Regulamentul 1988/02-oct-2025 de modificare a anexei XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte substanţele perfluoroalchilate şi polifluoroalchilate din spumele de stingere a incendiilor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 3 Octombrie 2025
Regulamentul 1988/02-oct-2025 de modificare a anexei XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte substanţele perfluoroalchilate şi polifluoroalchilate din spumele de stingere a incendiilor
Dată act: 2-oct-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei (1), în special articolul 68 alineatul (1),
(1)JO L 396, 30.12.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2006/1907/oj.
Întrucât:
(1)Substanţele perfluoroalchilate şi polifluoroalchilate ("PFAS") sunt o familie de mii de substanţe chimice sintetice care sunt utilizate pe scară largă în Uniune, inclusiv în spumele de stingere a incendiilor. PFAS sunt definite de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică ("OCDE") ca fiind orice substanţe care conţin cel puţin un atom de carbon de metil (CF3) sau metilen (CF2) complet fluorurat (fără niciun atom de H/Cl/Br/I ataşat la el) (2).
(2)Raportul OCDE din 9 iulie 2021, Reconciling Terminology of the Universe of Per- and Polyfluoroalkyl Substances: Recommendations and Practical Guidance (Reconcilierea terminologiei universale a substanţelor perfluoroalchilate şi polifluoroalchilate: recomandări şi orientări practice) [ENV/CBC/MONO(2021)25].
(2)Criteriul de substanţă "foarte persistentă" este menţionat la punctul 1.2.1 din anexa XIII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006. PFAS depăşesc cu mult acest criteriu pentru a fi considerate foarte persistente şi au o varietate de proprietăţi periculoase suplimentare. Majoritatea sunt mobile în apă şi, prin urmare, contaminează apele subterane, apele de suprafaţă şi biocenoza. Această contaminare este un motiv de îngrijorare îndeosebi atunci când sunt afectate sursele de apă potabilă. Unele PFAS sunt suspectate a fi cancerigene, dăunează dezvoltării copiilor şi declanşează efecte la concentraţii mici în organe precum ficatul sau sistemul imunitar. Există indicii că PFAS sunt potenţiali perturbatori endocrini. Cu toate acestea, nu există date suficiente pentru a evalua în mod adecvat din punct de vedere cantitativ efectele majorităţii PFAS asupra sănătăţii umane şi asupra mediului.
(3)În 2019, Consiliul Uniunii Europene a invitat Comisia să elaboreze un plan de acţiune pentru eliminarea tuturor utilizărilor neesenţiale ale PFAS (3). În 2020, Parlamentul European a îndemnat Comisia să stabilească termene ferme pentru a asigura o eliminare rapidă a tuturor utilizărilor neesenţiale ale PFAS (4). În Strategia pentru promovarea sustenabilităţii în domeniul substanţelor chimice (5), Comisia a menţionat că PFAS necesită o atenţie specială şi, prin urmare, a propus un set cuprinzător de acţiuni pentru a aborda utilizarea PFAS şi contaminarea cu aceste substanţe.
(3)Concluziile Consiliului - Către o strategie durabilă a Uniunii privind politica în materie de substanţe chimice, 26 iunie 2019, 10713/19.
(4)Rezoluţia Parlamentului European din 10 iulie 2020 referitoare la Strategia pentru promovarea sustenabilităţii în domeniul substanţelor chimice [2020/2531(RSP)].
(5)Strategia pentru promovarea sustenabilităţii în domeniul substanţelor chimice - Către un mediu fără substanţe toxice [COM(2020) 667 final].
(4)Impactul potenţial al poluării cu PFAS în ceea ce priveşte mediul şi, eventual, sănătatea umană a generat îngrijorări în diferite părţi ale lumii. Australia, Canada, Japonia, Coreea, China, Rusia şi Statele Unite ale Americii au adoptat măsuri de reducere a riscurilor determinate de PFAS (6). Danemarca a adoptat deja măsuri specifice pentru a interzice importul, vânzarea şi utilizarea concentratului de spumă de stingere a incendiilor care conţine PFAS la locurile de foraj. Întrucât restricţiile naţionale ar putea împiedica buna funcţionare a pieţei interne, este necesar ca normele de restricţionare privind spuma de stingere a incendiilor care conţine PFAS să fie armonizate la nivelul Uniunii.
(6)https://www.oecd.org/chemicalsafety/portal-perfluorinated-chemicals/riskreduction/.
(5)Având în vedere îngrijorarea exprimată cu privire la înlocuirea spumelor de stingere a incendiilor care conţin acid perfluorooctanoic ("PFOA") cu alte spume pe bază de fluor, precum şi disponibilitatea tot mai mare a alternativelor şi pentru a se asigura un nivel înalt de protecţie a sănătăţii umane şi a mediului în Uniune, la 17 iulie 2020, în temeiul articolului 69 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, Comisia a solicitat Agenţiei Europene pentru Produse Chimice (denumită în continuare "agenţia") să întocmească un dosar în conformitate cu cerinţele anexei XV la regulamentul respectiv, în vederea unei posibile restricţionări a PFAS în spumele de stingere a incendiilor (7).
(7)https://echa.europa.eu/documents/10162/17233/request_echa_pfas_fff_en.pdf/aa089887-bc27-e642-747e-b935809075cc?t=1601895611682.
(6)La 23 martie 2022, agenţia a transmis dosarul în conformitate cu anexa XV, care a fost modificat şi finalizat la 13 ianuarie 2023 ("dosarul") (8). Dosarul a arătat că în Uniune se produc aproximativ 30 000 de tone de spume de stingere a incendiilor pe an de către aproximativ 25 de întreprinderi. În pofida restricţiilor anterioare privind anumite PFAS din spumele de stingere a incendiilor, 18 000 de tone (60 %) din cantitatea actuală formulată de spume de stingere a incendiilor conţin PFAS. Dosarul a estimat emisii anuale totale de aproximativ 470 de tone de PFAS provenite din formulare, antrenamente şi utilizare în caz de incendiu.
(8)https://echa.europa.eu/documents/10162/4524f49c-ae14-b01b-71d2-ac3fa916c4e9 şi https://echa.europa.eu/documents/10162/8011247f-14bb-c77e-189e-4df733dd16b2.
