Capitolul iii - ACCESUL NEDISCRIMINATORIU - Regulamentul 1156/12-iun-2025 de completare a Regulamentului (UE) nr. 600/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare referitoare la obligaţia de a pune datele de piaţă la dispoziţia publicului în condiţii comerciale rezonabile
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 3 Noiembrie 2025
CAPITOLUL III:ACCESUL NEDISCRIMINATORIU
Art. 4: Obligaţia de a furniza date de piaţă în condiţii nediscriminatorii
(1)Furnizorii de date de piaţă acordă acces la datele de piaţă în mod nediscriminatoriu în ceea ce priveşte taxele, clauzele şi condiţiile de acces, modalităţile tehnice şi canalele de distribuţie.
(2)Furnizorii de date de piaţă aplică aceeaşi listă de taxe şi aceleaşi clauze şi condiţii pentru accesul la datele de piaţă tuturor clienţilor care solicită acest acces.
(3)Furnizorii de date de piaţă trebuie să dispună de capacităţi scalabile pentru a asigura faptul că toţi clienţii de date de piaţă obţin în orice moment acces în timp util la datele de piaţă, în mod nediscriminatoriu.
(4)Furnizorii de date de piaţă oferă clienţilor acelaşi set de opţiuni în ceea ce priveşte măsurile tehnice şi se asigură că acestea nu discriminează şi nu creează niciun avantaj sau dezavantaj inechitabil.
(5)Furnizorii de date de piaţă trebuie să fie în măsură să justifice orice divergenţe privind soluţiile furnizate pentru accesul la datele de piaţă care sunt adoptate pe baza unor constrângeri tehnice valabile.
Art. 5: Diferenţieri de taxe
(1)Furnizorii de date de piaţă pot aplica diferenţieri de taxe numai dacă acestea sunt stabilite pe baza unei clasificări a clienţilor şi cu condiţia ca toate următoarele criterii să fie îndeplinite:
a)criteriile utilizate pentru stabilirea categoriilor se bazează pe elemente factuale, uşor de verificat şi suficient de generale pentru a putea fi aplicate unui grup de clienţi;
b)marja aferentă datelor de piaţă, stabilită în conformitate cu articolul 3, este identică pentru toţi clienţii din aceeaşi categorie;
c)diferenţele dintre categorii sunt clare, iar clienţii pot înţelege categoria din care fac parte;
d)pentru fiecare client în parte este aplicabilă o singură categorie.
(2)În cazul în care furnizarea datelor de piaţă aceluiaşi client generează diverse costuri suplimentare multiple şi semnificative, furnizorii de date de piaţă pot majora taxa aplicabilă în funcţie de costurile suplimentare suportate.
(3)Furnizorii de date de piaţă pot acorda discounturi sau alte reduceri temporare ale taxelor numai cu condiţia ca acestea să se bazeze pe elemente factuale, uşor de verificat şi suficient de generale pentru a se aplica mai multor clienţi.
Art. 6: Canalele de distribuţie
Furnizorii de date de piaţă se asigură că datele de piaţă, inclusiv cele întârziate, sunt transmise simultan prin toate canalele de distribuţie.