)Pentru a se asigura că derogarea este suficient de bine direcţionată, pragul unic bazat pe masă ar trebui să se aplice fiecărui importator, inclusiv acelor importatori care au statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM. În acest scop, importurile unui importator ar trebui să fie luate în considerare indiferent dacă au fost declarate de importatorul propriu-zis sau de un reprezentant vamal indirect. Având în vedere natura activităţii sale şi obligaţiile aferente care îi revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, reprezentantul vamal indirect ar trebui să aibă întotdeauna obligaţia de a obţine statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM înainte de a acţiona în numele unui importator în ceea ce priveşte mărfurile enumerate la anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956. Dacă un importator reprezentat de unul sau mai mulţi reprezentanţi vamali indirecţi a depăşit pragul unic bazat pe masă, fiecare reprezentant vamal indirect care acţionează în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM ar trebui să depună o declaraţie CBAM pentru mărfurile importate pe teritoriul vamal al Uniunii de către reprezentantul vamal indirect respectiv, inclusiv pentru orice mărfuri situate sub pragul unic bazat pe masă, pentru importatorii reprezentaţi care au depăşit pragul unic bazat pe masă şi ar trebui să restituie numărul de certificate CBAM care corespund emisiilor încorporate în mărfurile respective.
(8)În scopul securităţii juridice, este oportun să se prevadă expres că, în cazul în care un reprezentant vamal indirect acţionează în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM în numele unui importator, reprezentantul vamal indirect ar trebui să fie supus obligaţiilor aplicabile importatorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, în special obligaţiei de a depune o declaraţie CBAM pentru mărfurile importate de reprezentantul vamal indirect în numele importatorului respectiv şi de a restitui certificatele CBAM în ceea ce priveşte emisiile încorporate în mărfurile respective. Prin urmare, în eventualitatea unei neconformări, reprezentantul vamal indirect ar trebui să fie cel căruia i se aplică penalităţile în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956. Cu toate acestea, reprezentantului vamal indirect nu ar trebui să i se aplice penalităţi în cazul în care un reprezentant vamal indirect care acţionează în numele unui importator stabilit într-un stat membru nu a fost de acord să acţioneze în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM.
(9)Pe baza informaţiilor vamale, Comisia ar trebui să monitorizeze cantităţile de mărfuri importate pentru a evalua respectarea pragului unic bazat pe masă. Autorităţile competente ar trebui, de asemenea, să poată efectua o astfel de monitorizare. Pentru a permite autorităţilor competente să ia o decizie în cunoştinţă de cauză, este necesar să se prevadă modalităţi adecvate pentru a se pune la dispoziţia autorităţilor competente informaţiile şi datele necesare. Fiecare autoritate competentă ar trebui să poată solicita autorităţilor vamale informaţiile şi dovezile necesare, inclusiv numele, adresa şi datele de contact ale importatorilor, în cazul în care autoritatea competentă nu obţine aceste informaţii pe altă cale. În cazul în care iau cunoştinţă de faptul că un importator a depăşit pragul unic bazat pe masă, inclusiv pe baza informaţiilor din partea autorităţii competente, autorităţile vamale nu ar trebui să permită importul suplimentar de mărfuri de către importatorul respectiv până la sfârşitul anului calendaristic relevant sau până când importatorul respectiv obţine statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM.
(10)Un importator care preconizează că va depăşi pragul anual unic bazat pe masă ar trebui să depună o cerere de autorizare. Un astfel de importator ar trebui să obţină statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM înainte de depăşirea pragului unic bazat pe masă. Importatorilor cărora nu li s-a acordat autorizaţia înainte de depăşirea pragului unic bazat pe masă ar trebui să se aplice penalităţi.
(11)Obligaţia de a obţine statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM înainte de depăşirea pragului unic bazat pe masă ar putea avea drept consecinţă depunerea unui număr mare de cereri la începutul anului 2026. Pentru a se facilita punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 după expirarea dispoziţiilor tranzitorii şi pentru a se evita eventualele perturbări ale importurilor, este oportun să se permită importatorilor şi reprezentanţilor vamali indirecţi care au depus o cerere de autorizare până la 31 martie 2026 să continue să importe mărfurile în 2026, chiar şi după depăşirea pragului unic bazat pe masă, în aşteptarea deciziei de acordare a autorizaţiei. Pentru a se evita eludarea Regulamentului (UE) 2023/956, în cazul în care acordarea autorizaţiei este refuzată, importatorilor şi reprezentanţilor vamali indirecţi ar trebui să li se aplice penalităţi în conformitate cu articolul 26 alineatul (2a) din regulamentul respectiv.
(12)Pentru a se asigura că definiţia unui importator acoperă toate procedurile vamale relevante, este necesar ca aceasta să fie modificată pentru a include cazul procedurii vamale simplificate în care se prezintă numai un decont de încheiere în temeiul articolului 175 alineatul (5) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (5).
(5)Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).
(13)Pentru a se ajunge la un echilibru între eficacitatea procedurii de autorizare şi profilul de risc al solicitanţilor, procedura de consultare ar trebui să fie opţională pentru autoritatea competentă. Procedura de consultare ar trebui să permită autorităţii competente să consulte alte autorităţi competente şi Comisia, atunci când consideră necesar, pe baza informaţiilor transmise de solicitant şi a informaţiilor vamale puse la dispoziţie în registrul CBAM.
(14)Pentru a oferi o flexibilitate suplimentară, declarantul autorizat în cadrul CBAM ar trebui să poată delega depunerea declaraţiei CBAM unui terţ. Declarantul autorizat în cadrul CBAM ar trebui să rămână răspunzător pentru depunerea declaraţiei CBAM. Pentru a permite declarantului autorizat în cadrul CBAM să asigure delegarea şi accesul necesare unui terţ, respectivul terţ ar trebui să deţină anumite acreditări tehnice, inclusiv un număr de înregistrare şi identificare a operatorilor economici (EORI) şi ar trebui să aibă sediul înregistrat într-un stat membru.
(15)Declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM ar trebui să îşi depună declaraţia anuală CBAM şi să restituie numărul corespunzător de certificate până la data de 30 septembrie a anului care urmează anului de import al mărfurilor. Pentru a oferi declaranţilor autorizaţi în cadrul CBAM flexibilitatea necesară pentru a-şi respecta obligaţiile, o dată ulterioară de transmitere ar oferi declaranţilor autorizaţi în cadrul CBAM mai mult timp pentru a colecta informaţiile necesare, pentru a se asigura că emisiile încorporate sunt verificate de un verificator acreditat şi pentru a achiziţiona numărul corespunzător de certificate CBAM. Data anulării certificatelor CBAM ar trebui să fie ajustată în consecinţă.
(16)Emisiile încorporate în unele mărfuri din aluminiu şi oţel incluse în prezent în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2023/956 sunt determinate în principal de emisiile încorporate în materiile prime (precursori), în timp ce emisiile generate în etapele de producţie a mărfurilor respective sunt, de regulă, relativ scăzute. Respectivele etape de producţie constau în procese de finisare efectuate de instalaţii separate care nu intră sub incidenţa schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii (denumită în continuare "EU ETS"), astfel cum se prevede în Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (6), cu excepţia cazului instalaţiilor integrate. Pentru a asigura corelarea cu normele EU ETS şi pentru a le simplifica operatorilor din ţări terţe aplicarea normelor CBAM, emisiile încorporate aferente respectivelor procese de producţie ar trebui să fie excluse din limitele sistemului de calculare a emisiilor, prin alinierea limitelor sistemelor proceselor de producţie la cele care fac obiectul EU ETS.
(6)Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
(17)Energia electrică produsă pe platoul continental sau în zona economică exclusivă a unui stat membru sau a unei ţări terţe este considerată ca fiind originară din statul membru respectiv sau din ţara terţă respectivă. Hidrogenul originar de pe platoul continental sau din zona economică exclusivă a unui stat membru sau a unei ţări terţe este considerat ca fiind originar din statul membru respectiv sau din ţara terţă respectivă.
(18)În cazul în care materiile prime (precursorii) au făcut deja obiectul EU ETS sau al unui sistem de stabilire a preţului carbonului complet conectat la EU ETS, emisiile încorporate în precursorii respectivi nu ar trebui să fie luate în considerare la calcularea emisiilor încorporate în mărfurile complexe.
(19)Declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM trebuie să prezinte o declaraţie CBAM anuală care să conţină calculul emisiilor încorporate pe baza fie a valorilor implicite, fie a valorilor reale verificate de verificatorii acreditaţi. Valorile implicite ar trebui să fie calculate şi puse la dispoziţie de către Comisie. Prin urmare, verificarea emisiilor încorporate ar trebui să se aplice numai valorilor reale.
(20)Informaţiile colectate în cursul perioadei de tranziţie indică faptul că declaranţii care raportează se confruntă cu dificultăţi în obţinerea informaţiilor necesare privind preţul carbonului plătit efectiv într-o ţară terţă. Pentru a facilita deducerea preţului carbonului, Comisia ar trebui, atunci când este posibil, să stabilească un preţ mediu anual al carbonului exprimat în EUR/tona de CO2 echivalent din preţul efectiv plătit al carbonului, inclusiv pe o bază prudentă, pe baza celor mai bune date disponibile obţinute din informaţii fiabile şi disponibile public şi a informaţiilor furnizate Comisiei de ţări terţe.