(7)Spumele de stingere a incendiilor care conţin PFAS sunt utilizate pentru stingerea incendiilor care implică lichide inflamabile ("incendii de clasa B") într-o varietate de sectoare [de exemplu, în sectorul petrolier/(petro-)chimic, unităţile municipale de pompieri, aplicaţiile marine, aeroporturi, apărare şi extinctoarele portabile]. De departe, cel mai mare sector de utilizare este industria petrolieră/(petro-)chimică, aceasta consumând 59 % din cantitatea anuală de spume de stingere a incendiilor care conţin PFAS din Uniune. Spumele de stingere a incendiilor care conţin PFAS sunt utilizate atât în antrenamente, cât şi într-o varietate de incendii reale, de la cele minore, până la incendii de mari dimensiuni ale rezervoarelor. Dacă nu este reglementată, utilizarea în continuare a PFAS în spumele de stingere a incendiilor va duce la creşterea contaminării mediului, la continuarea emisiilor în mediu şi la o expunere suplimentară a oamenilor.
(8)Agenţia a concluzionat că riscurile pentru sănătatea umană şi pentru mediu generate de utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor în Uniune nu sunt menţinute în mod adecvat sub control şi că o restricţionare în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 este cel mai adecvat mijloc de contracarare a riscurilor identificate. Este necesară o acţiune la nivelul Uniunii pentru a aborda riscurile determinate de PFAS din spumele de stingere a incendiilor pentru a asigura un nivel înalt şi armonizat de protecţie a sănătăţii umane şi a mediului în întreaga Uniune şi pentru a asigura libera circulaţie a mărfurilor în Uniune.
(9)Dosarul a concluzionat, în plus, că identităţile exacte ale PFAS specifice utilizate în prezent în spumele de stingere a incendiilor sunt în mare măsură necunoscute din cauza confidenţialităţii producătorilor. Părţile interesate din industrie raportează că PFAS aparţin în cea mai mare parte categoriei de lungime a lanţului C6, care cuprinde substanţe asociate acidului perfluorohexanoic. Totuşi, în spumele de stingere a incendiilor au fost utilizate şi substanţe cu structuri cu o lungime mai mică a lanţului şi, teoretic, ar putea fi dezvoltate PFAS noi şi nereglementate care să fie utilizate în spumele de stingere a incendiilor în viitor. În consecinţă, dosarul a concluzionat că o restricţie care să vizeze întreaga clasă de PFAS, indiferent de statutul pe piaţă al anumitor PFAS, mai degrabă decât unele PFAS specifice sau subgrupuri de PFAS, este adecvată pentru a contracara riscurile determinate de PFAS din spumele de stingere a incendiilor, inclusiv cele care decurg din aşa-numita "înlocuire regretabilă" în viitor.
(10)În dosar, agenţia a luat în considerare cinci opţiuni diferite de restricţionare şi a concluzionat propunând o interdicţie privind introducerea pe piaţă şi utilizarea, inclusiv formularea, PFAS în spumele de stingere a incendiilor, oferind perioade de tranziţie specifice fiecărui sector. Potrivit agenţiei, este necesar ca introducerea pe piaţă a extinctoarelor portabile care conţin PFAS să fie restricţionată după o perioadă de tranziţie de 6 luni, în timp ce utilizarea spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS pentru antrenamente, testări şi utilizare de către serviciile municipale de pompieri este necesar să fie restricţionată după o perioadă de tranziţie de 18 luni. O perioadă de tranziţie mai lungă, de 3 ani, a fost considerată necesară pentru utilizarea spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS pe navele civile şi una de 5 ani pentru utilizarea spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS în aviaţia civilă, în apărare şi în extinctoarele portabile. Agenţia a considerat justificată o perioadă de tranziţie de până la 10 ani pentru utilizarea spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS la amplasamentele care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (9), inclusiv, în special, în incendiile de mari dimensiuni la rezervoarele de stocare atmosferică şi în industriile care gestionează numeroase şi diverse lichide inflamabile la acelaşi amplasament.
(9)Directiva 2012/18/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind controlul pericolelor de accidente majore care implică substanţe periculoase, de modificare şi ulterior de abrogare a Directivei 96/82/CE a Consiliului (JO L 197, 24.7.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/18/oj).
(11)În dosar, agenţia a propus şi stabilirea limitei de concentraţie pentru PFAS în spumele de stingere a incendiilor la 1 mg/L (10). Potrivit agenţiei, această limită ar preveni orice utilizare intenţionată a PFAS în concentratele de spumă de stingere a incendiilor şi ar evita majoritatea emisiilor. În plus, agenţia a considerat că este necesar ca această limită de concentraţie să se aplice şi echipamentelor care au fost utilizate cu spume de stingere a incendiilor care conţin PFAS, deoarece limita respectivă ar putea fi atinsă printr-un proces de curăţare relativ simplu.
(10)Care corespunde cu 1 ppm, 1 000 ppb sau 0,0001 % (G/V).
(12)În cele din urmă, agenţia a propus ca utilizatorii de spume de stingere a incendiilor (cu excepţia extinctoarelor portabile) să aibă obligaţia de a elabora "planuri de gestionare a spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS" şi de a aplica măsuri de gestionare a riscurilor bazate pe cele mai bune practici care să le permită să utilizeze în continuare spume care conţin PFAS pe durata oricărei perioade de tranziţie aplicabile.
(13)La 16 martie 2023, Comitetul pentru evaluarea riscurilor (CER) al agenţiei a adoptat un aviz (11) în care a concluzionat că restricţia propusă de agenţie cu privire la PFAS din spumele de stingere a incendiilor, astfel cum a fost modificată de CER, este cea mai adecvată măsură la nivelul Uniunii pentru a contracara riscurile identificate în ceea ce priveşte eficacitatea ei în reducerea riscurilor, caracterul ei practic şi posibilitatea de monitorizare.
(11)https://echa.europa.eu/documents/10162/897b2ca5-e15b-e6c5-a2ef-c7af4f1110a1.
(14)CER a susţinut utilizarea definiţiei OCDE pentru PFAS în scopul grupării substanţelor. CER a recunoscut că ar putea fi posibil să se identifice anumite PFAS sau subgrupuri care nu sunt adecvate pentru a fi utilizate în spumele de stingere a incendiilor din cauza proprietăţilor lor inerente, dar a considerat că excluderea acestor PFAS sau subgrupuri identificate, care probabil nu vor fi utilizate, nu este justificată. În cazul în care anumite PFAS nu sunt adecvate, ele nu sunt afectate de această restricţie, iar efortul necesar pentru identificarea unor astfel de grupuri şi substanţe nu ar fi justificat. În plus, excluderea unor subgrupuri conduce la o posibilă excludere involuntară a unor PFAS care pot fi considerate adecvate în viitor, dar cu proprietăţi periculoase similare. CER a considerat că persistenţa mare a PFAS în combinaţie cu alte pericole reprezintă un motiv de îngrijorare semnificativă. CER a considerat că emisiile în mediul înconjurător de PFAS provenite din utilizarea spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS, estimate de agenţie, sunt estimări fiabile şi a fost de acord că este necesar ca emisiile respective să fie utilizate ca indicator de risc şi să fie reduse la minimum.
