Regulamentul 1264/27-iun-2025 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează conţinuturile minime ale politicii şi procedurilor de gestionare a lichidităţii pentru anumiţi emitenţi de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 3 Octombrie 2025
Regulamentul 1264/27-iun-2025 de completare a Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează conţinuturile minime ale politicii şi procedurilor de gestionare a lichidităţii pentru anumiţi emitenţi de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică
Dată act: 27-iun-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937 (1), în special articolul 45 alineatul (7) al patrulea paragraf,
(1)JO L 150, 9.6.2023, p. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
Întrucât:
(1)În temeiul articolului 35 alineatul (4) şi al articolului 58 din Regulamentul (UE) 2023/1114, cerinţele prevăzute la articolul 45 alineatul (3) din regulamentul respectiv se aplică nu doar emitenţilor de tokenuri semnificative raportate la active, ci şi instituţiilor emitente de monedă electronică care emit tokenuri semnificative de monedă electronică şi, în cazul în care autorităţile lor competente impun acest lucru, emitenţilor de tokenuri raportate la active care nu sunt semnificative şi instituţiilor emitente de monedă electronică care emit tokenuri de monedă electronică ce nu sunt semnificative.
(2)În conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/1114, Comisia trebuie să precizeze conţinuturile minime ale politicii de gestionare a lichidităţilor şi ale procedurilor de gestionare a riscului de lichiditate ale emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică, asigurându-se că valoarea rezervei de active poate satisface cererile de răscumpărare din partea deţinătorilor de astfel de tokenuri în scenarii normale şi de criză, în aşa fel încât să se asigure continuitatea normală a activităţii. Pentru a răspunde cererilor de răscumpărare, emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică ar trebui să acorde o atenţie deosebită volatilităţii activelor la care se raportează în legătură cu rezerva de active şi ar trebui să efectueze o analiză ulterioară a supragarantării necesare. Pentru a atenua orice risc de contraparte, emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică ar trebui să evite riscurile de concentrare a custozilor rezervei de active.
(3)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică ar trebui să stabilească un plan pentru situaţii neprevăzute în materie de lichiditate cu semnale de alertă timpurie şi instrumente de atenuare a riscului de lichiditate. În special, emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică ar trebui să monitorizeze, ca semnal de alertă timpurie, volatilitatea activelor raportate la rezerva de active şi evoluţia oricărui decalaj dintre valoarea de piaţă a tokenurilor şi valoarea de piaţă a activelor la care se raportează, pentru a anticipa eventualele cereri de răscumpărare materială, în special având în vedere orice posibilă subestimare a valorii de piaţă a tokenurilor de pe piaţă. Întrucât o supraestimare a valorii de piaţă a unui token ar putea crea un stimulent pentru a-l vinde, emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică ar trebui să acorde atenţie volumelor şi preţurilor tranzacţiilor pentru a fi pregătiţi să reacţioneze la orice evoluţie negativă de pe piaţa tokenurilor.
(4)Întrucât o rezervă de active pentru un token raportat la active sau pentru un token de monedă electronică este separată de o rezervă de active din alte astfel de tokenuri, politica şi procedurile de gestionare a lichidităţii asociate fiecăreia dintre acestea ar trebui, de asemenea, să fie stabilite separat.
(5)Pentru a se asigura că activele de rezervă au un profil de lichiditate rezilient care să le permită emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică să continue să funcţioneze în mod normal şi în scenarii de criză de lichiditate, în politica de gestionare a lichidităţii ar trebui inclusă o descriere detaliată a riscurilor acoperite, a parametrilor identificaţi şi a calibrării acestora în scopul testării scenariilor de criză de lichiditate. Se preconizează că revizuirea acestor informaţii, care ar trebui actualizată pentru fiecare exerciţiu de simulare de criză de lichiditate, va permite autorităţilor de supraveghere să decidă cu privire la măsurile adecvate de consolidare a cerinţelor de lichiditate ale emitenţilor, dacă este necesar.
(6)Prezentul regulament are la bază proiectele de standarde tehnice de reglementare elaborate în cooperare strânsă cu Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, prezentate Comisiei de Autoritatea Bancară Europeană.