(21)Dovezile necesare pentru deducerea unui preţ al carbonului plătit efectiv se bazează pe informaţii relevante pentru stabilirea şi verificarea emisiilor reale încorporate. În cazul în care emisiile încorporate sunt declarate pe baza unor valori implicite, ar trebui să se poată cere deducerea preţului carbonului numai prin raportare la preţurile anuale implicite ale carbonului, dacă sunt disponibile. În plus, întrucât emisiile încorporate în precursori nu ar trebui contabilizate în cazul în care acestea au făcut deja obiectul EU ETS sau al unui sistem de stabilire a preţului carbonului care este complet conectat la EU ETS, preţul carbonului asociat respectivelor emisii încorporate nu este relevant pentru deducere.
(22)Declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM pot solicita o reducere a numărului de certificate CBAM care trebuie restituite, corespunzătoare preţului carbonului plătit efectiv în ţara de origine pentru emisiile încorporate declarate. Întrucât preţul carbonului poate fi plătit într-o altă ţară terţă decât ţara de origine a mărfurilor importate, în acest caz şi preţul carbonului ar trebui să fie eligibil pentru deducere.
(23)Pentru a îmbunătăţi fiabilitatea datelor privind emisiile încorporate conţinute în registrul CBAM şi pentru a facilita transmiterea datelor, verificatorii acreditaţi ar trebui să acceseze registrul CBAM, la cererea operatorilor din ţări terţe, pentru a verifica emisiile încorporate. În plus, societăţile-mamă sau entităţile care controlează operatorii respectivi ar trebui să aibă acces la registrul CBAM în scopul înregistrării şi partajării datelor relevante în numele operatorilor respectivi. Operatorii ar trebui să aibă obligaţia de a furniza un număr de înregistrare al societăţii sau al activităţii pentru a asigura identificarea acestora.
(24)Pentru a se asigura corelarea cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (7), precum şi cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 al Comisiei (8), verificatorul ar trebui să fie o persoană juridică acreditată în sensul Regulamentului (UE) 2023/956 printr-o decizie a unui organism naţional de acreditare. Atunci când ia respectiva decizie, organismul naţional de acreditare ar trebui să ţină seama de grupurile relevante de activităţi în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2067 pentru evaluarea calificărilor persoanei juridice.
(7)Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93 (JO L 218, 13.8.2008, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/765/oj).
(8)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind verificarea datelor şi acreditarea verificatorilor în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 334, 31.12.2018, p. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2067/oj).
(25)Pentru a încuraja punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956 la nivel naţional, statele membre ar trebui să se asigure că autorităţile competente dispun de toate competenţele necesare pentru a-şi îndeplini funcţiile şi sarcinile.
(26)Costurile ocazionate în legătură cu înfiinţarea, exploatarea şi gestionarea platformei centrale comune ar trebui să fie finanţate prin taxe plătibile de către declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM. Pe durata primului contract de achiziţii publice comune pentru înfiinţarea, exploatarea şi gestionarea platformei centrale comune, respectivele costuri ar trebui să fie suportate iniţial din bugetul general al Uniunii şi, în acest scop, veniturile generate de taxele respective ar trebui să fie alocate bugetului Uniunii pentru a acoperi costurile relevante. Având în vedere natura veniturilor, este oportun ca acestea să fie considerate venituri alocate interne. Orice venituri rămase după acoperirea respectivelor costuri ar trebui să fie alocate bugetului Uniunii. Comisia ar trebui să fie împuternicită să adopte acte delegate care să stabilească structura şi nivelul taxelor, astfel încât organizarea şi utilizarea platformei centrale comune să fie eficiente din punctul de vedere al costurilor, taxele să se stabilească de aşa manieră încât să acopere strict costurile relevante, iar costurile administrative nejustificate să fie evitate. De asemenea, Comisia ar trebui să adopte acte delegate care să stabilească, pe durata contractelor de achiziţii publice comune ulterioare, că taxele ar trebui să finanţeze direct costurile de exploatare şi de gestionare a platformei.
(27)Pentru a le oferi declaranţilor autorizaţi în cadrul CBAM suficient timp pentru a se pregăti pentru respectarea obligaţiilor modificate care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, statele membre ar trebui să înceapă să vândă certificate CBAM în 2027 pentru emisiile încorporate în mărfurile importate în cursul anului 2026. Preţul certificatelor CBAM achiziţionate în 2027 şi care corespund emisiilor încorporate în mărfurile importate în Uniune în 2026 ar trebui să reflecte preţurile certificatelor EU ETS în 2026.
(28)Obligaţia declaranţilor autorizaţi în cadrul CBAM de a se asigura că numărul de certificate CBAM aflate în contul lor din registrul CBAM la sfârşitul fiecărui trimestru corespunde unui procent de cel puţin 80 % din emisiile încorporate în mărfurile pe care le-au importat de la începutul anului este insuficient adaptată la ajustarea financiară preconizată. Prin urmare, este necesar să se reducă procentajul de la 80 % la 50 % şi să se integreze alocarea cu titlu gratuit a certificatelor EU ETS. În plus, declarantul autorizat în cadrul CBAM ar trebui să poată utiliza informaţiile prezentate în declaraţia CBAM din anul precedent pentru aceleaşi mărfuri şi aceleaşi ţări terţe.
(29)De asemenea, limita de răscumpărare ar trebui să se alinieze mai precis la numărul de certificate CBAM pe care declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM au obligaţia să le achiziţioneze în cursul anului importului.
(30)Întrucât certificatele CBAM sunt anulate fără nicio compensaţie, nu este necesar un schimb de informaţii de la platforma centrală comună către registrul CBAM la sfârşitul zilei lucrătoare.
(31)În cazul în care un declarant autorizat în cadrul CBAM nu restituie numărul corect de certificate CBAM ca urmare a unor informaţii incorecte transmise de un terţ, şi anume un operator, un verificator sau o persoană independentă care certifică documentaţia privind preţul carbonului, autorităţile competente ar trebui, atunci când aplică penalităţi, să poată lua în considerare circumstanţele specifice în cauză, cum ar fi durata, gravitatea, amploarea, caracterul intenţionat sau neglijent ori repetarea neconformităţii sau nivelul de cooperare al declarantului autorizat în cadrul CBAM. Acest lucru ar permite o reducere a cuantumului penalităţii în cazul unor erori minore sau neintenţionate.
(32)Penalitatea prevăzută la articolul 26 alineatul (2a) nu ar trebui să li se aplice altor importatori decât declaranţilor autorizaţi în cadrul CBAM care au depăşit pragul unic bazat pe masă. În acest scop, ar trebui să fie luate în considerare toate emisiile încorporate în mărfurile importate de un astfel de importator fără autorizaţie în anul calendaristic relevant. Este oportun să se prevadă că plata penalităţii exonerează importatorul de obligaţia de a depune o declaraţie CBAM şi de a restitui certificate CBAM aferente importurilor respective. Pentru a ţine seama de o încălcare minoră sau de caracterul neintenţionat al acesteia, autorităţile competente ar trebui să poată impune o penalitate mai mică în cazul în care pragul unic bazat pe masă a fost depăşit cu cel mult 10 % din pragul respectiv sau în cazul în care importatorul a continuat, cu titlu provizoriu, să importe mărfuri, iar cererea sa pentru obţinerea statutului de declarant autorizat în cadrul CBAM a fost refuzată.
(33)Regulamentul (UE) 2023/956 se aplică anumitor mărfuri cu emisii ridicate de dioxid de carbon importate în Uniune. Mărfurile care figurează în anexa I la Regulamentul (UE) 2023/956 includ "alte argile caolinitice" în lista mărfurilor din ciment. În timp ce argilele caolinitice calcinate sunt produse cu emisii ridicate de dioxid de carbon, acest lucru nu este valabil şi pentru argilele caolinitice necalcinate. Prin urmare, argilele caolinitice necalcinate ar trebui să fie excluse din domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) 2023/956.
(34)Anexa II la Regulamentul (UE) 2023/956 enumeră mărfurile pentru care numai emisiile directe ar trebui să fie luate în considerare la calcularea emisiilor încorporate. În cazul mărfurilor care nu sunt enumerate în anexa respectivă, ar trebui să fie luate în considerare atât emisiile directe, cât şi emisiile indirecte. Întrucât emisiile indirecte nu sunt relevante în cazul producerii de energie electrică, energia electrică ar trebui să fie adăugată pe lista mărfurilor din anexa respectivă.
(35)Este necesar să se simplifice mijloacele de stabilire a valorilor implicite atunci când nu sunt disponibile date fiabile pentru ţara exportatoare pentru un anumit tip de mărfuri. În astfel de cazuri, pentru a preveni relocarea emisiilor de dioxid de carbon, valoarea implicită ar trebui să fie stabilită la nivelul intensităţii medii a emisiilor din cele zece ţări exportatoare cu cele mai mari intensităţi ale emisiilor pentru care sunt disponibile date fiabile, care reprezintă o medie adecvată pentru a asigura obiectivul de mediu al CBAM. Acest fapt nu afectează posibilitatea de a adapta aceste valori implicite pe baza caracteristicilor specifice regiunii în temeiul punctului 7 din anexa IV la Regulamentul (UE) 2023/956.
(36)În vederea completării şi modificării anumitor elemente neesenţiale ale Regulamentului (UE) 2023/956, competenţa de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ar trebui să fie delegată Comisiei în ceea ce priveşte modificarea pragului unic bazat pe masă din anexa VII la regulamentul respectiv, dacă este necesar, astfel cum este stabilit în conformitate cu articolul 2 alineatul (3) litera (a) din regulamentul respectiv, precum şi pentru completarea respectivului regulament, cu scopul de a stabili că taxele plătibile de către declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM finanţează direct costurile de exploatare şi de gestionare a platformei. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experţi, şi ca respectivele consultări să se desfăşoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (9). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European şi Consiliul primesc toate documentele în acelaşi timp cu experţii din statele membre, iar experţii acestor instituţii au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experţi ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate.
(9)JO L 123, 12.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_interinstit/2016/512/oj.