(15)CER a fost de acord că o restricţie la nivelul Uniunii în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 cu privire la PFAS ca grup este cea mai adecvată măsură de reducere a riscurilor determinate de PFAS din spumele de stingere a incendiilor. De asemenea, CER a fost de acord că este necesar ca restricţia să abordeze riscurile generate de introducerea pe piaţă şi de utilizarea PFAS, inclusiv de formulare, în toate aplicaţiile spumelor de stingere a incendiilor, deoarece acestea contribuie la emisiile în mediu. Emisiile respective determină un risc pentru oameni şi mediu, iar riscul creşte odată cu continuarea utilizării din cauza persistenţei PFAS şi, în consecinţă, a acumulării acestora în mediu de-a lungul timpului. În pofida eforturilor de reglementare de peste un deceniu, CER consideră că măsurile de gestionare a riscurilor şi condiţiile operaţionale actuale nu abordează suficient riscurile.
(16)CER a susţinut propunerea de a solicita operatorilor să stabilească planuri de gestionare specifice amplasamentelor. În plus, CER a fost de acord cu condiţiile privind eliminarea, tratarea şi etichetarea adecvată a deşeurilor colectate care conţin PFAS. Suplimentar, CER a precizat că este necesar să se asigure că deşeurile provenite din curăţarea echipamentelor de stingere a incendiilor sunt manipulate corespunzător în vederea unei tratări adecvate şi că epurarea biologică a apelor uzate nu este considerată o tratare adecvată. CER a remarcat că epurarea biologică a apelor uzate este cea mai frecventă metodă de eliminare a apelor de scurgere colectate care conţin spume de stingere a incendiilor, dar că această tratare are o eficienţă limitată în ceea ce priveşte eliminarea PFAS şi, în plus, eliminarea deşeurilor de nămol poate fi, şi ea, o sursă semnificativă de PFAS. CER a precizat că, în cazul în care deşeuri care conţin PFAS sunt incinerate sau coincinerate, este necesar ca temperatura să fie mai mare de 1 100 de grade Celsius. Totuşi, CER a mai remarcat că, în viitor, pot fi dezvoltate tehnici suplimentare de eliminare, prin urmare nu a propus o definire suplimentară a tratării adecvate în plus faţă de condiţiile propuse în dosar.
(17)La 7 iunie 2023, Comitetul pentru analiză socioeconomică ("CASE") al agenţiei a adoptat un aviz (12). CASE a concluzionat că restricţia propusă de agenţie cu privire la PFAS din spumele de stingere a incendiilor este cea mai adecvată măsură la nivelul Uniunii pentru a contracara riscurile identificate, ţinând seama de beneficiile socioeconomice şi de costurile PFAS, cu condiţia să se efectueze o analiză a disponibilităţii unor alternative pentru amplasamentele care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE înainte de sfârşitul perioadei de tranziţie propuse pentru introducerea pe piaţă şi utilizarea în astfel de amplasamente. În plus, CASE a recomandat includerea unei obligaţii de a analiza progresele înregistrate în ceea ce priveşte înlocuirea utilizării spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS în instalaţiile petroliere şi gaziere situate în larg înainte de sfârşitul perioadei de tranziţie pentru utilizarea respectivă.
(12)https://echa.europa.eu/documents/10162/897b2ca5-e15b-e6c5-a2ef-c7af4f1110a1.
(18)CASE a concluzionat că, în pofida unor incertitudini, costurile socioeconomice ale restricţiei propuse, estimate la aproximativ 7 miliarde EUR pe o perioadă de 30 de ani, reflectă ordinul corect de mărime. CASE a fost de acord cu agenţia cu privire la faptul că beneficiile restricţiei propuse constau în emisii de mediu evitate, care au fost estimate de agenţie la aproximativ 13 200 de tone pe o perioadă de 30 de ani dacă sunt puse în aplicare măsurile de gestionare a riscurilor propuse de agenţie. CASE a remarcat că valoarea centrală a raportului cost-eficacitate de aproximativ 500 EUR per kilogram de emisii evitate se încadrează în ordinul de mărime al restricţiilor recente pentru substanţele chimice persistente. În plus, CASE a remarcat că includerea unor măsuri de gestionare a riscurilor pentru antrenamente şi incendii reale are un impact limitat asupra raportului cost-eficacitate al restricţiei propuse, prin urmare a considerat că măsurile respective sunt justificate. CASE a considerat, în plus, că restricţia ar putea avea şi alte efecte pozitive, cum ar fi evitarea costurilor de remediere a mediului şi stimularea inovării timpurii privind alternativele la PFAS, care ar conduce la o competitivitate sporită a industriei chimice europene, precum şi unele efecte incerte sau posibil negative, de exemplu asupra emisiilor de gaze cu efect de seră sau situaţiile în care incendiile nu sunt stinse în mod adecvat dacă alternativele nu funcţionează la fel de bine precum spumele care conţin PFAS.
(19)CASE a concluzionat că spume alternative de stingere a incendiilor fezabile din punct de vedere tehnic şi economic, care nu sunt bazate pe fluor, sunt disponibile şi pot fi utilizate în practică până la sfârşitul perioadelor de tranziţie propuse de agenţie în majoritatea sectoarelor sau a utilizărilor, dar nu în toate. În special, CASE a considerat că disponibilitatea unor alternative adecvate nu a fost încă demonstrată pe deplin pentru utilizarea la amplasamentele care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE şi pentru instalaţiile petroliere şi gaziere situate în larg. Pentru a asigura dezvoltarea deplină, testarea şi adoptarea unor alternative adecvate, CASE a recomandat perioade de tranziţie mai lungi decât cele propuse de agenţie pentru introducerea pe piaţă a extinctoarelor portabile cu spumă rezistentă la alcool, care să fie utilizate în sectorul marin şi în instalaţiile petroliere şi gaziere situate în larg. Pentru utilizarea extinctoarelor portabile, CASE a recomandat o perioadă de tranziţie până la 31 decembrie 2030, în locul perioadei de tranziţie de cinci ani propuse de agenţie.
