Capitolul ii - CERERILE DE PRELUARE - Regulamentul 2055/02-oct-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1351 al Parlamentului European şi al Consiliului privind gestionarea azilului şi migraţiei şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1560/2003 al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 12 Noiembrie 2025
CAPITOLUL II:CERERILE DE PRELUARE
Art. 7: Pregătirea şi depunerea cererilor de preluare
(1)Cererile de preluare sunt prezentate folosindu-se un formular-tip în conformitate cu modelul din anexa II.
În cazurile menţionate la articolul 84 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2024/1351, cererea de preluare este prezentată folosindu-se un formular-tip în conformitate cu modelul prevăzut în anexa XII.
Cererea include motive complete şi detaliate, bazate pe toate circumstanţele cazului, şi cuprinde următoarele:
a)o copie a tuturor probelor şi dovezilor circumstanţiale care indică faptul că statul membru solicitat este responsabil de examinarea cererii de protecţie internaţională, însoţite, după caz, de observaţii cu privire la împrejurările în care s-au obţinut şi valoarea probantă atribuită dovezilor circumstanţiale de către statul membru solicitant, cu trimitere la lista de probe şi dovezi circumstanţiale prevăzute la articolul 40 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1351, prezentate în anexa I la prezentul regulament;
b)după caz, o copie a declaraţiilor furnizate în scris sau obţinute de la solicitant, precum şi orice alte documente sau informaţii relevante pentru justificarea cererii, cum ar fi o copie a modelului menţionat la articolul 22 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1351, fotografii şi date biometrice prelevate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2024/1358.
Atunci când cererile de preluare referitoare la membrii aceleiaşi familii sunt prezentate simultan, acestea se depun folosindu-se acelaşi formular-tip.
(2)Atunci când cererea are la bază un rezultat pozitiv transmis de Eurodac în conformitate cu articolul 27 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1358 în urma comparării datelor biometrice ale solicitantului cu datele biometrice prelevate anterior în conformitate cu articolul 13 din regulamentul respectiv şi verificate, după caz, în conformitate cu articolul 38 alineatul (4) din acelaşi regulament, cererea include rezultatul pozitiv, precum şi toate datele transmise împreună cu rezultatul pozitiv respectiv, cu excepţia datelor biometrice.
(3)Atunci când cererea are la bază un rezultat pozitiv transmis de Sistemul de informaţii privind vizele ("VIS") în conformitate cu articolul 21 sau cu articolul 22j din Regulamentul (CE) nr. 767/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (8), în urma comparării amprentelor digitale ale solicitantului de protecţie internaţională cu amprentele digitale prelevate anterior şi transmise VIS în conformitate cu articolul 9 din regulamentul menţionat şi verificate în conformitate cu articolul 21 din acelaşi regulament, aceasta include şi datele furnizate de VIS.
(8)Regulamentul (CE) nr. 767/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 privind Sistemul de informaţii privind vizele (VIS) şi schimbul de date între statele membre cu privire la vizele de scurtă şedere (Regulamentul VIS) (JO L 218, 13.8.2008, p. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2008/767/oj).
(4)Atunci când cererea se bazează pe articolele 25-28 sau pe articolul 34 din Regulamentul (UE) 2024/1351, nu sunt necesare dovezi formale, cum ar fi documente în original şi teste ADN, în cazul în care dovezile circumstanţiale sunt coerente, verificabile şi suficient de detaliate pentru a se stabili statul membru responsabil.
Art. 8: Acceptarea unei cereri de preluare
O cerere de preluare se acceptă folosindu-se acelaşi formular-tip care a fost utilizat pentru depunerea cererii. Atunci când statul membru solicitat îşi recunoaşte responsabilitatea, răspunsul include, printre altele, informaţii care specifică dispoziţia aplicabilă din Regulamentul (UE) 2024/1351, precum şi detalii practice şi informaţii relevante privind transferul.
Art. 9: Respingerea unei cereri de preluare
(1)Atunci când statul membru solicitat consideră că dovezile prezentate nu stabilesc responsabilitatea sa, respingerea cererii se consemnează în secţiunea corespunzătoare din acelaşi formular-tip care a fost utilizat pentru depunerea cererii. Statul membru solicitat prezintă motivele respingerii, argumentate corespunzător, în conformitate cu articolul 40 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2024/1351 şi include probe şi dovezi circumstanţiale relevante, dacă sunt disponibile, pentru susţinerea acestora.
(2)Atunci când statul membru solicitant consideră că on astfel de respingere are la bază o apreciere greşită, sau când poate prezenta dovezi suplimentare, acesta poate solicita reexaminarea cererii. Această opţiune se exercită în termen de trei săptămâni de la primirea răspunsului negativ. Statul membru solicitat depune eforturi să răspundă în termen de două săptămâni. Procedura de reexaminare se încheie după expirarea termenului de două săptămâni, indiferent dacă statul membru solicitat a răspuns sau nu în termenul respectiv.