(37)Întrucât obiectivele prezentului regulament, şi anume simplificarea anumitor obligaţii şi consolidarea mecanismului pe care Uniunea l-a adoptat pentru a preveni riscul relocării emisiilor de dioxid de carbon şi implicit pentru a reduce emisiile globale de dioxid de carbon, nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea sau efectele acţiunii, acestea pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivelor respective.
(38)Pentru a permite adoptarea în timp util a actelor delegate şi a actelor de punere în aplicare în temeiul Regulamentului (UE) 2023/956, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(39)Prin urmare, se impune ca Regulamentul (UE) 2023/956 să fie modificat în consecinţă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificarea Regulamentului (UE) 2023/956
Regulamentul (UE) 2023/956 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 2 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Prin derogare de la alineatele (1) şi (2), prezentul regulament nu se aplică mărfurilor destinate să circule sau să fie utilizate în contextul activităţilor militare în temeiul articolului 1 punctul 49 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei (*1).
(*1)Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii (JO L 343, 29.12.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj)."
(b)se introduce următorul alineat:
"(3a) Prezentul regulament nu se aplică:
a) energiei electrice produse pe platoul continental sau în zona economică exclusivă a unui stat membru sau a unei ţări ori a unui teritoriu care figurează la punctele 1 şi 2 din anexa III;
b) hidrogenului originar din platoul continental sau din zona economică exclusivă a unui stat membru sau a unei ţări ori a unui teritoriu care figurează la punctul 1 din anexa III."
2.Se introduce următorul articol:
"Articolul 2a: Excepţia de minimis
(1) Un importator, inclusiv orice importator care are statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, este scutit de obligaţiile prevăzute în prezentul regulament în cazul în care masa netă a mărfurilor importate într-un anumit an calendaristic nu depăşeşte cumulativ pragul unic bazat pe masă prevăzut la punctul 1 din anexa VII (denumit în continuare «pragul unic bazat pe masă»). Respectivul prag se aplică masei nete totale a mărfurilor care se încadrează la toate codurile NC agregate per importator şi per an calendaristic. Într-un astfel de caz, importatorul, inclusiv un importator care are statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, declară scutirea respectivă în declaraţia vamală relevantă.
(2) În cazul în care, în cursul anului calendaristic relevant, un importator inclusiv orice importator care are statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, depăşeşte pragul unic bazat pe masă, importatorului sau declarantului autorizat în cadrul CBAM îi revin toate obligaţiile prevăzute în prezentul regulament în ceea ce priveşte toate emisiile încorporate în toate mărfurile importate în anul calendaristic respectiv.
(3) Până la data de 30 aprilie a fiecărui an calendaristic, Comisia evaluează, pe baza datelor privind importurile aferente celor 12 luni calendaristice precedente, dacă pragul unic bazat pe masă asigură aplicarea alineatului (1) de la prezentul articol pentru cel mult 1 % din emisiile încorporate în mărfurile importate şi în produsele prelucrate. Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 28 pentru a modifica pragul unic bazat pe masă utilizând metodologia prevăzută la punctul 2 din anexa VII, în cazul în care valoarea pragului rezultat se abate de la pragul aplicabil cu mai mult de 15 tone. Pragul unic bazat pe masă modificat se aplică de la data de 1 ianuarie a anului calendaristic următor.
(4) Prezentul articol nu se aplică importurilor de energie electrică sau hidrogen."
3.Articolul 3 se modifică după cum urmează:
(a)punctul 15 se înlocuieşte cu următorul text:
"15. «importator» înseamnă persoana care depune o declaraţie vamală de punere în liberă circulaţie a mărfurilor ori un decont de încheiere în conformitate cu articolul 175 alineatul (5) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446 în nume propriu şi pe cont propriu sau, în cazurile în care declaraţia vamală este depusă de un reprezentant vamal indirect în conformitate cu articolul 18 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, persoana în numele căreia se depune o astfel de declaraţie;"
(b)punctul 31 se înlocuieşte cu următorul text:
"31. «operator» înseamnă orice persoană care operează sau controlează o instalaţie într-o ţară terţă, inclusiv o societate-mamă care controlează o instalaţie într-o ţară terţă;"
4.Articolul 5 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Înainte de a importa mărfuri pe teritoriul vamal al Uniunii, orice importator stabilit într-un stat membru solicită statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM (denumită în continuare «cererea de autorizare»)."
(b)se introduc următoarele alineate:
"(1a) Un reprezentant vamal indirect obţine statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM înainte de a importa mărfuri pe teritoriul vamal al Uniunii. Un reprezentant vamal indirect acţionează în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM în cazul în care reprezentantul vamal indirect este desemnat de un importator în conformitate cu articolul 18 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 şi este de acord să acţioneze în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM, indiferent dacă importatorul este scutit sau nu de obligaţiile prevăzute în prezentul regulament în temeiul articolului 2a din prezentul regulament.
(1b) În cazul în care se aplică articolul 2a, importatorul depune cererea de autorizare în cazurile în care importatorul respectiv preconizează că va depăşi pragul unic bazat pe masă."
(c)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) În cazul în care un importator nu este stabilit într-un stat membru, reprezentantul vamal indirect obţine statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, indiferent dacă importatorul este scutit sau nu de obligaţiile prevăzute în prezentul regulament în temeiul articolului 2a."
(d)se introduce următorul alineat:
"(2a) În cazul în care un reprezentant vamal indirect acţionează în calitate de declarant autorizat în cadrul CBAM în numele unui importator, reprezentantului vamal indirect îi revin obligaţiile aplicabile importatorului în temeiul prezentului regulament în ceea ce priveşte mărfurile importate în numele importatorului respectiv de către reprezentantul vamal indirect respectiv."
(e)alineatul (5) se modifică după cum urmează:
(i)litera (g) se înlocuieşte cu următorul text:
"(g) cantitatea estimată a importurilor de mărfuri pe teritoriul vamal al Uniunii în funcţie de tipul de mărfuri şi informaţii privind statele membre de import, pentru anul calendaristic în care este depusă cererea, precum şi pentru anul calendaristic următor;"
(ii)se introduce următoarea literă:
"(ga) numărul certificatului de operator economic autorizat (AEO), dacă solicitantului i-a fost acordat statutul de operator economic autorizat în conformitate cu articolul 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013;"
(f)se introduce următorul alineat:
"(7a) Un declarant autorizat în cadrul CBAM poate delega depunerea declaraţiilor CBAM, astfel cum se menţionează la articolul 6, unei persoane care acţionează în numele respectivului declarant autorizat în cadrul CBAM. Declarantul autorizat în cadrul CBAM rămâne responsabil de respectarea obligaţiilor care îi sunt aplicabile în temeiul prezentului regulament."
5.Articolul 6 se modifică după cum urmează:
(a)alineatele (1) şi (2) se înlocuiesc cu următorul text:
"(1) Până la data de 30 septembrie a fiecărui an şi pentru prima dată în 2027 pentru anul 2026, fiecare declarant autorizat în cadrul CBAM foloseşte registrul CBAM menţionat la articolul 14 pentru a depune o declaraţie CBAM pentru anul calendaristic anterior.
(2) Declaraţia CBAM conţine următoarele informaţii:
a) cantitatea totală din fiecare tip de mărfuri importate în cursul anului calendaristic anterior, exprimată în megawaţi-oră pentru energie electrică şi în tone pentru alte mărfuri, inclusiv mărfurile importate sub pragul unic bazat pe masă;
b) emisiile totale încorporate în mărfurile menţionate la litera (a) de la prezentul alineat, exprimate în tone de emisii de CO2 echivalent pe megawatt-oră de energie electrică sau, pentru alte mărfuri, în tone de emisii de CO2 echivalent per tonă de mărfuri de fiecare tip de mărfuri, calculate în conformitate cu articolul 7 şi, în cazul în care emisiile încorporate sunt stabilite pe baza emisiilor reale, verificate în conformitate cu articolul 8;
c) numărul total de certificate CBAM care urmează să fie restituite, corespunzătoare emisiilor totale încorporate menţionate la litera (b) de la prezentul alineat, după reducerea datorată pe baza preţului carbonului plătit într-o ţară terţă în conformitate cu articolul 9 şi ajustarea necesară pentru a reflecta măsura în care certificatele EU ETS sunt alocate cu titlu gratuit în conformitate cu articolul 31;
d) după caz, copii ale rapoartelor de verificare emise de verificatori acreditaţi în temeiul articolului 8 şi al anexei VI."
(b)alineatul (6) se înlocuieşte cu următorul text:
"(6) Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare privind formatul standard al declaraţiei CBAM, inclusiv informaţiile detaliate pentru fiecare instalaţie şi ţară de origine sau altă ţară terţă şi tip de mărfuri care trebuie raportate care confirmă valorile totale menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, în special în ceea ce priveşte emisiile încorporate, preţul carbonului plătit, preţul implicit al carbonului în sensul articolului 9 alineatul (4), procedura de depunere a declaraţiei CBAM prin intermediul registrului CBAM şi modalităţile de restituire a certificatelor CBAM menţionate la alineatul (2) litera (c) de la prezentul articol, în conformitate cu articolul 22 alineatul (1), în special în ceea ce priveşte procesul şi selecţia efectuată de declarantul autorizat în cadrul CBAM în privinţa certificatelor care urmează să fie restituite. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 29 alineatul (2)."
6.Articolul 7 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Emisiile încorporate în mărfuri, altele decât energia electrică, se stabilesc:
a) pe baza emisiilor reale în conformitate cu metodele prevăzute la punctele 2 şi 3 din anexa IV; sau