(20)CASE a remarcat condiţia suplimentară recomandată de CER, care impune o temperatură minimă de incinerare de 1 100 de grade Celsius. Totuşi, CASE nu a putut concluziona cu privire la costurile asociate acestei recomandări, care introduc un element suplimentar de incertitudine în evaluare.
(21)Forumul pentru schimbul de informaţii privind aplicarea legislaţiei din cadrul agenţiei, menţionat la articolul 76 alineatul (1) litera (f) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 (denumit în continuare "forumul"), a fost consultat în cursul procesului de restricţionare, iar avizul său a fost luat în considerare.
(22)La 31 august 2023, agenţia a transmis Comisiei avizele emise de CER şi CASE.
(23)Ţinând seama de dosar şi de avizele emise de CER şi CASE, Comisia consideră că introducerea pe piaţă şi utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor generează un risc inacceptabil la adresa sănătăţii umane şi a mediului, care trebuie abordat la nivelul întregii Uniuni.
(24)Prin urmare, Comisia consideră că restricţia privind introducerea pe piaţă şi utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor, prevăzută în prezentul regulament, este cea mai adecvată măsură la nivelul Uniunii pentru a aborda riscul identificat, ţinând seama de impactul socioeconomic al ei şi de disponibilitatea alternativelor.
(25)Comisia consideră că domeniul larg de aplicare al restricţiei, care cuprinde toate PFAS definite de OCDE, este adecvat, având în vedere îngrijorările descrise în dosar şi confirmate de CER şi CASE. Persistenţa tuturor PFAS, inclusiv a produselor lor de degradare, este principala îngrijorare legată de creşterea concentraţiilor în mediu. Multe PFAS sunt foarte mobile în mediu, iar studiile au stabilit şi o serie de alte pericole în ceea ce priveşte PFAS, adesea în funcţie de structura lor specifică. Comisia observă că identităţile exacte ale PFAS utilizate în prezent în spumele de stingere a incendiilor sunt în mare măsură necunoscute din cauza confidenţialităţii comerciale a producătorilor şi că este necesar ca restricţia să aibă un domeniu larg de aplicare pentru a se evita înlocuirea regretabilă între diferite PFAS individuale, care îndeplinesc, toate, criteriul de "substanţă foarte persistentă" prevăzut la punctul 1.2.1 din anexa XIII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 şi, prin urmare, conduc la contaminarea apelor subterane, a apelor de suprafaţă şi a biocenozei.
(26)Comisia consideră că este incert dacă unele subgrupuri de PFAS pot fi utilizate în spumele de stingere a incendiilor şi, prin urmare, pot determina un risc pentru sănătatea umană şi pentru mediu. Cu toate acestea, ţinând seama de angajamentul Uniunii de a elimina treptat PFAS acolo unde este posibil, astfel cum s-a menţionat mai sus, Comisia consideră că domeniul de aplicare chimic larg al restricţiei este justificat pentru a se asigura identificarea substanţelor care intră în sfera de cuprindere a acestei restricţii, evitându-se excluderea accidentală a unor PFAS care ar putea fi considerate adecvate pentru utilizarea în spumele de stingere a incendiilor în viitor şi asigurându-se caracterul practic al restricţiei.
(27)Comisia este de acord cu limita de concentraţie propusă de CER şi CASE şi anume o concentraţie de 1 mg/L pentru suma tuturor PFAS. Comisia consideră că, din motive de securitate juridică şi pentru a se facilita respectarea şi aplicarea acestei restricţii, este necesar ca spuma de stingere a incendiilor să fie definită în prezentul regulament ca fiind orice amestec pentru combaterea incendiilor cu spumă, precum şi diferitele tipuri de amestecuri de spumă de stingere a incendiilor în diferitele etape ale lanţului valoric şi ale utilizării, inclusiv concentratul de spumă de stingere a incendiilor, care necesită diluare cu apă pentru a forma soluţia de spumă de stingere a incendiilor, soluţia de spumă de stingere a incendiilor şi spuma de stingere a incendiilor, care este soluţia de spumă de stingere a incendiilor amestecată cu aer în timpul utilizării. Deşi există puţine metode analitice disponibile pentru fiecare PFAS în parte, se pot utiliza metode de măsurare a fluorului total pentru a se demonstra conformitatea cu restricţia în concordanţă cu recomandările forumului. Comisia consideră că restricţia este aplicabilă, iar acest aspect este întărit în special de combinaţia dintre disponibilitatea metodelor de măsurare a fluorului total şi cerinţa de etichetare.
(28)Comisia observă că punerea în aplicare a restricţiei pentru anumite grupuri specifice de PFAS din spumele de stingere a incendiilor în temeiul Regulamentului (UE) 2019/1021 al Parlamentului European şi al Consiliului (13) a demonstrat că, chiar şi după curăţare în conformitate cu cele mai bune tehnici disponibile, reziduuri de PFAS pot rămâne în echipamente şi pot fi prezente în spumele de stingere a incendiilor nou introduse fără fluor. Având în vedere cele de mai sus, Comisia recunoaşte că stabilirea unei limite de concentraţie a PFAS de 1 mg/L, conform recomandării agenţiei, poate duce la înlocuirea oricărui echipament de stingere a incendiilor care a fost utilizat anterior cu spume de stingere a incendiilor care conţin PFAS. Prin urmare, Comisia consideră că este adecvat să se stabilească o limită de 50 mg/L pentru totalul PFAS din spumele de stingere a incendiilor provenite din astfel de echipamente. Este necesar ca această limită de concentraţie să se aplice numai spumelor de stingere a incendiilor fără fluor nou introduse în echipamente după curăţarea acestora. Având în vedere evoluţiile privind măsurarea efectului de rebound şi evoluţia metodelor de curăţare a echipamentelor, este necesar să se revizuiască această derogare de către Comisie în termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a prezentului regulament. Este necesar ca derogarea să nu se aplice extinctoarelor portabile, deoarece se preconizează că acestea vor fi înlocuite progresiv în întregime. În cazul în care extinctoarele sunt reutilizate, este necesar ca limita generală de concentraţie de 1 mg/L să se aplice oricărei spume de stingere a incendiilor eliberată din extinctor.
