Regulamentul 1493/11-iun-2025 de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 876/2013 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte modificări ale funcţionării şi gestionării colegiilor pentru contrapărţile centrale

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 25 Septembrie 2025
Regulamentul 1493/11-iun-2025 de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 876/2013 al Comisiei de completare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte modificări ale funcţionării şi gestionării colegiilor pentru contrapărţile centrale
Dată act: 11-iun-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii (1), în special articolul 18 alineatul (6),
(1)JO L 201, 27.7.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/648/oj.
Întrucât:
(1)Regulamentul (UE) 2024/2987 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) a introdus în Regulamentul (UE) nr. 648/2012 modificări ale funcţionării şi gestionării colegiilor pentru CPC. În special, a fost introdus un nou copreşedinte, pe lângă autoritatea competentă a CPC, care este oricare dintre membrii independenţi ai Comitetului de supraveghere pentru CPC. Prin urmare, este necesar ca modificările respective să se reflecte în Regulamentul delegat (UE) nr. 876/2013 al Comisiei (3).
(2)Regulamentul (UE) 2024/2987 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2024 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 575/2013 şi (UE) 2017/1131 în ceea ce priveşte măsurile de diminuare a expunerilor excesive faţă de contrapărţi centrale din ţări terţe şi de îmbunătăţire a eficienţei pieţelor de compensare din Uniune (JO L, 2024/2987, 4.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2987/oj).
(3)Regulamentul delegat (UE) nr. 876/2013 al Comisiei din 28 mai 2013 de completare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standarde tehnice de reglementare privind colegiile pentru contrapărţile centrale (JO L 244, 13.9.2013, p. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2013/876/oj).
(2)Fără a aduce atingere responsabilităţii finale a autorităţii competente a CPC şi pentru a consolida şi mai mult convergenţa în materie de supraveghere şi coerenţa funcţionării tuturor colegiilor pentru CPC, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe (ESMA) ar trebui să coordoneze funcţionarea colegiilor şi să se asigure că fiecare colegiu îşi îndeplineşte sarcinile şi îşi atinge obiectivele în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012. În acest scop şi în vederea asigurării convergenţei bunelor practici în materie de supraveghere, copreşedinţii colegiului pentru CPC ar trebui să discute punerea în aplicare a priorităţilor anuale în materie de supraveghere menţionate la articolul 24a alineatul (7) litera (ba) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(3)Având în vedere modificările aduse Regulamentului (UE) nr. 648/2012, lista neexhaustivă a informaţiilor care trebuie comunicate colegiului ar trebui actualizată.
(4)Pentru a permite un flux eficient şi în timp util de informaţii între membrii colegiului, autoritatea competentă a CPC şi membrii colegiului ar trebui să transmită informaţii prin intermediul bazei de date centrale prevăzute la articolul 17c din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(5)Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) nr. 876/2013 ar trebui modificat în consecinţă.
(6)Prezentul regulament se bazează pe proiectele de standarde tehnice de reglementare transmise Comisiei de către ESMA în urma consultării Sistemului European al Băncilor Centrale (SEBC).
(7)Întrucât modificările au un domeniu de aplicare limitat şi se referă numai la autorităţile naţionale competente ale CPC, fără a se impune cerinţe suplimentare participanţilor la piaţă, şi pentru a facilita cât mai curând posibil adaptarea colegiilor pentru CPC la noile dispoziţii ale Regulamentului (UE) nr. 648/2012, în conformitate cu articolul 10 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (4), ESMA a considerat că efectuarea unei consultări publice este extrem de disproporţionată în raport cu domeniul de aplicare şi cu impactul standardelor tehnice de reglementare. Cu toate acestea, ESMA a consultat Grupul părţilor interesate din domeniul valorilor mobiliare şi pieţelor, instituit în conformitate cu articolul 37 din regulamentul respectiv, autorităţile naţionale competente relevante ale CPC şi SEBC,
(4)Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificări aduse Regulamentului delegat (UE) nr. 876/2013
Regulamentul delegat (UE) nr. 876/2013 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 2 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) În urma notificării faptului că o cerere conţine documentele şi informaţiile necesare prevăzute la articolul 17 alineatul (2) primul paragraf litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea competentă a CPC transmite o propunere de acord scris în temeiul articolului 18 alineatul (5) din regulamentul respectiv membrilor colegiului desemnaţi în conformitate cu articolul 18 alineatul (2) din regulamentul respectiv. Acest acord scris prevede un proces de revizuire a componenţei colegiului cel puţin o dată pe an. Acesta include, de asemenea, un proces de modificare prin care autoritatea competentă a CPC sau alţi membri ai colegiului pot iniţia în orice moment modificări, sub rezerva aprobării de către colegiu în conformitate cu procedura stabilită în prezentul articol."