b) prin trimitere la valorile implicite în conformitate cu metodele prevăzute la punctul 4.1 din anexa IV."
(b)alineatul (5) se înlocuieşte cu următorul text:
"(5) Declarantul autorizat în cadrul CBAM ţine evidenţa informaţiilor necesare pentru calcularea emisiilor încorporate în conformitate cu cerinţele prevăzute în anexa V. Evidenţele respective trebuie să fie suficient de detaliate pentru a permite verificatorilor acreditaţi în temeiul articolului 18, după caz, să verifice emisiile încorporate în conformitate cu articolul 8 şi cu anexa VI şi pentru a permite Comisiei şi autorităţii competente să examineze declaraţia CBAM în conformitate cu articolul 19 alineatul (2)."
(c)la alineatul (7), litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(a) aplicarea elementelor metodelor de calcul prevăzute în anexa IV, inclusiv stabilirea limitelor sistemelor proceselor de producţie, care sunt aliniate la cele care fac obiectul EU ETS, şi a materiilor prime (precursori) relevante, a factorilor de emisie, a valorilor emisiilor reale specifice instalaţiei şi a valorilor implicite şi a aplicării acestora la mărfuri individuale, precum şi stabilirea metodelor de asigurare a fiabilităţii datelor pe baza cărora se determină valorile implicite, inclusiv nivelul de detaliere a datelor şi detalii suplimentare privind mărfurile care trebuie să fie considerate «mărfuri simple» şi «mărfuri complexe» în sensul punctului 1 din anexa IV. Respectivele acte de punere în aplicare precizează, de asemenea, elementele de probă care demonstrează că sunt îndeplinite criteriile necesare pentru a justifica utilizarea emisiilor reale pentru energia electrică importată şi pentru energia electrică consumată în procesele de producţie a mărfurilor în sensul alineatelor (2), (3) şi (4) care sunt enumerate la punctele 5 şi 6 din anexa IV; şi"
7.La articolul 8, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) În cazul în care emisiile încorporate sunt stabilite pe baza emisiilor reale, declarantul autorizat în cadrul CBAM se asigură că emisiile totale încorporate declarate în declaraţia CBAM depusă în temeiul articolului 6 sunt verificate de un verificator acreditat în temeiul articolului 18, pe baza principiilor de verificare stabilite în anexa VI."
8.Articolul 9 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 9: Preţul carbonului plătit într-o ţară terţă
(1) În cazul în care emisiile încorporate sunt stabilite pe baza emisiilor reale, un declarant autorizat în cadrul CBAM poate solicita în declaraţia CBAM o reducere a numărului de certificate CBAM care trebuie să fie restituite pentru a fi luat în considerare preţul carbonului plătit într-o ţară terţă pentru emisiile încorporate declarate. Reducerea poate fi solicitată numai dacă preţul carbonului a fost plătit efectiv într-o ţară terţă. Într-un astfel de caz, se ia în considerare orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă în ţara respectivă care ar fi condus la o reducere a preţului carbonului în cauză.
(2) Declarantul autorizat în cadrul CBAM ţine o evidenţă a documentaţiei necesare pentru a demonstra că emisiile încorporate declarate au făcut obiectul unui preţ al carbonului într-o ţară terţă care a fost efectiv plătit, astfel cum se menţionează la alineatul (1). Declarantul autorizat în cadrul CBAM păstrează, în special, dovezi legate de orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă, îndeosebi trimiterile la legislaţia aplicabilă din ţara respectivă. Informaţiile incluse în documentaţia respectivă sunt certificate de o persoană care este independentă de declarantul autorizat în cadrul CBAM şi independentă de autorităţile din ţara terţă. Numele şi datele de contact ale persoanei independente respective figurează în documentaţie. Declarantul autorizat în cadrul CBAM păstrează, de asemenea, dovada plăţii efective a preţului carbonului.
(3) Declarantul autorizat în cadrul CBAM păstrează evidenţele menţionate la alineatul (2) până la sfârşitul celui de-al patrulea an după anul în care a fost sau ar fi trebuit să fie depusă declaraţia CBAM.
(4) Prin derogare de la alineatele (1), (2) şi (3), un declarant autorizat în cadrul CBAM poate solicita în declaraţia CBAM o reducere a numărului de certificate CBAM care trebuie să fie restituite pentru a fi luat în considerare preţul carbonului plătit pentru emisiile încorporate declarate, prin trimitere la preţurile anuale implicite ale carbonului. Într-un astfel de caz, se ia în considerare orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă în ţara respectivă care ar fi condus la o reducere a preţului implicit al carbonului în cauză. Reducerea poate fi solicitată numai în cazul în care s-a stabilit un preţ al carbonului prin normele aplicabile în ţara terţă şi se poate stabili un preţ implicit anual al carbonului, inclusiv pe o bază prudentă, pentru ţara terţă respectivă. În cazul în care emisiile încorporate sunt stabilite pe baza unor valori implicite, se poate cere o reducere numai prin raportare la preţurile anuale implicite ale carbonului.
Începând din 2027, pentru ţările terţe în care există norme de stabilire a preţului carbonului, Comisia poate să stabilească şi să pună la dispoziţie, în registrul CBAM menţionat la articolul 14, preţurile implicite ale carbonului pentru ţările terţe respective, precum şi să publice metodologia pentru calcularea acestora. Comisia acţionează în acest sens pe baza celor mai bune date disponibile provenite din informaţii fiabile şi disponibile public şi din informaţiile furnizate de ţările terţe respective. Comisia ţine seama de orice reducere sau altă formă de compensare disponibilă în ţara terţă relevantă care ar fi determinat o reducere a preţului implicit al carbonului.
(5) Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare privind conversia preţului mediu anual al carbonului plătit efectiv în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol şi a preţurilor anuale implicite ale carbonului stabilite în conformitate cu alineatul (4) de la prezentul articol într-o reducere corespunzătoare a numărului de certificate CBAM care urmează să fie restituite. Respectivele acte reglementează totodată conversia preţului carbonului exprimat în monedă străină în euro la cursul de schimb mediu anual, dovezile necesare privind plata efectivă a preţului carbonului, exemple de reduceri aplicabile sau de orice altă formă de compensare menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol şi calificările persoanei independente menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, precum şi condiţiile de verificare a independenţei persoanei respective. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 29 alineatul (2)."
9.Articolul 10 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 10: Înregistrarea operatorilor şi a instalaţiilor din ţări terţe
(1) La cererea unui operator al unei instalaţii situate într-o ţară terţă, Comisia înregistrează informaţiile referitoare la operatorul respectiv şi la instalaţia acestuia în registrul CBAM menţionat la articolul 14.
(2) Cererea de înregistrare menţionată la alineatul (1) conţine următoarele informaţii care trebuie să fie incluse în registrul CBAM la înregistrare:
a) denumirea, adresa, numărul de înregistrare al societăţii sau al activităţii şi datele de contact ale operatorului, precum şi, dacă este cazul, ale entităţilor care îl controlează, inclusiv societatea-mamă a operatorului respectiv, împreună cu documentele justificative;
b) amplasarea fiecărei instalaţii, inclusiv adresa completă şi coordonatele geografice exprimate în longitudine şi latitudine, incluzând şase zecimale;
c) activitatea economică principală a instalaţiei.
(3) Comisia notifică operatorul cu privire la înregistrarea în registrul CBAM. Înregistrarea este valabilă pe o perioadă de cinci ani de la data notificării sale către operatorul instalaţiei.
(4) Operatorul informează fără întârziere Comisia cu privire la orice modificare a informaţiilor menţionate la alineatul (2) care survine după înregistrare, iar Comisia actualizează informaţiile relevante în registrul CBAM.
(5) Operatorul:
a) determină emisiile încorporate calculate în conformitate cu metodele prevăzute în anexa IV, în funcţie de tipul de mărfuri produse în instalaţia menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol;
b) se asigură că emisiile încorporate menţionate la litera (a) de la prezentul alineat sunt verificate în conformitate cu principiile de verificare prevăzute în anexa VI de către un verificator acreditat în temeiul articolului 18;
c) păstrează o copie a raportului de verificare, precum şi evidenţe ale informaţiilor necesare pentru calcularea emisiilor încorporate ale mărfurilor în conformitate cu cerinţele stabilite în anexa V, pe o perioadă de patru ani de la efectuarea verificării şi, după caz, o copie a documentaţiei necesare pentru a demonstra că emisiile încorporate declarate au făcut obiectul unui preţ al carbonului într-o ţară terţă care a fost plătit efectiv, până la sfârşitul celui de al patrulea an după anul în care persoana independentă a certificat informaţiile conţinute în documentaţia respectivă în conformitate cu articolul 9 alineatul (2);
d) stabileşte, după caz, preţul carbonului plătit într-o ţară terţă în conformitate cu articolul 9 şi încarcă dovezile şi documentele însoţitoare.
(6) Evidenţele menţionate la alineatul (5) litera (c) de la prezentul articol sunt suficient de detaliate pentru a permite verificarea emisiilor încorporate în conformitate cu articolul 8 şi cu anexa VI şi pentru a permite examinarea, în conformitate cu articolul 19, a declaraţiei CBAM întocmite de un declarant autorizat în cadrul CBAM căruia i-au fost prezentate informaţiile relevante în conformitate cu alineatul (7) de la prezentul articol.
(7) Un operator poate comunica unui declarant autorizat în cadrul CBAM informaţiile privind verificarea emisiilor încorporate şi preţul carbonului plătit într-o ţară terţă menţionate la alineatul (5) de la prezentul articol. Declarantul autorizat în cadrul CBAM are dreptul să folosească respectivele informaţii prezentate pentru a îndeplini obligaţia menţionată la articolul 8.