(7)Autoritatea Bancară Europeană a organizat consultări publice deschise cu privire la proiectul de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat eventualele costuri şi beneficii aferente şi a solicitat opinia Grupului părţilor interesate din domeniul bancar instituit în conformitate cu articolul 37 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (2),
(2)Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Domeniul de aplicare
Prezentul regulament se aplică următorilor emitenţi de tokenuri raportate la active şi de tokenuri de monedă electronică:
(a)emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active;
(b)instituţiile emitente de monedă electronică care emit tokenuri de monedă electronică semnificative;
(c)emitenţii de tokenuri raportate la active care nu sunt semnificative, în cazul în care autoritatea competentă impune acest lucru în temeiul articolului 35 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/1114;
(d)instituţiile emitente de monedă electronică care emit tokenuri de monedă electronică ce nu sunt semnificative, în cazul în care o autoritate competentă impune acest lucru în temeiul articolului 58 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2023/1114.
Art. 2: Politici şi proceduri de identificare, măsurare şi gestionare a riscului de lichiditate
(1)Politicile şi procedurile de gestionare a lichidităţii includ strategii şi procese solide pentru identificarea, măsurarea, gestionarea, monitorizarea şi raportarea internă a riscului de lichiditate pe o serie de orizonturi de timp care reflectă în mod adecvat riscul respectiv.
(2)Politicile şi procedurile de gestionare a lichidităţii asigură menţinerea unor niveluri adecvate de active de rezervă pentru a răspunde cererilor de răscumpărare din partea deţinătorilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică, în orice moment, inclusiv în scenarii de criză.
(3)Politicile şi procedurile de gestionare a lichidităţii trebuie să fie proporţionale cu complexitatea, profilul de risc şi domeniul de activitate al emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică.
Organele de conducere ale emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică aprobă politicile şi procedurile de gestionare a lichidităţii şi stabilesc niveluri de toleranţă la risc pentru fiecare token raportat la active sau token de monedă electronică.
Politicile şi procedurile de gestionare a lichidităţii reflectă riscurile de lichiditate curente şi preconizate ale emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică.
Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică monitorizează riscurile respective în permanenţă. Această monitorizare include următoarele:
a)identificarea depozitelor la instituţii de credit, a instrumentelor financiare foarte lichide şi a oricăror alte active de rezervă;
b)stabilirea criteriilor de determinare a valorii de piaţă a activelor de rezervă;
c)evaluarea riscului de concentrare, a bonităţii şi a solidităţii lichidităţii, precum şi limitele şi orizonturile de timp ale acestor riscuri şi coerenţa monedelor;
d)tehnicile de asigurare a stabilităţii valorii rezervei de active în ceea ce priveşte activele de referinţă.
(4)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică instituie mecanisme pentru buna gestionare a riscului de lichiditate pe parcursul zilei. Aceste mecanisme includ următoarele:
a)identificarea nevoilor şi a resurselor de lichiditate pe parcursul zilei preconizate;
b)instituirea unor procese şi proceduri coerente cu profilul emitentului tokenului raportat la active sau al tokenului de monedă electronică şi cu situaţia contingentă şi preconizată a pieţei.
(5)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică îşi monitorizează activele de rezervă pentru a se asigura că acestea sunt disponibile pentru a acoperi valoarea activelor la care se raportează aceste tokenuri în orice moment, inclusiv în situaţii de urgenţă, şi evaluează caracterul adecvat al supragarantării, în special în cazul în care activele la care se raportează tokenurile sunt foarte volatile sau nu fac parte din rezerva de active.
(6)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică monitorizează în mod regulat numirea custozilor activelor de rezervă, astfel cum se menţionează la articolul 37 din Regulamentul (UE) 2023/1114, politicile de custodie şi acordurile contractuale aferente.
(7)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică dispun de măsuri specifice şi stabilesc limite interne pentru a evita concentrarea rezervei de active de către un custode.
(8)Emitenţii de tokenuri raportate la active care se raportează la cel puţin un activ care nu este monedă oficială instituie procese şi proceduri pentru a aborda riscurile care decurg din cazurile în care rezerva de active nu este compusă din activele la care se face raportarea, inclusiv mecanisme de gestionare a riscurilor care decurg din utilizarea instrumentelor derivate sau a instrumentelor care urmăresc activele la care se face raportarea.