(13)Regulamentul (UE) 2019/1021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind poluanţii organici persistenţi (JO L 169, 25.6.2019, p. 45, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1021/oj).
(29)Este necesar ca anumite subgrupuri de PFAS sau anumite utilizări ale acestora să fie excluse de la interdicţia privind introducerea pe piaţă şi de la utilizarea acestei restricţii, deoarece fac deja obiectul unor restricţii sau interdicţii în Uniune. Este necesar ca acidul perfluorooctan sulfonic (PFOS), sărurile sale şi compuşii înrudiţi cu PFOS, acidul perfluorooctanoic (PFOA), sărurile sale şi compuşii înrudiţi cu PFOA, precum şi acidul perfluorohexan sulfonic (PFHxS), sărurile sale şi compuşii înrudiţi cu PFHxS, care fac obiectul interdicţiilor prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) 2019/1021, să fie excluşi de la interdicţia privind introducerea pe piaţă şi utilizarea lor. Acizii perfluorocarboxilici cu o lungime a lanţului cuprinsă între 9 şi 14 atomi de carbon (PFCA C9-C14) fac obiectul restricţiei existente prevăzute la rubrica 68 din anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 şi este necesar să fie excluşi de la restricţia privind introducerea pe piaţă şi utilizarea lor. Este necesar ca utilizările acidului perfluorohexanoic (PFHxA), ale sărurilor sale şi ale substanţelor înrudite cu PFHxA restricţionate prin punctele 4 şi 5 din restricţia existentă în temeiul rubricii 79 din anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 să fie, de asemenea, excluse de la restricţia privind introducerea pe piaţă şi utilizarea lor. Este necesar ca masa PFAS din subgrupurile de PFAS care fac obiectul derogării să fie inclusă în determinarea concentraţiei sumei tuturor PFAS în sensul acestei restricţii. Este necesar ca măsurile de gestionare a riscurilor prevăzute la alineatele (7) - (10) şi impuse ca o condiţie de utilizare a acestei restricţii să se aplice pentru PFAS din subgrupurile respective în cazul în care utilizarea lor în spumele de stingere a incendiilor este încă permisă.
(30)Formularea, prelucrarea şi depozitarea spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS, inclusiv oricare dintre aceste utilizări pentru producerea de spume de stingere a incendiilor în Uniune, indiferent de destinaţia spumelor respective, fie pentru Uniune, fie pentru ţări terţe, intră sub incidenţa definiţiei "utilizării" prevăzute la articolul 3 alineatul (24) din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006. Prin urmare, Comisia consideră că nu este necesar să se specifice o restricţie privind formularea spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS în plus faţă de restricţia privind utilizarea PFAS în astfel de spume de stingere a incendiilor propusă de CER şi CASE.
(31)În ceea ce priveşte atât introducerea pe piaţă, cât şi utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor, Comisia consideră că este adecvată o perioadă generală de tranziţie de 5 ani. Aceasta este perioada de amânare susţinută de CER şi CASE pentru utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor din grupul general al tuturor aplicaţiilor şi sectoarelor care nu fac obiectul unei derogări mai specifice, limitate în timp, care cuprinde o serie de amplasamente eterogene şi diverse procese de înlocuire. Această perioadă de amânare este susţinută şi de CASE în ceea ce priveşte utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor folosite pentru aviaţia civilă (inclusiv aeroporturile civile) şi este recomandată, în plus, pentru nave, inclusiv nave-cisternă, feriboturi, remorchere şi alte nave comerciale, precum şi pentru apărare. Prin urmare, întrucât introducerea pe piaţă în vederea aprovizionării pentru aceste utilizări trebuie, de asemenea, să fie permisă, este adecvat să se aplice aceeaşi perioadă de tranziţie atât pentru introducerea pe piaţă, cât şi pentru utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor.
(32)În ceea ce priveşte introducerea pe piaţă a spumelor de stingere a incendiilor rezistente la alcool care conţin PFAS în extinctoarele portabile, Comisia este de acord cu perioada de tranziţie de 18 luni recomandată de CASE. Pentru introducerea pe piaţă a altor extinctoare portabile, Comisia consideră că o perioadă de tranziţie de 12 luni, în locul celor 6 luni recomandate de CER şi CASE, este adecvată pentru a se asigura că părţile interesate dispun de suficient timp şi capacitate pentru a obţine certificarea necesară în toate statele membre.
(33)În plus, Comisia consideră că este adecvat să se permită introducerea pe piaţă a PFAS din spumele de stingere a incendiilor după perioada de tranziţie de 5 ani cu unicul scop de a aproviziona utilizările care beneficiază în continuare de o derogare după expirarea acestei perioade.
(34)Comisia este de acord cu perioada de tranziţie de 18 luni de la intrarea în vigoare pentru utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor folosite pentru antrenamente şi testări şi de către serviciile publice de pompieri sau de către serviciile private de pompieri care exercită funcţia de servicii publice de pompieri. În plus, Comisia este de acord că este necesar ca serviciilor publice de pompieri să li se permită în continuare să utilizeze spumele care conţin PFAS timp de 10 ani în cazul în care sunt nevoite să intervină şi să stingă incendii industriale la amplasamentele care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE. Totuşi, este necesar ca astfel de spume şi de echipamente să fie utilizate numai în acest scop.
(35)În plus, Comisia este de acord cu perioada de tranziţie până la 31 decembrie 2030 pentru utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor pentru extinctoarele portabile, astfel cum a fost propusă de CASE, deoarece ea ar acorda suficient timp pentru a se asigura că, în cazul extinctoarelor portabile fără PFAS, capacitatea de producţie poate satisface cererea tot mai mare de înlocuire a celor existente care conţin PFAS.
(36)Comisia este de acord cu perioada de tranziţie de 10 ani propusă de CASE pentru utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor destinate amplasamentelor care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE şi instalaţiilor care aparţin industriei petroliere şi gaziere situate în larg, această perioadă permiţând suficient timp pentru punerea în aplicare cu succes a unor alternative care îndeplinesc standardele necesare pentru a asigura protecţia împotriva incendiilor la amplasamentele respective. În consecinţă, instalaţiile de lansare pentru industria spaţială care se încadrează în amplasamentele care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE vor avea o perioadă de tranziţie de 10 ani.