(8) Operatorul poate solicita, în orice moment, radierea din registrul CBAM. La primirea unei astfel de solicitări şi după notificarea autorităţilor competente, Comisia radiază operatorul şi şterge informaţiile referitoare la operatorul respectiv şi la instalaţia acestuia din registrul CBAM, cu condiţia ca aceste informaţii să nu fie necesare pentru examinarea declaraţiilor CBAM depuse. După ce a acordat operatorului respectiv posibilitatea de a fi audiat şi după consultarea autorităţilor competente relevante, Comisia poate, de asemenea, să radieze informaţiile în cazul în care constată că informaţiile privind operatorul în cauză nu mai sunt exacte. Comisia informează autorităţile competente cu privire la orice astfel de radiere."
10.Se introduce următorul articol:
"Articolul 10a: Înregistrarea verificatorilor acreditaţi
(1) În cazul în care se acordă o acreditare în conformitate cu articolul 18, verificatorul depune o cerere de înregistrare în registrul CBAM la autoritatea competentă a statului membru în care este stabilit organismul naţional de acreditare. Verificatorul depune cererea de înregistrare în termen de două luni de la data de acordare a acreditării, însă nu înainte de 1 septembrie 2026. Autoritatea competentă înregistrează informaţiile privind verificatorul acreditat în registrul CBAM.
(2) Cererea de înregistrare în registrul CBAM menţionată la alineatul (1) conţine cel puţin următoarele informaţii:
a) denumirea şi identificarea unică a acreditării verificatorului;
b) orice domeniu de aplicare al acreditării relevant pentru CBAM;
c) ţara în care este stabilit verificatorul;
d) data efectivă a acreditării şi data de expirare a certificatelor de acreditare relevante pentru CBAM;
e) orice informaţii privind măsurile administrative impuse verificatorului, relevante pentru CBAM;
f) copia certificatului de acreditare relevant pentru CBAM.
Informaţiile menţionate la primul paragraf se includ în registrul CBAM la înregistrarea verificatorului.
(3) Autoritatea competentă notifică verificatorul cu privire la înregistrarea în registrul CBAM. De asemenea, autoritatea competentă informează Comisia şi celelalte autorităţi competente cu privire la înregistrare, prin intermediul registrului CBAM.
(4) Verificatorul notifică autorităţii competente orice modificare a informaţiilor menţionate la alineatul (2) care intervine după înregistrarea în registrul CBAM. Autoritatea competentă se asigură că registrul CBAM este actualizat în mod corespunzător.
(5) În sensul articolului 10 alineatul (5) litera (b), verificatorul utilizează registrul CBAM pentru a verifica emisiile încorporate.
(6) Autoritatea competentă radiază un verificator din registrul CBAM în cazul în care verificatorul respectiv nu mai este acreditat în temeiul articolului 18 sau în cazul în care verificatorul nu a respectat obligaţia prevăzută la alineatul (4) de la prezentul articol. Autoritatea competentă informează Comisia şi celelalte autorităţi competente cu privire la radierea înregistrării. Autoritatea competentă şterge informaţiile referitoare la verificatorul acreditat respectiv din registrul CBAM, dacă informaţiile respective nu sunt necesare pentru examinarea declaraţiilor CBAM depuse."
11.Articolul 11 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1), primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Fiecare stat membru desemnează autoritatea competentă pentru îndeplinirea funcţiilor şi sarcinilor care îi revin în temeiul prezentului regulament, informează Comisia cu privire la aceasta şi se asigură că autoritatea competentă dispune de toate competenţele necesare pentru îndeplinirea funcţiilor şi sarcinilor respective."
(b)se adaugă următorul alineat:
"(3) În sensul raportului menţionat la articolul 30 alineatul (6), autorităţile competente furnizează, la cererea Comisiei şi pe baza chestionarului, informaţii relevante privind punerea în aplicare a prezentului regulament."
12.Articolul 14 se modifică după cum urmează:
(a)alineatele (3) şi (4) se înlocuiesc cu următorul text:
"(3) Registrul CBAM conţine, într-o secţiune separată a registrului, informaţiile despre operatori şi despre instalaţiile din ţările terţe înregistrate în conformitate cu articolul 10 alineatul (2) şi informaţiile cu privire la verificatorii acreditaţi înregistraţi în conformitate cu articolul 10a.
(4) Informaţiile din registrul CBAM menţionate la alineatele (2) şi (3) sunt confidenţiale, cu excepţia denumirii, a adreselor, a numerelor de înregistrare ale societăţii sau activităţii, a datelor de contact ale operatorilor, a amplasării instalaţiilor din ţări terţe şi a informaţiilor privind verificatorii acreditaţi menţionate la articolul 10a alineatul (2). Un operator poate alege ca denumirea, adresa, numărul de înregistrare al societăţii sau al activităţii, datele de contact şi amplasarea instalaţiilor sale să nu fie puse la dispoziţia publicului. Informaţiile publice din registrul CBAM sunt puse la dispoziţia Comisiei într-un format interoperabil."
(b)alineatul (6) se înlocuieşte cu următorul text:
"(6) Comisia adoptă acte de punere în aplicare privind infrastructura şi procesele şi procedurile specifice ale registrului CBAM, inclusiv analiza riscurilor menţionată la articolul 15, bazele de date electronice care conţin informaţiile menţionate la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol, procedurile şi acreditările tehnice pentru delegarea menţionată la articolul 5 alineatul (7a), datele conturilor din registrul CBAM menţionate la articolul 16, transmiterea către registrul CBAM a informaţiilor privind vânzarea şi răscumpărarea certificatelor CBAM menţionate la articolul 20, verificarea încrucişată a informaţiilor menţionată la articolul 25 alineatul (3) şi informaţiile menţionate la articolul 25a alineatul (3). Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 29 alineatul (2)."
13.Articolul 17 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1), al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Înainte de a acorda statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, autoritatea competentă poate consulta autorităţile competente relevante sau Comisia prin intermediul registrului CBAM cu privire la îndeplinirea criteriilor prevăzute la alineatul (2). Consultarea nu depăşeşte 15 zile calendaristice."
(b)alineatul (5) se înlocuieşte cu următorul text:
"(5) Pentru a respecta criteriile prevăzute la alineatul (2) litera (b) de la prezentul articol, autoritatea competentă solicită constituirea unei garanţii în cazul în care solicitantul nu a fost stabilit pe parcursul celor două exerciţii financiare anterioare anului în care a fost depusă cererea în conformitate cu articolul 5 alineatul (1).
Autoritatea competentă stabileşte cuantumul unei astfel de garanţii, calculat ca valoarea agregată a numărului de certificate CBAM pe care declarantul autorizat în cadrul CBAM ar trebui să le restituie, în conformitate cu articolul 22 cu privire la importurile de mărfuri raportate în conformitate cu articolul 5 alineatul (5) litera (g), ţinând seama de ajustarea necesară pentru a reflecta măsura în care certificatele EU ETS sunt alocate cu titlu gratuit în conformitate cu articolul 31. Garanţia constituită se face sub forma unei garanţii bancare, plătibilă la prima cerere, de către o instituţie financiară care îşi desfăşoară activitatea în Uniune sau printr-o altă formă de garanţie care oferă o asigurare echivalentă."
(c)alineatul (7) se înlocuieşte cu următorul text:
"(7) Autoritatea competentă eliberează garanţia imediat după data de 30 septembrie a celui de-al doilea an în care declarantul autorizat în cadrul CBAM a restituit certificatele CBAM în conformitate cu articolul 22."
(d)se introduce următorul alineat:
"(7a) Prin derogare de la articolul 4, în cazul în care un importator sau un reprezentant vamal indirect a depus o cerere în conformitate cu articolul 5 până la 31 martie 2026, un astfel de importator sau reprezentant vamal indirect poate continua, cu titlu provizoriu, să importe mărfuri până când autoritatea competentă ia o decizie în temeiul prezentului articol.
În cazul în care refuză să acorde autorizaţia în conformitate cu alineatul (3) de la prezentul articol, autoritatea competentă stabileşte, în termen de o lună de la data deciziei, emisiile încorporate în mărfurile importate între 1 ianuarie 2026 şi data deciziei, pe baza informaţiilor comunicate în conformitate cu articolul 25 alineatul (3) şi prin trimitere la valori implicite în conformitate cu metodele prevăzute în anexa IV, precum şi pe baza oricăror alte informaţii relevante.
Respectivele emisii stabilite se utilizează pentru calcularea penalităţilor în conformitate cu articolul 26 alineatul (2a)."
(e)la alineatul (8), al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Înainte de a revoca statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM, autoritatea competentă acordă declarantului autorizat în cadrul CBAM posibilitatea de a fi audiat. Autoritatea competentă poate consulta autorităţile competente relevante sau Comisia prin intermediul registrului CBAM cu privire la condiţiile şi criteriile de revocare. Consultarea nu depăşeşte 15 zile calendaristice."
(f)la alineatul (10), litera (e) se înlocuieşte cu următorul text:
"(e) termenele specifice, domeniul de aplicare şi formatul procedurii de consultare menţionate la alineatele (1) şi (8) de la prezentul articol."
14.Articolul 18 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se elimină;
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Un organism naţional de acreditare poate, la cerere, acredita o persoană juridică în calitatea de verificator în sensul prezentului regulament în cazul în care consideră, pe baza documentaţiei care i-a fost prezentată, că persoana respectivă are capacitatea de a aplica principiile de verificare menţionate în anexa VI atunci când îndeplineşte sarcinile de verificare a emisiilor încorporate în temeiul articolelor 8 şi 10. În cazul în care persoana juridică este acreditată în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 pentru un grup relevant de activităţi, organismul naţional de acreditare ţine seama de o astfel de acreditare la evaluarea calificărilor unui verificator acreditat care sunt necesare pentru a efectua verificări în sensul prezentului regulament."
15.La articolul 19 alineatul (3), al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Comisia facilitează, de asemenea, schimbul de informaţii cu autorităţile competente cu privire la activităţile frauduloase, concluziile la care s-a ajuns în temeiul articolului 25a şi penalităţile aplicate în conformitate cu articolul 26."
16.Articolul 20 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) De la 1 februarie 2027, vânzarea de către un stat membru a certificatelor CBAM se realizează pe o platformă centrală comună declaranţilor autorizaţi în cadrul CBAM stabiliţi în statul membru respectiv."