Art. 3: Politica pentru situaţii neprevăzute şi instrumentele de atenuare a riscului de lichiditate
(1)În cadrul politicilor şi al procedurilor de gestionare a lichidităţii, emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică elaborează şi calibrează în mod corespunzător semnalele de alertă timpurie. Aceste semnale includ următoarele alerte:
a)pentru abaterile maxime dintre valoarea de piaţă a rezervei de active şi valoarea de piaţă a activelor la care se raportează tokenurile;
b)pentru abaterile maxime dintre valoarea de piaţă a tokenurilor şi valoarea de piaţă a activelor la care se raportează tokenurile.
(2)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică instituie şi revizuiesc periodic diferite instrumente de atenuare a riscului de lichiditate, inclusiv accesul adecvat la surse de finanţare diversificate, pentru a reacţiona la orice semnal de alertă timpurie, în scenarii normale şi de criză.
(3)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică îşi adaptează strategiile, semnalele de alertă timpurie, politicile interne şi limitele privind riscul de lichiditate şi elaborează planuri eficace pentru situaţii neprevăzute în materie de lichiditate pentru a ţine seama de rezultatul simulărilor de criză periodice.
(4)Atunci când aplică alineatele (1), (2) şi (3), emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică păstrează următoarele documente de politică:
a)o descriere a împărţirii responsabilităţilor pentru conceperea, aprobarea, monitorizarea, executarea şi menţinerea la zi a planului pentru situaţii neprevăzute în materie de lichiditate;
b)o descriere a strategiilor de abordare a deficitelor de lichiditate în situaţii de urgenţă;
c)o descriere a instrumentelor, care cuprinde limitele interne prevăzute în procedurile de identificare, măsurare şi gestionare a riscului de lichiditate menţionate la articolul 2, pentru a monitoriza condiţiile de piaţă care permit emitenţilor de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică să stabilească, în timp util, dacă fie escaladarea, fie executarea măsurilor, fie ambele sunt justificate.
Art. 4: Separarea politicii şi a procedurilor de gestionare a lichidităţilor
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică aplică cerinţele prevăzute la articolele 2 şi 3 separat pentru fiecare token raportat la active sau token de monedă electronică. Procedurile de identificare, măsurare, gestionare şi raportare a riscului de lichiditate, politicile pentru situaţii neprevăzute şi instrumentele de atenuare a riscului de lichiditate, limitele de risc, instrumentele şi strategiile de gestionare a lichidităţii menţionate la articolele respective se stabilesc, ca formă şi conţinut, ţinând seama de diferitele active la care se raportează diferitele tokenuri raportate la active sau tokenuri semnificative de monedă electronică şi de corelarea acestora cu rezerva separată de active relevantă.
(2)Politica şi procedurile de gestionare a lichidităţii precizate în prezentul regulament sunt separate, din punctul de vedere al conţinutului şi al formei, de politica şi procedurile în materie de lichiditate referitoare la alte activităţi ale emitentului decât cele legate de emiterea de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică.
Art. 5: Procesul şi procedurile de testare a scenariilor de criză de lichiditate
(1)Emitenţii de tokenuri raportate la active sau de tokenuri de monedă electronică includ în politica lor de gestionare a lichidităţii procesul şi procedurile de testare a scenariilor de criză de lichiditate, precum şi următoarele informaţii privind fiecare simulare de criză:
a)riscurile acoperite de simulările de criză de lichiditate;
b)parametrii avuţi în vedere, calibrarea lor în condiţii de criză şi scenariile de criză, precum şi orizonturile de timp utilizate în simulările de criză de lichiditate;
c)date istorice şi ipoteze, inclusiv orice expertiză, luate în considerare de emitent la calibrarea parametrilor menţionaţi la litera (b);
d)rezultatul simulării de criză de lichiditate şi toate măsurile corective luate.
(2)Simulările de criză de lichiditate includ un element de simulare de criză inversă pentru a evalua limita de rezilienţă a profilului de lichiditate al fiecărei rezerve de active.
Art. 6: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 27 iunie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 3 octombrie 2025