Lipsa unui răspuns din partea statului membru notificat în termenul stabilit la primul paragraf nu echivalează cu confirmarea cererii.
Primul paragraf nu extinde termenele prevăzute la articolul 40 alineatele (1) şi (7) din Regulamentul (UE) 2024/1351.
Art. 10: Persoanele aflate în îngrijire
(1)În cazul în care solicitantul se află pe teritoriul unui alt stat membru decât cel în care se află copilul, fratele/sora sau părintele în a cărui îngrijire se află sau care se află în îngrijirea acestuia, formularul-tip prevăzut în anexa VII se utilizează pentru consultările dintre cele două state membre şi pentru cererile de informaţii privind:
a)legăturile de rudenie dintre solicitant şi copil, frate/soră sau părinte;
b)legătura de dependenţă dintre solicitant şi copil, frate/soră sau părinte;
c)capacitatea persoanei în cauză de a se ocupa de persoana dependentă;
d)după caz, incapacitatea de a călători pentru o perioadă semnificativă de timp.
În formularul-tip respectiv se vor include o copie a documentelor disponibile care justifică legătura de dependenţă, în special a certificatelor medicale, informaţiile relevante furnizate de persoanele în cauză, precum şi confirmarea scrisă din partea solicitantului sau a copilului, a fratelui/surorii sau a părintelui cu privire la capacitatea şi dorinţa sa de a se ocupa de persoana dependentă.
(2)Statul membru solicitat depune eforturi să răspundă în termen de două săptămâni de la data primirii cererii de informaţii. În cazul în care există dovezi convingătoare în sensul că realizarea unor investigaţii suplimentare ar duce la obţinerea de informaţii mai exacte, statul membru solicitat informează statul membru solicitant că sunt necesare încă două săptămâni.
(3)Cererea de informaţii în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol se efectuează cu respectarea deplină a termenelor prevăzute la articolul 39 alineatul (1) şi la articolul 40 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1351.
Primul paragraf nu aduce atingere aplicării articolului 51 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/1351.
Art. 11: Minorii neînsoţiţi
(1)Statul membru în care un minor neînsoţit a înregistrat o cerere de protecţie internaţională, după ce organizează interviul individual în temeiul articolului 22 din Regulamentul (UE) 2024/1351, caută şi ia în considerare toate informaţiile furnizate de minor, în special în modelul menţionat la alineatul (1) de la articolul respectiv, sau provenind din orice altă sursă credibilă care cunoaşte situaţia personală sau ruta urmată de minor ori de un membru al familiei, de fratele/sora sau de ruda minorului.
(2)În cazul în care statul membru care desfăşoară procesul de determinare a statului membru responsabil de examinarea cererii unui minor neînsoţit deţine informaţii care permit începerea identificării şi a localizării unui membru al familiei, a fratelui/surorii sau a rudei, statul membru respectiv consultă celelalte state membre, după caz, şi face schimb de informaţii, în scopul:
a)de a identifica membrii de familie, fraţii/surorile sau rudele minorului neînsoţit prezente pe teritoriul statelor membre;
b)de a stabili existenţa legăturilor de rudenie dovedite;
c)de a evalua capacitatea unei rude de a avea grijă de minorul neînsoţit, inclusiv în cazul în care membrii de familie, fraţii/surorile sau rudele minorului neînsoţit locuiesc în mai multe state membre.
(3)În cazul în care schimbul de informaţii menţionat la alineatul (2) indică faptul că mai mulţi membri ai familiei, fraţi/surori sau rude sunt prezente în alt stat membru sau alte state membre, statul membru în care se află minorul neînsoţit cooperează cu statul membru sau statele membre în cauză, pentru a determina care este persoana cea mai potrivită căreia urmează să îi fie încredinţat minorul şi, în special, pentru a stabili:
a)soliditatea legăturii de rudenie dintre minor şi diferitele persoane identificate pe teritoriul statelor membre;
b)capacitatea şi disponibilitatea persoanelor în cauză de a avea grijă de minor;
c)interesul superior al minorului în fiecare caz.
(4)Formularul-tip prevăzut în anexa VII se utilizează pentru consultarea şi, după caz, schimbul de informaţii între statele membre în scopul identificării membrilor de familie, a fraţilor/surorilor sau a rudelor unui minor neînsoţit.
Statul membru solicitat depune eforturi să răspundă în termen de două săptămâni de la data primirii cererii. În cazul în care există dovezi convingătoare în sensul că realizarea unor investigaţii suplimentare ar duce la obţinerea de informaţii mai relevante, statul membru solicitat informează statul membru solicitant că sunt necesare încă două săptămâni.
(5)Cererea de informaţii în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol se efectuează cu respectarea deplină a termenelor prevăzute la articolul 39 alineatul (1) şi la articolul 40 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1351. Primul paragraf nu aduce atingere aplicării articolului 51 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/1351.