(b)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Informaţiile privind vânzarea şi răscumpărarea certificatelor CBAM de pe platforma centrală comună se transferă în registrul CBAM la sfârşitul fiecărei zile lucrătoare."
(c)se introduce următorul alineat:
"(5a) Costurile ocazionate în legătură cu înfiinţarea, exploatarea şi gestionarea platformei centrale comune se finanţează prin taxe plătibile de către declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM.
Pe durata primului contract de achiziţii publice comune pentru înfiinţarea, exploatarea şi gestionarea platformei centrale comune, costurile respective se suportă iniţial din bugetul general al Uniunii. În acest scop, veniturile generate de taxe constituie venituri alocate interne, în conformitate cu articolul 21 alineatul (3) litera (a) din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2). Veniturile respective sunt alocate pentru a acoperi costurile aferente înfiinţării, exploatării şi gestionării platformei centrale comune. Orice venituri rămase după acoperirea costurilor respective se alocă bugetului Uniunii.
(*2)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
Pe durata contractelor de achiziţii publice comune ulterioare pentru exploatarea şi gestionarea platformei centrale comune, Comisia adoptă un act delegat în conformitate cu articolul 28 pentru a completa prezentul regulament, cu scopul de a stabili că taxele plătibile de către declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM finanţează în mod direct costurile de exploatare şi de gestionare a platformei centrale comune."
(d)alineatul (6) se înlocuieşte cu următorul text:
"(6) Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 28 pentru completarea prezentului regulament prin detalierea calendarului, a administrării, a structurii şi a nivelului taxelor şi a altor aspecte legate de gestionarea vânzării şi răscumpărării certificatelor CBAM, precum şi de organizarea şi utilizarea platformei centrale comune, urmărind corelarea cu procedurile prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2023/2830 al Comisiei (*3). Prin actele delegate se asigură faptul că organizarea şi utilizarea platformei centrale comune sunt eficiente din punctul de vedere al costurilor, că nivelul taxelor este stabilit astfel încât să acopere strict costurile relevante, precum şi că sunt evitate costurile administrative nejustificate.
(*3)Regulamentul delegat (UE) 2023/2830 al Comisiei din 17 octombrie 2023 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului prin stabilirea de norme privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (JO L, 2023/2830, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2830/oj)."
17.Articolul 21 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1), primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Comisia calculează preţul certificatelor CBAM ca medie a preţurilor de închidere ale certificatelor EU ETS pe platforma de licitaţie în conformitate cu procedurile prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2023/2830 pentru fiecare săptămână calendaristică."
(b)se introduce următorul alineat:
"(1a) Prin derogare de la alineatul (1), Comisia calculează preţul certificatelor CBAM care corespunde emisiilor încorporate declarate pentru anul 2026 în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) litera (b), ca medie trimestrială a preţurilor de închidere ale certificatelor EU ETS pe platforma de licitaţie, în conformitate cu procedurile prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2023/2830, pentru trimestrul în care a avut loc importul mărfurilor în care sunt încorporate emisiile respective."
(c)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare privind aplicarea metodologiei de calculare a preţului certificatelor CBAM prevăzută la alineatele (1) şi (1a) de la prezentul articol şi modalităţile practice de publicare a preţului respectiv. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 29 alineatul (2)."
18.Articolul 22 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Până la data de 30 septembrie a fiecărui an şi pentru prima dată în 2027 pentru anul 2026, declarantul autorizat în cadrul CBAM restituie prin intermediul registrului CBAM un număr de certificate CBAM care corespunde emisiilor încorporate declarate în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) litera (c) şi verificate în conformitate cu articolul 8 pentru anul calendaristic anterior restituirii. Comisia elimină certificatele CBAM restituite din registrul CBAM. Declarantul autorizat în cadrul CBAM se asigură că numărul necesar de certificate CBAM este disponibil în contul său din registrul CBAM."
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Începând cu anul 2027, declarantul autorizat în cadrul CBAM se asigură că numărul de certificate CBAM din contul său din registrul CBAM la sfârşitul fiecărui trimestru corespunde unui procent de cel puţin 50 % din emisiile încorporate în toate mărfurile pe care le-a importat de la începutul anului calendaristic, acest număr fiind determinat prin trimitere la oricare dintre următoarele:
a) valorile implicite în conformitate cu metodele prevăzute în anexa IV, fără majorarea menţionată la punctul 4.1 din anexa respectivă; sau
b) numărul de certificate CBAM restituite în conformitate cu alineatul (1) pentru anul calendaristic anterior anului restituirii, cu condiţia ca declaraţia vamală pentru importul de mărfuri să facă trimitere la aceleaşi mărfuri în funcţie de codul NC şi de ţările de origine ca şi declaraţia CBAM depusă în anul calendaristic anterior anului curent.
În sensul prezentului alineat, se ţine seama de ajustarea pentru alocarea cu titlu gratuit menţionată la articolul 31."
(c)se introduce următorul alineat:
"(2a) Declarantul autorizat în cadrul CBAM respectă obligaţia prevăzută la alineatul (2) până la sfârşitul trimestrului care urmează trimestrului în care se depăşeşte pragul unic bazat pe masă."
19.Articolul 23 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1), al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Comisia răscumpără excedentul de certificate CBAM prin intermediul platformei centrale comune menţionate la articolul 20 în numele statului membru în care este stabilit declarantul autorizat în cadrul CBAM. Declarantul autorizat în cadrul CBAM depune cererea de răscumpărare până la data de 31 octombrie a fiecărui an în care au fost restituite certificate CBAM."
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Numărul de certificate CBAM care fac obiectul răscumpărării menţionate la alineatul (1) se limitează la numărul total de certificate CBAM pe care declarantul autorizat în cadrul CBAM avea obligaţia să le achiziţioneze în temeiul articolului 22 alineatul (2) în cursul anului calendaristic în care au fost achiziţionate certificatele CBAM.
În cazul în care un declarant autorizat în cadrul CBAM care a achiziţionat certificate CBAM într-un an calendaristic preconizând că va depăşi pragul unic bazat pe masă nu depăşeşte acest prag, toate certificatele CBAM respective se răscumpără la cererea declarantului autorizat în cadrul CBAM în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol."
(c)se introduce următorul alineat:
"(2a) Prin derogare de la alineatul (2), certificatele CBAM achiziţionate în 2027 pentru emisiile încorporate aferente anului 2026 pot fi răscumpărate numai în 2027."
20.Articolul 24 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 24: Anularea certificatelor CBAM
(1) La data de 1 noiembrie a fiecărui an, Comisia anulează toate certificatele CBAM care au fost achiziţionate în cursul anului anterior anului calendaristic precedent şi care au rămas în contul unui declarant autorizat în cadrul CBAM din registrul CBAM. Certificatele CBAM respective sunt anulate fără nicio compensaţie.
(2) Prin derogare de la alineatul (1), la 1 noiembrie 2027, Comisia anulează toate certificatele CBAM achiziţionate pentru emisiile încorporate aferente anului 2026. Certificatele CBAM respective sunt anulate fără nicio compensaţie.
(3) În cazul în care numărul de certificate CBAM care urmează să fie restituite este contestat într-un litigiu pendinte într-un stat membru, Comisia suspendă anularea certificatelor CBAM în limita sumei contestate. Autoritatea competentă a statului membru în care este stabilit declarantul autorizat în cadrul CBAM comunică fără întârziere Comisiei orice informaţie relevantă."
21.La articolul 25, alineatele (1)-(4) se înlocuiesc cu următorul text:
"(1) Fără a aduce atingere articolului 2a, autorităţile vamale nu permit importul de mărfuri de către altă persoană decât un declarant autorizat în cadrul CBAM.
(2) Autorităţile vamale comunică periodic şi în mod automat Comisiei, în special prin intermediul mecanismului de supraveghere instituit în temeiul articolului 56 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, informaţii specifice privind mărfurile declarate la import. Informaţiile respective includ numărul EORI sau forma de identificare a importatorului sau a declarantului autorizat în cadrul CBAM, declarată în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2446, precum şi numărul contului CBAM al declarantului autorizat în cadrul CBAM, codul NC format din opt cifre al mărfurilor, cantitatea, ţara de origine, data declaraţiei vamale şi regimul vamal. În cazul în care importatorul nu are un număr EORI, autorităţile vamale comunică, de asemenea, Comisiei numele, adresa şi, dacă sunt disponibile, datele de contact ale importatorului.
(3) Comisia comunică informaţiile menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, în mod periodic, autorităţii competente a statului membru în care este stabilit declarantul autorizat în cadrul CBAM sau importatorul şi, pentru fiecare declarant din cadrul CBAM, verifică încrucişat informaţiile respective cu datele din registrul CBAM în temeiul articolului 14.
(4) În conformitate cu articolul 12 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013, autorităţile vamale pot comunica Comisiei şi autorităţii competente din statul membru care a acordat statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM sau autorităţii competente din statul membru în care este stabilit declarantul autorizat în cadrul CBAM sau importatorul, informaţiile confidenţiale obţinute de autorităţile vamale în cursul exercitării sarcinilor lor sau furnizate autorităţilor vamale cu titlu confidenţial."