(b)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) În cazul în care membrii colegiului au observaţii privind propunerea de acord scris distribuită în conformitate cu alineatul (1), aceştia transmit observaţiile în cauză, împreună cu o explicaţie amănunţită, copreşedinţilor în termen de 10 zile calendaristice. Dacă este cazul, copreşedinţii convin asupra unei propuneri revizuite, pregătesc propunerea respectivă şi convoacă o reuniune pentru a conveni asupra acordului scris final şi pentru a-l adopta, ţinând cont de termenul menţionat la articolul 18 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012."
(c)alineatul (4a) se înlocuieşte cu următorul text:
"(4a) Autorităţile competente menţionate la articolul 18 alineatul (2) litera (ca) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 şi băncile centrale de emisiune menţionate la articolul 18 alineatul (2) litera (i) din regulamentul respectiv care doresc să participe la colegiu transmit o cerere motivată autorităţii competente a CPC. În termen de 20 de zile calendaristice de la primirea cererii, autoritatea competentă a CPC fie furnizează autorităţii competente sau băncii centrale solicitante o copie a acordului scris spre examinare şi aprobare, fie justifică în scris motivele respingerii cererii. Autoritatea competentă a CPC îi informează pe membrii colegiului cu privire la orice astfel de solicitări şi la rezultatul acestora."
2.La articolul 3, alineatele (1) şi (2) se înlocuiesc cu următorul text:
"(1) În cazul în care un colegiu primeşte o solicitare de informaţii din partea autorităţii competente a unui stat membru care nu este membră a colegiului în conformitate cu articolul 18 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, copreşedinţii decid, după consultarea colegiului, în privinţa celei mai adecvate modalităţi de furnizare şi de solicitare a informaţiilor către, respectiv de la autorităţile care nu sunt membre ale colegiului.
(2) Fiecare membru al colegiului desemnează un participant care să participe la reuniunile colegiului şi poate desemna un locţiitor, cu excepţia copreşedinţilor, care s-ar putea să aibă nevoie să desemneze participanţi suplimentari, care nu au drepturi de vot."
3.Articolul 4 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Copreşedinţii se asigură că activitatea colegiului facilitează sarcinile care trebuie îndeplinite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012."
(b)la alineatul (3), formularea introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"Copreşedinţii se asigură cel puţin că:"
(c)alineatele (4) şi (5) se înlocuiesc cu următorul text:
"(4) Pentru a asigura eficienţa şi eficacitatea colegiului, copreşedinţii au rolul de punct de contact central pentru orice chestiune legată de organizarea practică a colegiului şi se ţin la curent reciproc în acest sens. Copreşedinţii îndeplinesc cel puţin următoarele sarcini:
a) alcătuirea, actualizarea şi distribuţia listei cu datele de contact ale membrilor colegiului;
b) pregătirea şi distribuirea ordinii de zi şi a documentaţiei pentru reuniuni sau activităţi ale colegiului;
ba) discutarea punerii în aplicare a priorităţilor anuale în materie de supraveghere menţionate la articolul 24a alineatul (7) litera (ba) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
c) consemnarea procesului-verbal al reuniunilor şi oficializarea punctelor de acţiune;
d) gestionarea site-ului colegiului, dacă este cazul;
e) atunci când este necesar, furnizarea de informaţii şi de echipe specializate, dacă este cazul, pentru a sprijini colegiul la îndeplinirea sarcinilor sale;
f) comunicarea tuturor informaţiilor la timp şi într-un mod adecvat între membrii colegiului.
În sensul literei (b), copreşedinţii distribuie un proiect de ordine de zi pentru fiecare reuniune a colegiului, cu excepţia reuniunilor convocate în situaţii de urgenţă, cu suficient timp înainte de fiecare reuniune, pentru a le permite membrilor colegiului să contribuie la stabilirea ordinii de zi, în special prin adăugarea unor puncte pe aceasta.
Ordinea de zi trebuie finalizată de către copreşedinţi şi distribuită membrilor colegiului cu suficient timp înainte de reuniunea colegiului. Copreşedinţii şi ceilalţi membri ai colegiului distribuie orice informaţii care trebuie să fie luate în considerare în cadrul unei reuniuni a colegiului cu suficient timp înainte de reuniune.
În sensul literei (c), autoritatea competentă a CPC distribuie procesele-verbale ale reuniunilor membrilor colegiului de îndată ce respectivele procese-verbale sunt aprobate de copreşedinţi şi cât mai curând posibil după reuniuni şi le acordă membrilor colegiului suficient timp pentru a-şi prezenta observaţiile.