(37)În plus, în ceea ce priveşte utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor, CASE a susţinut o perioadă de tranziţie de 5 ani pentru nave, inclusiv pentru navele militare. Totuşi, Comisia consideră că este necesar să se ia în considerare cerinţele specifice în materie de apărare ale tuturor navelor militare de suprafaţă şi subterane, indiferent de lungimea şi tonajul lor brut, în comparaţie cu navele civile, care afectează fezabilitatea tehnică a punerii în aplicare a alternativelor, particularităţile doctrinei de stingere a incendiilor din cadrul marinei şi să se asigure interoperabilitatea cu ţările terţe în cadrul exerciţiilor militare comune, necesitând, prin urmare, mai mult timp. În plus, Comisia consideră că, pentru navele civile care dispun deja la bord de spume de stingere a incendiilor care conţin PFAS, o perioadă de tranziţie de 5 ani este prea scurtă, având în vedere modificările necesare ale sistemului de spume, care pot fi efectuate numai în timpul andocării pe doc uscat. Prin urmare, Comisia consideră că este adecvat să se stabilească o perioadă de tranziţie de 10 ani de la intrarea în vigoare a prezentului regulament pentru utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor folosite pentru navele militare şi navele civile care dispun deja la bord de spume de stingere a incendiilor care conţin PFAS.
(38)Este necesar să se revizuiască de către Comisie derogarea pentru utilizările PFAS în spumele de stingere a incendiilor destinate amplasamentelor care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE, instalaţiilor care aparţin industriei petroliere şi gaziere situate în larg, navelor militare şi navelor civile care dispun deja la bord de spume de stingere a incendiilor care conţin PFAS înainte de sfârşitul perioadei de tranziţie de 10 ani prevăzută pentru utilizările respective, cu scopul de a monitoriza progresele în materie de înlocuire pentru utilizările respective.
(39)În scopul reducerii la minimum a impactului emisiilor în mediu provenite din utilizările PFAS permise în temeiul restricţiei, Comisia consideră că este adecvat ca utilizările PFAS în spumele de stingere a incendiilor în cursul perioadelor de tranziţie de 5 ani şi 10 ani să fie supuse unor măsuri adecvate de reducere a oricărei scurgeri de PFAS în mediu la un nivel cât mai mic posibil din punct de vedere tehnic şi practic. Comisia consideră că 12 luni reprezintă o perioadă adecvată pentru punerea în aplicare a unor astfel de măsuri de către utilizatori. Comisia este de acord că este necesar ca măsurile respective să includă şi colectarea pentru tratarea adecvată a stocurilor de spume de stingere a incendiilor neutilizate şi a deşeurilor care conţin PFAS, inclusiv a apelor uzate, provenite din utilizarea spumelor de stingere a incendiilor şi din curăţarea echipamentelor, în cazul în care este posibil din punct de vedere tehnic şi practic. Potrivit CER, în scopul realizării unei tratări adecvate, este necesar să fie exclusă epurarea biologică a apelor uzate, iar în cazul incinerării, este necesar ca deşeurile care conţin PFAS să fie incinerate la o temperatură de cel puţin 1 100 °C. Comisia consideră că o tratare adecvată asigură distrugerea PFAS sau transformarea lor ireversibilă. Comisia este de acord cu CER cu privire la faptul că este necesar să fie exclusă orice formă inadecvată de tratare, cum ar fi epurarea biologică a apelor uzate sau incinerarea deşeurilor care conţin PFAS la o temperatură mai mică de 1 100 °C. În plus, Comisia este de acord cu recomandarea CER potrivit căreia este necesar ca spumele de stingere a incendiilor care conţin PFAS să fie utilizate numai în incendiile care implică lichide inflamabile (incendii de clasa B).
(40)În plus, pentru a se asigura că sunt adoptate şi documentate măsuri adecvate, precum şi pentru a facilita punerea în aplicare, Comisia consideră că este adecvat să se impună utilizatorilor de spume de stingere a incendiilor care conţin PFAS, drept condiţie de utilizare în temeiul acestei restricţii, obligaţia de a elabora un plan de gestionare specific pentru locul de utilizare a spumei. Este necesar ca planul de gestionare să includă informaţii privind, printre altele, condiţiile de utilizare şi volumele, colectarea şi tratarea adecvată, curăţarea, planurile în caz de scurgeri/deversări accidentale şi o strategie de înlocuire a spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS cu spume de stingere a incendiilor fără fluor. Este necesar ca utilizatorii să păstreze acest plan de gestionare timp de cel puţin 15 ani pentru a fi inspectat de autorităţile competente.
(41)Pentru a se asigura că spumele de stingere a incendiilor care conţin PFAS sunt manipulate în mod corespunzător şi pentru a facilita asigurarea respectării legii, Comisia este de acord cu recomandarea agenţiei, a CER şi a CASE privind etichetarea spumelor de stingere a incendiilor introduse pe piaţă care conţin PFAS în concentraţii mai mari sau egale cu 1 mg/L. Este necesar ca această cerinţă de etichetare să se aplice şi stocurilor de spume de stingere a incendiilor neutilizate şi deşeurilor care conţin PFAS, inclusiv apelor uzate, provenite din utilizarea spumelor de stingere a incendiilor. Comisia consideră că un termen de 12 luni este adecvat, permiţând suficient timp utilizatorilor pentru a se conforma acestei obligaţii de etichetare.
(42)Prin urmare, este necesar ca Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 să fie modificat în consecinţă.
(43)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în temeiul articolului 133 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1
- Anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 se modifică în conformitate cu anexa la prezentul regulament.
Art. 2
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 2 octombrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:
În anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, se adaugă următoarea rubrică:

"82. Substanţele perfluoroalchilate şi polifluoroalchilate (PFAS), definite ca fiind: orice substanţă care conţine cel puţin un atom de carbon de metil (CF3) sau metilen (CF2) complet fluorurat (fără H/Cl/Br/I ataşat la el).

1. Se interzice introducerea pe piaţă sau utilizarea, începând cu 23 octombrie 2030, în spumele de stingere a incendiilor în concentraţii mai mari sau egale cu 1 mg/L pentru suma tuturor PFAS.

2. Punctul 1 nu se aplică la:

(a) acidul perfluorooctan sulfonic (PFOS), sărurile sale şi compuşii înrudiţi cu PFOS (C8F17SO3X), acidul perfluorooctanoic (PFOA), sărurile sale şi compuşii înrudiţi cu PFOA şi acidul perfluorohexan sulfonic (PFHxS), sărurile sale şi compuşii înrudiţi cu PFHxS care intră sub incidenţa anexei I la Regulamentul (UE) 2019/1021;

(b) acizii perfluorocarboxilici liniari şi ramificaţi cu formula CnF2n +1-C(= O)OH, unde n = 8, 9, 10, 11, 12, sau 13 (PFCA C9-C14), inclusiv sărurile lor şi orice combinaţii ale acestora, restricţionaţi în temeiul rubricii 68;

(c) acidul perfluorohexanoic (PFHxA), sărurile sale şi substanţele înrudite cu PFHxA, pentru utilizări restricţionate în temeiul rubricii 79.

3. Atunci când se determină concentraţia sumei tuturor PFAS, se includ în determinare substanţele cărora li se aplică derogarea de la alineatul (2).

4. Prin derogare de la punctul 1, concentraţia de PFAS în spumele de stingere a incendiilor fără fluor provenite din echipamente care au fost curăţate în conformitate cu cele mai bune tehnici disponibile, cu excepţia extinctoarelor portabile, trebuie să nu depăşească 50 mg/L pentru suma tuturor PFAS.

Comisia revizuieşte această derogare cel târziu la 23 octombrie 2030.

5. Prin derogare de la punctul 1, PFAS pot fi introduse pe piaţă într-o concentraţie mai mare sau egală cu 1 mg/L pentru suma tuturor PFAS:

(a) până la 23 octombrie 2026, în spumele de stingere a incendiilor din extinctoarele portabile;

(b) până la 23 aprilie 2027, în spumele de stingere a incendiilor rezistente la alcool din extinctoarele portabile;

(c) până la 23 octombrie 2035, în spumele de stingere a incendiilor destinate:

(i) amplasamentelor care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE. Aviaţia civilă (inclusiv aeroporturile civile) nu face obiectul acestei derogări;

(ii) instalaţiilor care aparţin industriei petrolului şi gazelor situate în larg;

(iii) navelor militare;

(iv) navelor civile care au montate la bord spume de stingere a incendiilor înainte de 23 octombrie 2025.