22.Se introduce următorul articol:
"Articolul 25a: Monitorizarea şi aplicarea pragului unic bazat pe masă
(1) Comisia monitorizează importurile de mărfuri în scopul monitorizării respectării pragului unic bazat pe masă.
Autorităţile competente ale statului membru în care este stabilit importatorul pot, de asemenea, să monitorizeze respectarea pragului unic bazat pe masă.
Comisia şi autorităţile competente efectuează schimburi periodice şi automate de informaţii necesare pentru monitorizarea importatorilor prin intermediul registrului CBAM. Astfel de informaţii includ o listă a importatorilor care depăşesc 90 % din pragul unic bazat pe masă.
(2) În cazul în care Comisia consideră, pe baza unei evaluări preliminare şi a informaţiilor care i-au fost comunicate de către autorităţile vamale în temeiul articolului 25 alineatul (2), că un importator a depăşit pragul unic bazat pe masă, aceasta comunică informaţiile respective, precum şi elementele care au stat la baza evaluării sale preliminare autorităţii competente a statului membru în care este stabilit importatorul.
Autoritatea competentă poate solicita importatorului sau Comisiei să furnizeze documentele justificative necesare pentru a evalua dacă importatorul a depăşit pragul unic bazat pe masă. În cazul în care documentele justificative sunt insuficiente pentru a evalua dacă importatorul a depăşit pragul respectiv, autorităţile competente pot solicita documente justificative suplimentare din partea autorităţilor vamale, dacă sunt disponibile astfel de documente justificative.
(3) În cazul în care autoritatea competentă concluzionează că un importator, care nu este un declarant autorizat în cadrul CBAM, a depăşit pragul unic bazat pe masă, aceasta adoptă, fără întârzieri nejustificate, o decizie în acest sens. Decizia precizează motivele pe care se întemeiază şi include informaţii cu privire la dreptul la o cale de atac. Autoritatea competentă informează importatorul cu privire la obligaţiile aplicabile în temeiul prezentului regulament, inclusiv, după caz, cu privire la obligaţia de a obţine statutul de declarant autorizat în cadrul CBAM în conformitate cu articolul 5, înainte de a importa orice alte mărfuri. Totodată, autoritatea competentă notifică decizia respectivă autorităţilor vamale şi Comisiei prin intermediul registrului CBAM.
În cazul în care un importator este reprezentat de unul sau mai mulţi reprezentanţi vamali indirecţi şi depăşeşte pragul unic bazat pe masă, autoritatea competentă informează în acest sens reprezentanţii vamali indirecţi desemnaţi în conformitate cu articolul 5 alineatul (1a) sau (2).
Exercitarea unei căi de atac împotriva unei decizii prin care se stabileşte că importatorul a depăşit pragul unic bazat pe masă nu are efect suspensiv.
(4) Pentru a stabili dacă un importator a depăşit pragul unic bazat pe masă, o autoritate competentă nu ia în considerare o practică, un acord ori o serie de astfel de practici sau acorduri care au fost instituite având ca scop principal sau printre scopurile principale situarea sub pragul unic bazat pe masă şi care nu sunt autentice.
Se consideră că o practică, un acord ori o serie de astfel de practici sau acorduri nu sunt autentice în cazul în care, ţinând seama de toate faptele şi circumstanţele relevante, nu se poate considera că au fost instituite din motive comerciale valabile legate de activitatea economică a importatorului.
În sensul articolului 17 alineatul (2) litera (a) şi al articolului 26 alineatul (2a), în cazul în care autoritatea competentă concluzionează că importatorul a fost implicat într-o practică, un acord ori într-o serie de astfel de practici sau acorduri care sunt considerate ca fiind neautentice, se consideră că importatorul a fost implicat într-o încălcare gravă a prezentului regulament.
(5) În scopul monitorizării prevăzute în temeiul prezentului articol, Comisia identifică periodic factori de risc specifici şi puncte de interes, cel puţin o dată pe an calendaristic sau ori de câte ori este necesar, pe baza unei analize a riscurilor în raport cu pragul unic bazat pe masă, ţinând seama de informaţiile conţinute în registrul CBAM, de datele comunicate de autorităţile vamale în conformitate cu articolul 25 şi de alte surse de informaţii relevante, inclusiv de neregulile identificate ca urmare a controalelor efectuate în conformitate cu articolul 15 alineatul (1). Respectivii factori de risc şi puncte de interes se comunică autorităţilor competente şi, după caz, autorităţilor vamale."
23.Articolul 26 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Unui declarant autorizat în cadrul CBAM care nu restituie, până la data de 30 septembrie a fiecărui an, numărul de certificate CBAM care corespunde emisiilor încorporate în mărfurile importate în cursul anului calendaristic precedent i se aplică o penalitate. O astfel de penalitate este identică cu penalitatea pentru exces de emisii prevăzută la articolul 16 alineatul (3) din Directiva 2003/87/CE, majorată în temeiul articolului 16 alineatul (4) din directiva respectivă, aplicabilă în anul importului mărfurilor. O astfel de penalitate se aplică pentru fiecare certificat CBAM pe care declarantul autorizat în cadrul CBAM nu l-a restituit."
(b)se introduce următorul alineat:
"(1a) Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, în cazul în care un declarant autorizat în cadrul CBAM nu restituie numărul corect de certificate CBAM ca urmare a unor informaţii incorecte furnizate de un terţ, şi anume un operator, un verificator sau o persoana independentă care certifică documentaţia privind preţul carbonului menţionată la articolul 9 alineatul (2), autoritatea competentă poate reduce penalitatea menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol. Penalitatea aplicată astfel trebuie să fie efectivă, proporţională şi cu efect de descurajare şi să ţină seama în special de durata, gravitatea, amploarea, caracterul intenţionat sau repetitiv al neconformităţii, sau de nivelul de cooperare a declarantului autorizat în cadrul CBAM cu autoritatea competentă."
(c)se introduce următorul alineat:
"(2a) Alineatul (2) se aplică şi importatorilor, alţii decât declaranţii autorizaţi în cadrul CBAM, atunci când depăşesc pragul unic bazat pe masă. În acest scop, se iau în considerare toate emisiile încorporate în mărfurile importate de un astfel de importator în anul calendaristic relevant. Plata penalităţii exonerează importatorul de obligaţia de a depune o declaraţie CBAM şi de a restitui certificatele CBAM aferente importurilor respective.
Prin derogare de la primul paragraf de la prezentul alineat, autoritatea competentă poate reduce penalitatea prevăzută la alineatul (2) de la prezentul articol atunci când un importator a depăşit pragul unic bazat pe masă cu cel mult 10 % din pragul respectiv sau în cazurile menţionate la articolul 17 alineatul (7a). O astfel de penalitate trebuie să fie efectivă, proporţională şi cu efect de descurajare şi nu poate fi mai mică decât penalitatea prevăzută la alineatul (1). Plata penalităţii exonerează importatorul de obligaţia de a depune o declaraţie CBAM şi de a restitui certificatele CBAM aferente importurilor respective."
(d)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Plata penalităţii în conformitate cu alineatele (1) şi (1a) nu exonerează declarantul autorizat în cadrul CBAM de obligaţia de a restitui numărul restant de certificate CBAM dintr-un anumit an."
(e)se introduce următorul alineat:
"(4a) În sensul alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol, autoritatea competentă calculează numărul total de certificate CBAM care ar fi trebuit să fie restituite, pe baza masei nete a mărfurilor importate şi prin trimitere la emisiile încorporate stabilite prin valori implicite în conformitate cu metodele prevăzute în anexa IV şi ţinând seama de ajustarea pentru alocarea cu titlu gratuit, astfel cum se menţionează la articolul 31."
24.La articolul 27 alineatul (2), litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) divizarea în mod artificial a importurilor, inclusiv prin acorduri care nu sunt autentice, pentru a evita depăşirea pragului unic bazat pe masă."
25.Articolul 28 se modifică după cum urmează:
(a)alineatele (2) şi (3) se înlocuiesc cu următorul text:
"(2) Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 2 alineatele (10) şi (11), la articolul 2a alineatul (3), la articolul 18 alineatul (3), la articolul 20 alineatele (5a) şi (6) şi la articolul 27 alineatul (6) se conferă Comisiei pentru o perioadă de cinci ani de la 20 octombrie 2025. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3) Delegarea de competenţe menţionată la articolul 2 alineatele (10) şi (11), la articolul 2a alineatul (3), la articolul 18 alineatul (3), la articolul 20 alineatele (5a) şi (6) şi la articolul 27 alineatul (6) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu."
(b)alineatul (7) se înlocuieşte cu următorul text:
"(7) Un act delegat adoptat în temeiul articolului 2 alineatele (10) şi (11), al articolului 2a alineatul (3), articolului 18 alineatul (3), al articolului 20 alineatele (5a) şi (6) sau al articolului 27 alineatul (6) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului."
26.La articolul 30 alineatul (6) al doilea paragraf, litera (b) se modifică după cum urmează:
(a)punctul (i) se înlocuieşte cu următorul text:
"(i)sistemului de guvernanţă, inclusiv o evaluare a implementării şi a administrării garanţiilor şi a autorizării declaranţilor din cadrul CBAM de către statele membre;"
(b)se adaugă următorul punct:
"(v)aplicării pragului unic bazat pe masă, inclusiv a posibilităţii de a majora pragul respectiv şi de a introduce un prag suplimentar bazat pe loturi."
27.La articolul 36, alineatul (2) se modifică după cum urmează:
(a)litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"- Articolul 2 alineatul (2), articolele 2a şi 4, articolele 6-9, articolele 10a, 15, 19 şi 21, articolul 22 alineatele (1) şi (3), articolele 23-27 şi articolul 31 se aplică de la 1 ianuarie 2026."
(b)se adaugă următoarele litere:
"(c) articolul 22 alineatul (2) se aplică de la 1 ianuarie 2027;
(d) articolul 20 alineatele (1), (3), (4) şi (5) se aplică de la 1 februarie 2027."
28.În anexa I, codul NC "2507 00 80 - Alte argile caolinitice" se înlocuieşte cu "ex 2507 00 80 - Alte argile caolinitice, cu excepţia argilelor caolinitice necalcinate"
29.În anexa II se adaugă următorul tabel:
"Electricitate