(5) Copreşedinţii stabilesc frecvenţa reuniunilor colegiului, în funcţie de dimensiunea, natura, amploarea şi complexitatea CPC, de implicaţiile sistemice ale CPC la nivelul diverselor jurisdicţii şi monede, de impactul potenţial al activităţilor CPC, de împrejurările externe şi de solicitările potenţiale ale membrilor colegiului. Trebuie să existe cel puţin o reuniune a colegiului în fiecare an şi, dacă acest lucru este considerat necesar de copreşedinţi, o reuniune de fiecare dată când trebuie luată o decizie în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Copreşedinţii organizează periodic şi cel puţin o dată pe an întruniri periodice între membrii colegiului şi conducerea superioară a CPC.
Membrii colegiului pot solicita copreşedinţilor să organizeze o reuniune a colegiului. Copreşedinţii motivează în mod corespunzător orice respingere a unei astfel de cereri."
(d)alineatele (7) şi (8) se înlocuiesc cu următorul text:
"(7) Copreşedinţii depun eforturi pentru a garanta că fiecare reuniune a colegiului întruneşte cvorumul necesar pentru luarea deciziilor. În cazul în care nu este întrunit acest cvorum, copreşedinţii se asigură că toate deciziile sunt amânate până la atingerea cvorumului, ţinând seama de termenele pertinente prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(8) Colegiul poate vota prin procedură scrisă, la propunerea copreşedinţilor sau la cererea unui membru al colegiului."
4.Articolul 5 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) Fiecare membru al unui colegiu furnizează în timp util copreşedinţilor toate informaţiile necesare pentru funcţionarea operaţională a colegiului şi pentru efectuarea activităţilor-cheie la care participă membrul în cauză. Copreşedinţii furnizează membrilor colegiului informaţii similare în timp util."
(b)alineatul (2) se modifică după cum urmează:
(i)litera (m) se înlocuieşte cu următorul text:
"(m) rapoarte privind probleme sau incidente legate de performanţă care au avut loc, inclusiv incidente legate de TIC şi de mediul cibernetic, precum şi măsurile de remediere luate;"
(ii)literele (o) şi (p) se înlocuiesc cu următorul text:
"(o) o prezentare generală a propunerilor comerciale majore, a noilor produse sau servicii care urmează să fie oferite, inclusiv orice extindere a activităţilor sau a serviciilor care urmează să fie pusă în aplicare de CPC în conformitate cu articolul 15a din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, precum şi orice informaţie privind modificările aduse activităţii CPC;
(p) modificări ale modelelor şi parametrilor de risc ai CPC, inclusiv modificări ale parametrilor menţionaţi la articolul 49 alineatul (1h) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, ale simulărilor de criză şi ale simulărilor ex post;"
(iii)litera (r) se înlocuieşte cu următorul text:
"(r) modificări ale acordurilor de externalizare ale CPC-ului privind activităţi majore legate de gestionarea riscurilor, inclusiv modificări ale listei furnizorilor terţi esenţiali de servicii ai CPC;"
(iv)litera (u) se înlocuieşte cu următorul text:
"(u) modificările modalităţilor de plată şi de decontare ale CPC;"
(v)se adaugă următoarele litere (v)-(y):
"(v) orice informaţie relevantă pentru reuniunile ad-hoc dintre ESMA, autoritatea competentă a CPC şi CPC şi orice informaţie relevantă primită în legătură cu inspecţiile la faţa locului planificate, în curs de desfăşurare sau deja efectuate;
(w) orice informaţie relevantă pentru stadiul punerii în aplicare a recomandărilor sau a condiţiilor incluse în avizele ESMA sau ale colegiului ori în validările ESMA;
(x) orice informaţie privind decizia autorităţii competente de a da sau nu curs informaţiilor furnizate de ESMA şi de colegiu în temeiul articolului 17a alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
(y) o prezentare a programului anual de supraveghere al autorităţii competente a CPC şi a punerii în aplicare a acestuia;"
(c)alineatele (4) şi (5) se înlocuiesc cu următorul text:
"(4) Proiectele de decizii, rapoarte sau alte măsuri ale autorităţii competente a CPC menţionate la articolul 17 alineatul (3), la articolul 17b alineatul (2) şi la articolul 49 alineatul (1d) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 se transmit colegiului într-un termen adecvat pentru a se asigura că membrii colegiului sunt în măsură să le analizeze şi să contribuie la avizul colegiului.
(5) Membrii colegiului îşi comunică toate informaţiile prin intermediul bazei de date centrale prevăzute la articolul 17c din Regulamentul (UE) nr. 648/2012."
(d)alineatul (6) se elimină.
5.Articolul 5a se elimină.
Art. 2: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 11 iunie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 25 septembrie 2025