6. Prin derogare de la punctul 1, PFAS pot fi utilizate în spumele de stingere a incendiilor în concentraţii mai mari sau egale cu 1 mg/L pentru suma tuturor PFAS:

(a) până la 23 aprilie 2027 pentru:

(i) antrenamente şi testări, cu excepţia testării funcţionale a sistemelor de stingere a incendiilor, cu condiţia ca toate scurgerile să fie reţinute într-un spaţiu închis;

(ii) serviciile publice de pompieri şi serviciile private de pompieri care exercită funcţia de servicii publice de pompieri, cu excepţia cazului în care aceste servicii intervin pentru stingerea incendiilor industriale la amplasamente care intră sub incidenţa Directivei 2012/18/UE şi utilizează spumele şi echipamentele numai în acest scop;

(b) până la 31 decembrie 2030 în extinctoarele portabile;

(c) până la 23 octombrie 2035 pentru cazurile menţionate la punctul 5 litera (c).

Comisia revizuieşte derogările prevăzute la litera (c) înainte de sfârşitul perioadei de valabilitate a derogărilor respective.

7. De la 23 octombrie 2026, utilizarea PFAS în spumele de stingere a incendiilor în concentraţii mai mari sau egale cu 1 mg/L pentru suma tuturor PFAS în temeiul punctului 1 şi al punctului 6 litera (c) se supune condiţiilor de la prezentul punct. Utilizatorul:

(a) asigură faptul că spumele de stingere a incendiilor sunt utilizate numai pentru incendiile care implică lichide inflamabile (incendii de clasa B);

(b) reduce emisiile în compartimentele de mediu şi expunerea directă şi indirectă a oamenilor la spumele de stingere a incendiilor la un nivel cât mai mic posibil din punct de vedere tehnic şi practic;

(c) asigură colectarea separată a stocurilor de spume de stingere a incendiilor neutilizate şi a deşeurilor care conţin PFAS, inclusiv a apelor uzate, provenite din utilizarea spumelor de stingere a incendiilor, în cazul în care este posibil din punct de vedere tehnic şi practic, şi asigură manipularea corespunzătoare a lor în vederea unei tratări adecvate, astfel încât PFAS să fie distruse sau transformate ireversibil;

(d) stabileşte un «plan de gestionare a spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS» specific pentru locul de utilizare a spumelor respective, care trebuie să includă:

(i) detalii privind condiţiile de utilizare şi volumele spumelor de stingere a incendiilor de la faţa locului, documentând modul în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la litera (b);

(ii) informaţii privind colectarea şi tratarea adecvată în temeiul literei (c);

(iii) detalii privind tipul şi metodele de curăţare şi întreţinere a echipamentelor;

(iv) planurile care urmează să fie puse în aplicare în cazul scurgerilor/deversărilor accidentale de spumă de stingere a incendiilor, inclusiv, după caz, documentarea acţiunilor subsecvente;

(v) o strategie de înlocuire a spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS cu spume de stingere a incendiilor fără fluor.

Planul de gestionare se revizuieşte anual şi trebuie să fie disponibil timp de cel puţin 15 ani pentru a fi inspectat, la cerere, de autorităţile naţionale competente.

8. De la 23 octombrie 2026, spumele de stingere a incendiilor introduse pe piaţă pentru care concentraţia este mai mare sau egală cu 1 mg/L din suma tuturor PFAS, cu excepţia extinctoarelor portabile, se etichetează în conformitate cu punctul 10. Cu excepţia cazului în care statul membru sau statele membre în cauză prevăd altfel, eticheta se redactează în limba oficială (limbile oficiale) a statului membru (ale statelor membre) în care spuma de stingere a incendiilor este introdusă pe piaţă.

9. De la 23 octombrie 2026, utilizatorii spumelor de stingere a incendiilor care conţin PFAS asigură faptul că stocurile de spume de stingere a incendiilor neutilizate şi deşeurile care conţin PFAS, inclusiv apele uzate, provenite din utilizarea spumelor de stingere a incendiilor, sunt etichetate în conformitate cu punctul 10, în cazul în care concentraţia sumei tuturor PFAS este mai mare sau egală cu 1 mg/L. Cu excepţia cazului în care statul membru sau statele membre în cauză prevăd altfel, eticheta se redactează în limba oficială (limbile oficiale) a statului membru (ale statelor membre) în care sunt generate şi vor fi tratate stocurile de spume de stingere a incendiilor neutilizate şi deşeurile care conţin PFAS, inclusiv apele uzate, provenite din utilizarea spumelor de stingere a incendiilor.

10. În sensul punctelor 8 şi 9, etichetarea trebuie să includă următoarea formulare: «AVERTISMENT: Conţine substanţe perfluoroalchilate şi polifluoroalchilate (PFAS) cu o concentraţie mai mare sau egală cu 1 mg/L pentru suma tuturor PFAS». Această informaţie trebuie să fie marcată în mod vizibil, lizibil şi imposibil de şters.

11. În sensul prezentei rubrici, se aplică următoarele definiţii:

(a) «extinctor portabil» înseamnă un extinctor proiectat pentru a fi transportat şi acţionat manual, a cărui masă în stare de funcţionare nu depăşeşte 20 kg, în conformitate cu standardul EN3-7; un extinctor mobil de maximum 150 de litri, în conformitate cu standardul EN-1866; şi un extinctor cu pulverizare în conformitate cu standardul EN-16856;

(b) «spumă de stingere a incendiilor» înseamnă orice amestec pentru combaterea incendiilor cu spumă şi include, dar fără a se limita la, concentratele de spumă de stingere a incendiilor şi soluţiile de spumă de stingere a incendiilor pentru producerea spumei;

(c) «stocuri de spumă de stingere a incendiilor neutilizată» înseamnă spuma de stingere a incendiilor care nu a fost încă utilizată pentru combaterea incendiilor."

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 3 octombrie 2025