Codul NC

Gaz cu efect de seră

2716 00 00 - Energie electrică

Dioxid de carbon"

30.Anexa IV se modifică în conformitate cu anexa I la prezentul regulament.
31.În anexa V, la punctul 2 se adaugă următoarea literă:
"(e) informaţiile şi metoda utilizată pentru calcularea emisiilor încorporate."
32.În anexa VI punctul 2 litera (k), punctul (iii) se înlocuieşte cu următorul text:
"(iii)identificarea instalaţiilor în care a fost produsă materia primă (precursor) şi emisiile reale rezultate din producţia materiei respective;"
33.Textul prevăzut în anexa II la prezentul regulament se adaugă ca anexa VII.
Art. 2: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Strasbourg, 8 octombrie 2025.

Pentru Parlamentul European

Preşedinta

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Preşedintele

M. BJERRE

ANEXA I:
- Anexa IV se modifică după cum urmează:
1.Punctul 3 se înlocuieşte cu următorul text:
"3. DETERMINAREA EMISIILOR REALE ÎNCORPORATE PENTRU MĂRFURI COMPLEXE
Pentru determinarea emisiilor reale specifice încorporate ale mărfurilor complexe produse într-o instalaţie dată, se aplică următoarea ecuaţie:
unde:

AttrEmg

reprezintă emisiile atribuite ale mărfurilor g;

ALg

reprezintă nivelul de activitate al mărfurilor, fiind cantitatea de mărfuri produse în perioada de raportare în instalaţia respectivă; şi

EEInpMat

reprezintă emisiile încorporate ale materiilor prime (precursori) consumate în procesul de producţie. Trebuie luate în considerare numai materiile prime (precursori) enumerate în anexa I şi originare din ţări şi teritorii terţe care nu sunt exceptate în temeiul punctului 1 din anexa III. EEInpMat relevante se calculează după cum urmează:

unde:

Mi

este masa materiilor prime (precursori) i utilizate în procesul de producţie; şi

SEEi

reprezintă emisiile specifice încorporate pentru materiile prime (precursori) i. Pentru SEEi, operatorul instalaţiei utilizează valoarea emisiilor generate de instalaţia în care a fost produsă materia primă (precursor), cu condiţia ca datele instalaţiei respective să poată fi măsurate în mod adecvat.

"
2.Punctul 4 se înlocuieşte cu următorul text:
"4. DETERMINAREA VALORILOR IMPLICITE MENŢIONATE LA ARTICOLUL 7 ALINEATELE (2) ŞI (3)
În scopul determinării valorilor implicite, se utilizează numai valorile reale pentru determinarea emisiilor încorporate. În absenţa datelor reale, pot fi utilizate valori din literatura de specialitate. Valorile implicite se determină pe baza celor mai bune date disponibile. Cele mai bune date disponibile se bazează pe informaţii fiabile şi accesibile public. Valorile implicite sunt revizuite periodic prin actele de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 7 alineatul (7) pe baza celor mai recente şi fiabile informaţii, inclusiv pe baza informaţiilor furnizate de o ţară terţă sau de un grup de ţări terţe."
3.Punctul 4.1 se înlocuieşte cu următorul text:
"4.1. Valorile implicite menţionate la articolul 7 alineatul (2)
Valorile implicite se stabilesc la intensitatea medie a emisiilor pentru fiecare ţară exportatoare şi pentru fiecare dintre mărfurile enumerate în anexa I, în afară de energia electrică, la care se adaugă o majorare stabilită la un nivel proporţional. Această majorare se stabileşte în actele de punere în aplicare adoptate în temeiul articolului 7 alineatul (7) şi se stabileşte la un nivel adecvat pentru a asigura integritatea de mediu a CBAM, pe baza celor mai recente şi mai fiabile informaţii, inclusiv pe baza informaţiilor colectate în cursul perioadei de tranziţie. În cazul în care nu se pot aplica date fiabile pentru ţara exportatoare pentru un tip de mărfuri, valorile implicite se bazează pe intensitatea medie a emisiilor din cele 10 ţări exportatoare care înregistrează cele mai mari intensităţi ale emisiilor pentru care se pot aplica date fiabile pentru tipul respectiv de mărfuri."
4.La punctul 7, paragraful al doilea se înlocuieşte cu următorul text:
"În cazul în care declaranţii pentru mărfurile produse într-o ţară terţă, un grup de ţări terţe sau o regiune dintr-o ţară terţă pot demonstra, pe baza unor date fiabile, că adaptările alternative specifice regiunii ale valorilor implicite sunt mai mici decât valorile implicite determinate de Comisie, pot fi utilizate astfel de adaptări specifice regiunii."
ANEXA II:
Se adaugă următoarea anexă VII:
"- ANEXA VII: Pragul unic bazat pe masă
1. Pragul unic bazat pe masă menţionat la articolul 2a se stabileşte la 50 de tone masă netă.
2. În sensul articolului 2a alineatul (3), se aplică următoarea metodologie:

ales astfel încât

unde:

99 %

este ponderea-ţintă a emisiilor;

reprezintă pragul de masă în tone care permite captarea unei anumite ponderi ţintă a emisiilor;

Emisiile anuale per importator;

qi,j

reprezintă cantitatea importurilor efectuate de către importatorul i de la codul NC j, exprimată în tone;

Ji

reprezintă numărul de coduri NC importate de importatorul i dintre cele patru sectoare avute în vedere (aluminiu, ciment, îngrăşăminte, fier şi oţel);

EIj

reprezintă intensitatea emisiilor pentru codul NC j (1);

Emisii totale:

emisiile totale de CO2 ale celor patru sectoare avute în vedere în cadrul CBAM, şi anume suma emisiilor corespunzătoare pentru toţi importatorii:

,

unde N reprezintă numărul de importatori;

:

cantitatea totală, exprimată în tone, a mărfurilor enumerate în anexa I importate de importatorul i;

reprezintă o funcţie de indicator egală cu 1 atunci când

(adică atunci când un importator importă cantităţi care depăşesc pragul de masă ) sau cu 0, în caz contrar.

(1) Intensităţile emisiilor Ej se bazează pe valori implicite (fără majorare) ale emisiilor publicate pentru perioada de tranziţie. În cazul cimentului şi al produselor fertilizante, se iau în considerare emisiile directe şi indirecte; în cazul produselor din aluminiu, fier şi oţel, se iau în considerare numai emisiile directe. Pentru actualizările viitoare ale pragului unic bazat pe masă, valorile implicite se stabilesc în conformitate cu metodele prevăzute în anexa IV, fără majorarea menţionată la punctul 4.1 din anexa IV.

Pentru a reflecta incertitudinile cu privire la modificările tendinţelor schimburilor comerciale, menţinând în acelaşi timp obiectivul de mediu al prezentului regulament, se adaugă o marjă de 0,25 puncte procentuale la ponderea ţintă de emisii de mai sus.
Pragul unic bazat pe masă se rotunjeşte până la cea mai apropiată zecimală."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 17 octombrie 2025