Capitolul v - CONŢINUTUL, FORMATUL ŞI TERMINOLOGIA POLITICILOR PRIVIND DATELE DE PIAŢĂ - Regulamentul 1156/12-iun-2025 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la obligaţia de a pune datele de piaţă la dispoziţia publicului în condiţii comerciale rezonabile
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025
CAPITOLUL V:CONŢINUTUL, FORMATUL ŞI TERMINOLOGIA POLITICILOR PRIVIND DATELE DE PIAŢĂ
Art. 17: Informaţii care trebuie incluse în politica privind datele de piaţă
(1)Furnizorii de date de piaţă pun la dispoziţia publicului o politică privind datele de piaţă care să prezinte, în termeni clari şi lipsiţi de ambiguitate, toate informaţiile relevante pentru oferta de date de piaţă. Aceste informaţii cuprind:
a)lista taxelor pentru furnizarea datelor de piaţă;
b)clauzele şi condiţiile furnizării datelor de piaţă, inclusiv orice serviciu indirect necesar pentru accesarea acestor date;
c)clauzele şi condiţiile auditului menţionat la articolul 15.
(2)Informaţiile privind oferta de date de piaţă, publicate în politica privind datele de piaţă, trebuie să le permită clienţilor de date de piaţă să înţeleagă taxele, precum şi clauzele şi condiţiile aplicabile acestora, înainte de încheierea unui acord de furnizare a datelor de piaţă.
Art. 18: Terminologia politicilor privind datele de piaţă
Pe lângă definiţiile relevante prevăzute la articolul 1, furnizorii de date de piaţă adoptă următoarea terminologie în politica privind datele de piaţă şi în listele taxelor:
(a)"unitate de măsură", pentru a desemna unitatea utilizată pentru a cuantifica nivelul de furnizare a datelor de piaţă care urmează să fie facturate clientului de date de piaţă şi care este aplicată în scopul stabilirii taxelor. Dacă este cazul, unitatea de măsură poate face distincţie între datele afişate (display), datele neafişate (non-display) sau alte tipuri de date;
(b)"client profesional", pentru a desemna un client care desfăşoară un serviciu financiar reglementat sau o activitate financiară reglementată sau care furnizează un serviciu unor terţi;
(c)"client neprofesional", pentru a desemna un client care nu corespunde definiţiei clientului profesional menţionate la litera (b);
(d)"date afişate (display)", pentru a desemna datele de piaţă furnizate prin intermediul unui monitor sau al unui ecran şi care sunt lizibile pentru om;
(e)"date neafişate (non-display)", pentru a desemna toate datele de piaţă care nu corespund definiţiei datelor afişate menţionate la litera (d);
(f)"date istorice", pentru a desemna datele de piaţă care se referă la o perioadă anterioară zilei lucrătoare precedente şi care sunt arhivate şi stocate de furnizorul de date de piaţă.
Art. 19: Formatul accesibil al politicilor privind datele de piaţă
(1)Furnizorii de date de piaţă pun la dispoziţie politica privind datele de piaţă pe site-urile lor în mod gratuit, nediscriminatoriu şi uşor accesibil. În cazul în care politica privind datele de piaţă constă în mai multe documente, furnizorii de date de piaţă indică în mod clar acest lucru şi pun la dispoziţie toate documentele respective printr-un punct unic de acces pe site-ul lor.
(2)Furnizorii de date de piaţă pun la dispoziţie pe site-urile lor, în mod gratuit, nediscriminatoriu şi uşor accesibil, politicile privind datele de piaţă din ultimii cinci ani şi se asigură că data şi ora publicării şi aplicării respectivelor politici sunt indicate în mod clar.
Art. 20: Unitatea de măsură
(1)Furnizorii de date de piaţă afişează, atât în politica lor privind datele de piaţă, cât şi în formularul prevăzut în anexa I, taxa pentru datele de piaţă pe unitate de măsură utilizată pentru cuantificarea furnizării datelor de piaţă.
(2)Unitatea de măsură utilizată de un furnizor de date de piaţă pentru datele de piaţă trebuie să fie unică pentru fiecare tip de date de piaţă în parte, inclusiv, după caz, pentru datele afişate (display) şi neafişate (non-display), şi să se bazeze pe costurile de producere şi distribuire ale tipului respectiv de date de piaţă.
Art. 21: Formatul pentru publicarea politicii privind datele de piaţă
(1)Furnizorii de date de piaţă publică politica privind datele de piaţă utilizând formularul prevăzut în anexa I. Acest formular nu poate fi utilizat pentru alte informaţii.
(2)În politica privind datele de piaţă, furnizorii de date de piaţă furnizează informaţiile în mod consecvent şi cu acelaşi nivel de granularitate şi se asigură că ofertele adresate clienţilor de date de piaţă pot fi comparate cu uşurinţă. Informaţiile privind datele pretranzacţionare şi posttranzacţionare trebuie furnizate separat.
Art. 22: Furnizarea de informaţii privind costurile
(1)Furnizorii de date de piaţă includ în politica privind datele de piaţă un rezumat al modului în care a fost stabilit nivelul taxelor pentru datele de piaţă, precum şi o explicaţie detaliată a metodologiei de contabilitate analitică utilizate.
(2)Explicaţia metodologiei de contabilitate analitică trebuie să conţină, cel puţin, lista tuturor tipurilor de costuri incluse în taxele aferente datelor de piaţă, însoţită de exemple de astfel de costuri, precum şi principiile şi cheile de repartizare aplicabile costurilor partajate cu alte servicii care nu sunt direct legate de producerea şi difuzarea datelor de piaţă.
(3)Furnizorii de date de piaţă precizează dacă includ o marjă în taxele pentru datele de piaţă şi explică modul în care asigură caracterul rezonabil al acestor marje.
(4)Furnizorii de date de piaţă actualizează informaţiile menţionate la prezentul articol alineatele (1), (2) şi (3) imediat după finalizarea revizuirii menţionate la articolul 2 alineatul (7).